Må ha ny Riaa (tror jeg), hva skal jeg ha?

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Antall liker
216
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Heisann

Siden det for meg ble såpass suksess av forrige Må ha-tråd, prøver jeg igjen:)
Det låter forsåvidt pent og pyntelig av vinylavspilling, men det er altfor tamt fra begge spillerne.
Har idag Michell Gyro SE med AT33PTG/II MC og Jasmine LP 2.0, samt Rega P3 med exact 2 MM.
Pre er Rotel 1572, som jeg benytter phono mm til Regaen.
Er nokså trygg på at pickuper er justert godt og vel greit nok.

Så jeg innbiller meg at det må ny Riaa til her.
Vil helst ha mulighet for justering av inngangsimp MC på fronten av boksen.
Det må ikke være eskenytt, og har såpass god tid at jeg trenger den ikke igår.
Budsjett setter jeg iallefall foreløpig til 7-8K.
Er dette mulig og i såfall, hva skal jeg ha?

Mvh Calaf

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.666
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ikke mye å hente ved å justere inngangsimpedans når man bruker AT33PTG/II. Målinger viser at det man eventuelt måtte høre er nivåforskjeller, ref. @Balle Clorin.
I tradisjonen Anbefal det du har selv:
1) Kjøp deg en Cambridge Audio Alva Duo (den er veldig god og har uavhengige MC- og MM-innganger).
2) Selg Exacten (den er rar!) og sett på en Ortofon 2MR Bronze eller Black (en slik har jeg faktisk ikke), og så kan du finne ut om du foretrekker ombord-riaaen i Rotelen eller MM inn på Cambridgen.
2b) Kjøp i stedet for Ortofon en AT RigB VM540ML og bygg opp armbasen 4 mm.

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Antall liker
216
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Denne får mye skryt.
Det er ikke mye å hente ved å justere inngangsimpedans når man bruker AT33PTG/II. Målinger viser at det man eventuelt måtte høre er nivåforskjeller, ref. @Balle Clorin.
I tradisjonen Anbefal det du har selv:
1) Kjøp deg en Cambridge Audio Alva Duo (den er veldig god og har uavhengige MC- og MM-innganger).
2) Selg Exacten (den er rar!) og sett på en Ortofon 2MR Bronze eller Black (en slik har jeg faktisk ikke), og så kan du finne ut om du foretrekker ombord-riaaen i Rotelen eller MM inn på Cambridgen.
2b) Kjøp i stedet for Ortofon en AT RigB VM540ML og bygg opp armbasen 4 mm.
Ser litt på cambridgen. Den har vel fast setting på mc, men er det så mye forskjell? Er vel kanskje faktisk bare det jeg opplever med justeringene på jasmine, mest bare nivåforskjell.
ja den exacten tror jeg er litt rar😀, så kanskje finne noe annet der. Ortofon blir det isåfall black. Har en kjenning som bruker denon 103 ettellerannet på samme spiller og arm. Det funker fjell, selvom jeg har sett noen motforestillinger mot dette på rb250 arma.
Hva med feks project som har en del justeringsmuligheter, eller er strengt tatt ikke nødvendig om pickup,arm og riaa passer godt nok sammen?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.326
Torget vurderinger
2
Jeg svarer det jeg alltid gjør på dette spørsmålet,, kan ikke får fullrost nok ParksAudio Puffin nå i trådløsversjon Waxwing.
Jeg bruker Pufin på min AT33PTGii (200ohm last passer det meste).

1.Vil du vite RPM på spillerenen?. Puffin/Waxwing viser det
2 Vil du vite kanalbalansen Ortofons test plate og Puffin/Waxwing viser det
3. Vil du stille inn Azimuth... ditto
4. Vil du justere kanalbalansen perfekt,.. ditto INGEN PU har perfekt kanalbalanse 0.5-1.5 db skjevhet er vanlig
5. Vil du justere gain fra 0 til 72db. Puffin/Waxwing
6. Vil du sjekke frekvensresponsen? Clearaudio test plate CA-TRA-1007 og Puffin/Waxwing gjør det ( EQ 500R-0)
7. Vil du fjerne peiskos klikk og riper fra gjengivelsen: Puffin/Waxwing
8. Savner du bass eller er diskanten for lys/påtrengende, EQ til Puffin/Waxwing fikser det
9. vil du dempe frekvenstoppen på AT pickuper? Puffin/Waxwing
10. vil du sitte i lyttestolen og justere lyden fra RIAA : Waxwing
11. Vil du ha vinylen over på en digital enhet/preamp. Waxwing
osv osv
EDIT.. 12 . Innstilling av antiskating. Puffin/Waxwing

Det eneste man kan utsette på Pfuffin/waxwing er at det er kun en kapasativlast 50pF, og 200ohm og 47kohm. Det er meningen at EQ funksjonen erstatter dette.

Må man ha mange R og C valg kjøper man noe slikt
DB Systems-DB Systems DBP-6 MC Phono Resistor Loading Kit-Turntable Accessories|Acoustic Sounds
DB Systems-DB Systems DBP-6 Phono Capacitor Loading Kit-Turntable Accessories|Acoustic Sounds

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
9.635
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39

Så har du litt til overs til noen ekstra Lp'er også, jeg har en sådan og den spiller overraskende bra. Bruker den i en platespiller combo til +150k uten at den på noen måte gjør seg bort og megafleksibel er den også......... løp og kjøp.

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
462
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjøpte ny RIAA i sommer, en Pro-ject Tube box S2, den kan anbefales.
Pro-ject har jo et godt utvalg, fra billig til dyrt, og med og uten rør.
Vurderte flere alternativer jeg også, etter å ha opprettet en tråd her med anbefalinger til kjøp.
Hadde ingen erfaringer med rør, men muligheten for «tweaking» med rør var noe som fristet meg.

Selv bruker jeg en Rega P5 med Exact, men vurderer nå å bytte til Ortofon sin nye serie som er tilpasset Rega.

Bruktkjøp kan jo alltid anbefales, da risikerer du ikke mye, med tanke på salg, om du ikke trives med lyden.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.666
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Parks Audio Waxwing er veldig lur. Tenk om den hadde vært dobbelt så bred med tre innganger: Parks Audio Kinder.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.326
Torget vurderinger
2
Er nokså trygg på at pickuper er justert godt og vel greit nok.
Problemet med Rega Exact er at den har en litt slapp og dalende frekvensgang oppover På vei mot 10k. Ikke så rart om den høres litt tam ut. Ingen RIAA kan endre på det, bortsett fra Parks Audio EQ funksjon da…eller en uvanlig loading som ingen RIAAer tilbyr. PTG er flatere med en tydelig topp på 14-15kHz og et lite søkk under 10k. Min ATOC9ML/II er friskere i så måte dvs mere nivå under 10kHz enn PTG

https://www.lowbeats.de/test-rega-exact-mm-abtaster-der-oberklasse/

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.326
Torget vurderinger
2

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Antall liker
216
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Da har endelig julekaoset roet seg og impulskontrollen begynner å bli ganske svak. Det som for meg utpeker seg som førstekandidater er Puffin og Pro-Ject rs2. Kanskje like greit å ende opp med begge to😀

takker for tips

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
18.341
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
@calaf
Jeg har en Puffin til låns etterhvert, da stua uansett må pakkes ned for oppussing i månedsskiftet januar/februar, så kan du teste ut Puffin før du kjøper Waxwing ;) Ser at du holder til et par-tre stavtak unna fylkeshovedstaden. Du får gi meg en lyd hvis det er interessant.

Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
5.999
Hvorfor ikke bare droppe både riaa og platespiller og lp'er ?........ jeg mener at hvis man først skal ødelegge analog lydens gleder med digitalisering, så må det da være MYE enklere og billigere og bare strømme.
Dette blir litt dumt - digitalisering har vært brukt med vinyl siden 80 tallet - minst.

Uansett, det har lite- eller ingenting med lydkvaliteten å gjøre - derimot er masteringen på vinyl en del ganger veldig mye bedre en cd/streaming - og det er veldig mye viktigere enn digital/analog varianter.

Puffin er en fantastisk RIAA.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.135
Uansett, det har lite- eller ingenting med lydkvaliteten å gjøre - derimot er masteringen på vinyl en del ganger veldig mye bedre en cd/streaming - og det er veldig mye viktigere enn digital/analog varianter.
eh så da kan du like godt ha rip av vinyl til digitalt filformat og droppe resten av systemet

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Antall liker
216
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Hvorfor ikke bare droppe både riaa og platespiller og lp'er ?........ jeg mener at hvis man først skal ødelegge analog lydens gleder med digitalisering, så må det da være MYE enklere og billigere og bare strømme.
Nei jeg ønsker ikke gi opp vinylmediet. Har hatt stor glede av å spille plater i godt over 40 år. Men såpass tamt som det er nå, kan jeg ikke ha det. Tenker puffin med alle gode skussmål ikke kan være helt feil å teste.

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Antall liker
216
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Hjertelig😊

veldig interresant. Er stadig i byen. Hører av meg.

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
18.341
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
eh så da kan du like godt ha rip av vinyl til digitalt filformat og droppe resten av systemet
Hvis du forviller deg borti aktive høyttalere med DSP vil pr definisjon all vinylavspilling være en rip? På den andre siden, hvis opptaket og/eller mastringen er gjort digitalt, vil da ikke vinyl i sin ytterste konsekvens være en analog rip av et digitalt medium?
Greit å holde tråden på tema. Digital versus analogdiskusjonen, i alle dens valører, tas best i egne tråder.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.666
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så dersom man f.eks. har høyttalere med en Hypex Fusionamp i ryggen kan man ikke drive med grammofoner?
Get real.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.545
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Har tidligere hatt et stort hornsystem med Minidsp som pre/delefilter/dsp. Vinyl var fortsatt vinyl med sine fordeler. Selv etter A/D/A konverteringer

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.833
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Her går vinylen igjennom både Minidsp og Dirac. Nytes mer nå enn før jeg fikk dsp.

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
3.177
Torget vurderinger
2
Det ligger en Graham Slee Reflex Era Gold MM med Elevator EXP MC og PSU 1 strømforsyning ute på finn til 6000,-

• Liker
Reaksjoner: ptb

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.833
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hvis jeg skulle ha byttet ut den jeg har så hadde det nok blitt en Puffin. Eneste negative synes jeg er designet - men at den gjør en fremdragende jobb er jeg sikker på.

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
305
Torget vurderinger
1
Hvis jeg skulle ha byttet ut den jeg har så hadde det nok blitt en Puffin. Eneste negative synes jeg er designet - men at den gjør en fremdragende jobb er jeg sikker på.
Parks Audio har erstattet Puffin med «Waxwing», nå med appstyring, snakk om å banne i den analoge kirka 😁

Vedlegg

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Antall liker
216
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Den Pro-ject rs`en det ble tipset om her, var desverre solgt før jeg fikk ut fingern. Så en sein romjulsnatt fikk jeg for meg at å panikkbestille en DS3 B i stedet, sikkert er lurt. Ligger vel til avhenting på posten i morgenkveld forhåpentligvis. Får vel høre etterhvert hvor lurt det var, men håper jo det blir til det bedre😊. Om det ikke funker, får man vel bare bruke angreretten.

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Antall liker
216
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Håper også ragwo`s tilbud om å få teste puffin står ved lag en dag😀. Er ganske nysgjerrig på denne.

Topp Bunn