Lyra Kleos eller Hana Umami Red?

Petrucci

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
242
Spiller nå på Hana ML > Acoustic Signature TA-2000 Neo > Nottingham Analogue Dais (mottas snart) > ASR Mini Basis V > Devialet 400 > Marten Django XL i dedikert lytterom.

Svært interessert i å høre innspill fra kyndige!

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.138
Sted
Sørlandet
Jeg har kun lyttet til Umami Red og Lyra Kleos på andres anlegg. Ikke eid dem selv. Begge på relative flotte oppsett. I mine ører er Lyra Kleos dunder, krutt og dynamikk i lange baner. Har man ett oppsett som man ønsker å "sprite" opp så hadde jeg vurdert den. Umami Red er i mine ører mer nøytral og "korrekt" Graver frem mikrodetaljer og plasserer dem korrekt. Kanskje ikke like morro som Kleos. Samtidig har jeg lyst til å anbefale Lyra Delos som også er en strålende Pick Up som har mange av de samme kvalitetene som storebror Kleos. Fantastisk pick up!

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.866
Torget vurderinger
2
Hva har du i dag da?. Har hørt begge nevnte i ulike anlegg , ingenting galt med de ;) ,men teknisk er det ting som tyder på at Hana er mer nøytral, Som BB er inne på.

Sist redigert:

Petrucci

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
242
Min første tanke:
Er ASR Mini Basis bra nokk til å avsløre/rettferdiggjøre forskjellene på de to??
Selv ville jeg (om det hadde vært et alternativ her) klart ha valgt Lyra Kleos.
My 5 cents.
Jeg kommer vel kjapt til et punkt hvor jeg heller må bytte ut RIAA ja! Men er Mini basis underlegen pga lydkvaliteten, eller pga mangel på egenskaper til forsterke nok?

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.119
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Synes Mini Basis er en veldig bra riaa. Har satt opp og hørt begge to men ikke i samme anlegg. Er enig i at Hana er ganske nøytral og detaljert. Også enig i at Kleos er "dramatisk". Liker begge to veldig godt. Uansett hva du velger får du en kjempebra pickup.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.584
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Snakker nå helt generelt: Personlig ville jeg dratt arm og riaa et stykke lenger før jeg brukte såvidt mye penger på pu. Presisering: kjenner jeg verken nevnte arm eller riaa.
Einig. Spesielt riaa. Der er det mykje å hente. Er du sikker på at du ynskjer noko svært nøytralt? Dersom du er tilvendt å spele på Koetsu og Denon, vert det veldig annleis. Så då ville eg hatt ein riaa med høg morofaktor.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.119
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Einig. Spesielt riaa. Der er det mykje å hente. Er du sikker på at du ynskjer noko svært nøytralt? Dersom du er tilvendt å spele på Koetsu og Denon, vert det veldig annleis. Så då ville eg hatt ein riaa med høg morofaktor.
Hva er en riaa med høy morofaktor? Er selv på utkikk etter en god riaa til.
Mvh

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.866
Torget vurderinger
2
JA, Skal du ha en morsom RIAA med mange innstillinger er EAT en kandidat, fantatastisk fleksibilitet om man vil leke med MM og ikke bare MC. Hvordan den er i forhold til ASR mini aner jeg ikke, men har hørt at ARS har den del støy i visse sammenhenger. Hvordan EAT er i forhold vet jeg ikke. . (Jeg har giftet meg med Puffin). Men EAT gir jo muligheten for å bruke en formue på ulike rørfabrikat da, så du kan utvide hobbyen til rørverden også
E.A.T. E-Glo Petit | EuropeanAudioTeam.com
Denne er faktisk den beste og billigere enn den store

PS Å bruke mer enn 10k på en PU er langt utenfor min galskap og rekkevidde så min vurdering i slike høye luftlag er kun en teoretisk øvelse. med 40K til rådighet ville jeg kjøpt EAT GLO petit og noen Nakaoka og AT MM pickups med ulike nåler og Analog Magik og hatt det gøy leenge...og endt opp med en ATOC09XLM

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
10.076
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Den beste fordi?

Anyway, det er plenty gode rør-RIAAer å hanke inn. Manley er nevnt, og f.eks Cayin, Allnic, Ear, Rogue og LM Audio har alle strålende ting å by på.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.866
Torget vurderinger
2
den har mer flere og bedre instillinger enn den store, Og et godt rumble filter. Å matche en MM pu med riktig last utgjør en større forskjell enn hva ulike RIAA kan gjøre . Er man kun på MC betyr lasten ikke såå mye
Rør er veldig gøy da, her (nesten )gitt meg med det da prisene er blitt absurde og jeg har et lager for 200 år
Eneste restene jeg har av rør er denne kule saken..rør power omgjort til hotetelefondrift

Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
767
Jeg kommer vel kjapt til et punkt hvor jeg heller må bytte ut RIAA ja! Men er Mini basis underlegen pga lydkvaliteten, eller pga mangel på egenskaper til forsterke nok?
Jeg har en mini basis. Jeg synes den var bedre end både Cayin phono one og Tronseven. Jeg synes den var Langt bedre end AA Phone og Project Phono box rs2. Jeg har den stadig, men spiller mest på min Allnic H-1202.

Petrucci

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
242
Takk for innspill! Regnes Umami red og Kleos som nøytrale pickuper? Jeg er ute etter best lydkvalitet/performance, bryr meg mindre om mulighet til tweaking osv. Spiller mest prog og klassisk

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.523
Torget vurderinger
0
Jeg er ute etter best lydkvalitet/performance......
Samme utgangspunkt her også....... og har funnet en grei løsning med å kombinere PU + EQ.
Det ser ut som mange har samme utgangspunkt som deg og mye av løsningene er nettopp
tweaking.......selv med de samme PU som du nevner. De er ikke nøytrale, men et tweak kan
være til god hjelp. Hvis dine høyttalere er litt pågående så er de kanskje ikke alene en god match.... :unsure:

Calmati

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Antall liker
738
Sted
Bærum
Har flere års erfaring med Mini Basis, og den er helt ok, men heller ikke bedre enn det. IMO.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.866
Torget vurderinger
2
Skal du ha en Linjær nøytral pickup er de ikke Lyra Kleos. Men Dynavector Karat 17D3 evt DX som gjelder Duet audio har den
Eller Nagaoka MP-500. Det er omtrent de eneste pickupene som har en rettlinjet frekvensgang i dagens marked

Men Kleos låter fint da , for mine 60+ øre er det godt med et løft i toppen …Hørte på den for at par uker siden..

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
11.721
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
1743884087215.jpeg

Lyra Kleos no 3 og 4 av totalt 5 lagde på det tidspunktet. No 1 var Stig Inge Bjørge sin, no 2 var Mishima sin 3 og 4 mine og no 5 var det vel importøren i Singapore som hadde om jeg ikke husker feil.
Hva man skal velge er totalt individuelt og kommer an på i hvilken arm/riaa combo og personlige referanser man har, så ingen anbefaling fra meg i så måte, MEN velger man Lyra så velg en SL utgave, personlig synes jeg de graver ut flest detaljer og i min bok er de et vesentlig bedre kjøp enn sine litt mer høylytte søsken.

Vedr riaa........ jeg valgte mine riaa'er for mange år siden og selvom det har vært mange andre innom i mellomtiden, så har ingen av de vippet mine valg av pinnen for og si det sånn.

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
23.914
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har gått fra Dynavector xx2, til Zyx ultimate 4d, for så ende opp med Hana Umami red. Alle disse pu har jeg likt, men jeg synes Umami red er på et helt annet nivå enn de to første. Umami oppleves som flere har nevnt nøytralt, men synes moro faktoren er der også. Har dessverre ikke hørt Lyra Kleos

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.014
Torget vurderinger
1
Vet ingenting om Hana, men har hatt to Lyra pick-uper: Delos og Argo i. De er ikke nøytrale. Vil du ha noe som har en klangbalanse noenlunde lik CD-spilleren anbefaler jeg noe fra Audio Technica. De har noe for nesten enhver lommebok og gir virkelig valuta for pengene...

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JMM
Topp Bunn