Lydproblemer på Wimp

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Har ønsket å bytte fra Spotify til Wimp, da Wimp er integrert i mitt Canal digital abonement. Nå har jeg kopiert over de fleste av spillelistene mine, og har fått et stort problem.

På mange av sangene er det på wimp en slags ringelyd (virker litt på samme måten som når et glass eller liknende står å vibrerer på sanger med mye bass). Den kommer tydligst frem på sanger med mye bass, og med liten informasjon oppover. Ekstremt tydelig kommer den frem på "Vuoi Vuoi Me" Av Mari Boine (Hendrik Schwarz Remix (viktig)) Dette er derimot ikke den samme versjonen som finnes på Spotify men lyden er veldgi sterk her.

Også på sangen om fyret ved Tornehamn på svarta bjørn er det klart fremtredende, og her er versjonen selvfølgelig den samme som på Spotify. (og på Spotify er det ikke tegn til dette, så det er ikke en feil i anlegget).

Detter er selvfølgelig veldig iriterende.

Er det noen andre her inne som har samme erfaring, eller eventuelt som har wimp, og som kan lytte på disse sangene og høre etter om dere har samme problem?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Har lest om Wimp at mange sanger kun er i 64kbit selv om de er merket med hq.

Jeg bruker Wimp selv og opplever ofte artifakter, ulyd mellom sanger og scrobbling fra android til last.fm virker av og til.

Liker spillelistene og omtalene i Wimp men produktet opplever jeg som halvferdig sammenlignet med Spotify.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg har også WiMP via Canal Digital, men har kun benyttet det en liten stund så langt. Jeg har så langt ikke merket noe slik, men har kanskje ikke spilt noen problemmelodier?

Jeg kjenner "Sangen om fyret ved Tornehamn" best fra "Live". Nå har jeg forsøkt den fra begge på WiMP uten å høre "et glass eller liknende står å vibrerer". Forsøkte også "Sangen om ka ho Anna drømte om" fra "Live". Volumet var høyere enn jeg pleier å benytte, mer som når jeg hører fra et annet rom (litt mer enn godt er for min del, men jeg er høyst moderat på dette området).

WiMP: Innstillinger: Høy lydkvalitet (høy båndbredde)
PC: Asus N53SV (neppe viktig)
Operativsystem: Windows 7
Lydkort og DAK: Audio Pro WF100 med standard Windows-driver
Forsterker: McIntosh MA7000
Høyttalere: KEF Reference 201/2 (går ned til litt under 40 Hz)
Rom: 4 x 4 x 2,8 meter, murvegger, tregulv på trebjelker, pusshimling

Dette låt ikke dumt, spesielt ikke "Sangen om ka ho Anna drømte om" fra "Live".

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Anonym skrev:
Har lest om Wimp at mange sanger kun er i 64kbit selv om de er merket med hq.

Jeg bruker Wimp selv og opplever ofte artifakter, ulyd mellom sanger og scrobbling fra android til last.fm virker av og til.

Liker spillelistene og omtalene i Wimp men produktet opplever jeg som halvferdig sammenlignet med Spotify.
Jeg har som sagt ikke brukt WiMP særlig lenge eller mye, og kun via PC. Jeg har ikke hatt slike problemer.

Derimot har det irritert meg at avspillingen av Dan Fogelbergs "High Country Snows" ikke er gapless. Det skal ikke være avbrudd mellom spor 1 og 2, og det er meget lett å høre at det her er helt malplassert og ikke som på orgonalplaten.

Jeg tror jeg leste at 64 kbps særlig gjaldt en del nyutgitte plater. Jeg har etter NRK-anbefaling hørt på Kjersti Stubøs nye "How high is the sky" flere ganger via WiMP denne helgen. Det har hørtes bra ut(, men jeg kan jo ha lurt meg selv).

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
CDWMcInSpots skrev:
Jeg har som sagt ikke brukt WiMP særlig lenge eller mye, og kun via PC. Jeg har ikke hatt slike problemer.

Derimot har det irritert meg at avspillingen av Dan Fogelbergs "High Country Snows" ikke er gapless. Det skal ikke være avbrudd mellom spor 1 og 2, og det er meget lett å høre at det her er helt malplassert og ikke som på orgonalplaten.

Jeg tror jeg leste at 64 kbps særlig gjaldt en del nyutgitte plater. Jeg har etter NRK-anbefaling hørt på Kjersti Stubøs nye "How high is the sky" flere ganger via WiMP denne helgen. Det har hørtes bra ut(, men jeg kan jo ha lurt meg selv).
Dette er en annen ting som har iritert meg, hørte her om dagen på en del pink floyd, og her skal det jo aldrig være pauser mellom sangene, men det er det på alle, og iriterende er det jo ikke tvil om at det er.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Ingen som opplever dette? Eller er det ingen som bruker wimp her inne?

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
853
Torget vurderinger
4
Jeg bruker Wimp. Kan du komme med et eksempel på en pink floyd sang så skal jeg sjekke om det oppfører seg likt hos meg.
:)

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
475
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tok steget i går kveld og lastet ned Wimp til min bærbare pc.

Lydproblemer har jeg ikke opplevd enda, men det kan også ha en sammenheng med at jeg ikke har spilt så mange sanger enda. Selv bruker jeg også høy lydkvalitet, sammen med en HRT-streamer, men via Windows lyd-drivere.

Min erfaring med "gapless" på Wimp er også dårlig, som den Pink Floyd fan jeg er satte jeg på "The Wall", og der kan du tydelig høre mellomrom mellom sangene. :mad:
Det samme kan sies om Roger Waters' Amused to Death.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
853
Torget vurderinger
4
Jeg bruker Wimp gjennom min Squeezebox Touch og der fungerer gapless playback helt utmerket på f.eks Pink Floyd - The Wall.
Så tydeligvis er Wimp's PC klient dårligere på dette punktet enn Squeezebox implementeringen ???

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
115
Torget vurderinger
9
Hei, har tyvlånt min datter son spoyify konto over en tid, da hun har en premium konto, mens jeg bruker den betalbare versjonen til wimp.. nå vil hun ha tilbake sin spotify konto da vår musikksmak ikke er helt lik ;D nog så lurer jeg på hvordan! jeg overfører mine spillelister til wimp

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.284
Sted
Tromsø
Bent skrev:
xtz 69 skrev:
Hei, har tyvlånt min datter son spoyify konto over en tid, da hun har en premium konto, mens jeg bruker den betalbare versjonen til wimp.. nå vil hun ha tilbake sin spotify konto da vår musikksmak ikke er helt lik ;D nog så lurer jeg på hvordan! jeg overfører mine spillelister til wimp
Er vist ikke mulig forløpig: http://wimp.no/site/web3/view.ftl?page=forum_post_listing&subTopicId=152
Det er tungvint, men det skal gå

Import spillister fra Spotify

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Geir Kristiansen skrev:
Bent skrev:
xtz 69 skrev:
Er vist ikke mulig forløpig: http://wimp.no/site/web3/view.ftl?page=forum_post_listing&subTopicId=152
Det er tungvint, men det skal gå

Import spillister fra Spotify
Se der ja, synes ikke det så spesielt tungvint ut, merkelig at de ikke har oppdatert forumet sitt om dette. ::)

Edit: Har overført noen spillelister nå og det gikk jo som en lek bortsett fra endel titler som ikke var tilgjengelig på Wimp.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
uob skrev:
[...]
På mange av sangene er det på wimp en slags ringelyd (virker litt på samme måten som når et glass eller liknende står å vibrerer på sanger med mye bass). Den kommer tydligst frem på sanger med mye bass, og med liten informasjon oppover.
[...]
(og på Spotify er det ikke tegn til dette, så det er ikke en feil i anlegget).
[...]
Høyttenkning i beste mening og i all vennskapelighet:

Benytter du identisk avspillingskjede for WiMP og spotify?

Kan det tenkes at det klirrer i/fra en gjenstand i rommet ditt eller boligen din? Har du sjekket dette (ritig grundig)?

Er lydvolum-/-styrkenivå ved avspilling fra WiMP og Spotify likt? Faren for klirring fra en gjenstand øker jo med økende lydstyrkenivå. Kan det tenkes at du er rett under en klirreterskel med Spotify, mens du passerer den med WiMP?

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
CDWMcInSpots skrev:
uob skrev:
[...]
På mange av sangene er det på wimp en slags ringelyd (virker litt på samme måten som når et glass eller liknende står å vibrerer på sanger med mye bass). Den kommer tydligst frem på sanger med mye bass, og med liten informasjon oppover.
[...]
(og på Spotify er det ikke tegn til dette, så det er ikke en feil i anlegget).
[...]
Høyttenkning i beste mening og i all vennskapelighet:

Benytter du identisk avspillingskjede for WiMP og spotify?

Kan det tenkes at det klirrer i/fra en gjenstand i rommet ditt eller boligen din? Har du sjekket dette (ritig grundig)?

Er lydvolum-/-styrkenivå ved avspilling fra WiMP og Spotify likt? Faren for klirring fra en gjenstand øker jo med økende lydstyrkenivå. Kan det tenkes at du er rett under en klirreterskel med Spotify, mens du passerer den med WiMP?
Identisk avspillingskjede ja, bruker en htpc.

Lyd fra rommet var min første tanke ja, men ringingen kommer fra diskant/mellomtonen. + at lyden er ikke der på Spotifi (eller flac filer) samme hvor høyt jeg avspiller disse. Og jeg har da testet vesentlig høyere volum en jeg får den tydelig frem ved wimp.

Så jeg har identifisert den til å komme fra Wimp. Om det har noe med avspillingskjeden å gjøre, så må det alikevell være forskjeller på program basis.

Jeg synes dette er merkelig, særlig da det jo virker å være veldig få om noen som opplever det samme.

Jeg sendte også beskjed til Wimp om dette problemet, og de hadde ikke hørt om det før, og klarte heller ikke å fremprovosere problemet over sitt utstyr. Så jeg er på god vei å gi opp hele Wimp.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Testet nye til Ane Brun her i dag. Akkurat samme problem. Særlig på begynnelsen av første låt var det tydlig.

Dette er ekstremt iriterende (faktisk umulig å høre på når du er obs.) og det er merkelig ingen andre opplever dette.

Ps. fantastisk bra album foresten :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Forsøk 2

Utstyr
Betydelige deler av avspillingskjeden er forskjellig fra forsøk 1. Rommet er uten betydning p.g.a. hodetelefonbruk.

PC: Asus N53SV (neppe viktig)
Lydkort: Musical Fidelity V-Link med standard Windows-driver
DAK og hodetelefonforsterker: Grace Design m903
Hodetelefon: Denon AH-D7000

Crossfeed innkoblet, volum: ca. 30-32.

Musikk

Observasjoner
  • Jeg hørte heller ikke nå "et glass eller liknende står å vibrerer".
  • Hendrik Schwarz er neppe min greie. Jeg hørte derfor kun på en del av den.
  • Jeg hørte tidvis artefakter i Kari Bremnes vokal på sangene fra Svarta Bjørn. Jeg antar/tror at det er overstyring i de sterke partiene. Dette er altså ikke koblet til bassen eller bassmengden
  • Jeg hørte ikke slike feil på de samme sangene fra Live. Disse kjenner jeg godt fra CDen. Det er da heller ikke slike feil på CDen
  • Ca. 03.03 på Shelby Lynnes "Just A Little Lovin'" er det en artefakt i vokalen. Dette antar/tror jeg igjen at er en overstyring i et sterkt parti. Samme feil finnes på CDen som jeg kjenner godt.

Mulig oppfølging
  • Sammenligne ovennevnte problemområder med CDene. Jeg har gjort det for Shelby Lynne. Kan noen gjøre det for Svarta Bjørn?
  • "Fange" lyden fra WiMP digitalt, lagre den og analysere den med Audacity, MasVis el.l. for å se på de observerte problemområdene.

Annet
Du har ikke beskrevet din avspillingskjede detaljert. Det kan jo ligge noe "litt lurete" der, f.eks. noe driversurr. Det hender at noe programvare krangler med annen programvare under gitte ganske sære betingelser.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Oppfølging av "Annet" i svar #16 og høyttenkning:

WiMP benytter/er bygd på Adobe AIR (Adobe Integrated Runtime). Hvilken versjon benytter du av Adobe AIR? Min ble nylig (i løpet av den siste uken?) oppdatert fra v. 2.x til 3.0.x på initiativ av Adobe AIR initiert av en WiMP-start.

Tillegg:
Jeg har glemt å nevne det, men jeg kjører (normalt) engelsk versjon av all programvare. Det skal bety mindre nå enn tidligere, men man vet jo aldri når slikt også spiller inn.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
CDWMcInSpots skrev:
Oppfølging av "Annet" i svar #16 og høyttenkning:

WiMP benytter/er bygd på Adobe AIR (Adobe Integrated Runtime). Hvilken versjon benytter du av Adobe AIR? Min ble nylig (i løpet av den siste uken?) oppdatert fra v. 2.x til 3.0.x på initiativ av Adobe AIR initiert av en WiMP-start.

Tillegg:
Jeg har glemt å nevne det, men jeg kjører (normalt) engelsk versjon av all programvare. Det skal bety mindre nå enn tidligere, men man vet jo aldri når slikt også spiller inn.
Jeg oppdaterte adobe air her om dagen (som deg) ingen forskjell. Jeg snakket med wimp i dag, og de hadde sjekket låtene mot hverandre på wimp og spotify, og det er minimal forskjell (digitalt), så jeg har vel mere eller mindre gitt opp.

Jeg bruker en htpc, som sakt den er som følger: HTPC med Chieftec HM-01 kasse og følgende innhold: AMD Athlon 2.7GHz Tre kjernes CPU
4GB DDR3 minne
1,5 TB harddisk
Blu Ray / DVD / CD Brenner/leser
ATI Radeon 5750 passivt kjølt skjermkort med HDMI bilde og ekte streamet HD lyd ut
550W Strømforsyning (kraftig, for evt. fremtidige oppgraderinger)
Noctua CPU kjøler + Noctua kabinettvifter (4 stk)
Windows Home Premium 7, 64 Norsk

Kan ikke forstå at det betyr noe, men jeg er ikke bevinget i dette, så.....

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
uob skrev:
[...]
Jeg bruker en htpc, som sakt den er som følger: HTPC med Chieftec HM-01 kasse og følgende innhold: AMD Athlon 2.7GHz Tre kjernes CPU
4GB DDR3 minne
1,5 TB harddisk
ATI Radeon 5750 passivt kjølt skjermkort med HDMI bilde og ekte streamet HD lyd ut

Hva er HTPCen koblet til/hvilket utstyr fórer den og hvordan?

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
CDWMcInSpots skrev:
uob skrev:
[...]
4GB DDR3 minne
1,5 TB harddisk

Den skal jo kjøre digitalsignalet over til en Marantz av8003 med intern dac. derfra går signalet til en subwoofer med innebygget prosessor (eq), derfra går signalet til høytalerne (henholdsvis efektforsterker og så satelitter, eller til sub.)

Jeg kan ikke forstå at det er noe i dette som skal gjøre noen forskjell. Jeg fikk beskjed fra Wimp å oppdater mitt lydkort, men jeg bruker ikke lydkort, og det er vel ikke noe som tyder på at dac i Marantzen skal behandle de to signalene forskjellig. Altså er det slik jeg forstår det forskjell i signalet som kommer til dac. Wimp sier at det ikke er forskjell på signalet som ligger hos dem og spotify, altså må eneste grunn være at signalet behandles forskjellig hos meg. (jeg har hatt dette probelmet lenge, men gadd ikke å se på det før nylig, da wimp ble en del av canal digital pakka, så det er ikke nylige endringer som har gjordt feilen).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
uob skrev:
CDWMcInSpots skrev:
uob skrev:
[...]
4GB DDR3 minne
1,5 TB harddisk

Den skal jo kjøre digitalsignalet over til en Marantz av8003 med intern dac.
Lyd sendes digitalt fra HTPC med ATI Radeon HD 5750 Graphics via HDMI (se nedenfor) til Marantz AV8003.

uob skrev:
derfra går signalet til en subwoofer med innebygget prosessor (eq), derfra går signalet til høytalerne (henholdsvis efektforsterker og så satelitter, eller til sub.) Jeg kan ikke forstå at det er noe i dette som skal gjøre noen forskjell.
Dette forstod jeg faktisk ikke helt. Jeg oppgav en komplett oversikt for begge mine forsøksoppsett. Du opplever problemer ikke jeg, men du tar deg allikevel ikke tid til å være like grundig som meg. Det finner jeg noe merkelig.

Noen ganger ligger djevelen begravet i detaljene. Derfor må man være grundig etter at de første åpenbare mulighetene er utelukket.

uob skrev:
Jeg fikk beskjed fra Wimp å oppdater mitt lydkort, men jeg bruker ikke lydkort,
Jo, det gjør du. Det er som du selv og AMD skriver innebygd i ATI Radeon HD 5750 Graphics.

uob skrev:
[...]
[...]
http://www.amd.com/us/products/desk...5750/Pages/ati-radeon-hd-5750-overview.aspx#2

ATI Radeon HD 5750 Graphics
Specifications
? Integrated HD audio controller
• Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI with no additional cables required
• Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats
Gjør som WiMP foreslår: Forsøk et annet lydkort. Jeg antar at hovedkortet på din HTPC har en analog lydutgang, typisk en 3,5 mm jack. Du kan koble den til en analog inngang på Marantz AV8003 og se/høre hva som skjer.

uob skrev:
og det er vel ikke noe som tyder på at dac i Marantzen skal behandle de to signalene forskjellig. Altså er det slik jeg forstår det forskjell i signalet som kommer til dac. Wimp sier at det ikke er forskjell på signalet som ligger hos dem og spotify, altså må eneste grunn være at signalet behandles forskjellig hos meg. (jeg har hatt dette probelmet lenge, men gadd ikke å se på det før nylig, da wimp ble en del av canal digital pakka, så det er ikke nylige endringer som har gjordt feilen).
Avspillerne til Spotify og WiMP er to ulike programmer bygd på to ulike programvareplattformer. WiMP benytter Adobe AIR. Det er mulig at det er problemer i samspillet mellom ATI Radeon HD 5750 Graphics (maskinvare og/eller drivere) og noe av programvaren WiMP-spilleren benytter.

Det foreslåtte forsøket med et annet lydkort, vil kunne hjelpe deg til å finne ut av slikt.

uob skrev:
altså må eneste grunn være at signalet behandles forskjellig hos meg. (jeg har hatt dette probelmet lenge, men gadd ikke å se på det før nylig, da wimp ble en del av canal digital pakka, så det er ikke nylige endringer som har gjordt feilen).
I hvilke sammenhenger, med hvilken bruk og med hvilken programvare har problemene opptrådt?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Hørte på Ane Brun i går kveld, Wimp over Squeezebox Touch, oppfattet ikke noen rare lyder. Tvert i mot, bra greier!

Har ikke platen, så jeg kunne ikke gjøre direkte sammenlikning, men de fleste lydene går jeg ut fra at skulle være der.

Har heller ikke Spotify, men siden det ikke var noe påfallende rart går jeg ut fra at Wimp er OK.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
CDWMcInSpots skrev:
uob skrev:
[...]
4GB DDR3 minne
1,5 TB harddisk

Prøvde nå en Asus bærbar pc, for å utelukke htpcen fulstendig, og samme feilen var der. eneste som er likt er at jeg bruker hdmi kabel til Marantz. (Altså jeg har ikke prøvd å kjøre en analogt signal)

Jeg prøvde også å bytte høytalerne til mine gamle B&W 802 matrix, samme problem. (må si at de låter uforskammet bra, og forskjellen til mine nåværende høytalere er ikke veldig stor).

Du forsto ikke det med signalet fra Marantzen og ut til høytalerne. Jeg bruker en subwoofer med innebygget prosessor. Denne prosessoren er både en eq, og en styringsenhet for subben min. Denne splitter da signalet, og sender alt over 60hz til mine hovedhøytalere.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Har prøvd mere, og et gjennombrudd har blitt gjordt. Jeg har ulyden om jeg lytter med høretelefoner på htpc, men ikke fra Asus. (Altså analogt signal fra begge), men hvorfor har jeg ulyden når det er digitalt signal ved hdmi fra asus??

Noen som har noen ideer, er det noen logikk her?

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har du en annen HDMI kabel å prøve for å evt. utelukke at det ikke er kabelrelatert?

mvh

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Pad skrev:
Har du en annen HDMI kabel å prøve for å evt. utelukke at det ikke er kabelrelatert?

mvh
Det var en annen hdmi kabel jeg brukte når jeg koblet til asus pcen. Og når jeg brukte hodetelefoner til analog utgang på htpc, så er jo heller ikke hdmi involvert.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
uob skrev:
Har prøvd mere, og et gjennombrudd har blitt gjordt. Jeg har ulyden om jeg lytter med høretelefoner på htpc, men ikke fra Asus. (Altså analogt signal fra begge), men hvorfor har jeg ulyden når det er digitalt signal ved hdmi fra asus??

Noen som har noen ideer, er det noen logikk her?
uob skrev:
Pad skrev:

mvh
Det var en annen hdmi kabel jeg brukte når jeg koblet til asus pcen. Og når jeg brukte hodetelefoner til analog utgang på htpc, så er jo heller ikke hdmi involvert.
Som sagt:
CDWMcInSpots skrev:
Noen ganger ligger djevelen begravet i detaljene.
Status
HTPC
  • ATI Radeon HD 5750 Graphics, HDMI: Problemer
  • Hovedkort, analog ut: Problemer

Bærbar Asus-PC
  • HDMI: Problemer
  • Analog ut: OK

Litt høyttenkning
Det er mulig dette er helt eller delvis forbundet, men det er også mulig at det er to problemer.

HDMI gir problemer i begge tilfeller, mens analog ut kun gir problemer på HTPC. Er dette analog ut fra hovedkortet på HTPC (eller ATI Radeon HD 5750)?

Har du en annen enhet som kan motta HDMI, f.eks. en TV? Du kan om nødvendig høre på TVen via hodetelefon.

Har din Asus bærbar PC mini-Toslink inne i hodetelefonuttaket? Du kan i så fall koble den digitalt til Marantz AV8003 eller en annen DAK, og dermed få testet digital overføring utenom HDMI.

HTPC har ATI Radeon HD 5750 Graphics fra AMD som kombinerer grafikk og lyd. Er dette et løst (ekstra)kort eller en del av hovedkortet? Hvis det er en del av hovedkortet kan det hende at det også leverer analog lyd. Er det andre lydkretser på hovedkortet? Hvem er i så fall produsenten av disse lydkretsene? Det kan godt være en del av et brikkesett fra AMD siden HTPCen benytter AMD-prosessor.

Hva er grafikk- og lydløsningene i den bærbare Asus PCen? Det er mulig at noe er laget av AMD/ATI og noe av f.eks. Realtek. I så fall kan det hende at AMD/ATI leverer grafikk og lyd via HDMI og Realtek analog lyd (og evt. mini-Toslink).

Det er altså mulig at AMD-lydkretser gir problemer, mens kretser fra andre produsenter er OK.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
853
Torget vurderinger
4
Testet kutt nr.1 - "Speak To Me" fra Pink Floyd's "Dark Side Of The Moon - 2011 Remaster"
KLIRRER SOM BARE F....

Dette er med Wimp PC-klient på en bærbar HP med analogt ut til PC høyttalere.
Skal teste samme låt via min Squeezebox Touch når jeg kommer hjem.

Edit: Hjemme nå..... ikke antydning til klirr her gitt.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Liotheles skrev:
Testet kutt nr.1 - "Speak To Me" fra Pink Floyd's "Dark Side Of The Moon - 2011 Remaster"
KLIRRER SOM BARE F....

CDWMcInSpots skrev:
[...]
HTPC har ATI Radeon HD 5750 Graphics fra AMD som kombinerer grafikk og lyd. Er dette et løst (ekstra)kort eller en del av hovedkortet? Hvis det er en del av hovedkortet kan det hende at det også leverer analog lyd. Er det andre lydkretser på hovedkortet? Hvem er i så fall produsenten av disse lydkretsene? Det kan godt være en del av et brikkesett fra AMD siden HTPCen benytter AMD-prosessor.

Hva er grafikk- og lydløsningene i den bærbare Asus PCen? Det er mulig at noe er laget av AMD/ATI og noe av f.eks. Realtek. I så fall kan det hende at AMD/ATI leverer grafikk og lyd via HDMI og Realtek analog lyd (og evt. mini-Toslink).

Det er altså mulig at AMD-lydkretser gir problemer, mens kretser fra andre produsenter er OK.
Jeg har etterhvert en del tro på denne teorien.

@Liotheles
Hvilke lydkretser har din bærbare HP-PC?

@uob
Hva har du funnet ut om dine PCers lydkretser?

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
CDWMcInSpots skrev:
@uob
Har ikke fått sjekket det ennå, men har lastet ned wimp på to andre bærbare pcer for å sjekke disse. Om det er noen lydkretser på pcer som har dette problemet vil jeg tro at wimp bør ta dette alvorlig, da det helt klart da er mange flere en meg som har dette problemet.

Skal sjekke i morgen og komme tilbake med resultatene.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
uob skrev:
CDWMcInSpots skrev:
@uob
Har ikke fått sjekket det ennå, men har lastet ned wimp på to andre bærbare pcer for å sjekke disse. Om det er noen lydkretser på pcer som har dette problemet vil jeg tro at wimp bør ta dette alvorlig, da det helt klart da er mange flere en meg som har dette problemet.

Skal sjekke i morgen og komme tilbake med resultatene.
Det er jeg enig i. Det virket jo også som de tok dine problemer seriøst siden de hadde sammenlignet sine og Spotifys musikkdata digitalt. Det bør dermed være håp om at de forsøker å løse problemet hvis man isolerer det til f.eks. AMDs lydkretser av type X.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
853
Torget vurderinger
4
Ingen AMD i min HP 8530w.
Lydkretsen er fra Analog Devices og kaller seg SoundMAX Integrated Digital HD Audio.
Tror Wimp har en jobb å gjøre. ???

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Forsøk 3

Utstyr
Noen deler av avspillingskjeden er forskjellig fra forsøk 2. Rommet er uten betydning p.g.a. hodetelefonbruk.

PC: Asus N53SV med "Realtek High Definition Audio" og "Intel Display Audio" jfr. Windows Device Manager
Lydkort: Innebygd "Realtek High Definition Audio", "ATAPI Internal ATAPI Jack", Driver Date: 22.03.2011, Driver Version: 6.0.1.6334, Digital Signer: Microsoft Windows Hardware Compatibility Publisher, standard Windows-innstillinger (som jeg endret etterpå)
DAK og hodetelefonforsterker: Grace Design m903 tilkoblet PC med optisk mini-Toslink -> Toslink-kabel
Hodetelefon: beyerdynamic T 1

Crossfeed innkoblet, volum: ca. 43-46.

Musikk
Samme som forsøk 2 unntagen Déjá Vu: Just Dance Party Music Remix Vol. 4: 11. "Vuoi Vuoi Me (Hendrik Schwarz Remix)": http://wimp.no/track/5854559.

Observasjoner
Så langt jeg er klar over, var det det samme som i forsøk 2.

Symptomobservasjon
Jeg har vært litt usikker på om/redd for at det var mulig at jeg ikke hørte trådstarters problemsymptom, "et glass eller liknende står å vibrerer", fordi jeg ikke forbandt det jeg hørte med hans ord.

Jeg ble beroliget av at Liotheles åpenbart syntes det var meget enkelt å oppdage symptomene når de faktisk manifesterer seg (min uthevning):
Liotheles skrev:
KLIRRER SOM BARE F....

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Har nå prøvd med en Lenovo Z560

Maskinvare:

Prosessor Intel Core i5-450M m/Turbo Boost (2,4 - 2,66 GHz, 3 MB cache)
Intel Core i5-430M m/Turbo Boost (2,26 - 2,53 GHz, 3 MB cache)
Intel Core i3-370M (2,40 GHz, 3 MB cache)
Intel Core i3-350M (2,26 GHz, 3 MB cache)
Minne Opp til 4 GB DDR3 (1066/1333 MHz)
Harddisk 640 GB 5400rpm
500 GB 5400rpm
320 GB 7200rpm
Skjermkort Nvidia Geforce 310M 512 MB
Brikkesett Intel HM55 Express
Skjerm 15,6 tommer
1366 x 768 piksler oppløsning
Reflekterende høykontrastbelegg
Optisk enhet Kombinert DVD/CD brenner/leser
Trådløs tilkobling 802.11gn/agn WiFi
Bluetooth
Batteri Har 6 celler og yter 48 Wh
Skal holde i 4 timer
Annet

Operativsystem Windows 7 Home Premium

Denne hadde problemet med hdmi ut, ikke med hodetelefoner (analog ut).

Så prøvde jeg med en Asus x52N med Processor: AMD Athlon II P320
Her var problemet der både på hodetelefon (analog ut) og på hdmi.

Kan ikke forstå annet en at dette må være et omfattende problem de har på enkelte pcer, og siden problemet er der på alle mine med hdmi, og en bærbar og en htpc på analog ut så må det være ganske omfattende. Men problemet er jo ikke veldig tydelig, så de fleste merker det kanskje ikke. (om de ikke vet at det er der)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
uob skrev:
[...]
Kan ikke forstå annet en at dette må være et omfattende problem de har på enkelte pcer, og siden problemet er der på alle mine med hdmi, og en bærbar og en htpc på analog ut så må det være ganske omfattende. Men problemet er jo ikke veldig tydelig, så de fleste merker det kanskje ikke. (om de ikke vet at det er der)
Høyttenkning:
Kan du fange/gjøre opptak av lydstrømmen med problemsymptomene, og har du programvare/utstyr til å gjøre det? I så fall kan du jo i hvert fall overføre/sende eksempler til WiMP. Jeg er litt mer usikker på hvor bra det evt. er å legge ut eksempler på HFS slik at vi kan høre og verifisere. Kanskje det er OK hvis du legger ut relativt korte utdrag slik at de er musikalsk uinteressante?

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
CDWMcInSpots skrev:
uob skrev:
[...]
Høyttenkning:
Kan du fange/gjøre opptak av lydstrømmen med problemsymptomene, og har du programvare/utstyr til å gjøre det? I så fall kan du jo i hvert fall overføre/sende eksempler til WiMP. Jeg er litt mer usikker på hvor bra det evt. er å legge ut eksempler på HFS slik at vi kan høre og verifisere. Kanskje det er OK hvis du legger ut relativt korte utdrag slik at de er musikalsk uinteressante?
Litt utsiker på hva du tenker på, men mener du at jeg skal med mikrofon ta opp den lyden jeg hører, så har jeg ikke utstyr til dette nei.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
uob skrev:
CDWMcInSpots skrev:
uob skrev:
[...]
Høyttenkning:
Litt utsiker på hva du tenker på, men mener du at jeg skal med mikrofon ta opp den lyden jeg hører, så har jeg ikke utstyr til dette nei.
1. Mikrofon er siste utvei. Jeg hadde håpet på et eller flere trinn tidligere i prosessen.

2. Analogt linjesignal inn i opptaksutstyr er nest dårligste alternativ, men antagelig (egentlig) ganske bra.

3. Helst hadde jeg håpet på å fange/ta opp det digitale signalet etter at det hadde passert/blitt prosessert i lydkortene som gir poblemer.

VLC media player har muligheter for å fange digital lyd. Kanskje det kan utføre punkt 3? Det er også mulig at f.eks. Audacity kan benyttes. Jeg har foreløbig ikke gjort lydopptak med datamaskin.

Tillegg:
Jeg glemte et punkt mellom punkt 2 og 3 ovenfor:

2a. Digitalt (S/PDIF-)signal (elektrisk eller optisk) inn i opptaksutstyr er nest beste alternativ, og teknisk like bra som punkt 3, men krever ekstrautstyr. Opptaksutstyret kan dog være en datamaskin hvis den selv eller via tilleggsutstyr har digitalinngang (og nødvendig programvare).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Observasjon 4

Musikk
Under frokosten i dag spilte jeg fra WiMP-spillelisten "Southern Nights: Sørstatssoul" (http://wimp.no/playlist/90496dfe-6de0-4b79-88f3-32de38465052). Jeg begynte et stykke ut i den fordi jeg hadde spilt en del av den tidligere.

Observasjoner
I løpet av sang 16 "Do Right Woman - Do Right Man" (http://wimp.no/track/1845270) med Aretha Franklin observerte jeg noe jeg antagelig vil kalle skurring (eller kanskje bobling) på vokalen. Jeg lurte på om dette var en WiMP-feil á la din eller kanskje bare en feil med dette opptaket eller denne lydfilen. Sang 17 "I Don't Want No Mamas Boy" (http://wimp.no/track/5503865) med Erma Franklin hørtes derimot bra ut teknisk (og definitivt musikalsk). OK, så var det vel én sang tenkte jeg, men så kom (etterhvert) sang 19 "I Can't Stop Loving You" (http://wimp.no/track/2814114) med Ray Charles. Der var det samme feil både på vokal og klavér.

Da stoppet jeg avspilling og stengte WiMP-programmet. Så startet jeg WiMP-programmet på nytt. Da virket det atter bra, også på ovennevnte "problemsanger".

Utstyr
Avspillingskjeden var delvis den samme som i forsøk 1.

PC: Asus N53SV
Lydkort og DAK: Audio Pro TX100 (senderen i/til Audio Pro WF100) med standard Windows-driver
Aktive trådløse høyttalere: Audio Pro LV2
Rom: 3,3 x 2,1 x 2,8 meter, murvegger, tregulv på trebjelker, pusshimling
Høyttalere plassert på endevegg på hylle 2,5 meter fra gulv med høyttalerne vinklet svakt nedover.

Etter frokosten dobbeltsjekket jeg med samme utstyr som i forsøk 1. Det virket også bra.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
853
Torget vurderinger
4
Har gåt ut og inn av Wimp klienten flere ganger nå og
Speak To Me (2011 - Remaster) - Pink Floyd
er fortsatt full av KLIRR på starten.
Ingen andre som hører det?