Lyra Delos vs Dynavector XX-2

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.388
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Leker litt med tanken om å bytte pick-up etter nyttår engang. Har to kandidater som jeg lurer litt på. Har nå en Benz Ref. 3. som jeg er godt fornøyd med, men ønsker å prøve noe annet. Av arm og spiller så har jeg SME 309 og GyroDec. Riaa er en oppgradert Musical Innovation MI 14. Innspill tas imot med takk!
 
Sist redigert:

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Av dem du nevner har jeg kun erfaring med Kleos. Den går du ikke feil med. Låter naturlig og balansert. Ingenting som stikker seg ut. Spilt på Avid Acutus SP med SME V og på Rega RP6. Lyra Kleos låter konsistent vldig bra på begge (styrkene kommer nok enda bedre frem på det beste drivverket med den beste armen enn på Regaen).
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Jeg hadde selv XX2/309/MI14 kombinasjonen og den låter meget bra! Den kan jeg anbefale med god samvittighet.

Jeg har en Kleos nå men med en annen arm/spiller/riaa kombinasjon- jeg tror du gjør ikke noe feil her heller.

Går du for XX2 så har du noen kr. til overs for mer vinyl. ;)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

To spennende alternativer du har satt opp. Jeg ville tatt med et tredje alternativ
- Ortofon Cadenza Black - som vel er enda noe billigere enn de to andre.

Dynavectoren er nok den av pickupene som minner mest om Benzen din, men fremstår
som mer dynamisk og med freskere fraspark i bassen. Varmest i klangen av de tre
alternativene men allikevel en smule kjøligere enn Benzen. Krever laaang innspillingstid!
Les min test her (Fidelity #26 - s. 84) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/26_hele.pdf
Trond sin test her (Fidelity #34 - s. 82) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/34_hele.pdf

Ortofonen legger seg klangmessig mellom de to andre valgene, mao. bittelitte grann på
den varme siden av nøytralt. Den beste sporereren av de tre med sin sylskarpe Shiamata-
sliping som sikrer mer luft oppover og mindre forvrengning. Trenger ikke så lang innspillingstid.
Les min test her (Fidelity #55 - s. 26) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/55_hele.pdf

Kleos er den varmest klingende Lyraen så langt, men fortsatt den kjøligst klingende av
de tre pickupene du vurderer. Dvs. bortimot helt nøytral. eos har sagt det meste om
lyden, men det er også verdt å få med seg at dette sannsynligvis den av pickupene
som er mest holdbar (holder flest timer). Krever laaang innspillingstid! (Bruker denne selv).
Les min test her (Fidelity #59 - s. 76) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/59_hele.pdf
(OBS. Ved ytterligere innspilling, ble pickupen mindre "kilen" enn det jeg beskriver. Mer lik Ortofonen).

Lykke til med valget :)
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.388
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Takker for svarene så langt! Det ble en feil i overskriften ang. Lyra modell. Skulle være Delos og ikke Kleos da denne er dobbelt så dyr.

Mvh
 

JanOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
127
Antall liker
62
Torget vurderinger
1
Hei
Har hatt Lyra Delos i mange år på samme kombo; gyrodec og SME309, og det er ein veldig god pickup. Vart for meg litt vel analytisk. Bassen på den er heilt fantastisk!
No har eg Ortofon cadenza black og vil ikkje byte tilbake. Likar den varme lyden kombinert med høg detaljrikdom. Men akkurat på bassen er Lyraen nok betre..

mvh
Jan Ove
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.388
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Etter litt tid i tenkeboksen så har jeg bestilt en Kleos for levering i slutten av april. Gikk for et litt dyrere alternativ en det jeg i utgangspunktet satte opp, men man leve da her og nå! Gleder meg til å få denne på plass;)
 
Topp Bunn