Lydkort for 7.1 på Wondows 11

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Noen som vet et lydkort (gjerne eksternt) med digital output (til receceiver) som støtter 7.1 lyd og dts/dolby?
Hovedkortet støtter kun 5.1 og jeg får ikke opp valg for dts eller dolby på spatial sound.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.722
Torget vurderinger
1
Noen som vet et lydkort (gjerne eksternt) med digital output (til receceiver) som støtter 7.1 lyd og dts/dolby?
Hovedkortet støtter kun 5.1 og jeg får ikke opp valg for dts eller dolby på spatial sound.
På HDMI utgang så støttes det sikkert flere kanaler. Har man en noenlunde moderne PC så har man gjerne flere HDMI utganger som man ikke bruker, der kan man bruke en for flere kanaler lyd ut. Eller en SS USB port, med en overgang og tjo og hei.
De gamle coax og toslink, støtter kun komprimert 5.1 og ukomprimert 2.0.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmm, kan forsøke å dra en egen HDMI kabel direkte til prosessoren.
Nå går HDMI kabelen fra PC’en til TV’en og fra TV’en til prosessoren (Marantz AV8801) via arc. Får 5.1 lyd der, men PC’en (som er ny) viser ikke 7.1 som en mulighet (i driver config oppsettet er rear speaker valget utilgjengelig). Og ikke noen valg for Dolby eller DTS i «spatial sound».
At rear speakers er deaktivert er forresten for output via SPDIF og kan kanskje forklares av det du beskriver.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.722
Torget vurderinger
1
Hmm, kan forsøke å dra en egen HDMI kabel direkte til prosessoren.
Nå går HDMI kabelen fra PC’en til TV’en og fra TV’en til prosessoren (Marantz AV8801) via arc. Får 5.1 lyd der, men PC’en (som er ny) viser ikke 7.1 som en mulighet (i driver config oppsettet er rear speaker valget utilgjengelig). Og ikke noen valg for Dolby eller DTS i «spatial sound».
At rear speakers er deaktivert er forresten for output via SPDIF og kan kanskje forklares av det du beskriver.
Det er gjerne en bypass through av lyden til processor, så det er processor som decoder lyden. Her kjører jeg HDMI eARC fra TV til processor, så alt via HDMI til TV går til processor på lyden. Man må gjøre noen innstillinger på TV også for å få bitstream, har kjørt Atmos fra en gamnel laptop via HDMI. Men lydformatet på filen etc. må støtte lydformatet også. Også må man kanskje innstallere en app på PC som gjør at man kan sende flere kanaler ut:

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Skal vi så, da kom jeg litt lengre.
Utstyr:
- PC'en har et NVIDIA GeForce RTX 4070 skjermkort.
- Skjerm Sony KD-85X85J. Denne støtter eArc
- Prosessor Marantz AV8001
Tilkoblinger (nå):
- Fra HDMI (eArc) på TV'en til HDMI (Monitor ut) på Marantz
- Fra HDMI på grafikkort på PC til HDMI (input 1) på Marantz

Bruk 1: Se på TV'en.
Da ser jeg på TV'en via apper. Da fungerer lyden gjennom Marantz'en. Så langt har jeg ikke funnet noe annet enn 5.1 kilder. For eks. Netflix fungerer fint slik.

Bruk 2: Fra PC
Nå (etter at jeg flyttet HDMI til input 1 på Marantz'en) får jeg opp Marantzen som lydenhet. Jeg får også opp 7.1, Dolby Atmos og DTS X som valg, men den ber meg om å installere Dolby og DTS Connect før jeg kan velge disse.
7.1 lyd kan jeg velge, og det fungerer når jeg kjører testlyd.
Men dersom jeg for eks. forsøker å kjøre film fra PC'en i Netflix appen (eller i nettleser) så får jeg kun stereo lyd. Det virker som om Netflix ikke forstår at PC'en har sorround lyd. Kan det være fordi "spatial sound" ikke aktiveres siden jeg kjører 7.1 men uten Dolby Atmos eller DTS X?

Dersom jeg installerer Dolby og DTS Connect og velger en av disse valgene så får jeg ikke ut noe lyd. Lurer på om det kan være fordi Marantz'en kanskje ikke støtter disse formatene?

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Skal du bruke PCen som kilde, så må du ha programvare til dette. F.eks PowrDVD: https://www.cyberlink.com/products/...zuy370Yglf9xsS-U7vW_ZJVeXoSxtgJ8CGj0YuP1n&r=1

Jriver Media Center og en del andre har støtte for litt eldre formater (ikke Atmos).
Jeg trodde for eks. Netflix taklet dette. Mente det fungerte på en annen PC, men da hadde jeg sannsynligvis også Jriver (og muligens noe fra PowerDVD) installert, så kanskje codec'ene var der uansett.
Dette gjelder også med Windows 11? Det er ikke skjedd noe nytt med Spatial sound?

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.729
Bruker du streamingtjenester så fungerer noen av de mer surround via appen på PC eller i noen tilfeller via nettleser. Det er litt forskjellig og ikke alle streamingtjenester tilbyr det. HDMI er uansett hva du må bruke.

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.729
I det store og hele er ikke PC noe man bør satse på som kilde til streamingtjenester hvis man ønsker surround og 4k Det er klare begrensninger på både bilde og lydformater og flere ganger har oppgraderinger satt en stopper for noe som fungerte før.

En Chromecast eller Apple TV kan være en bedre løsning.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.722
Torget vurderinger
1
Jeg trodde for eks. Netflix taklet dette. Mente det fungerte på en annen PC, men da hadde jeg sannsynligvis også Jriver (og muligens noe fra PowerDVD) installert, så kanskje codec'ene var der uansett.
Dette gjelder også med Windows 11? Det er ikke skjedd noe nytt med Spatial sound?
Netflix har ikke veldig god støtte for mer enn 5.1. Kommer vel an på både abbonnement og hvilken film man skal se.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.722
Torget vurderinger
1
I det store og hele er ikke PC noe man bør satse på som kilde til streamingtjenester hvis man ønsker surround og 4k Det er klare begrensninger på både bilde og lydformater og flere ganger har oppgraderinger satt en stopper for noe som fungerte før.

En Chromecast eller Apple TV kan være en bedre løsning.
PC som kilde fungerer glimrende det og du kjenner ikke til Nvidia 4070? 4K er INGEN utfordring der de siste 15 åra, 8K går det også og Dolby Atmos fungerer. Det er ikke noe annerledes enn de andre du nevner. PC er mye kraftigere også, men kan være noe fiklerier for å få det til bare. Nå ser det også ut som TS har løst problemet.
Problemet er ofte fiklerier på TV også, for å få signalet til å sendes til processor for dekoding.

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.729
PC som kilde fungerer glimrende det og du kjenner ikke til Nvidia 4070? 4K er INGEN utfordring der de siste 15 åra, 8K går det også og Dolby Atmos fungerer. Det er ikke noe annerledes enn de andre du nevner. PC er mye kraftigere også, men kan være noe fiklerier for å få det til bare. Nå ser det også ut som TS har løst problemet.
Problemet er ofte fiklerier på TV også, for å få signalet til å sendes til processor for dekoding.
Fungerer fint hvis man driver med ulovlig nedlasting eller ser fysiske filmer. Det jeg skrev var relatert til streamingtjenester.

Til streamingtjenester, og som trådstarter bruker det til, så støtter nesten ingen både surround og 4K. Netflix appen fungerer ikke med 4k og flere andre streamingtjenester tilbyr ikke surround en gang. Usikker på om Netflix appen støtter noe mer enn 5.1 forresten.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.722
Torget vurderinger
1
Fungerer nok fint hvis man driver med ulovlig nedlasting eller ser fysiske filmer.

Men til streaming, og som trådstarter bruker det til, så støtter nesten ingen både surround og 4K. Netflix appen fungerer ikke med 4k og flere andre streamingtjenester tilbyr ikke surround en gang. Usikker på om Netflix appen støtter noe mer enn 5.1 forresten.

Det skal ikke være noe problem, så lenge man har et abonnement på Netflix som har 4K OG at filmene er i den kvaliteten og et skjermkort som er nyere enn 10 år gammelt, samme abonnementet trengs også for surround.. Mange filmer der er i 1080p, samme hvilket abonnement man har. Disney fungerer også. At app støtten er dårlig på windows er en annen ting, sammenlignet med andre enheter. På Web browser så er det nok dårlig støtte både på lyd og bilde uansett på mye av streaming tjenestene, så man må innstallere appen for tjenesten.
Som nevnt tidligere, man er mest sannsynlig nødt til å legge til en app for Dolby Atmos også for å få surround med flere kanaler.

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.729

Det skal ikke være noe problem, så lenge man har et abonnement på Netflix som har 4K OG at filmene er i den kvaliteten og et skjermkort som er nyere enn 10 år gammelt, samme abonnementet trengs også for surround.. Mange filmer der er i 1080p, samme hvilket abonnement man har. Disney fungerer også. At app støtten er dårlig på windows er en annen ting, sammenlignet med andre enheter. På Web browser så er det nok dårlig støtte både på lyd og bilde uansett på mye av streaming tjenestene, så man må innstallere appen for tjenesten.
Som nevnt tidligere, man er mest sannsynlig nødt til å legge til en app for Dolby Atmos også for å få surround med flere kanaler.
Nei, du tar feil. Dette støttes ikke verken app eller i browser av streamingtjenester. Dette vet jeg fordi jeg har et slikt system selv med all nødvendig hardware.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.722
Torget vurderinger
1
Nei, du tar feil. Dette støttes ikke verken app eller i browser av streamingtjenester. Dette vet jeg fordi jeg har et slikt system selv med all nødvendig hardware.
Har du lest igjennom den linken jeg la ved? Og har du et abonnement med 4K og surround for Netflix?

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.729
Har du lest igjennom den linken jeg la ved? Og har du et abonnement med 4K og surround for Netflix?
Beklager jeg overså linken. Har ikke testet det med Windows 11 som står der. Kun Windows 10 og der var surround begrenset til full HD og støtten ble barer dårligere mer årene via browsere. Dersom det nå fungerer med W11, så er det nytt og du har rett. Har prøvd å google det uten og finne et klart svar. Må oppgradere til W11 for å teste det selv, men det blir neppe med det første.

Jeg tar dog ikke for gitt at dette fungerer med surround i enten 5.1 eller 7.1 eller vil evt gjøre det lenge siden Netflix har opplyst lignende tidligere og så har støtten falt vekk uten av de har endret noe på nettsiden sin. Det har virker som man ønsker å presse folk over på eksterne enheter som Apple TV o.l.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det jeg har fått til å fungere må er 7.1 oppsett via HDMI kabel fra PC til prosessor.
Men ingen strømmetjenester ser ut til å oppfatte at det er et 7.1 oppsett. Netflix skal i alle fall støtte 5.1 på flere filmer.
Jeg mistenker at det krever st man aktiverer «Spatial sound». Men om jeg forsøker å gjøre det med enten DTS:X eller Dolby Atmos så kommer det ingen lyd ut.
DTS skriver følgende på sin support side:
Is HDMI supported for DTS content?

At this time our focus for DTS encoded content is for headphones and multi-channel speakers that are directly connected to the sound card on the PC. HDMI and home theater uses are on our roadmap where we are actively working with Microsoft to bring this feature to our DTS community.

Så det kan jo hende det samme gjelder Dolby Atmos, og at det er grunnen.
Har en ganske stor samling med dvd’er og Blue-ray filmer fra gammelt av, brukte JRiver tidligere.
Antar for eks. PowerDVD vil klare å håndtere dem, men usikker på om jeg gidder.

Litt kjedelig at det virker som om tv-appene maks tibyr 5.1 lyd. Så da blir der jo i praksis at to HT’er bare står ubrukte🙈

Noen som kjenner til strømmetjenester som har 7.1 og 4k?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.722
Torget vurderinger
1
Noen som kjenner til strømmetjenester som har 7.1 og 4k?
Disney har både 4K, Dolby Vision og Dolby Atmos. Max har vel dårlig støtte på PC virker det som og man trenger også et dyrere abonnement for å få både 4K og 5.1 og mer (der har det blitt ordentlig rotete i år!!).
På Netflix så må man nok ha et dyrere abonnement som sagt for å få både 4K og mer enn 5.1. Og noen codecer lagt inn både for lyd og bilde for å få det til å fungere på PC.
Når det gjelder DTS, så hadde jeg ikke vært veldig bekymret, det er ikke så veldig mange filmer som bruker det.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
558
Torget vurderinger
1
Alle tjenestene har dårlig støtte i tradisjonelle operativsystemer og nettlesere om høyest mulig kvalitet på lyd og bilde med minst mulig kuking er målet. Kjøp en Apple TV.

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Antall liker
1.224
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
det finnes et evga nu audio pro lydkort som har 7,1 men det lages ikke lengre men mulig du finner det på ebay. dac er designet av audio note. bra kort til og være pc. selv bruker jeg stereo versjonen av kortet.
1743932479209.png

Topp Bunn