Lytterom og prioriteringar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Lytterommet er kanskje det viktigaste for lyden. Eg synes det hadde vore interessant å høyre om prioriteringane folk har
    - Har du eit dedikert lytterom, eller fyller rommet andre funksjonar?
    - Kor stort er rommet?
    - Kva vil du seie du er mest fornøgd med?
    - Kva vil du seie du er minst fornøgd med?
    - Kva tankar gjer du deg om samspelet mellom rom og høgtalarar?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Stereoen står i en L formet stue der venstre høyttaler ikke har "støtte fra sidevegg", men er til å leve med.
    Lengde 6.2m, bredde 3.5m.
    Det jeg er mest fornøyd med er at det ser ut til at mest optimale høyttaler plassering er funnet
    der avstand til vegg er innenfor små variasjoner ved høyttaler bytte.
    Er minst fornøyd med rommets størrelse. kunne tenkt meg ett mye større rom med mer optimale dimensjoner.
    Er også SVÆRT skuffet over virkning av akustiske tiltak.
    Samspill rom - høyttaler, nåværende høyttaler gir mye mindre utfordringer mht romresonansen på 55Hz
    enn alle tidligere høyttalere da de ikke går så langt ned i bassområdet, de passer rommet bedre.


    En stor skuffelse er virkning av akustikk tiltak. Førsterefleksjon gulv, tak og sider.

    akustikk (1).jpg




    Helmholtz gav noe, spesielt virkning av den blå helmholtz resonatoren.
    Etter hva en tidligere debattant her på hfs , Engholmen ? kan årsak være materialvalg.
    Resonatorer, spesielt små bør være laget av hardt materiale. Her papp rør vs plastrør.
    Den ryddet litt opp i bassområdet, noe som førte til at jeg for første gang
    hørte ordentlig forskjell på kabler, etter å ha lest om disse opplevde forskjeller i 30 år.


    Bilde 0655.jpg




    Har også erfaringer der rommets påvirkning er betydelig redusert.


    Bilde 0701.jpg

    DSC_0917 (1).jpg

    DSC_1049[1] (1).jpg





    Men hvordan måler de ute?


    cu.png

    Uten navn.png
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg henger meg på denne Arve, lurer på det samme.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Lytterommet er kanskje det viktigaste for lyden. Eg synes det hadde vore interessant å høyre om prioriteringane folk har
    - Har du eit dedikert lytterom, eller fyller rommet andre funksjonar?
    - Kor stort er rommet?
    - Kva vil du seie du er mest fornøgd med?
    - Kva vil du seie du er minst fornøgd med?
    - Kva tankar gjer du deg om samspelet mellom rom og høgtalarar?
    Eg har budd på same staden sidan 1983 med unntak av eit år i utlandet. Lytterommet med pluss og minus er såleis noko eg har vendt meg til gjennom snart 40 år. Det vart i si tid vurdert å ha eit eige, mindre lytterom, men eg har ei kone med stor musikkinteresse, så det har vore naturleg å ha anlegget i vår 41 m2 store stove. Det medfører ein del kompromiss, men dei er ganske små når ein tenkjer på at høgtalarane er plasserte der dei let best, og at dei er relativt dominerande i interiørsamanheng.
    Rommet er L-forma, og fullt av store vindauge som syg ut bass i 60 Hz-området. Breidda bak høgtalarane er ca 4,7 meter, og det er 7,5 meter mellom bakvegg. Lytteposisjon er i ein vinkelsofa, og eg sit sånn på lag i eine hjørnet i ein likesida trekant med sider på nesten 3 meter. L-en er ein spisekrok som utgjer ca 2*3 meter.
    Det eg er mest fornøgd med, er måten høgtalarane skapar illusjon av konsertsal i eiga stove. Dette har eg berre høyrt på denne måten via mbl 101 og Beverigde 2.
    Det eg er minst fornøgd med, er at eg ikkje har skikkeleg bass rundt 60 Hz. Prøvde å rette det med eq, men var misfornøgd med resultatet. Så kunne eg vel tenke meg meir pinpointing-dugleik. Ikkje fordi det er så naturleg å pinpointe dei einskilde instrument og vokalar under levande musikkopplevingar, men fordi det er tøft. Så kunne eg tenke meg endå råare dynamikk, a la horn. Men ettersom eg har forelska meg i høgtalarar som er det motsette av horn, er dette berre tøv. Du kjem langt med MBL 101 så lenge du har nok krefter til å sparke dei i gong.
    Samspelet mellom rom og høgtalarar er ein del av ideprinsippet bak MBL 101, så det må vel seiast å vere ganske nær det perfekte? Rommet er sjølvsagt på sin måte, men eg greier å tru på dette å få eit orkester i stova.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Et bilde sier mer enn tusen ord....

    Pussig at du fikk så mye refleksjoner ute Ymir. Målte du mot husveggen? Tipper husveggen gir refleksjon og kansellering uansett..
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    For mit vedkommende skal en stue / Lyd rom ikke minde om et lydstudio eller test rom.
    nej stuen skal ikke ændres for at få anderledes lyd. Anlægget må tilpasse sig stuen.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For mit vedkommende skal en stue / Lyd rom ikke minde om et lydstudio eller test rom.
    nej stuen skal ikke ændres for at få anderledes lyd. Anlægget må tilpasse sig stuen.
    Ja, eg er langt på veg einig. Det er høgtalarkonstruksjonar som er designa med tanke på å spele med rommet.
    Men det er mange som satsar på eit dedikert lytterom. Då stiller ting seg annleis.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja, eg er langt på veg einig. Det er høgtalarkonstruksjonar som er designa med tanke på å spele med rommet.
    Men det er mange som satsar på eit dedikert lytterom. Då stiller ting seg annleis.
    Enig :)
    Nu er jeg i gang med at inddrage en Garage i boligen 32 Kvm. Det rom skal indrettes som en alm stue med div hyggelige ting præcis som i en stue.
    Jeg kunne godt begynde på at indkøbe alt muligt for at dæmpe dit og dat :)
    Men nej den vej skal jeg ikke ind på :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Et bilde sier mer enn tusen ord....

    Pussig at du fikk så mye refleksjoner ute Ymir. Målte du mot husveggen? Tipper husveggen gir refleksjon og kansellering uansett..
    Målemikk stod der fotografen står.
    Høyttaler står vel 4.5m fra vegg og mikrofon 4m ut på plenen. En kan gjerne si at det er pussig, men målinger av Betzy OB gav ikke noe særlig bedre resultat. Avstand foran og bak kan vel tilnærmet sies å være uendelig.
    Jeg har nå i hvert fall målt og fått den erfaringen, istedenfor å bare synse.

    Betzy målingene (ute) må jeg vel bite i meg ang refleksjoner i hvert fall

    bu.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Ny-inflyttet i leillighet for 10 år siden.
    Audiophysic Virgo II kom fort opp på langveggen mot kjøkkenet. Kilde Iphone, og en 5watts rørforsterker, lyd ble det i alleafall
    1617536278496.png

    Rommet er 600cm langt inkludert 100cm karnapp og 408 cm bredt og 313cm takhøyde. Med høyttaler på kortvegg og lytteposisjon foran karnapp til høyre plages jeg av en stor peak på 31hz, peak på 63 og dal på 94 Hz. Rommet er usymetrisk møblert med bokhylle på den ene langsiden, og peisovn i det ene hjørnet.
    De gule sirklenene viser beste oppsett med fin jevn bass ved lytting på langvegg og døren bak meg til neste stue åpen. Desverre håpløst innredningmessig

    Ingen akustikk tiltak, men teppe på gulvet, bokhylle og myk sofa og stol hjalp en del. Bomull/vatt bak lerretsbilder og nedfellbare gardiner

    1617537129128.png


    Begynte med stereoen som var rør på en halvt Ikea vitrineskap
    1617537485518.png

    Før det ble 300B rør og klasse A transistor
    1617537634419.png


    Vanskelig akustikk fikk så hjelp av elektroniske krykker.
    1617537778494.png


    Før mitt dyreste akustikktiltak, bokhylle kommer på plass, se under. Lytteposisjon er i stol foran kisten, for mye bass i sofaen...dessuten for mye reflektert lyd på bekosting av direkte lyd med høyttaler 120cm fra veggen til høyre.
    1617538039323.png



    Det bringer oss til dagens situasjon, hvor jeg er tilbake til transistor forsterker med Roon,CD og Vinyl som kilde, sett mot lytteposisjon i stol,

    NB! puffen å ha bena på stopper også gulvrefleksjoner og gir tydelig positiv og målbar effekt

    1617538283438.png


    andre veien. I TV stuen til venste skimtes konas flygel, å få det dit krevde at en peis ble revet.

    1617539756547.png


    Lyden er ikke helt lik fra høyre og venstre høyttaler pga usymmetrien, og påvirkes selvsagt om dørene er lukket eller åpne. Har ulike settinger på Trinnov Amethyst room Optimizer avhengig av om dører er åpne eller lukket og hvor jeg sitter.

    Jeg har lange nok høyttalerkabler til å flytte høyttalerne til kortveggen til høyre og lytte litt foran teppekanten til venstre, flytter dit nå jeg vet jeg har "huset" litt for meg selv en stund.


    Slik måler rommet ved lytting på hhv kortvegg og langvegg uten noen DSP aktiv.
    1617538931112.png



    Med lytting på den vanskelige kortveggen med og uten Trinnov Optimizer, kun korreksjon under 1000Hz
    1617539032838.png


    Og så kan jeg tune lyden med litt eq også. Den hvite kurven gir en fin naturlig fylde til stemmer og gitar, og en mindre hissig tzz cymbal og diskant som ellers kan trekke til seg litt for mye detaljfokus.(Imponator effekt som kan bli litt kjedelig i lengden)

    Er i grunnen fornøyd med dette, og nå er penga slutt også...men bedre høyttaler ligger jo og gnager litt i bakhodet. Og så noen skikkelige tunge ekte fløyelsgardiner foran vindu...
    PS løftet fra 25 hz i figur under er falsk effekt pga "moving mic metode" og white noise brukt ved måling, dvs ikke REW sveip

    1617539329570.png


    Rommet har veldig stor betydning, har hatt 3 ulike høyttalere her og det er en karakter ved rommet som går igjen med alle, desverre. Vokalen kan gjemmer seg litt lengre bak i lydbildet enn ønskelig, så man sitter ikke helt på første benk slik jeg vil. Trinnov romkorreksjon gjør noe med det og trekker frem vokalen igjen, samtidig mister man litt av rommet rundt vokal og instrumenter om alle står i militær orden. Skulle gjerne hatt jevnere bass uten elektroniske krykker, og så er det fortsatt litt for mye romklang som kan rote det til på høyt lydnivå og med kompleks musikk. Leonard Cohen og JJ Cale og Dire Straits låter som regel bra her

    Normal lytteavstand (på kortvegg) er 313cm som gir litt lite direktelyd og mer refleksjoner enn ideelt.Men går jeg lengre frem taper jeg for mye bass. Lukker jeg dørene få jeg mer naturlige refleksjoner og det bør være positivt med en Revel høyttaler som jeg har, men romklangen øker mer enn ønskelig og det gir noen flere ufasingenr/ujevnheter . Lurer også på om åpne dører kan også være med på tape rom bidrag som gjør at noe av mellomtonen i stemmer dempes og faller lengre bak i lydbildet.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.248
    Sted
    Langesund
    Et bilde viser mer en tusen ord sies det.

    Prioriteringer i mitt lytterom er å komme så nær på innspillingen som mulig uten at det blir et analyseverktøy.

    Størrelse 7,1 x 4,4 x 2,13

    Synes det balanserer bra nå, og jeg spiller mye musikk.
    Hifirommet.JPG
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg hadde en stor "bod" bak front veggen, så jeg bydge den om til en falsk vegg, tekstil på isolasjon med tekstil på baksiden.
    Bassen ble sinnsykt mye bedre, jeg satt med gåsehud i 2 dager og bare flirte. Kostet 3000,- i scenemolton
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.

    SMT Svanå Teknik diffusere. V-wings 25 cm dybe. Over og under Pap-wings 18 cm dybe. Skal nok skiftes til nogle i 25 cm dybe. Sidevægge og bagvæggen er der V-wings pap og de er i ekstra højde og 25 cm dybe.

    1. Jeg har et dedikeret Lytterum, der bruges til stereo og samtidig er Svens Kino. :)

    2. Lytterummet er 745 cm langt.
    Bredden er 514 cm de første 320 cm. Derefter 428 cm. med diffusere der er indfældet i væggen.
    Højden ligger omkring de 240 cm.
    Omkring de 34 kvadratmeter er Lytterummet på.

    3. Jeg er mest glad for lyden. Højtalerne står og spiller, men man hører ikke højttalerne. Musikkerne står og spiller og er det et stort kor, kan man bare registrer så mange sangere i koret. Der er stor bredde, højde og dybde.

    4. Jeg er mindst glad, at rummet ikke er større. Et større rum giver bedre lyd og man kan bedre være der.

    5. Samspillet med rummet og højttaleren er godt, da jeg har en Duelund højttaler med et lavt Q og et lukket Matrix kabinet.

    Akustikken er så vigtig og det er det mest betydningsfulde at gøre noget ved. Elektronikken koster mange penge og man får slet ikke udnyttet det godt nok, hvis man ikke er opmærksom på det. 1. Det rette rum. 2. Lytte stolens placering. 3. Højttalernes placering. 4. Akustikken med brug af diffusion samt også at få styr på bassen. 5. Anlæggets placering.
    Det er de vigtige ting, og andet i rummet vil forringe lyden.

    Jeg bruger diffusion over det meste. Faktisk kun gulvet går fri. Hvis jeg flytter en diffuser ændre det på lyden. Jeg bruger faktisk ikke rigtig absorbenter i rummet. Jeg har selv tegnet rummet, og i dag skulle det have været større. Specielt med mere bredde på og en del højere. Jeg ville i dag have brugt gips og krydsfiner i væggene og ikke kun to lag gips.
    Surround og stereo er modsat rettede til dels. Skal man vælge den bedst surround eller stereo? Jeg har pt valgt stereoen.

    received_894507334454298.jpeg

    En måling af lytte rummets efterklang.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Lytterommet er kanskje det viktigaste for lyden. Eg synes det hadde vore interessant å høyre om prioriteringane folk har
    - Kva tankar gjer du deg om samspelet mellom rom og høgtalarar?
    Dette er ett fryktelig interessant tema. I følge teorien er avstand til vegger, størrelse og etterklangstiden i rommet, graden av diffusjon, høytalerens direktivitet avgjørende. Har man kort etterklangstid og direktive høytaler er samspillet enklere å få til. Så enten behandler man etterklangstiden/rommet og/eller høytaleren eller kanskje helst begge deler. Før jeg visste bedre kjøpte jeg høytalere med stor spredning, hadde nok ikke gjort det igjen. Men har da måtte behandle mange refleksjoner, uten å ha det like bra enda kanskje. Rommet er ett akustisk filter som legger sin impuls respons på lyden på alt under 2-300Hz sier de, det sier vel sitt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Et bilde viser mer en tusen ord sies det.

    Prioriteringer i mitt lytterom er å komme så nær på innspillingen som mulig uten at det blir et analyseverktøy.

    Størrelse 7,1 x 4,4 x 2,13

    Synes det balanserer bra nå, og jeg spiller mye musikk. Vis vedlegget 711340
    Hva er det flytebryggene på gulvet til høyre og Venstre.
    ? Refleksjonsdemping av gulvet?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Dette er ett fryktelig interessant tema. I følge teorien er avstand til vegger, størrelse og etterklangstiden i rommet, graden av diffusjon, høytalerens direktivitet avgjørende. Har man kort etterklangstid og direktive høytaler er samspillet enklere å få til. Så enten behandler man etterklangstiden/rommet og/eller høytaleren eller kanskje helst begge deler. Før jeg visste bedre kjøpte jeg høytalere med stor spredning, hadde nok ikke gjort det igjen. Men har da måtte behandle mange refleksjoner, uten å ha det like bra enda kanskje. Rommet er ett akustisk filter som legger sin impuls respons på lyden på alt under 2-300Hz sier de, det sier vel sitt.
    Højttalere med stor spredning betyder, at du kan sidde mere frit og lytte til musikken. Man behøver ikke at sidder musestille. Man skal ikke være så bange for siderefleksioner, hvia der bare er noget afstand på 1 meter. Det vil naturligvis være klart bedre med de diffusere jeg bruger. Mange dæmper siderefleksioner alt for kraftigt. Det er "old school " med kraftig dæmpning der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn