Lytteinntrykk: Nye Coanda fra Whistler Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Fornuftige og veloverveide ord fra deg. Det er riktig at det ikke er enorme forskjeller på kabler, men forskjeller er det!
    Tipper dette er en kabel som er designet for å skape minst mulig «brems» på signalet.
    Håper det ja! En ting som er ganske spesielt i oppsettet mitt, utover dynamikk som det er mer enn nok av, og som ble om mulig enda bedre med whistler sine XLR-kabler er bredden og dybden i lydbildet. Det er godt hjulpet av Trinnovs fasemagi og korreksjon som den viktigste ingrediensen sammen med høyttalerkonstruksjonen, men det er noe mer enn det. Selv med Trinnov i bypass er du omsluttet av lyd på en ganske spesiell måte. Der er det noe med utklinging og slikt som jeg tror betyr en del. Men enda viktigere enn alt annet er (selvsagt) kontroll på refleksjoner. Så jeg mener man må ha god kontroll på ganske mange parametere før det er "hensiktsmessig" å bruke litt ekstra på kabler. Men ja, gode kabler er som ekstra godt krydder. Kan ikke leve uten når du først har fått smaken på det :cool:
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Støtter det du skriver. Ikke minst at du bør ha god kontroll på alle de viktigste parametre i anlegget før du bruker såpass mange kroner på kabler og andre ting som skaper prikken over i-en. Du må på en måte være «i mål» først, og så drar du de siste prosentene ut av systemet.

    Leste litt om den ASR-forsterkeren din. Dette er virkelig en seriøs sak i det absolutte high-end segmentet. Ser at Fremer og Atkinson skriver at den er uten særlig egenlyd og låter hverken rør eller transistor, men noe midt imellom. Kanskje vi har like lydpreferanser, for akkurat der plasserer jeg min Yamaha A-S3200, lite egenlyd og noe midt mellom rør og transistor i lyden.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Vær obs på at høyttalerkablene dine trenger innspilling, mer enn signalkablene.
    Det er mer metall og isolasjonsmateriale som skal gå seg til og «mettes».
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Leste litt om den ASR-forsterkeren din. Dette er virkelig en seriøs sak i det absolutte high-end segmentet. Ser at Fremer og Atkinson skriver at den er uten særlig egenlyd og låter hverken rør eller transistor, men noe midt imellom. Kanskje vi har like lydpreferanser, for akkurat der plasserer jeg min Yamaha A-S3200, lite egenlyd og noe midt mellom rør og transistor i lyden.
    Ja ASR er et relativt nøytralt monster i fire store bokser (hovedenhet, to separate strømforsyninger på 30kg hver, og en egen boks med masse batterier for linjedelen, og med noen svært upraktiske strømkabler seg imellom). Laget uten tanke på å være praktisk eller å tjene penger virker det som... Selv for meg er det litt i overkant mye bokser og kabler som nesten er umulig å plassere, spesielt når jeg vet hvor bra lyd jeg får fra noen små klasse-D Purifi-moduler oppe på kinoen. Men ASR er bedre... som du er inne på: ved "langtids lytting" kan man høre litt mer varme i mellomtonen, en fryktelig deilig diskant og litt ekstra slam i bassen som jeg liker veldig godt sammenliknet med Purifi. Og så er det veldig mye kapasitet også da.. Om det er "riktig" eller ikke spiller ingen rolle for meg egentlig men jeg liker den veldig. Her er en annen review. https://www.theabsolutesound.com/articles/the-asr-emitter-ii-exclusive/
    Den fortjener med andre ord litt sølv fra Whistler :)

    PS: Helt enig, Yamaha holder virkelig fast på noen gode lydidealer, har en kamerat som er helfrelst på måten de bruker fordelen av ny tech men bevarer den deilige lyden.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Kunstverk fra Whistler har ankommet Tårnåsen! (snusen fulgte ikke med, men det fulgte med velcro for å binde sammen to og to. Heftige dimensjoner med to av disse per høyttaler, men veldig fleksible, som lovet:)
    1666874665074.png

    Oser kvalitet av dette ja. Det kommer dårlig fram på bildet men den ytterstrømpa av lavafiber er myk og meget flott i en skinnende gullfarge.
    Så utseendet har de med seg. Så er spørsmålet hvordan det låter :) Men det er et større prosjekt ja... Må først flytte 560 kg med høyttalere og subber, deretter flytte ut racket på drøyt 200kg for å komme til. Tung hifi kan være litt brysomt noen ganger... Til helgen når jeg har bærehjelp tenker jeg :)
     
    Sist redigert:

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Fint de har kommet "helskinnet" frem. I helgen er det bare å krumme ryggen og gjøre det du må. :)
    Bildet lyver på fargen... i alle fall hos meg. De ser imidlertid fine ut i koksgrått også! ;)

    (Husk retningspilene ved kabelspadene.)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Fint de har kommet "helskinnet" frem. I helgen er det bare å krumme ryggen og gjøre det du må. :)
    Bildet lyver på fargen... i alle fall hos meg. De ser imidlertid fine ut i koksgrått også! ;)

    (Husk retningspilene ved kabelspadene.)
    Ja litt feil fargebalanse på det bildet... Her mer riktig, mot hvit bakgrunn:
    1666877123909.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn