Lyd fra PC til forsterker

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
Har laptop med HDMI og vanlig 3,5 jack ut. Kunne tenkt meg å bruke HDMI som lyd ut da det interne lydkortet ikke er allverden. Hvilke muligheter har jeg hvis jeg vil hente lyd fra HDMI og til analog inn på forsterker? Finnes det DACer med HDMI-inn?

N

nb

Gjest
Tror ikke du vil få til dette, eksperten er knutinh, men slik jeg har skjønt det, så må du ha en HDCP-kompatibel greie for å få lyden ut av HDMI. Du kan også sjekke om ikke det er en vanlig digitalutgang i jacken, det er ganske vanlig på laptoper.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
544
Torget vurderinger
1
Dagens Laptoper har ikke lyd gjennom HDMI. På de nyeste eksterne skjermkortene har ATI inkludert et lydkort i selve grafikkortet , og såvidt jeg vet så er disse de eneste på markedet som støtter HDMI-lyd. Det er dog bare et tidsspørsmål før dette er å finne i laptoper også.

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
I manualen min står det "The HDMI connector carries an uncompressed all digital signal to produce hi-defination video and audio", men mulig de har dratt på litt der, evt at det er slik at jacken også sender digitalt.

Dersom det viser seg at jacken også sender digital, hva slags kabel brukes da?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
544
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Tror ikke du vil få til dette, eksperten er knutinh, men slik jeg har skjønt det, så må du ha en HDCP-kompatibel greie for å få lyden ut av HDMI. Du kan også sjekke om ikke det er en vanlig digitalutgang i jacken, det er ganske vanlig på laptoper.
Jepp, du må ha HDCP-kompatibel greie, men har laptopen en HDMI utgang så er sjansene store for at den også støtter HDCP, ellers kunne de likesågodt valgt en vanlig DVI-utgang. Men hovedpoenget er fortsatt at grafikkkortet må ha et innebygd lydkort.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
544
Torget vurderinger
1
warwick skrev:
I manualen min står det "The HDMI connector carries an uncompressed all digital signal to produce hi-defination video and audio", men mulig de har dratt på litt der, evt at det er slik at jacken også sender digitalt.

Dersom det viser seg at jacken også sender digital, hva slags kabel brukes da?
Kan jo hende at laptopen din har innebygget lydkort i grafikkortet såvidt jeg vet. Har du en link laptopen kanskje?

Topp Bunn