Lydisolere stua? 370.000 kroner takk!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.363
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etter en liten uendelighet fikk endelig det lokale byggefirmaet ut fingern og presenterte et såkalt pristilbud for å få lydisolert stua mi, slik at jeg kan spille litt musikk uten å gi naboene grunn til å hate meg.

Løsningen var tiltenkt å være en "god nok" løsning, siden en ekte rom-i-rom løsning ikke lar seg gjøre. Rommet er bare knappe 20m2, og skulle jeg ha bygget en ekte rom-i-rom løsning hadde det ikke blitt mye plass igjen. Så det ble å finne en løsning som ville hjelpe betydelig, men uten å dra den helt ut.

Trodde jeg ihvertfall. For prisen ser jo åpenbart ganske sinnsyk ut. Det ble altså i underkant av fire hundre tusen kroner. (369.000,99 for å være nøyaktig) Dette inkluderer vel å merke nesten alt som må gjøres, slik at det ikke er iberegnet egeninnsats.
    Allikevel, er det virkelig slikt man må regne med? Jeg trodde først det var en spøk da jeg leste det.
    Det er snakk om å fikse nytt , avkoblet gulv, slenge opp noen vegger og tak i sånne resilient channel-greier og rigge opp et par gode lyddører til andre rom, og en lyddør til inngangen mot oppgangen.

Noen som har erfaring med andre i Oslo (syd) som kan håndtere slikt for en langt mer levelig pris? Eller er det slikt man bare er nødt til å punge ut med når man skal ha erfarne folk til å gjøre jobben? (nei, jeg legger ikke ut noe på "mittanbud" eller på finn for å bli teppebomba med henvendelser fra luringer og idioter)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.572
    Torget vurderinger
    96
    Også klager norske håndtverkere på at vi bruker polakker og russere... latterlige folk.
    Hvorfor skeptisk til mittanbud? Hadde en annonse der ute, og ble aldeles ikke teppebombet med henvendelser. Synes jeg fikk lite respons faktisk.
    mittanbud er seriøst, og du kan jo bare velge blant de som har mange gode tilbakemeldinger fra kunder.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Ut ifra hva du beskriver som skal gjøres synes jeg ikke det høres så ille ut jeg. (30 år i faget)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.647
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det høres mye ut.

Nå vet ikke jeg kunnskapsnivå og vilje til egeninnsats, men hvis jeg var deg - så hadde jeg skrive et svært detaljert beskrivelse av typen
    *Lydhimling 22 kvadrat - skal lages med følgende bøyler, lekter med 60cm som skal kubbes. 2 lag gips, fuges mot sidevegg.
    *lydvegg - 15 kvadrat - 2x4 stendere, 2 lag gips, fuges opp og nede.
    *sette inn lyddør, et c

Også tatt rikelig med bilder, lagt skisser og lagt det ut på mitt anbud.
    Og også spørre om timepris på ekstraarbeid.

Opprydding og slikt koster også ganske mye. Nå vet ikke jeg hva en snekker tar i timen i Oslo, men du havner vel fort på nærmere 500,-/time + mva. Og er du egentlig villig til å betale en fyr +600,-/time for å bære søppel ut av huset ditt når du kan gjøre samme jobben selv.

Mvh
    OMF

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.060
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Høres fullstendig avsindig ut! Fingeren i luften - 60.000 i materialer ( høres altfor mye ut uten å ha regnet på det) - da er det 300.000 til arbeidspenger. Med 600 kr/t er det 500 timeverk, dvs godt og vel 3 mnd arbeid for en mann.... Sorry Drammenlyd, men dette henger ikke på greip!
    ( Nå regner jeg vanligvis ikke snekkeranbud, etter som jeg er elektro- og elektronikking, og kontrollerer anbud for disse fagene, -men jeg har egenhendig bygget to nærradiostudioer fra scratch... )

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    13.146
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Norske snekkere har forlangt 1300 kroner pr time + moms for og bygge et søppelkasse skur for 4 søppel dunker..... så jeg blir ikke sjokkert i det hele tatt på "tilbudet" ditt...... synes nesten det var et bra tilbud jeg :p

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    13.146
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    ........ Norsk rørlegger som bor 200 meter bortenfor meg i samme vei skulle ha 870 kroner i kjøregodtgjørelse for en jobb......... såpass må han jo ha synes jeg, hvordan skal han ellers få betalt for den nye BMW X5'en sin ;)

Jorgen1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    155
    Det du garantert gjorde feil var å si hva du skulle bruke det til. Eller lot de skjønne det. De er vel kjent med det faktum at audio folk er komfortable med å betale skikkelig dyrt for noe som de ønsker seg.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg synes det er helt avsindig at tannlegen som kikker litt nedi gapet mitt, bruker 15-20 min, tar 2 bilder og kikker kjapt på de gamle, "polerer" litt for deretter å skulle ha 900,- for denne tiden. I tillegg må jeg dra å oppsøke vedkommende og bruke min tid på dette. Tapt arbeidsinntekt kan en regne inn. Det er nå en gang slik at ting koster. Alle vil ha ting rimelig og betale minst mulig, helst ingenting men samtidig ta betalt for det de selv lever av og sitte igjen med gevinst.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.060
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Alle som driver butikk må tjene penger, det ligger i sakens natur. Arbeid er ikke gratis, men flåeri ble tidligere rammet av ågerlover. Disse synes ikke å eksiterer lenger. Det er svært sannsynlig at dagens bankpraksis med 25% rente på forbrukslån i forhold til en normalrente på 4% ville blitt rammet av denne lovgivningen for 50-60 år siden. Heldigvis er det opptil folk og si ja eller nei. Et svært relevant eksempel er elektrikersaken fra Oslo i fjor, hvor en elektriker forlangte rundt 125.000 for noen meter kabel og et par stikkontakter på et kjøkken. Forbrukerklagenemda reduserte dette til ca 40.000, og da var det antageligvis fortsatt god betaling. Men for all del - der er både lov og forventes gjerne at folk bruker huet på forhånd.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Høres fullstendig avsindig ut! Fingeren i luften - 60.000 i materialer ( høres altfor mye ut uten å ha regnet på det) - da er det 300.000 til arbeidspenger. Med 600 kr/t er det 500 timeverk, dvs godt og vel 3 mnd arbeid for en mann.... Sorry Drammenlyd, men dette henger ikke på greip!
    ( Nå regner jeg vanligvis ikke snekkeranbud, etter som jeg er elektro- og elektronikking, og kontrollerer anbud for disse fagene, -men jeg har egenhendig bygget to nærradiostudioer fra scratch... )
    Hvor får du 60K i materialer fra??

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Bare å legge ut på mittanbud, er en del rare henvendelser der også men om du gjør litt research er du safe. Fikk lagt 150m2 beleggingsten utenfor i sommer og hadde 7 forskjellige firmaer innom før jeg valgte det nest billigste. De hadde en 100% fornøyd garanti som innebærte 0 betaling før hele jobben var unnagjort og jeg var fornøyd.

Forresten det hørtes vanvittig mye ut, jeg landet selv på under 100 000 for min 20m2 kino. Dette er inkludert eletrikere, malere, og snekker. Da flyttet snekkeren (og en lærling) i tillegg en trapp som tok en god del ekstra tid.

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.907
    Sted
    Sørlandet
    Norske snekkere har forlangt 1300 kroner pr time + moms for og bygge et søppelkasse skur for 4 søppel dunker.
    Og når en av de nevnte snekkerne kommer for å hjelpe en nyutdannet sykepleier med noe nødvendig snekkerarbeid så må hun slite 8 timer på natteskift for å få råd til 1 time med snekkerarbeid. Hun har da ikke noe annet valg enn å måtte be noen venner hjelpe til eller få jobben utført svart. For ikke å glemme hvor mange timer sykepleieren må jobbe for å dekke en verkstedtime på bilen. Flotte greier ikke sant..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.164
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg skal bygge et rom i kjellerstuen på 20m2 inkl varmekabler,støp,fliser, 2 nye vinduer, nytt tak, stendere, vegger, isolasjon, strøm osv osv.
    Gjør det selv og lander på under 60K inkl ca 5-6K til trikkern ( mulig jeg setter bort gulvstøpingen )
    Skulle jeg ha satt bort alt så antar jeg en 3 dobling av pris.

Ta kontakt med håndtverkere som ikke bor i Oslo. Har pratet med flere folk her som tar jobber i Oslo og som gjør det billigere selv om de må pendle inn dit.

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    570
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Det kan virke som om firmaet ikke er interessert i jobben, men får de klekkelig betalt kan de vel alltids gjøre den. Har vært utsatt for det samme selv og da gjorde jeg heller jobben selv.

S

Syncrolux

Gjest
    Kan hende de egentlig ikke vil ha jobben ja. Det minner meg om en lokal snekker som ga meg et "tilbud" på nesten 500' for en 50 m2 garasje. En ferdig montert byggesett-garasje kom på under 100' ...

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Prisen settes ofte ut i fra hvordan ordreboka ser ut, dessverre.

Fikk du forresten et detaljert prisoverslag ? Da har du i langt større grad mulighet til selv å vurdere om prisene er edruelige, samtidig som at den som gir tilbudet også tvinges til å tenke litt fornuftig.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.363
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg fikk et detaljert prisoverslag. Og basert på det jeg kan forstå ut fra det, så virker det som at gjettinga til Aurora faktisk ikke er så langt fra sannheten. Jeg forventer at jeg kunne ha handlet byggematerialene for kanskje 80.000 om jeg , uten bransjetilknytning og rabattordninger hadde kjøpt dette på privaten. Dette inkluderer en ganske kostbar ytterdør (40db-sertifisert-opplegg) og to moderat lydisolerende innerdører, så det er lite trolig at leverandøren kom til å betale mer enn 60.000 for komponentene.
    Om folka er effektive tviler jeg på at de vil trenge mer enn 100 arbeidstimer på jobben.
    Med andre ord, slik jeg ser det, forventes det at jeg skal betale 3000 kroner pr time pr mann som jobber. I tillegg til kostnaden for materialene.
    Det kan godt være at jeg bommer grovt på overslagene med antall timer. Tanken er at jeg tviler på at de trenger mer enn en uke med tre mann i arbeid samtidig for å fullføre prosjektet.
    Folk skal selvsagt få lov til å tjene penger, og jeg synes det er fint å ha norske folk som jeg kan kommunisere med og vite at de forstår hva jeg ønsker å oppnå, og er selvsagt villig til å betale for det, fremfor å betale slavelønn til en eller annen litauer som knapt nok skjønner hva som er hensikten med oppgaven.

Men 3000 kroner pr time? Det gir vel 2400 kroner igjen pr time pr mann etter at mva er betalt. Det synes jeg jo høres litt mye ut. Er det vanlig at firmaene betaler mer enn 1000 kroner timen i lønn til sine ansatte for å rive, borre, skru, bære og male?

Isåfall er det åpenbart at jeg har valgt meg feil yrkesretning.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.615
    Ang materialpriser: jeg bruker en norsk byggmester, jeg betaler et påslag på 25% regnet fra hans rabatterte priser. Mao noe mer enn jeg selv må betale inkl rabatter, men hans avtaler er selvsagt bedre enn mine.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.060
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er vel Oslo-prisene noe høyere enn her uti provinsen, men vanlig timepris her er 6-700 kr/t for en snekker gjennom et firma. Hva snekkeren får er vel uvisst, men ei årslønn på 450-500.000 er vel normalt her. Her er det vel ganske enkelt bare slengt ut en pris, og om kunden er dum nok til å betale, så flott!
    Her i mine egne får jeg ikke en svart-snekker til under 300 kr/t... heldigvis klarer jeg meg sjøl til heimebruk i de fleste fag, og trenger jeg hjelp har jeg kompiser nok som etterspør min hjelp.....

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg jobber på leverandørsiden i byggebransjen og kan med bekrefte at mange håndverkere regelrett svindler sine kunder. Tar man 2500 kroner av kunde for en del som koster 150 kroner ut fra grossist, da er det svindel i mine øyne.
    Tidligere var man som kunde dekket av lovverk som skulle hindre slike helt ville tilstander, men i dag er det fritt fram.
    20-40% påslag av deler er greit. 1500 % er ikke greit.

Veldig mange håndverkere klager over at folk bruker svart arbeid. Og sender bilen sin til en kompis-mekaniker fordi verkstedene tar sinnssyke priser.

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    971
    Torget vurderinger
    7
    Er selv tømrer, og min beste anbefaling er å snakke med noen som har hatt en snekker hjemme hos seg og som er fornøyd. Jungeltelegrafen er beste løsning både for snekker og for den som skal ha utført arbeid. Mittanbud.no, trur ikke det. Med mindre du har lyst til å sitte og vente på en snekker som aldri kommer, og kommer han så er han egentlig murer eller maler.

Hvis du skal ha tre lyd-dører med alt rundt, så koster det jo fort noen kroner bare for ei dør. Materialer er ikke akkurat billig lenger.
    Gi de alle rabatter på materialene selv, men be om at de tar jobben på timesbasis. Om de forlanger mer enn 450-470 + mva, så skal de ha gode referanser.

I denne saken så vil jeg tru du har spurt et firma som ikke har tid i det hele tatt. Da bare ganger de prisen med to. En annen ting er at snekkerens dårligste venn er trappeoppganger. De skyr vi som pesten. Har du prøvd å bære 60 gipsplater opp 3 etasjer f.eks. ;) Alt blir rett og slett jævlig tungvint.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.615
    De som tok badet mitt for et par år tilbake sa at de knapt tok jobber i blokker fordi det var så jævlig pes med alt mulig... mye finere å jobbe på en eneboligtomt hvor det alltid er ledig parkeringplass, maks to etasjer, lett å få levert varer, lett å få stengt og åpnet vannet som man vil, lett å mellomlagre søppel, ikke naboer over, under og på sidene som klager osv osv osv

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.601
    Sted
    Oslo
    Vi fikk nylig lydisolert taket på en ganske stor kjellerstue, og det kostet omkring 100.000. Det tok to uker, første uke med en til to snekkere som rev den gamle himlingen, isolerte, hang opp, lydbøyler og dobbelt lag med gips, kasset inn et par bjelker osv så himlingen hang i lydbøylene. Da jobbet de ganske effektivt. Den andre uken gikk til pynt, det vil si sparkling, maling, silikon langs kanter for å unngå hard, akustisk kontakt osv. Det tar mer tid, fordi maling og sparkel må tørke. Skal man BARE regne med tiden de faktisk jobber så blir maling helt håpløst. Selve prosessen gjør at det går med en del reisetid. Maleren skal leve, så det må han få betalt for.

Klart vi kunne tatt siste uken selv, men det hadde ikke blitt så bra og tatt mye lenger tid. Vi kunne brukt folk som ikke visste hva de gjorde, og det ville heller ikke blitt så bra, og dessuten hater vi håndverkere som ikke kommer når de skal. Vi nekter å bruke svart arbeidskraft. Dermed ble det dyrt, men det var helt klart verdt det. Ungene kan se på film, mens jeg sitter rett over dem og kan høre på musikk uten at noen av oss plager de andre.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.060
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På 80-tallet hadde vi servicekontrakt med Norsk Data. Da var prisen 1100kr/t fra fyren gikk ut døra heime til han kom inn igjen.....
    Sånn blir det når noen får bukta og alle endene........
    USD 8000 / uke blir rundt 200$/t... slett ikke uvanlig i mange tech-bransjer - i öl- bransjen er vel dette billig....

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    skulle gjort noe mer og bruke 400000 kr for og dempe et rom på 20 kvadrat , kjøp inn det du trenger og gjøre det selv.

edit når det kommer til mange av platene som blir solgt og bass fellene der ute er det langt over priset.

Imagine

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.808
    Sted
    Østfold
    Det er vanskelig å uttale seg om priser uten å ha sett det totale omfanget av jobben, men prisen høres ut til å være helt å ville veier ut fra det lille jeg kan lese her.

8

8x12_TOM

Gjest
    Mange norske snekkere er jævlig griske og jobber som segler. Ta inn pris fra flere hold. Regner med at du burde kommet langt med 150k på en slik jobb.

Sist redigert:

Jorgen1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    155
    Trikset her er å kjenne noen som jobber på byggevare. Da får du skikkelig pris. Alternativt kjenne en håndverker og få lov til å handle kontant på hans konto.

8

8x12_TOM

Gjest
    Trikset her er å kjenne noen som jobber på byggevare. Da får du skikkelig pris. Alternativt kjenne en håndverker og få lov til å handle kontant på hans konto.
    Har jobbet i denne bransjen i over 30 år og synes nesten alle private har en eller annen form for avtale. Hvis jeg tar 10% påslag på mine nettopriser så lønner det seg ofte at kunden skaffer materiale selv. Stiller seg veldig annerledes hvis du kjenner en elektriker eller rørlegger som skaffer til innkjøpspris.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.647
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kjøp ting på Coop Obs Bygg....det er ikke lett å få ting så mye billigere enn det!

Hvis man skal ha ting gjort fiks ferdig, uten risiko og uten egeninnsats så blir det dyrt.

Men husk da at du betaler kanskje 6-700 kroner timen for at noen står i bilkø for å kjøpe gipsplater og latexmasse, for å bære søppelsekker nedi bilen og levere på dynga, osv osv.

Mvh
    OMF

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    I Norge, hvor mange arbeidstakere har tariffestet 37,5 timers arbeidsuke og 5 ukers ferie, vil et årsverk utgjøre ca. 1695 timer
    Dette gir en årslønn på rundt 500.000 tilen dyktig håndtverker som får 300,-/time av arbeidsgiveren. Et fornuftig påslag fra denne for å dekke sos.omk., feriepenger, arbeidsklær etc. etc. samt inntjening vil ligge på mellom 250,- - 400,- avhengig av beliggenhet og type installasjonsbedrift.

1.300,- for vanlig installasjonsarbeide i bolig er borderline svindel.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Høres mye ut, men prisene er nok høyere i Oslo området enn i Mo I Rana.
    Er selv nesten ferdig med et tilbygg på huset, og snekkerarbeidet kommer på ca. 450 000,-
    Taket på eksisterende hus (bredde 8 m) er forlenget med 6 m, lagt takstein.
    Rommet under er 5,1 x 6 m utvendig, 6" reisverk, isolert med 150 mm glava.
    Inne i dette er det bygget et rom i rommet av 3" reisverk med skråtak av 4" isolert med glava.
    Dampsperre lagt og 2" lekter på reisverket, isolert med 50 mm glava samt dobbel gips utenpå dette.
    Lekter for flatparti oppe i spissen på skråtaket samt 45' skrå fra røstveggene og opp i skråtaket, også dette med isolasjon og dobbel gips.
    Helsparkling og maling.
    Glava er lagt mellom gulvbjelkelaget, spon er lagt oppå dette, trinnlydplater er lagt oppå spon og ny spon er lagt oppå trinnlydplater.
    Mine gamle ytterdører er flyttet til to nye boder og nye ytterdører er montert.

Har nok ikke fått med meg alle detaljene, men dette ble jo bare litt dyrere enn ditt tilbud.
    Riktignok uten materiell, men det er jo likevell stor prisforskjell.

Betongarbeidet er ikke med i denne prisen.

Har egen tråd for dette prosjektet "veien ti dp stua" om noen vil ta en titt.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.895
    Torget vurderinger
    28
    Har du laget en detaljert postbeskrivelse av arbeidet? Skal det sammenlignes priser og menes noe om kostnadene så må det foreligge en entydig beskrivelse av hva som skal gjøres.

Det sagt så synes jeg også det høres dyrt ut. Da er spørsmålet om snekkeren tar seg for godt betalt eller om han har misforstått oppgaven og omfanget.

Ja, det er en del svindel der ute. Jeg hadde selv en murer på besøk som prøvde seg, han hadde gått seg vill viste det seg. Stod på terrassen og mente at pipe og peis måtte rives, gikk på krykker og ville ikke opp på taket uten stillas. Fikk inn en feier som bekreftet at pipa var i topp stand og bare trengte nye fuger. Totalprisen ble da redusert med 90-95 %.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg fikk ferdig loftet vinteren 2013. Gikk fra dette:

Loftet.jpg
    utgangspunkt rommet.jpg

Til dette:

loftet 3.jpg
    loftet 5.jpg
    loftet ferdig2.jpg
    loftet ferdig.jpg

Løfta ikke en finger selv, foruten å rydde opp etter gutta som var her hver dag. Dvs tok søppla ned trappa, og lagra dette ute til de var ferdig. Leigde så en konteiner og kasta alt samlet.

Totalkonsnad inkl moms, strøm, absolutt alt, litt over 300.000. 3mann i sving der den ene var mester, en var faglært og en lærling.
    35min nord for Oslo

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.835
    Sted
    Sætre
    Har aldri møtt en snekker som får 300 kr i timen. Ikke engang møbelsnekkeren på stortinget får det ...

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Kan virke dyrt det tilbudet du fikk, men kunne du ikke lagt ut tilbudet her da? Mye lettere enn all synsingen og svartmalingen jeg synes å kunne se endel driver med av håndtverkere. Jobber selv som håndtverker og er hjemme hos veldig mange. Det er ikke sjeldent å se ett par store suv'er i oppkjørselen, gjerne en båt henger med en liten"jolle" på for deretter å få beskjed om å jobbe for en femtilapp og montere feil utstyr de selv har handlet på Biltema. Kanskje ikke så galt ofte som det jeg skriver her, men det er mange som "svindler" som ikke driver med håndtverk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn