Luwak kaffe

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.912
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg fikk akkurat en presang fra Bali, en pakke med Luwak kaffe :)
Noen som har erfaring med hvordan den best tilberedes?

Vidar

noen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Antall liker
29
Søtt dyr ihverfall, ikke så søt fremstillingsmetode.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
68.627
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kopi :
Luwak er verdens dyreste kaffe. Den produseres på Sumatra i Indonesia [trenger referanse]. Produksjonen foregår ved at en Luwak, et kattelignende dyr, spiser modne kaffebær (røde), for så å la kaffebærene gå gjennom fordøyelsessystemet. Luwaken fordøyer kun kjøttet fra disse bærene, og bønnene kommer derfor helskinnet igjennom. Bønnene er nå innsatt av enzymer som bidrar til å gi den spesielle smaken. Etter at bønnene er blitt vasket og renset ut av avføringen blir bønnene brent.

Årlig produseres det ca 250 kg kaffebønner av denne typen.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(Wikipedia)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Luwaken kan du lage på den måten du foretrekker, det være seg trakter, drip, press eller kjele.
Sist eg drakk Luwak var den ingrediens i Mikellers Beer Geeks Brunch Weasel :D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Skal man tro Wendelboe, og det er det jo god grunn til, så er denne kaffen en myte. Sikkert god, men det finnes få fornuftige grunner til å trakte etter bønner som har vært innom t fordøyelsessystem. Men, som nevnt her: det er mange måter å brygge den på, hva som passer best vet man ikke før man har prøvd. Stort sett er de aller, aller fleste bønner bankers på kokekanne og presskanne. Selv lager jeg som regel kaffe mest til meg selv, og bruker da gjerne en håndbrygger.

S

Slubbert

Gjest
Kopi Luwak er latterlig dyrt, men man får labratoriefremstilte kopier (kunstig tilsatt det samme enzymet) til en relativt grei pris. Rar kaffe, likte den ikke så godt.

PS: Beer Geek Brunch Weasel Burboun Edition er enda heftigere enn den vanlige (som de nå vel har på polet noen steder). Betalte 150DKK for en flaske sånn på Mikkellers Bar i Køben i fjor. Verdt det? Nei, men det var en spesiell ølopplevelse.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
spiser selv modne kaffebær her! hvis noen vil ha bæsjen min så gi beskjed! GRATIS

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.434
Gratis? Jeg tror du har misforstått, dette kan du jo tjene gress på! ;D

Topp Bunn