Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    lurer på om noen kan hjelpe meg med suboppsett på en tdai 3400?har kjøpt meg en REL S/3 sho som jeg vil intregrere med dali epicon 6,REL anbefaler bruk av nautrix kabel som følger med subben men nautrixkabelen skal kobles på høytterminalene på forsterker å da ser jeg for meg at ny romkorreksjon med sub ikke blir bra?noen som har satt opp sub på sin 3400 her inne å kan fortelle meg hva som er best her?
    er det rca R og L out på lyngdorf å low level R å L på sub som er neste da?
    REL selv anbefaler nautrix koblingen
     

    Vedlegg

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du kobler subwooferen på høyttalerterminalene til en TDAI-3400 så ødelegger du TDAI-3400. Ikke gjør det.

    RCA ut og low level på sub er det eneste du kan gjøre.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    338
    Antall liker
    156
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du kobler subwooferen på høyttalerterminalene til en TDAI-3400 så ødelegger du TDAI-3400. Ikke gjør det.

    RCA ut og low level på sub er det eneste du kan gjøre.
    Bra svar. Men det fine med 3400 er at den også har xlr analoge utganger til subwoofer(e) eller bass-system. Da er disse utgangene trolig de beste å bruke siden det ofte er lange kabler til subwoofere.

    Lyngdorf anbefaler å bypasse helt filteret i subwooferen, hvis det er mulig. Ellers så setter du delefrekvensen så høyt du kan og bruker delefilteret og justerer tidsforsinkelsene på din 3400. 60-80 hz er nok mest vanlig å dele mot høyttalere som spiller rimelig mye bass, som dine Epicon 6.

    Lykke til. :p
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.595
    Antall liker
    3.143
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Bra svar. Men det fine med 3400 er at den også har xlr analoge utganger til subwoofer(e) eller bass-system. Da er disse utgangene trolig de beste å bruke siden det ofte er lange kabler til subwoofere.

    Lyngdorf anbefaler å bypasse helt filteret i subwooferen, hvis det er mulig. Ellers så setter du delefrekvensen så høyt du kan og bruker delefilteret og justerer tidsforsinkelsene på din 3400. 60-80 hz er nok mest vanlig å dele mot høyttalere som spiller rimelig mye bass, som dine Epicon 6.

    Lykke til. :p
    For å lette faseintegrasjonen ville jeg tenkt i retning av å dele ca 2x oppgitt nedre grensefrekvens (-3dB) for hovedhøyttalerne eller høyere. Da unngår du nok i større grad faseforskyvning fra bassrefleks og reduserer membranvandring.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner svært lite av dette språket,men tror jeg skal få til noe🙂tusentakk...noen spess rca kabel som anbefales Utenom lakris?eller har det noeå si på 1.5M hvilken rca kabel jeg velger?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    338
    Antall liker
    156
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner svært lite av dette språket,men tror jeg skal få til noe🙂tusentakk...noen spess rca kabel som anbefales Utenom lakris?eller har det noeå si på 1.5M hvilken rca kabel jeg velger?
    Nå ser jeg at du mente Speakon høyttalerkontakt. Jeg er vant med at Neutrik lager XLR plugger.

    Kvaliteten på rca kabelen har nok mindre å si når den brukes som ren subwooferkabel. Du kan jo sjekke bruktsidene på forumet her om du finner greie kabler til salgs nær der du bor.

    Noen her har mer teknisk innsikt enn andre og bruker uttrykk som mange ikke helt forstår.

    På min eldre TDAI2200 anbefaler Lyngdorf å bruke 12 db/2.ordens Butterworth filter når man deler ganske lavt eller under 100 hz. Bruker man Lyngdorf sine Boundary woofers som kan deles opp til 400 hz og høyere anbefaler Lyngdorf 4. ordens/24 db Linkwitz Riley filter. Du kan velge dette i menyen.

    Sjekk gjerne tråder som Lydolf har svart på. Han har og testet å dele over 100 hz og et enda steilere filter. 8. ordens eller 48 db/oktav. Fordelen her er at du kan avlaste bassene mer, pluss at den negative effekten av at bassen stråler bakover og kommer forsinket tilbake igjen blir redusert. Se gjerne videoene som Lyngdorf har på hjemmesidene. Der forklares det med Boundary woofers, Bass management m.m. Din 3400 har utrolig mange muligheter innebygget i apparatet. Men du kan begynne forsiktig og gjøre mer når du får mer erfaring. :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Sendte nettopp fra meg min TDAI-2170 for å få oppgradert HDMI-kortet. 4-6 ukers ventetid sa de! Jeg var heldig og fikk låne en TDAI-1120 i mellomtida, spent på å bli kjent med den.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Sendte nettopp fra meg min TDAI-2170 for å få oppgradert HDMI-kortet. 4-6 ukers ventetid sa de! Jeg var heldig og fikk låne en TDAI-1120 i mellomtida, spent på å bli kjent med den.
    skulle gjerne sendt inn min tdai 3400 for 4k hdmi jeg også mn kvier for å gå uten musikk i værste fall 6 uker🤨
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    skulle gjerne sendt inn min tdai 3400 for 4k hdmi jeg også mn kvier for å gå uten musikk i værste fall 6 uker🤨
    Hvorfor ikke bare bruke Hdmi Arc? Selv koblet alt til tv og en Hdmi til forsterker som overfører bare lyd. Da spiller det ingen rolle hva kortet kan overføre på bildesiden. Har ikke hardt noen problemer med den løsningen, samtidig som lyden ble langt bedre en optisk fra tv til forsterker.
    Trodde egentlig uansett at Lyngdorf overførte 4K gjennom innebygget modul? Noen som vet hvordan man kan finne ut hva slags kort som står i forsterkeren?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Min tv har tre HDMI-innganger. En av dem må brukes til ARC. Da kan jeg ha to kilder koblet til, og det er litt lite.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke bare bruke Hdmi Arc? Selv koblet alt til tv og en Hdmi til forsterker som overfører bare lyd. Da spiller det ingen rolle hva kortet kan overføre på bildesiden. Har ikke hardt noen problemer med den løsningen, samtidig som lyden ble langt bedre en optisk fra tv til forsterker.
    Trodde egentlig uansett at Lyngdorf overførte 4K gjennom innebygget modul? Noen som vet hvordan man kan finne ut hva slags kort som står i forsterkeren?
    har ikke hdmi arc på lyngdorfen,må instalere modulen i danmark
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    har ikke hdmi arc på lyngdorfen,må instalere modulen i danmark
    Er du sikker? Jeg kjøpte min forsterker med HDMI kort. Utgangen støtter CEC og ARC. Funker utrolig bra hos meg. Har alt koblet til tv og 1 Hdmi til forsterkeren. Men som tidligere nevnt betinger det at TV-en har nok innganger.
     
    Sist redigert:

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Er du sikker? Jeg kjøpte min forsterker med HDMI kort. Utgangen støtter CEC og ARC. Funker utrolig bra hos meg. Har alt koblet til tv og 1 Hdmi til forsterkeren. Men som tidligere nevnt betinger det at TV-en har nok innganger.
    rimelig veldig sikker på det😉
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som vet hvordan SACD (DSD formatet) blir behandlet via HDMI inngangene på Lyngdorf forsterkerne? Eller DSD-filer via USB inngang?
    • TDAI-1120 / TDAI-3400 ?
    • MP-40, -50, -60 ?
    Blir alt konvertert til PCM før DA omvandlingen ?
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    170
    Antall liker
    287
    Streaming! Jeg har i "alle år" benyttet AppleTV (i litt forskjellige versjoner oppigjennom). Nå går det i 4K-versjonen, via HDMI i tv, også henter jeg det ut igjen via optisk og kjører det i DPA-1. Jeg har lenge vurdert å oppgradere til en annen streamer, og endelig fikk jeg ut fingern. Handlet en Teac NT-505. Denne skulle jo på papiret være langt bedre enn en stusselig AppleTV, og jeg gledet meg. Vel, jeg plugget den inn i DPA-1 med gode RCA-kabler. Sørget for å matche lydnivået til ATV mot Teac, og fikk de begge til å streame samme fil. Så satt jeg å switchet innganger for å prøve å finne ut hvor mye bedre denne Teac´en er... Men til min store overraskelse så var det ATV som stakk av med seiern?! Ikke med mye riktignok, men det var spesiellt merkbart på dette med "stille bakgrunn", og også litt på perspektiv og plassering. Teac´en ble levert tilbake. Jeg kan liksom ikke tro annet enn at det å kjøre digitalt inn i DPA-1 er det som gjør at ATV låter bedre...? Så inntrykket mitt nå er at skal jeg ha en annen streamer, så må det være noe som har digitalt ut, også kjøre det rett i rumpa på DPA-1 😝

    Hva slags utstyr benytter dere andre her med Lyngdorf (for)forsterker til streaming?
     

    luefisk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    25
    Antall liker
    10
    Om du kjører digitalt inn vil vel alle streamere høres relativt likt ut? Fikk med en Node2 da jeg kjøpte min brukte tdai-2170, som gjør jobben helt greit.

    Har også koblet på en chromecast audio som jeg opplever som mer stabil og brukervennlig, men som ikke støtter MQA (for de som bryr seg om sånt). Føler at noden muligens hører litt vassere ut, men små forskjeller.

    I tillegg har jeg en chromecast på radioen i et annet rom, for sømløs multi room.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.595
    Antall liker
    3.143
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå må jeg grave litt i hukommelsen, men mener å huske at en digital coax kabel skal være skjermet for å holde ute støy, mens en analog kabel med RCA koblinger ikke behøver å være det. Hvis du da altså har koblet dette digitalt inn i Lyngdorf med en analog RCA kabel så kan det være bitte litt støy som kabelen plukker opp som du hører.
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    170
    Antall liker
    287
    Om du kjører digitalt inn vil vel alle streamere høres relativt likt ut?
    Ja, det er liksom det som er spørsmålet da. Jeg observerer jo plenty av folk som har prøvd forskjellige streamere, koplet i samme dac, og de hører forskjell. Det KAN jo selvfølgelig være placebo.. Men ja. Siden Lyngdorfen min er en digital forforsterker (med analoge inn- og utganger), så mistenker jeg at jeg havner litt i en annen båt enn den store horden folk som har analog (for)forsterker (om så med digitale innganger). Derfor tenkte jeg spørre her i denne vennetråden, siden alle her er vel i samme båt som meg :LOL:

    Nå må jeg grave litt i hukommelsen, men mener å huske at en digital coax kabel skal være skjermet for å holde ute støy, mens en analog kabel med RCA koblinger ikke behøver å være det. Hvis du da altså har koblet dette digitalt inn i Lyngdorf med en analog RCA kabel så kan det være bitte litt støy som kabelen plukker opp som du hører.
    Beklager jeg burde nok spesifisert det der. Denne Teac´en har altså ikke digitale utganger i det hele tatt. Kun analog (RCA og XLR). RCA-kabel var det jeg hadde liggende, så da ble det den, inn i analog-inngangen på Lyngdorfen 😛
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.595
    Antall liker
    3.143
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er naturlig at det blir dårligere når TEAC’en bare har analoge utganger. Da blir det en ekstra runde med ADC/DAC for signalet.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hva slags utstyr benytter dere andre her med Lyngdorf (for)forsterker til streaming?
    Jeg har en Bluesound Node 2i som jeg sender digitalt via coax til min TDAI-2170. Jeg bruker coax fordi optisk inn på TDAI er begrenset til 96 kHz, men Qobuz leverer jo høyere enn det – og da blir det bare hakk og støy! Nå er 2170 til oppgradering på fabrikken, og jeg har fått låne en 1120 som har innebygget streamer. Bruker bare den :)
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Måtte bytte 2 stk slike subber med samme problemet. Kom spesielt med musikk med litt tung bass. Fikk aldri høre hva problemet var, men fikk byttet.
    Når det sies så er jeg ellers strålende fornøyd med hvordan dem fungerer sammen med mine B&W 805 d3 og Lyngdorf Tdai 3400. Flott lyd med bra hurtighet og trøkk, men finnes de som går dypere. Har ikke særlig dypere respons enn til 22 hz hos meg, som er plenty til musikken jeg spiller. Kvalitet før kvantitet. Blir kanskje 2 stk til om det ikke kommer noe nytt fra Lyngdorf.
    Fikk i dag beskjed fra HiFiKlubben om at min også ble skrotet hos Lyngdorf. Får ny levert neste uke på garanti (y)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.866
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Ny firmware til TDAI 3400.

    SW2.3.0 / July 2021

    - Added features:
    - Improvement for large disks - 4 TB USB disks + 256 GB USB flash
    - Updated NTFS filesystem driver.
    - Better support for NTFS/FAT32.
    - Support for more types of USB sticks.
    - "UPnP engine" update
    - Turns off IR remote as wakeup source when disabled on webpage - Relevant with IR noise when TDAI3400 is in deep sleep (e.g. from vacuum robot, lamps and other). Can still be woken with Bluetooth remote.

    - Bugfixes:
    - DSP issue with loading many RP points for 2 speaker setups.
    - Roon MQA signal path corrected to "Decoder only" + other improvements.
    - Other improvement for USB and SD-card handling
    - WAC improvements.
    - MQA+TIDAL over Roon stopping issue.
    - Roon: "Audio device refused to switch input to Roon" improvement
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Ny update til TDAI-1120 også:

    1.4.0 / July 2021
    Bugfixes:
    - WAC: Do not run WAC for 3 seconds on boot (blinking).
    - WIFI: Fixing rare WIFI scanning stability issue.
    - CEC/ARC: Better handling of "TV speaker" <-> "Audio system" intensive switch back and forward.
    - CEC/ARC: Better handling of TV triggered standby.
    - CEC/ARC: Fixing rare deadlock that require powercycle.
    - CEC/ARC: Better eARC handling.
    - CEC/ARC: Other issues.
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    170
    Antall liker
    287
    DPA-1... Finnes det noen måte å "lure" den til å kun kjøre romkorreksjon opp til feks 200hz?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.866
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    1627074535131.png


    Da har man justert systemet "igjen" med følgende innstillinger på TDAI 3400 og Monitor Audio Gold 200 G5 og Gold W12 under MENU:

    SET UP

    Output setup (1st speaker setup)

    Main Out / Main speakers:

    Custom

    Line out / sub speakers:
    1 Custom sub

    Setup main speakers

    Routing:

    Crossover - Filter - High Pass Filter

    Level (dB):
    0 - Filter Type - BW 2nd Order

    EQ:
    Neutral - Frequncy (Hz) - 50

    Enable limiter:
    Limiter off

    Enter Distance for main speakers:
    L/H cm - 320

    Setup subwoofer output

    Routing:

    Crossover - Filter - High Pass Filter

    Level (dB):
    -12 - Filter Type - BW 2nd Order

    EQ:
    Neutral - Frequncy (Hz) - 50

    Output level control:
    Regulated

    Enable limiter:
    Limiter on

    Subwoofer delay settings:
    Sub distance cm - 325 - Amplifier delay ms - 0
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Subwoofer delay settings:
    Sub distance cm - 325 - Amplifier delay ms - 0
    Ser rått ut!
    Mistenker at suben kanskje henger litt etter. Den er stilt inn med 5 cm mer avstand enn frontene - er det iberegnet forsinkelse i DSP og måling til veggen/hjørnet bak sub?

    Kan også foreslå å kjøre lavpass på suben på 80 hz - da får du bra med overskudd (pga overlapp) i området 40-60 hz som ofte er viktig i film.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.866
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Subwoofer er målt fra bakkant slik Lyngdorf anbefaler. Dog, jeg har sendt e-post til Monitor Audio for å få oppklart hvor mye forsinkelse det er i DSP/forsterkeren til subwooferen.

    1627083429315.png


    Jeg testet 80 Hz, men synes selv at 50 Hz funker bedre på musikk.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Subwoofer er målt fra bakkant slik Lyngdorf anbefaler. Dog, jeg har sendt e-post til Monitor Audio for å få oppklart hvor mye forsinkelse det er i DSP/forsterkeren til subwooferen.


    Jeg testet 80 Hz, men synes selv at 50 Hz funker bedre på musikk.
    Skjønner. Mistenker at lavpass på 80 vil høres veldig annerledes ut når du får fasen på plass.:)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.866
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan har du satt opp systemet, hestepare?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Akkurat nå bruker jeg en TDAI-1120 fordi min 2170 er til oppgradering av HDMI-kortet, men til vanlig har jeg følgende oppsett:

    TDAI-2170 og SDA-2400 (biamping) inn i et par B&W CM8 S2 gulvhøyttalere. Litt overgikk, men låter bra. Høypasser disse på 50 hz og lavpasser SDA-2400 på 5000 hz i henhold til bruksanvisningen. Da er begge filtrene i TDAI-2170 brukt opp.

    Derfor kjører jeg et fullfrekvent signal gjennom analogutgangen til en B&W DB4S sub, og lavpasser den via dens egen DSP, på 90 Hz tror jeg det var.

    Bruker REW og UMIK-1 til å finne beste faseforhold, omkring 4-5 ms forsinkelse av frontene - og dette til tross for at DSP i DB4S ifølge produsent har mindre forsinkelse enn det.

    Resultatet er fyldig og faseriktig bass, og den store forskjellen mellom «sånn ca»-integrering av suben og «riktig» forsinkelse er at det høres mye mer enhetlig ut og jeg kan skru høyere uten at det blir slitsomt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.866
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Litt flere komponenter inne i systemet ser jeg. Bi-amp med SDA 2400 er noe jeg har vurdert.

    Gold W12 har egen romkorreksjon, men for å unngå forvirring her i Roomperfect har jeg latt være å bruke den, og kjører alt via TDAI 3400.

    REW og UMIK-1 bruker jeg ikke.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.866
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Bare helt kjapt: du kjører lavpass på subwoofer på 80 Hz, men høypass på høyttalerne? Hvor deler du der?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tror det er helt unødvendig å biampe i mitt oppsett, men jeg hadde lyst på en SDA :)

    Lurt å unngå å bruke romkorrigering i både sub og Lyngdorf - det unngår jeg også, men bruker altså lavpassfilteret i suben fordi de andre er i bruk.

    Kjører høypass på høyttalerne på 50 Hz, og lavpass på suben på 90 Hz (tror jeg det er). Dermed får jeg overlapp på ca halvannen oktav mellom sub og høyttalere, og følgelig flere bass-kilder i det området. I teorien skal det gi bedre bassrespons i rommet, og i praksis låter det riktig godt. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.866
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Du bypasser Roomperfect?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn