lydtett glass og dør

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Ved bytte av innerdør til en med eller uten glass: Hvilke materialer/typer/merker/glassløsninger bør man gå for all den tid fruen ikke ønsker å underholdes av damekoret til den bulgarske rikskringkastingen mer enn absolutt nødvendig?

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
Skal du ha en dør som stopper lyd, er det brann/lyddører som gjeller. Disse er tunge og uten glass. Standard glass-innerdører er dårlige mot lyd. For at en glassdør skal bli brukende mot lyd må den ha tolags glass. Slike dører blir brukt i kontorlanskap. Her har du litt å se på.
http://www.diplomat.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=/default.aspx?__redir=1&__redir=1
http://www.swedoor.no/

Hjelper ikke nye med en dør som er god mot lyd, hvis veggen og taket slipper igjennom mye lyd.
Har du ventilasjonsanlegg kan du ikke bruke tette dører.

mvh

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.401
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Litt presisering til det med 2-lags glass; man bruker oftest støydempende laminatglass innvendig, ikke 2-lags isoler. Disse finnes fra 6,38mm og oppover, hvor lyddempingen seff er proporsjonal med økende tykkelse. 8,38 Stadip Silence fra St. Gobain eller 8,5mm Phon fra Pilkington vil være bra valg uten at prisen ryker til himmels. De gir i tillegg en sikkerhetsmessig gevinst ved evt. knusing. Ok, de består strengt tatt av 2 glass med folie mellom lagene, men fremstår likevel som én rute, altså ikke det man kaller 2-eller 3-lags glass.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Takk for svar til begge. Jeg har ikke tenkt å overdrive lydtettheten på døren da bygget forøvrig ikke er lydtett, men når man først skal bytte så er det greit å ikke velge det dårligste.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.098
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har doble vegger og doble dører inn mot lytterommet mitt. Det funker!

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
erato skrev:
Jeg har doble vegger og doble dører inn mot lytterommet mitt. Det funker!
Det skal jeg og!, når jeg blir stor 8)

Topp Bunn