Lyskestrekk!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Har gjort comeback på fotballbanen - 7. divisjon.

Nå viser det seg at kroppen ikke er like vedlikeholdsfri som tidligere, og jeg har pådratt meg lyskestrekk.

Hva skal man gjør for å helbrede dette så fort som mulig...

Være helt rolig å høre musikk eller bevege seg mest mulig så lenge det ikke gjør spesiellt vondt? Har ikke noe tro på å bruke 1500,- i helsekost....

Mvh
OMF

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hva med å oppsøke en lege og få skikkelige råd? Helsekost har vel heller liten effekt på strekkskader.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Linolje fikser det meste ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Lyskestrekken kommer skyldes vel plastknottene på foppalskoa, så linolje er en åpenbar løsning... ;)

Men, siden du spiller i 7. divisjon, har du prøvd å varme opp før du spiller? Mange utenfor foppalmenigheten mener at det virker forebyggende. ;D

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Som gammel fotballspiller...:
Strekkskader er lettere å forebygge enn å bli kvitt.Som nevnt tidligere oppvarming (så får heller lagkameratene se litt rart på deg)...å rusle en runde rundt på banen, hilse på dommeren og skyte ballen så hardt man klarer på mål er IKKE oppvarming (selv om det er morsomt og motstander laget blir skremt når ballen fyker inn i vinkelen gjentatte ganger). Vær flink til å strekke ut (igjen med fare for at andre 7-divisjonsspillere lurer på hva i h...... du driver på med).
Som sagt enklere å forebygge enn å bli kvitt.....
De beste ønsker for resten av din karriere......
PS: Husk at overgangsmarkedet åpner igjen 1 Januar...greit å være skadefri da for å komme gjennom den medisinske testen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold
Lyskeskrekk er et omfattende problem i dagens samfunn. Lyskeskrekk og andre tilsvarende fobier som muskelskrekk og sceneskrekk er blitt egne fag innen moderne psykologi. Jeg anbefaler derfor at du går til en erfaren allmenpraktiserende psykopat med de rette verktøyene. Han kan ordne det slik at du ikke merker noe.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Lyskeskrekken min kommer å går...er redd for de masuline lyskene mens de feminine går bra...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Må jo takke for alle konstruktive råd her! ;D ;D Jeg teller 1 - å gå til legen, men ser ikke noen grunn til å bruke penger og resurser i helsevesenet på dette!

Til informasjon så fikk jeg strekken i siste minutt av en trening på 90 minutter - mao god og varm.

Jeg spiller (Foreløpig) på B-laget, men vi trener sammen med A-laget som spiller i 5 divisjon - så jeg vil ha meg frabedt denne "amatør" hetsingen! ;D

Mvh
OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hei!
Må jo takke for alle konstruktive råd her!  ;D ;D Jeg teller 1 - å gå til legen, men ser ikke noen grunn til å bruke penger og resurser i helsevesenet på dette!

Til informasjon så fikk jeg strekken i siste minutt av en trening på 90 minutter - mao god og varm.

Jeg spiller (Foreløpig) på B-laget, men vi trener sammen med A-laget som spiller i 5 divisjon - så jeg vil ha meg frabedt denne "amatør" hetsingen!  ;D

Mvh
OMF
Er ikke du i Ungarn i dag? Riise er skadet!

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Var ikke meningen det om det var slik du tolket det, ville bare komme med litt lystig innspill. Kan vel ha lest litt vel mye Pondus i det siste, foruten at det var noe skriverier i Dagbladet på fredag om bedriftsfotball og jeg vet at det ikke kan sammenlignes. Har jo selv sparka ball og spilt seniorfotball fra jeg var førsteårs junior, reservelag, og 7er veteran (sammen med gamlekara, de trengte noen som årka å løpe på midten) og trente sammen med a-laget som spilte i 3 div. Var stolt da ja.Ble desverre slutt med sparkinga etter førstegangstjeneste og studier...(snufs). Men er en lokal gjeng som vurderer å starte et futsal lag (dvs:innendørs fotball).
Så for all del ikke ta spøken alvorlig, vet at det ligger mange timer med trening bak.
Vennlig hilsen Svein.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Er ikke du i Ungarn i dag? Riise er skadet!
Fortalte Hareide at det bare homser og sengevætere som spiller forsvar.

Mvh
OMF

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
På det Norske landslaget spiller vel alle forsvar....?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Mvh
OMF
Ferdig oppvarmet etter 90 min på foppaltrening? Særlig!

7. eller 5. div har vel heller lite å si... ;D

T

Thomas1

Gjest
Reis til hr Doktor før det sprer seg, og du ender opp med gangsperre i ringmuskelen... ;D

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fortalte Hareide at det bare homser og sengevætere som spiller forsvar.

Mvh
OMF
Utrolig bra...

Kjenner meg forøvrig igjen i beskrivelsen din... gravde frem fotballskoa etter drøye ti år utenfor seriesystemet, og spiller nå i 6.div... Som det ble nevnt, oppvarming har en helt annen betydning nå enn før vi var fylt 20... Har hatt et par strekker selv i år, var aldri et problem før...

Når det gjelder strekken, er det vel bare hvile som duger. Du kan jo investere i en tube Ibux gel, skal visst hjelpe. Sving en tur bortom Stadion og hør om du kan få en prat med fysioterapeuten til Hr Andresen. Skal visst være flink... Bortsett fra hvile, er det vel bare litt knaing som kan gjøre noe. En lege sier jo bare at du må ta det med ro... En god regel for når du skal begynne å belaste en skade. Gjør det vondt, skal du la være...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har aldri hatt lyskestrekk, så egentlig har jeg ikke peiling på dette, men jeg har muligens hatt noe lignende. Jeg klarte nemlig å hoste på meg en strekk i siden en gang som var utrolig vond, spesielt siden jeg ikke klarte å slutte å hoste. Jeg fikk noen betennelsesdempende tabletter av legen (diclofenac-kalium men er visst det samme som cataflam) og det hjalp veldig bra. Det er vel sannsynligvis best å holde seg i ro mest mulig vil jeg tro. Om tablettene virker mest smertestillende eller om de også kurerer vet jeg ikke.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg klarte nemlig å hoste på meg en strekk i siden
;D
Det er utrolig hva man kan råke uti. Lurer på om slike skader er like utbredt hos toppidrettsutøvere...???Skreik forøvrig på meg brokk i min tidlige ungdom!

Mvh
OMF

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
;D
Det er utrolig hva man kan råke uti. Lurer på om slike skader er like utbredt hos toppidrettsutøvere...???Skreik forøvrig på meg brokk i min tidlige ungdom!

Mvh
OMF

Skal innrømme at det høres noe veikt ut... men til mitt forsvar så hadde jeg kikhkoste og er det noe jeg ALDRI håper å få igjen så kommer dette øverst opp på listen, du aner bare ikke hvor "#&%¤!! grusomt det var.
Folk knekker forøvrig også ribbein pga. dette, mulig jeg gjorde det og... sånn kjentes det i alle fall ut.

I

ijustpop

Gjest
Er vel egentlig ikke noe annet enn hvile som gjelder. Lite en lege kan hjelpe deg med. Mulig eksperter/idrettsleger har noen tips som kan forkorte rekonvalensperioden, men du er nok desverre pent nødt til å holde deg unna fotball i et par uker.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
;D

Mvh
OMF
Tar med noen enkle hjelpemidler som vil gjøre hverdagen lettere for deg i denne vanskelige tiden. 8)

og i ytterste nødsfall

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei!
Må jo takke for alle konstruktive råd her!  ;D ;D Jeg teller 1 - å gå til legen, men ser ikke noen grunn til å bruke penger og resurser i helsevesenet på dette!

Jeg spiller (Foreløpig) på B-laget, men vi trener sammen med A-laget som spiller i 5 divisjon - så jeg vil ha meg frabedt denne "amatør" hetsingen!  ;D

Mvh
OMF
Skal du ha noen nytte av nsaids (eller betennelsesdempende) må du ta store doser like etter skade... det er litt sent nå.
Utover det, så er det fint lite å gjøre. Du må tenke at dette er vev (muskel/sene) som er skadet, riftet og etterfølgende inflammert med en indre hevelse/væskeansamling. Det må lege seg selv, enkelt og greit. Det verste du gjør er å belaste området/musklene, det blir som å gnikke videre på et skrubbsår; det blir "aldri" bra.

Ro og ingen belastning noen uker, så gradvis bevegelse uten belastning, og gradvis økende belastning over noen uker.

Dummeste man gjør er å være for ivrig med å komme igang; et trivielt lyskestrekkproblem nå kan med feil atferd bli til et kronisk smerte/funksjonsproblem.

Mvh Vidar P

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tar med noen enkle hjelpemidler som vil gjøre hverdagen lettere for deg i denne vanskelige tiden. 8)

og i ytterste nødsfall
He he.....
Med hjul og greier....kan jo bli raskeste mannen på laget med disse!

Mvh
OMF

Topp Bunn