Lyden av likeretter rør ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tja.
En diode i serie gjør ingen forskjell i peak strømmen.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Mer for å beskytte rør-likeretteren...og "isolere" den fra "for stor" kondensator..?
Har ikke studert dette til fulle...men med dagens pris på nos likerettere...er det en rimelig mod. som
kan gi den et lengre liv.
* Eneste fornuft jeg fant...var at diode-modden i allefall kunne beskytte pwr-trafo i tilfelle likeretteren røk.
Mer her:

OG ss-dioder beskytter likeretter-røret under "PIV" Peak inverse voltage" og hindrer internt overslag.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.700
Antall liker
7.941
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
jeg snakket om effektforsterkere.
ok, eg er oppteken i kva som eigentleg er opphavet til "rørlyden", som er noko anna enn vrenging. Det er skilnad på rør, så vel som konstruksjonane. Eg har også lagt merke til at SP 11 hadde mindre rør i straumforsyninga enn forgjengaren.sjølv om det ikkje er likerettarar. Det er naturlegvis mange andre faktorar som kan føre til skilnaden mellom SP 10 og 11, men straumforsyning er noko som ein bør ta omsyn til.
Ein ytre faktor som sikkert ikkje har så mykje å seie ut over støyreduksjon, er når forsterkarane skiljer ut straumforsyninga i eit separat kabinett. Som regel er dette eit kjenneteikn på lydleg kvalitet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mer for å beskytte rør-likeretteren...og "isolere" den fra "for stor" kondensator..?
Har ikke studert dette til fulle...men med dagens pris på nos likerettere...er det en rimelig mod. som
kan gi den et lengre liv.
* Eneste fornuft jeg fant...var at diode-modden i allefall kunne beskytte pwr-trafo i tilfelle likeretteren røk.
Mer her:

OG ss-dioder beskytter likeretter-røret under "PIV" Peak inverse voltage" og hindrer internt overslag.
Fortsatt TJA......
Hva oppnår en med dette?
Summen av ulempene eller summen av fordelene?
Beskytter røret hvis spenningen er noe i overkant av hva røret har godt av. Et annet rør i stedet?
Dioden har ingen funksjon i forhold til å redusere peak strømmen. Den strømmen som har mest å si for levetiden.
En motstand vil redusere peak strømmen.
Igjen: Et bedre egnet rør er å foretrekke.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Det er fleire som likar ARC SP 10 (rør heile vegen, mellom anna 8 småtrioder i riaadelen) betre enn SP 11 (dyrare, og blandingskonstruksjon).
Ja og det er samme greia med de "ekte" REF produktene til ARC med rør i strømforsyningen. Alt fra CD spillerne til Pre-ampene til forsterkene. Har byttet rundt mye med rørene i strømforsyningen med godt resultat på CD/pre, men noe mindre forskjeller på effektforsterkerne etter min erfaring
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er ikke graden av vrenging.
Det er typen.
Graden av harmoniske og hvilken type harmoniske.
Transistorforsterkere har generelt mye lavere harmonisk forvrengning. Men en type som en fort blir sliten av.
Omvendt med rør. Generelt høyere, men en annen type som ikke er plagsom.

EDIT:
Dette med vreng ble en avsporing.
Lyden av likeretter rør er noe annet (hvis den finnes) en lyden av rørforsterker i forhold til transistor forsterker.
 
Sist redigert:

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Innlegg
330
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Fortsatt TJA......
Hva oppnår en med dette?
Summen av ulempene eller summen av fordelene?
Beskytter røret hvis spenningen er noe i overkant av hva røret har godt av. Et annet rør i stedet?
Dioden har ingen funksjon i forhold til å redusere peak strømmen. Den strømmen som har mest å si for levetiden.
En motstand vil redusere peak strømmen.
Igjen: Et bedre egnet rør er å foretrekke.
Det er vel for å øke PIV så det ikke blir "arcing" hvis strømmen flimrer litt. Jeg har gjort det med forsterkerne mine, bare fordi jeg hadde noen 1200V dioder liggende. Tenker det ikke skader i alle fall.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg har planer om å kjøpe inn noen likeretter rør fremover
Type 5AR4/5R4, skal kjøpe chatham 5r4 av lokal selger , i tillegg har jeg tilbud om kjøp av følgende
Brimar 5R4gy, BEL GZ 34 ( indisk lagd med mullard utstyr), Toshiba GZ34,, GE Jan 5R4, Ken rad 5r4,, Haltron 5r4, og NEC gz34

noen som kjenner til noen av disse og kan anbefale/advare noen av de ?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Det er jo mye større forskjell mellom 5AR4 og 5R4 enn det er mellom samme type likeretterrør, eksempelvis 5AR4, av ulike fabrikat.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
I min DAC står det et 6X5 rør. Er det noen som har en formening om levetiden på et
sånt likeretterrør?
Hvordan vil en ev. merke at likeretterrøret forringes?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Det er jo mye større forskjell mellom 5AR4 og 5R4 enn det er mellom samme type likeretterrør, eksempelvis 5AR4, av ulike fabrikat.
det er jeg klkar over, mange synes å mene at 5R4 er det bedre valget i primaluna dac, på tross av at mullard gz34 er en slags konge av 5AR4 , hvis noen har noen erfaringer å dele så er jeg takknemmelig for det, min lille erfaring sålangt er at rca5R4 synes å være noe varmere i tonen enn de medfølgende rørene
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Det er ikke graden av vrenging.
Det er typen.
Graden av harmoniske og hvilken type harmoniske.
Transistorforsterkere har generelt mye lavere harmonisk forvrengning. Men en type som en fort blir sliten av.
Omvendt med rør. Generelt høyere, men en annen type som ikke er plagsom.

EDIT:
Dette med vreng ble en avsporing.
Lyden av likeretter rør er noe annet (hvis den finnes) en lyden av rørforsterker i forhold til transistor forsterker.
Uansett om, hvordan og i hvilken grad et likeretterrør påvirker lyden snakker vi forvrengning. Hvilken karakter den forvrengningen har vet jeg lite om. Men jeg tenker som så at det slett ikke er dumt å la transistorer levere stabil strøm til rørene;)
 

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Innlegg
330
Antall liker
437
Sted
Stavanger
det er jeg klkar over, mange synes å mene at 5R4 er det bedre valget i primaluna dac, på tross av at mullard gz34 er en slags konge av 5AR4 , hvis noen har noen erfaringer å dele så er jeg takknemmelig for det, min lille erfaring sålangt er at rca5R4 synes å være noe varmere i tonen enn de medfølgende rørene
Nå skal ikke jeg si noe bastant, og det viktigste er jo hva DU liker, men det du hører kan godt være bare spenningsforskjellen mellom 5AR4 og 5R4. Det er rundt 50V forskjell i spenningstap på dem.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Nå skal ikke jeg si noe bastant, og det viktigste er jo hva DU liker, men det du hører kan godt være bare spenningsforskjellen mellom 5AR4 og 5R4. Det er rundt 50V forskjell i spenningstap på dem.
det er nok det jeg hører , jeg får se om jeg finner ett nos Gz34 ett eller annet sted og teste litt mer, Mullard er dessverre sabla dyrt når man skal ha 2
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Noen som vet om 274b kan brukes isteden for 5ar4/5r4 ?
 
Topp Bunn