Lyddemping gjennom en dør.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei!

Jeg bor i kollektiv, og min inngang til rommet er gjennom en dobbeltdør fra stua. Inne i stua står det en TV å bråker, jeg tror ikke den høres så bra gjennom de tykke veggene, men den doble døra er nok ikke akkurat lyddempende. Jeg lurte på om det var mulig å henge et teppe eller lignende forran døra.

Hvordan lydisolrere uten å bytte døra! Og uten at det koster skjorta, men alle forslag mottas med takk, da hvem vet, en dag har jeg eget hus og bråkete unger :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.060
Torget vurderinger
1
Prøv ei tetningslist rundt dørkarmen. Vurder evt kreative muligheter for å øke massen i døra, i tilleg til ymse lyddempende materialer - tepper lydplater m.v.

mvh
KJ

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Prøv ei tetningslist rundt dørkarmen. Vurder evt kreative muligheter for å øke massen i døra, i tilleg til ymse lyddempende materialer - tepper lydplater m.v.

mvh
KJ
Det er ei 3 meter høy dobbeltdør som er litt bøyd i treverket så den treffer ikke helt sammen, men kansje tetningslist ville hjelpe litt.

Noen som har erfaring med forheng?

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Første bud er å tette alle åpninger som luft kan passere gjennom. Altså mot karm, nøkkelhull, rundt håndtak osv. Husk også at det kan være lekkasje mellom selve veggen og dørkarmen. Dette hjelper imidlertid lite mot lave frekvenser. Der er det vel egentlig bare dobbelt dør som hjelper.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gammeln skrev:
Første bud er å tette alle åpninger som luft kan passere gjennom. Altså mot karm, nøkkelhull, rundt håndtak osv. Husk også at det kan være lekkasje mellom selve veggen og dørkarmen. Dette hjelper imidlertid lite mot lave frekvenser. Der er det vel egentlig bare dobbelt dør som hjelper.
Med de råtne innebygde høyttalerne i den tv'en er det vel mest høyfrekvente lyder, jeg skal ta å tette alt! Så ser jeg hvordan det blir :) Kan vel ikke bli værre ;)

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Skink_123 skrev:
Gammeln skrev:
Med de råtne innebygde høyttalerne i den tv'en er det vel mest høyfrekvente lyder, jeg skal ta å tette alt! Så ser jeg hvordan det blir :) Kan vel ikke bli værre ;)
He-he, der har du antagelig et godt poeng. Lykke til!

Topp Bunn