Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Denne eksotiske produsenten feirer 80 år i disse dager. En relativt respektabel alder, vil jeg si. Særlig når vi snakker om en hifi-produsent. Merket er revitalisert og får veldig mye oppmerksomhet internasjonalt, TAS gikk helt av skaftet i forrige nummer, klassiske Luxmangreier stiger veldig i pris, og det kan virke som det klassiske utstyret opplever en ny vår.

    Selv har jeg en fantastisk vellydende og estetisk nesten overveldende platespiller jeg VET jeg ikke kommer til å selge. Det er jo en begynnelse!

    Nå er det på tide at denne japanske aristokraten får sin egen vennetråd, så gi dere til kjenne alle sammen.

    Luxmen of this forum, unite!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Bevares, forsøk nå endelig å tøyle entusiasmen, mine herrer........
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    For mye jyplinger på forumet ;D
    Men seriøst, det er ganske mange år siden Luxman var et merke å regne med :eek:
    Har hatt mange Luxman produkter selv, og har alltid vært strålende fornøyd med disse, bortsett fra noen produkter fra tidlig -90 tall. Men Luxman var jo ledende helt fram til midten av -80 tallet. Vet ikke hva som skjedde med merket etter dette, men tror de leverte mye billig "high-end" og tjente mye kroner bare på merket :p
     

    Accuphase

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2005
    Innlegg
    103
    Antall liker
    5
    Som gammel Luxman venn kan jeg si att jeg angrer på salg av min PD-350 vinyl snurrer, har også hatt M-05, C-05, M-03 og K-05.
    Men det er synd att det ikke er noen som forhandler de nye tingene fra denne fantastiske high end produsenten, var på messen i Berlin og så de nye store tingene fra Luxman og det var meget lekkert både visuelt og lyd messig.



    Mvh Helge.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Jeg melder meg på her :)
    Har hatt en integrert L-80V siden den var ny i 1978 og har den i anlegg nummer to nå. Spiller knakende godt enda.
    Alltid hatt sansen for dette merket og liker veldig godt det jeg ser av de nye tingene.

    Kunne gjerne tenkt meg en slik:
    http://www.onahighernote.com/luxman/?c=8&id=30
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Den 590'en i tråden var råflott!! Kjenner lysten på Lux melder seg igjen. Jeg brukte i mange år stamfaren, L-550. Har også hatt C02 og brokoblede M02'er, MQ-50, PD-272, K05 og T-530. Nå venter jeg på en forsendelse med et gammelt effekttrinn jeg kjøpte på ferie i Filipensland, en M-1600. Jeg vet ikke mye om den, annet enn at den er fra -76 og er på 2x80w.
     

    ICE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0


    Luxman PD-282 Platespiller med Ortofon VMS-20E
    Luxman R-800 Receiver (2x40W 8Ohm)Produsert(1974-77)
    Fra mitt "barnerom" i 1976-77 en gang....jobbet da en hifi butikk som solgte mye Luxman.



    Litt senere ble min R-800 bytttet til en R-1050 som en kompis av meg spiller på den dag i dag.
    Angrer på at jeg solgte den!



    Annlegget flyttet ned i kjellerstua i nytt hus (bor fremdels hjemme hos min foreldre da også...rundt 79-80



    Rogers LS 3/5A on top of Cerwin Vega! Sanyo Rack!
    Luxman R-1050 Receiver (2x55W 8Ohm)Produsert(1978-80)



    Luxman PD-282 med Ortofon Concorde 30

    Eier fremdeles denne platespilleren men den står og støver ned i ett skap ;-(
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    ICE, du er en EKTE luxMANN !!! Bøyer meg i støvet !!! ;)
    Noen som har sett anmeldelser av de nye tingene fra denne ærværdige produsenten?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Se her, ja! :D Hyggelig at det renner på med entusiastiske innlegg. Keep them coming! Tusen takk for de fine bildene, ICE! De oser virkelig av vintage-hifi historie.
    De nye luxmangreiene ble behørig omtalt i forrige nummer av TAS. Å si at de fikk kanonomtale er i alle fall ikke å ta i! Det var ganke dyre saker, men vi kan jo håpe at noen våger å ta det inn her til lands...
     
    L

    labrador

    Gjest
    Hei!
    Slenger meg med! Fikk aldri kjøpt meg en Luxman på 70-tallet. Har nå en R-1050 som jeg blir mer og mer glad i (ca. -78) Skikkelige aluminiumsknotter, ordentlig glass, ingen knitring og knatring. Deilig stort og varmt lydbilde.
    Mvh
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1


    Veldig bra impulse ;)

    Må jo selvfølgelig ha en Luxman tråd, er meget fornøyd med min 441 selv om jeg kom i fare får å si at jeg aldri skulle tilbake til vinyl...

    Angrer ikke et sekund ;D Vinyl RULER ;D

    Destiny.. :)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Fra roterommet, en PD-444 med Mörch DP-6/Grace Ruby og Graham 2.0/Ortofon MC 3000. Graham og Ortofon er solgt, men det andre forblir stående under sengen enn så lenge.
     

    Vedlegg

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    Har et Luxman forsterkersett, c/m 02, som bare står og støver ned etter oppgradering, har ikke vært i bruk på lenge, mens platespilleren, en PD 350, lever livet i dagens oppsett 8)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har en Tuner liggende lagret et sted. Vel ikke så bra egentlig. Men det er da en Luxman T-210L :)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    PD-300 her, og kanskje det kommer fler.. ;D

    Jeg melder meg inn her!
     
    J

    jukes

    Gjest
    :)

    Har en Luxman SQ 38 sign og en pd 310,375. Venter inn en pd 300 som kansje skal få lov til og bli her. :)

    Mvh Roar

     

    Pixy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2003
    Innlegg
    94
    Antall liker
    12
    Hey... Luxman!

    Hvordan er det Impulse, på tide å bytte ut den avdanka 300b JJ effekten med noe skikkelig vintage Luxman? ;D

    Jeg har en strøken C-12 forforsterker som jeg er veldig glad i. Men den savner kompisen sin, en M-12!
    Dessuten har jeg en nydelig Luxman 1500 receiver på to ganger 80 watt. Denne gjør for tida tjeneste som kjernen i lydanlegget på den lokale puben. Klarte ikke si nei når jeg fikk tilbud om Guinness til innkjøpspris som kompensasjon 8)

    Rosinen i pølsa er selvfølgelig PD-350. Maken til brukervennlig, stabil og vellydende platespiller har jeg aldri vært borte i.

    Har dessverre ikke lært meg å laste opp bilder ennå, men de finnes der ute i den skremmende og store digitale verden.

    mvh Pixy
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Se der ja! Noen entusiastiske ord fra mannen som fikk meg til å innse akkurat hvor god en PD350 er! Nei, Atle. Jeg skal IKKE bytte JJ-ampen mot vintage Luxman. ;) Velkommen til tråden som egentlig har hatt navnet ditt på seg hele tiden. ;D
    Det virker som om du må lete etter en M-12 så du får en komplett Luxman-rigg snart! Ellers har du jo et særdeles sobert anlegg fra før, da. Nå bør jeg vel snart pelle meg nedover så jeg får hørt litt på det også...... :D
     

    Pixy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2003
    Innlegg
    94
    Antall liker
    12
    Ja, det synes jeg du må gjøre Impulse! Ta med en PU eller to a! ;)

    Jeg bytta rør på kjæledegga her om dagen og jeg klarte det nesten helt sjøl ;D
    Bias-justering er forresten snodige greier...

    Ellers forundrer det meg fortsatt at PD-350 har hastighetsjustering for 33 og 45 rpm, men
    ikke noe remedie til å sjekke at den er korrekt ::)

    Det blei (dessverre) et løft på vinylsiden med Graham Slee...

    mvh Pixy
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Litt hjelp kan du da få....

    Pixy skrev:
    Hey... Luxman!

    Hvordan er det Impulse, på tide å bytte ut den avdanka 300b JJ effekten med noe skikkelig vintage Luxman? ;D

    Jeg har en strøken C-12 forforsterker som jeg er veldig glad i.

    Men den savner kompisen sin, en M-12!

    Dessuten har jeg en nydelig Luxman 1500 receiver på to ganger 80 watt. Denne gjør for tida tjeneste som kjernen i lydanlegget på den lokale puben.

    Klarte ikke si nei når jeg fikk tilbud om Guinness til innkjøpspris som kompensasjon 8)

    Rosinen i pølsa er selvfølgelig PD-350. Maken til brukervennlig, stabil og vellydende platespiller har jeg aldri vært borte i.


    Har dessverre ikke lært meg å laste opp bilder ennå, men de finnes der ute i den skremmende og store digitale verden.

    mvh Pixy
    M12 havnet nedenfor.....
     

    Vedlegg

    Pixy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2003
    Innlegg
    94
    Antall liker
    12
    Luxman!

    Tusen takk, Erland. Detta har'u greie på!
    Noen som har en M-12 stående?

    mvh Pixy
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    impulse skrev:
    Vi ønsker deg velkommen, JanR! ;)
    Takk for det impulse :)
    Hørt endel på Luxman pl.spillere og må jo innrømme at jeg klør og har klødd i "vinyl fingeren" en stund nå.
    Vært så heldig og fått lånt en Luxman PD264,original selvsagt,av jukes.
    Spørs om han får den igjen ;D
    Ikke koblet den opp hjemme ennå,jomfruturen blir i kveld under overvåkning av lille_adam og Lagga ;)

    jukes sin amp er også en nytelse,både lydmessig og utseendemessig.Spiller nydelig bra sammen med PD300/310/375 og Forte II :)

    Kommer nok noen bilder og mere info etterhvert fra min kant.

    Edit: hva med å bytte navn til Luxman's venner for eks ? Da vet iaf folket her hva tråden handler om :)

    /jan"lykkelig"olsen
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Har en Luxman PD 264 på lån.
    Lurer litt på hva man kan bruke av PU's på den.Armen er vel en "mellomvekter" vil jeg tro.
    Litt begrenset hva man kan bruke kanskje ?

    Gjerne forslag til både MM og ikke altfor dyre MC.



    /jan
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hva legger du i "ikke altfor dyr..", Jan? Mine forslag ville være Grado Prestige Black, Ortofon MC3 Turbo og Dynavector 10x5 til hhv ca 1000, 1500,- og 3000,- Fin spiller! Jeg kjøpte en sånn i bryllupspresang til min onkel i 1981. Den spiller glimrende enda....
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    JanR skrev:
    Armen er vel en "mellomvekter" vil jeg tro.
    Njaaa.... Lett-til-middels ville jeg tro, uten at jeg skal sverge på det. Ville nok holdt meg til relativt høy-kompliante MMer i utgangspunktet, siden jeg tviler på at den forsvarer noe mer. Armen altså, ikke drivverket, og ut fra erfaringen fra besøket.
     
    J

    jukes

    Gjest
    :)

    Husker ikke men jeg mener de 75 nålene til Shure spilte veldig bra på denne armen. Tenker da på G nåla. Du fikk med deg en 91ed og en 75 raspe og den bør prøves Jan.Raspe må ha over 2gram, helst 3 for og spore riktig.

    Mvh Roar
     

    Keltern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    2
    Har vel ikke rukket å bli noen ekte Luxmann enda, men kan ikke si meg annet enn fornøyd etter at L-120A'en min ble satt i drift i stua! :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    impulse skrev:
    Hva legger du i "ikke altfor dyr..", Jan? Mine forslag ville være Grado Prestige Black, Ortofon MC3 Turbo og Dynavector 10x5 til hhv ca 1000, 1500,- og 3000,- Fin spiller! Jeg kjøpte en sånn i bryllupspresang til min onkel i 1981. Den spiller glimrende enda....
    Takk for svar og tips impulse :)
    DV 10x4 og 20X5 har jeg hørt,likte de veldig godt.
    Litt usikker på om armen er "tung" nok for de ?

    Grado og Ortofon,hvor ligger de lydmessig kontra DV'n ?

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Lille_Adam skrev:
    Njaaa.... Lett-til-middels ville jeg tro, uten at jeg skal sverge på det. Ville nok holdt meg til relativt høy-kompliante MMer i utgangspunktet, siden jeg tviler på at den forsvarer noe mer. Armen altså, ikke drivverket, og ut fra erfaringen fra besøket.
    AT150E låter slettes ikke galt.
    Som du sa når du var her så er den relativt "nøytral".
    Finns det en MM som har litt mere DV/103R fakter ?

    Har jo ikke juster noe her heller siden du var oppom.
    Tør ikke kødde for mye ;)

    /jan
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dv har mer dynamikk, mindre rillestøy og mer åpenhet,hurtighet og klangfarger. Skulle bare mangle. Men som du sier, de er nok borderline i forhold til armkvaliteten. Kanskje du burde vente med å investere i en DV til riggen er et hakk hvassere. I min bok er Grado Prestige Black Gold en pickup med baller, fremdrift, spilleglede, mellomtone4kvaliteter og musikalitet som gjør den til et hysterisk kjempekjøp i prisklassen.Akkurat som D103.De kan nok sies å være brødre i ånden. Joda, mer finesse og luftigere topp får du ved å legge i mye mer penger, men Gradoen spiller fletta av mye!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    impulse skrev:
    I min bok er Grado Prestige Black Gold en pickup med baller, fremdrift, spilleglede, mellomtone kvaliteter og musikalitet som gjør den til et hysterisk kjempekjøp i prisklassen.
    Det jeg ville høre :)
    Hvor får man tak i en sånn her hjemme monn tro ?
    Eller må man til det store utland ?
    Og til slutt,det er MM ? Grado har,mener jeg Lagga/lille_adam nevnte,egne navn på MM/MC ?
    " The Grado Prestige Gold moving iron cartridge "

    Mvh Jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for link Rolf :)
    Fant ett par andre steder også,i det store utland.

    Må vel være noen her hjemme som fører Grado ?

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Godt for oss late at det er noen som stiller opp ;)
    Sjekke utlandet først,i værste fall kjøpe her hjemme.

    Snoke litt rundt og se/høre om det er noen som har lyst å svinge innom med ett par PU's.
    Greit å få testet litt før man hopper på noe,tror eg.

    /jan
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Prestige Gold burde være et godt valg, med et større anstrøk av varme enn den du låner. I tillegg til de kvalitetene impulse allerede har nevnt. Langt fra utenkelig at du vil like den enda bedre enn AT'en. Needle Doc er mitt forslag om du skal kjøpe den, men prisforskjellen er jo ikke veldig stor mellom junaiten og her i motsetning til det meste av dyrere saker. Ikke for det, 4-500 bols er nå også penger (opptil flere sixpacks vel? Eller en god MM nr. 2).

    Tenker du MC så ville jeg absolutt ha forsøkt å låne en først for å se hur det går, men armen innga ikke til mye tillit i så måte for å være ærlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn