Lydkanoner i veikanten skal avsløre chip-trimmere

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.927
Nei, det er ikke 1 april i dag.

Tolldirektøren her i landet mener nemlig det må være mulig å sette opp et slags lytteutstyr i veikanten som kan "lytte seg til" hvilke bileiere som har dratt ut noen ekstra hestekrefter på motoren sin ved trimming.
Da skal bileierne bøtelegges med 75.000 kroner og på denne måten skal staten få inn tapte avgiftskroner.

;) ;D

http://www.dn.no/dnBil/article1969292.ece

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Han ønskes lykke til på den videre ferd.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Skal de ha inn de kronene. Kan de begynne med å lette litt byråkratiet med å få en trimmet bil godkjent.

Hvertfall ikke si nei pga den økte toppfarta når man søker om å øke motorens yteevne med 34 Hk.. Da sier du at du sier nei pga inkompetanse..

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
miata skrev:
Kan de begynne med å lette litt byråkratiet med å få en trimmet bil godkjent.
Byråkrati? Ut fra det som fremgår av DN er det stort sett bare å melde endring og foreta en innbetaling. Hva er problemet?

J

J.J

Gjest
Tenk om det er noen HFSere som blir plantet i veikanten til og lytte da ... og skrive bilnummer .... ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
geiraa skrev:
miata skrev:
Kan de begynne med å lette litt byråkratiet med å få en trimmet bil godkjent.
Byråkrati? Ut fra det som fremgår av DN er det stort sett bare å melde endring og foreta en innbetaling. Hva er problemet?
Er bilen gammel nok slipper en til og med å betale....

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Trimming er mye mer enn å chiptune, folkens. Prøv å sett inn en turbo i en BMW E36 3-serie, og få den godkjent etterpå.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tja om 10% av de som vurderer chipping leser dette og tror på det og dermed velger å ikke chippe har han da oppnådd endel. Ellers bare vås.

Nok engang tollen som elsker media :) Jfr. en tidligere tråd jeg startet.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Han sitter sikkert å irriterer seg over dette etter arbeidstid også.

Lydkanoner du liksom. Han leser for åpenbart for mye Donald Duck. ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.203
Tja, dette sier jo en god del om tollvesenet.
Men det er jo ikke noe nytt, akkurat.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Stakkars mann!
Synes synd på en i hans stilling som i full offentlighet står frem og selv forteller hvor totalt inkompetent han er.

Lurer på hva slags anlegg han har hjemme, når han tror han kan lytte seg til hvor mange hk en bil har ::)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.927
Er det umoralsk å chippe uten å betale ekstra avgifter til staten?

Kan ikke dette jamnføres med å snyte på skatten eller få lagt nytt tak på huset med svart arbeid?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
norcad skrev:
Stakkars mann!
Synes synd på en i hans stilling som i full offentlighet står frem og selv forteller hvor totalt inkompetent han er.

Lurer på hva slags anlegg han har hjemme, når han tror han kan lytte seg til hvor mange hk en bil har ::)

Det er da fullt mulig at det finnes en korrelasjon mellom gruppe A og gruppe B, der gruppe A er de som trimmer bilen ulovlig (herunder kommer chip/turbo/senkesett/ettermonterte xenonlys/typisk "rånegreier", for å ta alt under en kam) og gruppe B er de som monterer effektanlegg for å få mer lyd ut av motoren.

Leser du artikkelen er det ikke snakk om å lytte seg til antall HK, men heller prøve å avdekke biler som har unormalt høyt støynivå, slik at disse bilene kan bli innkalt til kontroll for å forsikre om at den måler innenfor normalverdiene. Det er klart at om en Volvo 240 buldrer og bråker like mye som en Lamborghini Diablo under gasspådrag ER det som regel noe muffens under panseret.

Nemomann

Medlem
Ble medlem
07.09.2009
Antall liker
1
en turbobil som er chippa til ca 50 % meir effekt og dreiemoment går billigare enn en som er utrimma...dvs mindre forurensing....f.eks 0,65 pr mil..uten trimming..ca 0,75---en samme bil uten turbo ca 0,8 pr mil...alle må holde samme fartsgrense uansett. I sverige fant man ut dette , og då blei det kalla for optimalisering i staden for ulovlig trimming...Har heldigvis bil som er under den årsmodell der man må betale avgift på effektøkning...har god samvittighet når eg har 50 % ekstra effekt og i tillegg forurenser mindre enn dei med mindre effekt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Nemomann skrev:
en turbobil som er chippa til ca 50 % meir effekt og dreiemoment går billigare enn en som er utrimma...dvs mindre forurensing....f.eks 0,65 pr mil..uten trimming..ca 0,75---en samme bil uten turbo ca 0,8 pr mil...alle må holde samme fartsgrense uansett. I sverige fant man ut dette , og då blei det kalla for optimalisering i staden for ulovlig trimming...Har heldigvis bil som er under den årsmodell der man må betale avgift på effektøkning...har god samvittighet når eg har 50 % ekstra effekt og i tillegg forurenser mindre enn dei med mindre effekt.
Det finnes vel knapt noen chip som gir 50% økning av effekt.

Jeg har kjørt en bil som ble justert fra 204 til 270hk med chip og opplevde ikke store forskjellen så de store tallene om effektøkning stiller jeg meg tvilende til.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Det skrives altså at om lyden avviker fra originalt er det grunnlagg for å ilegge en sjablonmessig avgift... Litt dritt om eksosanlegget har en feil, vi har selv en bil som mater eksosen rett ut av katalysatoren i påvente av det nye eksosanlegget. Det er jo bare rett og rimelig at man skal være nødt til å forsvare seg mot en bot på 75 000kr... eller?

Forøvrig er det noen utfordringer oppi dette. For det første må de bevise at tiltalte har trimmet eller kjenner til at trimming er utført på bilen. Skal vedde for at dette er noe de løser ved å legge bevisbyrden over på tiltalte her også. Prinsippet om at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist gjelder jo bare drapsmenn, volds og vinningsforbrytere i stor skala.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
En stor del av de chippene som finnes på markedet gir ingen reell effektøkning.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Snickers-is skrev:
....
Skal vedde for at dette er noe de løser ved å legge bevisbyrden over på tiltalte her også. Prinsippet om at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist gjelder jo bare drapsmenn, volds og vinningsforbrytere i stor skala.
Det er bare på amerikansk film at du er uskyldig inntil dømt...
Dette er NORGE ! Våkn opp ! "ALT" er mulig...fra Satan Staten's side

Arne K

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
En rekke fabrikanter leverer like biler med forskjellig ytelse.
Har noen prøvd å høre forskjell på en BMW 318i og en 320i ?

N

nb

Gjest
Hadde jeg vært forsikringsselskap, hadde jeg ikke vært happy for chiptrimmede eller på annen måte trimmede biler. Rent statisitsk vedder jeg mye på at sjåfører som trimmer bilen har høyere sannsynlighet for å være involvert i et uhell, og følgelig burde de ha en høyere premie. Klassisk eksempel på at en kunde avslører seg gjennom handligene og følgelig bør prises på en annen måte.

Noen som har chiptrimmet en bil som faktisk har sjekket hva forsikringsmessig status er om dere skulle være så uheldige å være involvert i en ulykker hvor skylden legges på dere?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
nb skrev:
Noen som har chiptrimmet en bil som faktisk har sjekket hva forsikringsmessig status er om dere skulle være så uheldige å være involvert i en ulykker hvor skylden legges på dere?
Ja har tidligere chippet og nei har ikke sjekket status. Men min forrige chippede bil tok kvelden i en tunnellvegg med meg inni. Bilen fikk status kondemnert og jeg fikk forsikringssummen. Hørte aldri noe mer angående chiptrimming eller lignende. Så for min del spilte dette absolutt ingen rolle.

N

nb

Gjest
bambadoo skrev:
Ja har tidligere chippet og nei har ikke sjekket status. Men min forrige chippede bil tok kvelden i en tunnellvegg med meg inni. Bilen fikk status kondemnert og jeg fikk forsikringssummen. Hørte aldri noe mer angående chiptrimming eller lignende. Så for min del spilte dette absolutt ingen rolle.
Jeg vet ikke om det har noe å si selv om de finner det ut, men simpel statistikk ville tilsi at det skulle ha noe å si. Ren synsing fra min side, men forsikringsprising er jo stort sett ren statistikk og faktorer som øker risikoen tilsier høyere premie.

Uten at jeg er noen ekspert, så har jeg forstått det slik at det kreves spesialutstyr for å finne ut om en bil er chiptrimmete eller ikke, så det er ikke noe man ser enkelt.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Min stefar var i telefonen med IF da jeg ba ham om å høre hvor mye større premie det ville være snakk om hvis han chippet sin 320D. Han fikk til svar at dette medførte ingen premieøkning, men at det var bileiers ansvar å gjøre det lovlig.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Stort sett det eneste som trengs er en "mølle" for å måle effekt målt mot det som fabrikken sier bilen skal ha.

Har du fast 4-hjulstrekk blir det mye værre å måle. Finnes vel bare en eller to i norge ;)

Sikkert endel diagnose verktøyer på nye biler som kan sjekke også.

Nå finnes det flere måter å "chip" trimme på. Alle med sine fordeler og ulemper.

N

nb

Gjest
bambadoo skrev:
Stort sett det eneste som trengs er en "mølle" for å måle effekt målt mot det som fabrikken sier bilen skal ha.
Ikke så lett når vraket er et faktum;)

Jeg synest problemstillignen er interessant, fordi en origialbil er speccet for større topphastighet enn hva som vil være hastigheten i en eventuell ulykke, samt at resten av konstruksjonen er speccet for den høyrere effekten siden det modellsortimentet stort sett er lik konstruksjon men ulik software og derigjennom ulik effekt.

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Anonym skrev:
Man må velge riktig bil å chippe, vettu.

Volvo V70 D 126Hp 2006-2008
Fra 126hk til 220hk
Midlere effektøkning er 65%

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Rimelig brutal effektøkning der, dreiemomentet er jo høyere ved rev. limiter på den chippede kurven enn toppunktet på standardkurven.

Så kan en lure på hvor lenge motoren holder med et sånt radikalt økt effektuttak.

N

nb

Gjest
.Marcus skrev:
Så kan en lure på hvor lenge motoren holder med et sånt radikalt økt effektuttak.
Listen over biler som er nedkjipet for å tilpasses norske avgiftsregler er vel ganske lang, tviler på at det er SÅ mange ulike motorvarianter hos en gitt fabrikant til tross for veldig ulike motoreffekter i produktet Ola Dunk kjøper i Norge.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
nb skrev:
.Marcus skrev:
Listen over biler som er nedkjipet for å tilpasses norske avgiftsregler er vel ganske lang, tviler på at det er SÅ mange ulike motorvarianter hos en gitt fabrikant til tross for veldig ulike motoreffekter i produktet Ola Dunk kjøper i Norge.
Jo, det er forsåvidt sant når du sier det - men har det altså ingenting å si? Jeg tenker også på clutch som sikkert må byttes ut oftere pga større moment i arbeid, osv.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.563
Torget vurderinger
0
Jeg har trimmboks til min SAAB9000 CS 2,0 turbo og den øker effekten fra 150 Hk til 230Hk og momentet til 320Nm. Dette er merkbart! Nå skal de også sies at jeg så langt ikke har installert boksen. Helt sant!, er man villig til å trykke gassen inn er det slett ikke så ille med 150Hk heller! ;D

Men jeg ser med frykt fram til den dagen det koster 75.000 kroner å bli tatt med hull i eksospotta!

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
.Marcus skrev:
norcad skrev:
Stakkars mann!

Det er da fullt mulig at det finnes en korrelasjon mellom gruppe A og gruppe B, der gruppe A er de som trimmer bilen ulovlig (herunder kommer chip/turbo/senkesett/ettermonterte xenonlys/typisk "rånegreier", for å ta alt under en kam) og gruppe B er de som monterer effektanlegg for å få mer lyd ut av motoren.

Leser du artikkelen er det ikke snakk om å lytte seg til antall HK, men heller prøve å avdekke biler som har unormalt høyt støynivå, slik at disse bilene kan bli innkalt til kontroll for å forsikre om at den måler innenfor normalverdiene. Det er klart at om en Volvo 240 buldrer og bråker like mye som en Lamborghini Diablo under gasspådrag ER det som regel noe muffens under panseret.
Eksostrimming gir liten effekt og null kroner i statskassa. Dette er det småguttene som stort sett bedriver, på stort sett gamle biler og med en km stand og dertil motorslitasje som i sum gjør at de kanskje oppnår like mange hk som bilen var oppgitt med som ny.

Noen FÅ har effektanlegg i tillegg til chip og annen trim.

De FLESTE som snyter på staten ang avgifter er familiefedrene med turbodiesel og stasjonsvogn, som drømmer om sportslige kjøreegenskaper, men som overhodet ikke gir fra seg noen annen lyd enn når den var ny og original.

Det finnes bare en måte å avdekke trimming på; ved å måle. Og hva med de som viser seg å ha færre hk enn oppgitt? Skal de få igjen penger fra staten da eller? Det er EN av grunnene til at de IKKE ønsker å sjekke alle..........

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
norcad skrev:
Og hva med de som viser seg å ha færre hk enn oppgitt? Skal de få igjen penger fra staten da eller? Det er EN av grunnene til at de IKKE ønsker å sjekke alle..........
Et veldig godt poeng.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Haha...prøv å få tilbake penger fra staten...

Arne K

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Måling vil heller ikke være riktig. Dersom man kjøper seg en original bil og holder den original, den er oppgitt til 125hk og på rullende landevei regner de seg frem til 140BHP. Er det under noen som helst omstendighet riktig å avkreve vedkommende 20 000kr eller hva det nå blir?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.359
Torget vurderinger
10
kneip skrev:
Anonym skrev:
Man må velge riktig bil å chippe, vettu.

Volvo V70 D 126Hp 2006-2008
Fra 126hk til 220hk
Midlere effektøkning er 65%

Unnskyld min uvitenhet, men etter det jeg har lært SKALLLL kurvene til hk og dreiemoment krysse ved 4250 rpm. Mao stemmer ikke grafene...
Dette er visst en matematisk duppeditt som sikkert akademikerene kan oppklare. -Og hvis det ikke stemmer skylder jeg det på to flasker rødvin...

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Det er nok så enkelt som at HK og NM-skalaene på høyre og venstre side ikke er harmonert. Dette er jo markedsføring så her har man harmonert skalaene med maxverdiene slik at begge de trimmede grafene går til toppen av diagrammet. Man trenger vel ikke være akademiker for å se det?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.359
Torget vurderinger
10
Bare litt merkelig for meg når en graf åpenbart ikke er korrekt...
Men som nevnt ovenfor skylder jeg det på iallefall en flaske for mye ;)

mvh

Topp Bunn