Lyd og bilde kontrollert fra godstolen

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei !
Jeg er "godt voksen" men har forsøkt med på nedlasting av høyoppløst musikk og forstår at dette vil det bli mer av, også for meg.

Har i dag en løsning med PC (med USB-disk) som er koblet til DAC for HiRez lyd og Spotify (trådløst nettverk).
PC er også koblet til TV for visning av bilder og film.

PC står på stereo/TV-benk og ulempen er at jeg må til PC'en for å velge musikk, evt benytte TV'en som skjerm (som er uønsket da andre vil se TV).

Ønsker samme funksjon, men å kunne styre det hele fra godstolen. Samt god oversikt over musikksamlingen.
Krav:
-Ingen reduksjon av lydkvalitet
-Styre det hele samt enkelt få oversikt og velge musikk trådløst
-Må kunne vise bilder og film på TV

Ønsker:
-enkel installasjon (plug&play)

Hvilke stream/squeeze -bokser trenger jeg til dette?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Squeezebox og Android-telefon, eller iPhone. Med iPad og Squeezepad-app blir det til en luksusopplevelse, og du vil synke ned i godstolen og deformeres ;D

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei og takk for raskt svar.

Har androide mobil så det passer bra.
Er det Squeezebox touch jeg skal ha?
Og må jeg ha trådløs enhet eller er det her androiden kommer inn i bildet?

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Trenger ikke squeezebox heller, det finnes remote løsninger for avspillere som J-river, iTunes og Media Monkey som gjør at det kan fjernstyres fra smart telefon eller nettbrett. Feks http://melloware.com/products/monkeytunes/

Edit: Blir kanskje litt problem mtp Spotify, men XBMC har jo spotify klient. Ellers så kan du jo kjøre Squeezebox server med Feks Squeezeplay avspiller på PC, da blir i realiteten PC'en din en Squeezebox som kan kontrolleres av Android app'en til Logitech

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Takk for kreativt innspill, men jeg ønsker "plug&play" og betaler gjerne 2.000 hvis det er det som skal til.

Så vidt jeg nå forstår kan jeg fjernstyre en squeezebox touch fra androide appen.
USB disk kan kobles rett på touchen (evt en NAS-disk i nettverket).
For å se bilder på TV MÅ jeg vel via en PC da jeg antar at sq.box'en ikke har noen skjermutgang.

Vil programvaren på sq.box gi god nok oversikt over musikksamlingen (m. tags og søk) eller må dette skje via programvare på PC'en?

G

Gjestemedlem

Gjest
Det finnes ingen plug'n'play-løsning som er god både for lyd og bilde.

Til bilde foretrekker jeg en Boxie Box, og til lyd en Squeezebox styrt av en Ipad (eller tilsvarende 10" androidbrett)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Du trenger ingen ekstra boks til slikt bruk ( med mindre jeg misforstår ) Jeg bruker en bærbar pc med et program som heter J.River som jeg ripper musikken og spiller av musikken med. Til å styre dette bruker jeg en app på min android Samsung nettbrett. Bruker en annen app til å styre Spotify.

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei !
Dette virker veldig interessant.
Skal teste JRiver de nærmeste dagene.
Hvilken androide app bruker du for å styre JRiver?

Jeg fant en som heter Gizmo men det virker som om den benyttes for å streame til telefonen.
Den andre funksjonen kontrollerer playback "on your TV" ???

"Stream music, video, and photos from J. River Media Center to your Android. Or control playback of MC library on your TV. "

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg bruker Gizmo. Den fungerer strålende. Til Spotify bruker jeg Spotimote.
Hvis du installerer J.River kan du importere filene dine over i programmet.
Det kan du vel også gjøre med Spotify mener jeg.

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Musikk: Squeezebox Touch - styres av Squeeze Commander (android app)
Film/tv: Boxee Box - styres av Boxee remote(android app)

Men du kan strengt tatt kjøre alt fra Pcn, avhengig at den takler å vise feks full-hd.

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Griffenfeldt skrev:
Du trenger ingen ekstra boks til slikt bruk ( med mindre jeg misforstår ) Jeg bruker en bærbar pc med et program som heter J.River som jeg ripper musikken og spiller av musikken med. Til å styre dette bruker jeg en app på min android Samsung nettbrett. ...
Har testet dette et par timer og det er jo plug&play og fungerer strålende. STOR takk for informasjonen.
Min utfordring nå er at den bærbare som benyttes til dette formålet har en tendens til å "miste" nettverket innimellom, samt det generelle probl med nye versjoner som automatisk lastes ned og krever re-start av PC.

Vurderer en re-instalasjon av hele PC'en da denne ikke vil ha noen annen funksjon en nettopp dette.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Squeezebox Duo!
Liten boks og fjernkontroll, plug and pray, trenger ikke å installere noe på telefonen og enkelt som bare det å sette opp.

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei igjen !
Pga problemer med nettverket på den PC som var tiltenkt formålet vurderer jeg sterkt å skaffe en Squeezbox Touch da denne kan tilkobles en USB eller NAS- disk uten bruk av PC.

Har da et par spørsmål:

-Hvis jeg i første omgang har musikk på en USB-disk tilkoblet PC og installerer Sq.b.-server på PC'en,
vil jeg få noen problemer når jeg senere går over til NAS-disk i nettverket og med Sq.b.-server installert på NAS-disken?

-Stilles det spesielle krav til NAS-disk? Har tenkt på en med to disker og Raid-1.

-Er Sq.b Touch avhengig av PC til noe som helst? F.eks Spotify, internettradio, podkast ?

Topp Bunn