Lumin X1 - Editors Choice i The Absolute Sound.

Lumin har alltid fått en masse gode tester og utmerkelser - og i Mars utgaven av The Absolute Sound får de 2020 Editor's Choice award.
Det ingen tvil om at lumin er helt i toppen av streamingprodukter - og med X1 så skal det vanskelig gjøres å bli mye bedre.
Lumin var de første til å skape et produkt som kunne streame DSD og har hele tiden utviklet produktene sine for å holde seg i teten.
X1 er toppmodellen og her har man også mulighet til å switche over til fiberkabel inn i produktet slik at man får et galvanisk skille og ikke drar med seg jordproblematikk inn i apparatet via internettledningen.

Er du klar for å oppgradere? Vi tar innbytte på din eksisterende streamer!

87260626_1583871388417224_5265173757894328320_o.jpg


69299185_1505069592964071_2534664482899099648_o.jpg


LUMIN-X1-inside.jpg


LUMIN-X1-PSU-front.jpg



ES9038Pro Sabre DAC, DSD512 - 22.6MHz, PCM 768kHz, USB Output, All-new PSU, Optical Network.

Why LUMIN X1

Never content, we've constantly been evaluating our streamers to see if there was any possible way to beat them. It's taken years, but finally we're ready to reveal Streaming's New Cutting Edge.
Re-engineered throughout

LUMIN X1 makes improvements in every possible location:

New processor delivers native DSD512 & PCM768 playback
Dual Mono design throughout maximises channel separation
Dual ES9038Pro SABRE DACs featuring 140dB dynamic range
Femto Clock System with precision FPGA distribution
New Output Buffer design
Dual Mono dual stage linear regulator
Optical Network provides complete isolation from network digital noise
USB Digital Audio Output supports Native DSD512


Entirely new Power Supply

New solid billet CNC casing design
Separate digital & analogue circuitry
Low-noise linear regulator
New 9-pin output connector
Available as an upgrade for existing S1 / A1 / T1 customers




mvh
Tom Egil
47 83 29 22
tom@endpointaudio.no
 

Kommentarer

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Moro! Og jeg er helt enig. X1 er en av de beste hifi-dingsene jeg har hatt. Koster en del, men verdt pengene IMO.
 
M

MusicBear

Gjest
Moro! Og jeg er helt enig. X1 er en av de beste hifi-dingsene jeg har hatt. Koster en del, men verdt pengene IMO.
Antar at når du har lagt ned så mye penger i et apparatur - så er det etter vel utprøvning om ikke annet vurdering av mange alternativer. Kan jeg spørre hva som utgjorde DITT valget av nettopp denne?

Jeg spør, fordi mange mener en tilsvarende dingzelingz til under 10 høvdinger gjør samme nytten - fordi "det er digitalt & ditt & datt" - men jeg tror ikke folk kjøper til drøyt 10-gangeren fordi det bare koster mer.

Streamere, med både DAC, forforsterker og null behov for div. kabler og fremtidige CD-kjøp, syntes jeg tilhører en type komponent som kan få lov til å koste litt - FORUTSATT at den da yter mer for pengene.
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
669
Antall liker
743
Moro! Og jeg er helt enig. X1 er en av de beste hifi-dingsene jeg har hatt. Koster en del, men verdt pengene IMO.
Antar at når du har lagt ned så mye penger i et apparatur - så er det etter vel utprøvning om ikke annet vurdering av mange alternativer. Kan jeg spørre hva som utgjorde DITT valget av nettopp denne?

Jeg spør, fordi mange mener en tilsvarende dingzelingz til under 10 høvdinger gjør samme nytten - fordi "det er digitalt & ditt & datt" - men jeg tror ikke folk kjøper til drøyt 10-gangeren fordi det bare koster mer.

Streamere, med både DAC, forforsterker og null behov for div. kabler og fremtidige CD-kjøp, syntes jeg tilhører en type komponent som kan få lov til å koste litt - FORUTSATT at den da yter mer for pengene.
Folk, meg selv inkludert kaster ikke bort en betydelig slump penger på en digital "dings" fordi vi har for mye penger eller rett og slett er dumme. Vi gjør det fordi det lyder bedre og er villige til å strekke strikken for å oppnå akkurat det. Så ja, man får gjerne det man betaler for innen det digitale også!

Har en god venn som har en Lumin, han er meget fornøyd!

JP
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Svarer gjerne på den MusicBear. Jeg har prøvd endel løsninger - ikke alle, selvsagt, men disse:

Begynte med en auralic aries, med oppgradert strømforsyning, inn i en Bricasti M1 dac/pre. (byttet til bricasti dac, da jeg solgte min Mcintosh to chassis rørpre - bricastien låt bedre).

Aries/Bricasti låt ok, men det var en helsikes masse tekniske problemer med aries. Hadde vel 4 forskjellige før jeg fikk en som virket ok (!). Så prøvde jeg en Lumin U1, som låt svært mye bedre enn aries, men selvsagt til en helt annen pris.

Så prøvde jeg Lumin X1. Den har en dac-løsning, som gjør at den kan plugges rett inn i poweramp, med en Lan-løsning, som gjør at man ikke trenger å bruke usb/optisk/spdif. Jeg kunne således bytte ut både streamer og dac, noe som betød en nettogevinst :) Og lyden? Noen (små) hakk over U1/Bricasti, men her snakker vi nyanser. Det virker som om LAN-tilkoblingen gjør noe med støynivå, slik at gjengivelsen blir "roligere" for å bruke et uvitenskapelig uttrykk. Konkret gir det seg uttrykk i flere detaljer og et mer luftig lydbilde.

Litt sammenligning av epler og pærer her, men et forsøk på å beskrive min streamingreise.

To andre faktorer som også var en viktig del av beslutningen, var den suverene appen til LUMIN - desidert den beste jeg har prøvd, og servicen til Lumin-importør Endpoint. Helt i toppklasse av det jeg har opplevd i norsk HiFi-bransje.

Så, løp og kjøp? Det blir en sak mellom deg, dine ører og din lommebok :)
 
Sist redigert:

Informasjon om bruker

Endpoint Audio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
1.292
Link til alle artikler
251
Endpoint Audio sine annonser
Bransjenyheter
Lockwood Loudspeakers hos Endpoint Audio

Lockwood Loudspeakers hos Endpoint Audio

  • 3
Jeg er meget fornøyd med å introdusere Lockwood for det norske markedet. Etablert i 1930, Lockwood har vært en av de mest foretrukne monitorer med over 1200 plateinnspillinger på ryggen. Så...
Fortsett
Bransjenyheter
Innbyttekampanje! Oppgrader til Lumin U2 - Eller få 15%

Innbyttekampanje! Oppgrader til Lumin U2 - Eller få 15%

  • 0
Ønsker du å oppgradere til en av markedets beste streamere? Lumin U2 har oppgradert prosessor, dedikert Low Noise USB til DAC utgang, all-in-one chassis, fiber nettverk, OG lineær...
Fortsett
Bransjenyheter
God Jul til alle!

God Jul til alle!

  • 9
Jeg ønsker alle en riktig God Jul, hvor kanskje både harde og myke pakker er det minst viktige. Det skjer såpass mye galskap i verden i dag, at den beste gaven vi kan gi er medmennesklighet...
Fortsett
Bransjenyheter
EMT 912HI - Test.

EMT 912HI - Test.

  • 0
EMT lanserte i 2022 nye utgaver av de legendariske tonearmene EMT 929 & 997. Disse er vesentlig oppgradert i forhold til forgjengerene og det legger man merke til med en gang man tar de ut av...
Fortsett
Bransjenyheter
10/10 For Lumin T3

10/10 For Lumin T3

  • 1
High End streaming blir stadig bedre, og Lumin leder an med superb lydkvalitet og brukervennlighet. Alltid blant de første til å implementere nyheter - og de første som fikk på plass Tidal MAX...
Fortsett
Bransjenyheter
Lumin D3

Lumin D3

  • 0
Lumin D3 ble lansert tidligere i år og er en vesentlig oppgraderring i forhold til den tidligere modellen D2. Vi gir 15% på Lumin D3 nå før jul - 25.400,- Testene begynner å komme og...
Fortsett
Topp Bunn