Må ha meg ny bærbar pc

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Laptoppen gikk heden i går kveld, må derfor ha meg en ny bærbar litt brennkvikt. Har kikket på en HP DV9575, den koster 11990,- hos Computercity. Noen andre råd her?

J

Jurassic

Gjest
For guds skyld ikke kjøp Acer. Unner ikke min værste fiende det engang.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.068
Sted
Holmestrand
Jeg har en Fujitsu-Siemens lifebook 7120. Lett og fin (1,8 kg). Helt grei ytelse, ikke noen problemer og alt utstyr jeg trenger. Koster nok litt mer. Jeg har også en Mac PowerBook G4/17" (PowerBook nr 10 eller 11 for min del). Siden jeg må jobbe med windows, men er mac-entusiast blir nok min neste PC en PowerBook. Nå kan de jo boote direkte i windows...så tråden din om macere og syting, så jeg måtte bare si det....

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
He- he, Mac kontra pc er litt humoristisk ment fra min side, dog litt alvorlig ment i bunn, da det virker som om frontene er meget steile. Litt sånn som i sykkel - Campa vs Shimano. Jeg heller dog mot PC fordi jeg er avhengig av programmer som er utviklet for pc og da gidder jeg ikke å bruke noe som ikke er utviklet for Windows.

Jer tror jeg går for en kraftig pc med 17" skjerm, altså ikke en miniatyr pc, det er ikke portabiliteten som er høyest prioritert. Støynivå er pri en, orker ikke enda en laptop som høres ut som moped uten eksosanlegg.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jeg har hatt mye trøbbel med min Fujitsu Siemens. Bla annet har hovedkortet gått en gang.

T

theStig

Gjest
IBM Thinkpad... problemfritt, solid og gode ytelser. Dog ikke helt gratis...

J

Jurassic

Gjest
"Skal du holde på sånn så legger jeg på".
Acer kundeservice når jeg prøvde å forklare at de måtte ta ansvar og fikse en 1 måned gammel laptop, takk gud for at Siba har vært så behjelpelige.
Kan legge til at jeg hele veien har oppført meg saklig i samtaler med Acer.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Eget datahjørne og her ja.. man finner jo alt på dette stedet.. :)

Ikke for å kuppe tråden, men noen som vet noe om denne:

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=HPG5050

..er det bare skit, eller greit nok? Har like mye minne, og nesten like stor harddisk som den pc'en vi har, men er det andre ting som ikke er godt nok til at man bør kjøpe den?

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg psyklisten, som du kanskje skjønner er ikke dette mitt spesialfelt...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.939
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Den er sikkert helt grei. God til prisen. Tåler nok ikke all verden. Bruker selv lenovo T60p. En skikkelig arbeidshest og veldig solid.

T

theStig

Gjest
Jeg har "Lenovo" IBM Thinkpad T60 selv... meget bra maskin. :)
Det er vel IBM selv som lager Thinkpad maskinene tror jeg, selv om Lenovo har tatt over all produksjon av vanlige PC'er fra IBM.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
theStig skrev:
Det er vel IBM selv som lager Thinkpad maskinene tror jeg, selv om Lenovo har tatt over all produksjon av vanlige PC'er fra IBM.
Nei Lenovo kjøpte hele laptop divisjonen til IBM. Men det har alltid vært Lenovo som har produsert thinkpad for ibm så det er egentlig ingen forskjell.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.939
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp, snakket med noen IBM/Lenovo topper for en tid tilbake.
Endel har tidligere vært produsert i Ungarn, men etter at all produksjon gikk til Kina har feilraten gått ned betraktelig på dem. (sa de)
Stor forskjell på T60 og T60p foresten ;) Min har faktisk rukket å bli et år nå. Var grisedyr når den ble kjøpt inn.

Har en HPnc6120 eller hva den heter også, men den er ikke så god.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.939
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
IBM T42 var også bra maskiner og enkelte T43. Noen T43 hadde store problemer med varmeutvikling og dermed en vifte som gikk veldig mye.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke skal ha den til spill, så er det kun IBM og Compaq som gjelder. Utrolig driftssikre og med god garanti ;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Vel, jeg har brukt en Zepto Znote 2002 daglig i nesten 5 år uten noensom helst problemer før jeg mistet den på trappa i -20 blå. Det satte en effektiv stopper for det bekjentskapet. I og med at Zepto ikke kunne levere noe jeg hadde lystpå innen rimelig tid falt valget på Dell (PFØY), denne har jeg nå brukt daglig siden Januar uten problemer. En Inspiron 9400 nærmere bestemt.

Denne er på langt nær i samme klassen som en Thinkpad men til snaue halve prisen er jeg svært fornøyd med den.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
he-he... Det var en Zepto Znote 2002 som gikk heden her.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
L

Ludo

Gjest
theStig skrev:
Lenovo kjøpte vel alt som hadde med laptop å gjøre, men de har vel produsert for IBM ganske lenge...

Bruker den nye T61 nå, er meget fornøyd med den. Ganske stillegående, bra skjerm og den kvaliteten som IBM er godt kjent for :)

Anbefales! Du får også R61 endel billigere. Den har helt ok spesifikasjoner, men er 3mm tykkere enn T61 - det synes nesten ikke! R61 er et kupp!

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Ludo skrev:
theStig skrev:
Lenovo kjøpte vel alt som hadde med laptop å gjøre, men de har vel produsert for IBM ganske lenge...

Bruker den nye T61 nå, er meget fornøyd med den. Ganske stillegående, bra skjerm og den kvaliteten som IBM er godt kjent for :)

Anbefales! Du får også R61 endel billigere. Den har helt ok spesifikasjoner, men er 3mm tykkere enn T61 - det synes nesten ikke! R61 er et kupp!
Dette er en god anbefaling. Ikke blant de "kuuleste" utseendemessig, men får gode kritikker for soliditet og stabilitet og god medfølgende programvare. Min neste laptop blir en T61 eller X61.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Toshiba lager også solide og stabile greier. Har en Tecra A4 som gir et solid kvalitetsinntrykk.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.068
Sted
Holmestrand
Jeg støtter fullt ut anbefalinger om IBM/Lenovo. T60 som er nevnt over er en av mine favoritter. Forholdsvis lett, mekanisk stabil og velprodusert i alle ledd. Lenovo er en av de få som jeg føler er ordentlig bygget. Dell er ikke i nærheten av mekanisk styrker (har hatt flere av dem selv)

Derfor er f eks T60 (eller R for den saks skyld) min anbefaling til kunder som er villig til å betale.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har titta på et par forskjellige HP maskiner. En med 15,4" skjerm , PADV6525EO til 7495, og en med 17" DV9575 til 11990,-. Vil man savne 17" skjerm ved vanlige applikasjoner? Det blir en del ekstra vekt på slike maskiner. En annen ting med den med 15,4" skjerm er at den kun støtter 1280x800 oppløsning, den forrige jeg hadde var på 1440x1080 eller noe slikt. Noen som kan si noe om AMD kontra Intel prosessorer? Den aktuelle PADV6525eo er med AMD T56 prosessor, dette er en dual core, på 2GHz. Den yter omtrent som Intel dual core 2 duo T5500. Så er det en prisforskjell på 4500,- på dem da.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det ble en Compac Presario V6502eo. Impulskjøp hos Elkjøp. De har 30 dager returrett, veldig kjekt.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Psyklisten skrev:
Det ble en Compac Presario V6502eo. Impulskjøp hos Elkjøp. De har 30 dager returrett, veldig kjekt.
[/quot

.... Og denne byttet jeg inn til fordel for en Toshiba P200 med 17" skjerm. Grei maskin, ikke noe mer, dårlig tastatur, men fin skjerm.

Problemet er den helv... VISTA. ???

Får ikke kjørt målelabben, nå har jeg kjøpt meg en Behringer GuitarLink, den går heller ikke. Nei, her må det gjøres noe, tar ikke sjansen på å "nedgradere" til XP på eksisterende innstallasjon og partisjon, og jeg har lest at det kun er fra xp til Vista som kan funke SKIKKELIG med dualboot. Vet det har vært flere tråder her et sted om samme tema, men tar gjerne imot råd her likevel.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.068
Sted
Holmestrand
Har levert noen HP-er til hjemmebrukere. Disse har hatt 2 GB RAM og Vista. Brukerne er fornøyde(!), noe jeg ikke helt skjønner selv ...
Dette er e-post, web, bilder og musikkbrukere.
Skal du utnytte maskina, gå for XP, glem Vista. Har kjørt Vista kort på egen maskin, men kan ikke se noen grunn til å oppgradere selv.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
870
Styr unna Windows Vista. Mye barnesykdommer enda. Få deg en med Windows XP.

Jeg foretrekker min Mac Powerbook G 4, som jeg skriver på nå. Men den er ikke i salg lenger.

Stabile, brukervennlige og problemfrie disse mac - maskinene.
:)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Har hatt masse trøbbel med min Fujitsu Siemens, blir ikke noe mer av dette merket.
Hovedkortet gikk, strømtilkoblingen er dårlig +++
Men det er vel slikt med det meste, har man første hatt en dårlig modell (uansett varetype) skyr man gjerne merket ved senere anledninger.
Min neste laptop tror jeg blir HP eller Dell, muligens en Toshiba.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Ble så lei av Vista at jeg kjøpte meg en LENOVO 3000N200 maskin og innstallerte XP. Kjekt å ha 2 maskiner, luxus kanskje, men sjansen for at data går tapt minsker dramatisk.

Maskinen ble levert med Vista og 512Mb ram. Testet den litt før jeg gikk i gang med xp innstallering og ram oppgradering, må si at det var dramatisk forskjell i performance, mye raskere med xp og 1,5Gb ram. Vet ikke om det var mer ram eller XP som gjorde mest.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Psyklisten skrev:
Ble så lei av Vista at jeg kjøpte meg en LENOVO 3000N200 maskin og innstallerte XP. Kjekt å ha 2 maskiner, luxus kanskje, men sjansen for at data går tapt minsker dramatisk.

Maskinen ble levert med Vista og 512Mb ram. Testet den litt før jeg gikk i gang med xp innstallering og ram oppgradering, må si at det var dramatisk forskjell i performance, mye raskere med xp og 1,5Gb ram. Vet ikke om det var mer ram eller XP som gjorde mest.
Grattis ;)

XP gjorde nok det meste... Vista med mindre enn 2 Gb ram er et tapsprosjekt.

Når det gjelder Mac kontra PC, så kjører jeg nå et helt virituellt domene på min mac, en 2003 server og to XP pro klienter. Dette fungerer utmerket, og jeg har mulighet til å gi de virituelle maskinene masse ram. Grafikken kan også settes prioritert gjenom vmware fusion.

Jeg har 4 GB ram å gå på, så med en virituell XP-maskin kan jeg bruke feks 2 GB ram, og da er den virituelle maskina god som gull. En fusion-lisens koster litt, men går fint an å få tak i "gratisversjonen ;)"

Har jo mulighet til bootcamp og dualboot å, men det syns je er tungvindt.

Mvh

Pk

L

Ludo

Gjest
Windows XP med 2GB RAM går meget godt og er vel absolutt å anbefale om man vil ha litt ytelse fremfor eyecandy... ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.939
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
vlite er fint å bruke dersom en vil skreddersy sin egen vista innstallasjon. Slik som nlite er for xp.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.939
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
www.nlite.com

www.vlite.com

verktøy som gjør at du kan skreddersy din egen innstallasjon. Skrelle vekk det du føler er unødvendig. Kutte ned på servicer etc.

Jeg lagte en vista ultimate innstallasjon og den ble meget bra. Idler på ca 200MB - total innstallasjon under 3 GB. (Nå vet ikke jeg hva en normal innstallasjon av vista ligger på)

Disse irriterende greiene på vista blir disabled osv.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Til den nye LENOVO maskinen har jeg kjøpt et lydkort for bruk med bassgitaren, kortet heter
Behringer GuitarLink UCG102.

Behringer anbefaler ASIO driver, jeg innstallerte den medfølgende ASIO driveren, men får det ikke til å funke. Vet at det har vært flere tråder om temaet før, men finner de ikke igjen. Har deaktivert alle andre drivere jeg finner, men får det fremdeles ikke til å funke. dvs. det funker delvis, hodetelefondelen funker på musikk, men gitaren er det ikke liv i. Tips?

Topp Bunn