Luxman PD 370

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Har fått tilbud om å kjøpe en Luxman PD 370 platespiller.
Den bruker Luxmans vakumprinsipp.

Er det noen som vet litt om disse spillerene?

Bernt
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Her snakker vi en skikkelig klassiker. Bygget som en stridsvogn, litt ultrasolid vintage-finish,og ikke minst kan den spille utrolig bra med riktig arm. Aberet med vakumprinsippet er at det fordrer en høy grad av platehygiene. Jeg hadde en sånn for mange år siden, og da med en Fidelity Research-arm (klassisk og veldig god kombinasjon!) og husker et stort og fjellstøtt lydbilde med ro og imponerende bassgjengivelse. Er det lov å spørre hva du skal gi for herligheten?
Det er forresten viktig å sjekke kvaliteten på disse. Deler er ikke nødvendigvis så lett å få tak i lenger....
 
K

kbwh

Gjest
Nå er det jo forskjell på vakumløsninger, men jeg ser at SOTA, som fremdeles driver med denslags, bruker en tynn filtmatte på vakumtallerknene sine slik at platehygienen ikke trenger være stort bedre enn middels. Om filt er en mulig løsning på denne Luxmanen er en annen sak.
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Hei:)

Jeg hadde en slik en gang. Dette er en veldig musikalsk platespiller med rett arm match. Og som impuls sier er den bygget som en stridsvogn. Jeg hadde en Eikeland luftbåren arm på denne og da spilte den helt suverent. Veldig holografisk, ufarget og ekstremt presis i bassen. prøvde den også med Mørch DP6 og det funket også veldig bra!!Den krevde at vinylen var ren og rett for at vacumet skulle fungere som det skal. Så hvis du har fått en god pris på denne sier jeg bar løp og kjøp. Angrer på at jeg solgte denne. Jeg solgte den alt for billig!

Det er en kanon tøff spiller! Jeg fant et bilde på nettet!


Mvh
Kjetil
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Takk for tips!
Selger vil ha 2500,- for den.
Kan det være en grei pris?

edit:har nå fått greie på at det er snakk om PD-375
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.987
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
2500 er rimelig hvis den er velstelt. Vacuum-pumper & pumpe-automatikk er det svake punktet her.


Arne K
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Her er jeg helt på linje med Cobra. En veldig fin pris om alt funker. Dyrkjøpt trøbbel om det ikke er tilfelle. Sikkert lurt å få den tittet på før evt. kjøp.
Lykke til!
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei:)

Jeg hadde en slik en gang. Dette er en veldig musikalsk platespiller med rett arm match. Og som impuls sier er den bygget som en stridsvogn. Jeg hadde en Eikeland luftbåren arm på denne og da spilte den helt suverent.

Mvh
Kjetil
Hei Kjetil
Har aldri vært bort i en Eikeland arm??? Fortell mer, - bilder?
Spillestil- oppjustering- bruktpris?
Mvh Jan I
 

finn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
61
Antall liker
0
Hei:)

Jeg hadde en slik en gang. Dette er en veldig musikalsk platespiller med rett arm match. Og som impuls sier er den bygget som en stridsvogn. Jeg hadde en Eikeland luftbåren arm på denne og da spilte den helt suverent. Veldig holografisk, ufarget og ekstremt presis i bassen. prøvde den også med Mørch DP6 og det funket også veldig bra!!Den krevde at vinylen var ren og rett for at vacumet skulle fungere som det skal. Så hvis du har fått en god pris på denne sier jeg bar løp og kjøp. Angrer på at jeg solgte denne. Jeg solgte den alt for billig!

Det er en kanon tøff spiller! Jeg fant et bilde på nettet!


Mvh
Kjetil
avbildet spiller, er en PD375 ikke PD370
 

finn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
61
Antall liker
0
Takk for tips!
Selger vil ha 2500,- for den.
Kan det være en grei pris?

edit:har nå fått greie på at det er snakk om PD-375

Har en PD375 selv. Spilleren kan brukes manuelt. Med automatisk armlift ved plateslutt og helautomatisk. Har også repeat.
Armen er Luxmans egen.
Har hatt min siden våren 82
Betalte litt i overkant av 4 laken den gangen, tror jeg.
Er brukbart fornøyd med lyden. satte på en AT440 pickup
for ca 1år siden.

Om en brukt en er verd 2500?, tja det vet jeg ikke.
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Jeg har nå fått spilleren på hjemlån.
Vacumpmpa virker ok,men det gjør ikke automatikken.
Skal sammenligne med en Thorens og en Denonspiller jeg har.

avbildet spiller, er en PD375 ikke PD370
Avbildet spiller er ikke en PD-375 mener du vel?
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
avbildet spiller, er en PD375 ikke PD370

Jeg mener at dette er en 370, men skal ikke være bombastisk på dette! Det er en 8-9 år siden jeg hadde en slik. Fant bildet på en japansk side og der sto det også PD370. 2500,- er en fin pris om ting fungerer som det skal!

Mvh
Kjetil
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Hei Kjetil
Har aldri vært bort i en Eikeland arm??? Fortell mer, - bilder?
Spillestil- oppjustering- bruktpris?
Mvh Jan I
Eikeland arm er en tangential luft arm som ble laget av en kar i Bergen. Det var en "kopi" av en kjent veldig dyr tangential arm(Husker ikke hvilken).
Det var en veldig god arm. Tror han tok en 7- 8 tusen for den. Har en liggende, men mangler pumpene. Det var 2 stk luft pumper (tror det var noen akvarie pumper , men er ikke sikker). Skal se om jeg får tatt noen bilder. Skal sende dem til deg!

Mvh
Kjetil
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Har hatt et par platespillere fra Luxman med dette vakuumsystemet. Likte det absolutt ikke. Ødela flere plater fordi de ikke var helt rene. Noen gangers spilling uten platevasker og det var som de var fulle av dritt. Kntr, knitr, knitr.
Endte opp med å kutte ut vakuum og bruke en god platestrammer istedet.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Eikeland arm er en tangential luft arm som ble laget av en kar i Bergen. Det var en "kopi" av en kjent veldig dyr tangential arm(Husker ikke hvilken).
Det var en veldig god arm. Tror han tok en 7- 8 tusen for den. Har en liggende, men mangler pumpene. Det var 2 stk luft pumper (tror det var noen akvarie pumper , men er ikke sikker). Skal se om jeg får tatt noen bilder. Skal sende dem til deg!

Mvh
Kjetil
SUPERT er interessert i armer,så dette har vært toppers :) :)
Mvh Jan I
 

finn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
61
Antall liker
0
Jeg har nå fått spilleren på hjemlån.
Vacumpmpa virker ok,men det gjør ikke automatikken.
Skal sammenligne med en Thorens og en Denonspiller jeg har.

Avbildet spiller er ikke en PD-375 mener du vel?
Du har selvfølgelig helt rett. Det er avbildet en PD370.
Eneste forskjell er at PD 375 er helautomatisk. PD 370 har semiautomatikk.
De har samme type arm og produsert i samme tidsperiode.
 
Topp Bunn