Lysdimmere vs. Philips Hue

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lysdimmere er jo notoriske bråkmakere, og som oftest lite populære blant audiofile, men mange ønsker å kontrollere lysstyrken i lytterommet. Jeg gjør det personlig med indirekte lys, men kan Philips Hue være et alternativ til de vanlige lysdimmerne?

philips_hue_starter_pack_iphone.jpg


Edit: Ser nå at jeg ikke har postet i tech-avdelingen som jeg hadde planlagt, men skitt la gå. Det er kanskje enda flere som leser her?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hei Baluba.
Hue fungerer faktisk veldig bra. Jeg har to Hue strips og tre Hue pærer "i drift". Null støy kontra vanlig dimmer.
De kan programmeres til det uendelige og det er ett hav av apper om du vil gå "custom".
Mitt lys slår seg på når jeg kommer hjem (og likeledes av når jeg går hjemmefra) Fungerer meget bra.
Minus - Prisen. Alt for dyre pærer.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Enig i at det er dyrt, men pærene var jo lenge og de koster lite i forhold til rør og annet stash vi ofte ikke har problemer å cashe ut for. Og kan teoretisk bety mer for lyden hvis du fra før har dimmere. Godt å lese at de er safe. Jeg antok vel at det var slik, min bror har to slike pærer og de er flotte til å sette stemning i hans kåk når det lyttes til musikk.

Sålenge man er singel så er det bare til å stille inn slik at det slår seg av når telefonen din forlater wifi-nettverket og når den ankommer igjen.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Hvordan virker dimmere på lyden?
Peppret stereo kursen med PC og ladere men hørte ikke noen bivirknig.


DSC_1417.jpg
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hei.
Usikker på om det er ment at dimmere påvirker strømmen eller lyden. I mitt hjem er det dimmeren selv som lager "støy". Når den er av eller 100% på er den stille. Alle steg mellom der lager lyd. Har seks spotter i en skinne, som jeg vurderer å bytte ut med HUE også. De lager ikke sjenerende lyd når lyset er dimmet.
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
Artig at du spør, jeg har blåst 7-8 000 på Hue de siste dagene. Utrolig morsomt system. Lys skrus på automatisk når jeg kommer hjem, og går jeg ned i stuen på kvelden så har jeg en sensor som skrur på nattlys.

Tror ikke støy er noe problem, jeg har ikke merket noe selv med to strips på samme kurs som anlegget.

Jeg har også koblet Harmony-fjernkontrollen mot Hue, så når jeg velger "Vinyl" på Harmonyen så dempes lys med unntak av litt "briefelys" mot stereoanlegget.

Både Bloom og Iris er supre for litt stemningslys. Nå må jeg bare få opp Hue Beyond-lampa over spisebordet. Kvier meg for boring i gipsplater!
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er strålende fornøyd med Hue. Har limt noen lengder strips bak tv-en slik at jeg får behagelig lys bak der, sterkt om dagen og svakt om kvelden. Kommer nok til å skifte ut det meste i huset med hue etterhvert. Strålende system.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Selv om jeg virker å ha 'hørsel som en flaggermus'* kan jeg ikke høre noe som helst høyfrekvent støy fra hverken Hue Bridge eller noen av lampene.
Bra saker.

*Jeg hører ofte wi-fi radioer f.eks.
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
199
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
I det hele tatt et godt tips dette Hue-systemet. Visste ikke at det eksisterte, men dette må prøves:)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hei.
Usikker på om det er ment at dimmere påvirker strømmen eller lyden. I mitt hjem er det dimmeren selv som lager "støy". Når den er av eller 100% på er den stille. Alle steg mellom der lager lyd. Har seks spotter i en skinne, som jeg vurderer å bytte ut med HUE også. De lager ikke sjenerende lyd når lyset er dimmet.
Jeg har også opplevd støy direkte fra dimmeren når den har vært skrudd ned leiligheter jeg tidligere har bodd i. Om det genereres noen støy over strømnettet vet jeg ingenting om.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Når jeg prater i telefonen med trådbundet headsett må jeg være forsiktig med å fikle for mye med kabelen og prøve å unngå at kabelen gnikker mot genseren. Det blir veldig hørbart for både meg og samtalepartner. Antar jo at støy over fysiske ledninger forplanter seg i strømledninger også og påvirker både elektronikk og høyttalere?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
At mekanisk støy skal kunne forstyrre strøm i kabler stiller jeg meg tvilende til.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har hatt hue i flere år og er strålende fornøyd.
Veldig enkelt og greit å få til og bygge ut.
Det eneste som plager meg er at jeg ikke får til lengre med Logitech Ultimate fjernkontroll.
Etter sist oppdatering fra Harmony virker ikke den.
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
Fungerer her med Harmony Hub. Dvs. jeg får feilmelding ved import av scener, men jeg kan styre lysene individuelt i alle fall.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Om man ikke behøver fargejustering så får man hvite pærer til dem for 1/3 av prisen av den med farger.
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
199
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Om man ikke behøver fargejustering så får man hvite pærer til dem for 1/3 av prisen av den med farger.
Bytta ut alle pærene mine på loftet med Hue. Kjøpte en hel haug med fargepærer og en del ambiancepærer. Har ikke innfelte spotter, men lamper med plass til 3 og 4 pærer. Og fylle opp med bare fargepærer ble litt overkill for å få den effekten jeg ønsket, så i mitt tilfelle kunne jeg sluppet litt billigere unna ja.
Synes dette var helt genialt, selv om Siri er tildels jævlig tunghørt:cool:
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
199
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Sleit litt med å finne en del av pærene ved autosøk. Men gikk helt problemfritt når jeg la de til med serinr, så søk.
 
Topp Bunn