Må innrømme

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold
Den store overraskelsen for meg her er at ekte ost må jo da være digital!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg bruker Jarlsberg og rivjern. Alltid.

T

theStig

Gjest
Er dette så sjokkerende da? Det er like lite ost som margarin er smør, eller at servelat er kjøtt, selvom noen tror det også.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Men man kaller da ikke margarin for "analogt smør"

Sjokkerende, nei, men det er elendig produktopplysning og til dels villedende.

T

theStig

Gjest
Men det er mange som kaller margarin for "smør", noe som jo er helt galt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold
Jeg foretrekker nok godt gammeldags digitalt kjøtt, digital melk, digital ost og dititalt smør. BTW, den halvdigitale varianten bremykt er bra.

T

theStig

Gjest
Bremykt er vel en slags 14-bits variant av smør, der de laveste 6 bits er planteolje?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vil jo tro at man bruker ordet analog i en litt annenbetydning enn som motsetning til digital... ;)

Fra bokmålsordboka:

analog analo'g a1 fra gr, av ana- 'i samsvar med' og logos 'forhold , proporsjon '
1 som samsvarer, parallell, lignende et a-t tilfelle / den nye ordningen er a- til den gamle
2 som er basert på fysiske, kontinuerlig varierbare størrelser, mots digital a-e maskiner / a-e data data som gjengir fysiske størrelser med andre fysiske størrelser

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
Som vegetarianer er jeg drittlei av at de fleste ostene som blir produsert i dag inneholder animalsk løpe. Mange av ostene fra Arla har dog vegetabilsk løpe i seg. I england lages så godt som all ost med vegetabilsk løpe, grunnet antall vegetarianere.

Menmen, kanskje ikke en dum ide å spise litt mindre ost likevel.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Er det ikke bare myke menn og rødstrømper som er vegetarianere ?

Mannfolk spiser blodig kjøtt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.773
Skrekkeleg! Har ikkje prøvd sånne ferdigrivne, bortsett frå Tine-varianten ved eitt høve eller to...då merka eg ingenting.
Tine-varianten er jo ekte ost. Der får man hva man betaler for.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
Å svare kort og enkelt, men samtidig å begrunne det på en forståelig måte har vist seg ganske vanskelig.

Det er mange grunner til at folk velger det.

1. Dyrevern og respekt av andre raser enn oss selv - kjøttindustri er et sted dyr blir behandlet ekstremt dårlig og ikke får sine naturlige behovd opprettholdt. Finnes mange tall og eksempler på dette. Det er her de fleste utenforstående ikke vil eller kan sette seg inn i saken.

2. Miljø - kjøttindustri er en ekstrem måte å kaste bort ressurser på. Generelt går ni deler protein inn i industrien, en del kommer ut igjen, ganske enkel matte. Denne maten kunne vært direkte brukt til menneskemat (soya), eller man kunne dyrket andre matvarer på disse områdene (og minsket antall nedhuggede regnskoger, eksempelhvis). Forurensningen fra møkk, gass, og ikke minst det _ekstreme_ vannbehovet det er i kjøttindustri er for mange en grunn god nok i seg selv. Mange forskere og miljøvernorganisasjoner backer opp dette.

3. Helse, de aller fleste får bedret helse og vegetarianere lever på generell basis lenger. Selv føler jeg meg lettere, har mer overskudd og føler meg generelt bedre enn før.

Det ble jo mest mot industri, som klart er verstingen. Selv spiser jeg ikke noe dyr, i noen som helst form, men jeg spiser minimale mengder melk og egg. Nei, vegetarianere spiser ikke fisk.

Hadde forsåvidt ventet "ekte mannfolk spiser kjøtt"-kommentaren på dette foraet.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Helt greie holdninger du har.
Jeg er ikke vegetarianer, men er forsåvidt glad i dyr (eriket) og naturen.
Har du tenkt over hva som vil skje med alle de dyrene som vi høster diverse fra dersom alle sluttet med det?
Ikke mye kyr,høner o.l. tilbake da etter en stund ::)
Litt spøk dette, men mye av næringen innenfor produksjon av kjøtt/animalske biprodukter er dessverre ganske så klandreverdig og noen av de verste eksemplene på slikt har jeg sett i diverse dokumentarprogrammer.
Når dette er sagt tror ikke jeg det er spesielt sunnt å være totalvegetarianer (det er du jo heller ikke), men hvorfor i all verden spiser du ikke fisk, dersom du spiser egg?

Mvh.KW

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
Skjønner at du sa det som en spøk, men det er faktisk mange som sier dette til meg i blodig alvor. Man høster ikke dyra på trær, og de kommer ikke løpende ut av et hull i fjellveggen. Man produserer dem, på kynisk vis.

Jeg kjenner en del veganere, og vet at veganisme (som du kaller totalvegetarisme) er sunt og bra om det gjøres riktig. I Norge er det ekstremt dårlig utvalg og informasjon om vegetarisme, SÆRLIG veganisme. Det finnes faktisk veldig mange veganere dog ikke så mange i Norge. Litt vanskelig å gå inn på dette med ernæring, men det er stort sett ikke noe man ikke finner i planteverdenen som finnes i animalsk føde. Et eksempel er vitamin B12, som man lenge trodde bare fantes i animalsk mat, noe som viste seg å være helt feil.

Det er jo en ganske stor forskjell på å høste egg fra høns (jeg spiser kun økologisk) og å drepe en fisk, ikkesant? Ser på det som naturlig å spise moderate (les: minimale, i forhold til dagens gjennomsnittlige forbruk) egg og melkeprodukter i mat. Derfor er jeg ikke vegan. Hadde jeg bodd i et land som USA, hadde jeg uten tvil gått over til veganisme, der er egg og melkeindustri veldig dårlig.

S

slowmotion

Gjest
Jeg var vegetarianer en stund, så har full forståelse for at folk er det.

Nå det er sagt :
Egg & bacon, biff, koteletter, kalkun, kjøttdeig, ekte geitost, smør, olivenolje, grønnsaker - det er mat for menn...

Personlig favoritt på pizza: Norvegia og mozzarella skåret med ostehøvel....

;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kunne nok ikkje greidd meg utan bukkeribbe julaftan. Dessutan vert klubb meiningslaust utan saltkjøt til.
Eg ville nok tåle ein diett med større innslag av gresk salat og sveler, men å berre ete grønt (og denslags)......uff! Og tenk på lune sommerkveldar utan reker og kvitvin, eller krabbe og øl.....
Herregud, kva var då vitsen med å komme ned frå trea?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kunne nok ikkje greidd meg utan bukkeribbe julaftan. Dessutan vert klubb meiningslaust utan saltkjøt til.
Eg ville nok tåle ein diett med større innslag av gresk salat og sveler, men å berre ete grønt (og denslags)......uff!  Og tenk på lune sommerkveldar utan reker og kvitvin, eller krabbe og øl.....
Herregud, kva var då vitsen med å komme ned frå trea?
Tiltredes. ;D ;D ;D

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
En vis man sa noe i nærheten av "det er lettere å skifte en manns relgion enn matvaner".

Så lenge man tror og har dogmene at "kjøtt er for menn, vikinger etc", vil det bare fortsette å være (for) liten forståelse for vegetarisme.

Strengt talt kan man ikke etisk sett forsvare kjøp av kjøtt fra kjøttindustri med "det er godt, klarer ikke leve uten osv". Men nå skal jeg prøve å være litt mindre kjip veggis med hevet pekefinger. Fra mitt ståsted blir det bare litt for ofte jeg møter den harde veggen med harry offansive forsvarsargumenter for å ikke slutte med kjøtt.

Når det er sagt, om man kan spise mindre kjøtt og heller spise reker og krabber med hvitvin til, klapp på skuldra.

Største fordommen er nok kanskje hva vegetarianere spiser. Med mindre noen spør vil jeg si at min kulinariske horisont langt fra har blitt smalere siden jeg byttet ut lik med frisk mat ;)

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
45
Man spiser ikke friske blader, man eter det eller forer seg ;) Noen kaller det kompost. Men det kan være godt når det er riktig tilberedt "kompost" altså. En fin blanding av kjøtt,fisk, grønnt er nok det beste for oss.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
Ville bare sakse inn denne fra wikipedia, som summerer det ganske godt opp.

Begrunnelse

Vegetarianere fokuserer på tre aspekter ved å spise plantekost:

* Helseargumentet: Mytene om mangelfull vegetarkost er for lengst gjendrevet av vitenskapelige undersøkelser, som tvert imot påviser at plantekost har store fordeler. Vegetarisme motvirker spesielt kreft, hjerte- og karsykdommer, fedme, tidlig død og diabetes.

* Miljøargumentet: Våre kjøttsentrerte matvaner legger beslag på urimelig store naturressurser. Worldwatch-instituttet påpeker hvordan kjøttproduksjonen og overfisket er to av verdens største miljøproblemer og hevder at vi må spise mer vegetabilsk føde, dersom vi skal få ned importen av mat og dyrefôr fra fattige land i blant annet Afrika.

* Dyrevernargumentet: Antall slaktedyr og kjøttmiddager øker takt i takt. Hvert år dør mange tusen dyr på vei til norske slakterier etter et liv i fangenskap. De fleste husdyr i Norge er frarøvet enhver mulighet til naturlig utfoldelse. Vegetarianere er opptatt av hvordan våre matvaner er knyttet til dyrs lidelser, og hvordan vegetarkost helt konkret redder dyreliv.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Sauene som kommer fra sommerbeite og stiller seg i kø for å ende i våre fårikålgryter har da hatt et lykkelig liv. Frittgående høner som jevnlig får seg en omgang av hanefar likeså.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Torget vurderinger
0
Ville bare sakse inn denne fra wikipedia, som summerer det ganske godt opp.

Begrunnelse

Vegetarianere fokuserer på tre aspekter ved å spise plantekost:

1) Helseargumentet: Mytene om mangelfull vegetarkost er for lengst gjendrevet av vitenskapelige undersøkelser, som tvert imot påviser at plantekost har store fordeler. Vegetarisme motvirker spesielt kreft, hjerte- og karsykdommer, fedme, tidlig død og diabetes.

2) Miljøargumentet: Våre kjøttsentrerte matvaner legger beslag på urimelig store naturressurser. Worldwatch-instituttet påpeker hvordan kjøttproduksjonen og overfisket er to av verdens største miljøproblemer og hevder at vi må spise mer vegetabilsk føde, dersom vi skal få ned importen av mat og dyrefôr fra fattige land i blant annet Afrika.

3) Dyrevernargumentet: Antall slaktedyr og kjøttmiddager øker takt i takt. Hvert år dør mange tusen dyr på vei til norske slakterier etter et liv i fangenskap.

b)De fleste husdyr i Norge er frarøvet enhver mulighet til naturlig utfoldelse.
c) Vegetarianere er opptatt av hvordan våre matvaner er knyttet til dyrs lidelser, og hvordan vegetarkost helt konkret redder dyreliv.
1) Dersom ein tilfører kroppen kunstig jern, kalk, så kan vel dette vere eit poeng.....fisk bør ein iallfall ete.

2) Eit ytterst umodifisert standpunkt. Kva ville du dyrke på våre fjellbeiteområde som var like ressursutnyttande som sau og geit? Men norsk landbrukspolitikk er ikkje kva det eingong var (heldigvis, kanskje..?)

3) Desentraliserte nisjebedrifter når det gjeld kjøtproduksjon vil vere ei løysing på dette.
b) Tull! Sjekk litt regelverk.
c) Fint om ein også hadde engasjert seg om t.d. menneskerettar. Ser ein del vegetarisme kopla saman med utslepp av t.d. pelsdyr til ein langsam svoltedaud.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.374
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Veldig mange nordmenn, meg selv inkludert, spiser nok for lite frukt og grønt. Det sagt, vegetarianer eller veganer blir jeg ikke frivillig!

Sånn apropos ost og analog ost - Er det ikke noen objektivister her som kunne ta en dobbelt blindtest og se om de kjente forskjell på smak ? ;)

Johan-Kr

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
1) Dersom ein tilfører kroppen kunstig jern, kalk, så kan vel dette vere eit poeng.....fisk bør ein iallfall ete.

2) Eit ytterst umodifisert standpunkt. Kva ville du dyrke på våre fjellbeiteområde som var like ressursutnyttande som sau og geit? Men norsk landbrukspolitikk er ikkje kva det eingong var (heldigvis, kanskje..?)

3) Desentraliserte nisjebedrifter når det gjeld kjøtproduksjon vil vere ei løysing på dette.
b) Tull! Sjekk litt regelverk.
c) Fint om ein også hadde engasjert seg om t.d. menneskerettar. Ser ein del vegetarisme kopla saman med utslepp av t.d. pelsdyr til ein langsam svoltedaud.

1: Du skulle gjerne få snakket med legen min angående erneringen min, jeg har overhodet ingen mangler, og veldig godt kolestrolnivå. Jeg tar ingen kosttilskudd.

2: Hva som skjer på norske fjellbeiteområdet er totalt usakelig. Les bla: http://www.framtiden.no/index.php?back=2&artikkelid=1345

3: Ja, det hadde muligens vært en fremgang

b: Pisspreik, lest noe om dette emnet? Bare fordi kuer får matter til å stå på\ligge på, betyr det ikke at de lever et verdig liv. Kan f.eks nevne kylling og kalkun som aldri får sett solen, ikke har plass til å "støvbade", har konstant lystilførsel så de blir berøvet normal døgnrytme (de fleste ffugledyr sover 12t i døgnet) slik at de skal spise mest mulig. Kalv er jo ettertraktet kjøtt som skal være hvites mulig. Disse dyrene er når de blir slaktet ikke akuratt på kalvestadiet , men har enda ikke fått morsmelk eller grass, da dette inneholder mineraler som gjør kjøttet rødt. Det lever omtrent utelukkende på spesialfor. Under\feilernærte dyr som dette står også ofte bundet fast så de ikke kan suge på jernkontruksjonen de står fast i. Hvilket regelverk beskytter disse dyrene. Staten og mattilsynet støtter jo oppunder produskjon, og så lenge dyret ikke er visuelt sykt er det meste greit.

c: Nå er vel motivasjonen bak utslipp av pelsdyr økonomisk ødeleggelse for pelsbonden. Om disse dyra sulter ihjel eller blir mentalt syke, feilernært, bura inn på mindre enn 1 kvadratmeter og får en smertefull død av strøm, eller sulter ihjel i naturen er sikkert for mange av disse relativt likt. Jeg er dypt, dypt mot pelsindustri, men ville nok tenkt meg om før jeg gjorde noe slikt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Torget vurderinger
0
1: Du skulle gjerne få snakket med legen min angående erneringen min, jeg har overhodet ingen mangler, og veldig godt kolestrolnivå. Jeg tar ingen kosttilskudd.

2: Hva som skjer på norske fjellbeiteområdet er totalt usakelig. Les bla: http://www.framtiden.no/index.php?back=2&artikkelid=1345

3: Ja, det hadde muligens vært en fremgang

b: Pisspreik, lest noe om dette emnet? Bare fordi kuer får matter til å stå på\ligge på, betyr det ikke at de lever et verdig liv. Kan f.eks nevne kylling og kalkun som aldri får sett solen, ikke har plass til å "støvbade", har konstant lystilførsel så de blir berøvet normal døgnrytme (de fleste ffugledyr sover 12t i døgnet) slik at de skal spise mest mulig. Kalv er jo ettertraktet kjøtt som skal være hvites mulig. Disse dyrene er når de blir slaktet ikke akuratt på kalvestadiet , men har enda ikke fått morsmelk eller grass, da dette inneholder mineraler som gjør kjøttet rødt. Det lever omtrent utelukkende på spesialfor. Under\feilernærte dyr som dette står også ofte bundet fast så de ikke kan suge på jernkontruksjonen de står fast i. Hvilket regelverk beskytter disse dyrene. Staten og mattilsynet støtter jo oppunder produskjon, og så lenge dyret ikke er visuelt sykt er det meste greit.

c: Nå er vel motivasjonen bak utslipp av pelsdyr økonomisk ødeleggelse for pelsbonden. Om disse dyra sulter ihjel eller blir mentalt syke, feilernært, bura inn på mindre enn 1 kvadratmeter og får en smertefull død av strøm, eller sulter ihjel i naturen er sikkert for mange av disse relativt likt. Jeg er dypt, dypt mot pelsindustri, men ville nok tenkt meg om før jeg gjorde noe slikt.
1. Du må vere heldig...men når rovdyr kan produsere C-vitaminar sjølv, så har du kanskje rett? Men korleis får du jernbehovet dekt i kosthaldet? Kolesterolet ditt er sjølvsagt fint når du sannsynlegvis brukar olivenolje i kosthaldet. Du kunne sikkert ha råd til mindre kostbare feittyper når du unngår harde feittsortar også.
Men ein del vegeterande manglar ymse, og er utsatte for mangelsjukdomar, har eg forstått.
2. Du har eit poeng, men eg ser ikkje det som noko argument for å slutte å ete kjøt - det sunnaste må vere eit allsidig kosthald (noko som inneber at vi bør redusere gjennomsnittet frå å ete kjøt fem - seks dagar i veka. Vi et for mykje kjøt, og kjøt er for billeg i dei fleste vestlege land.)
I eit berekraftig jordbruk bør ein ha korte transportlengder frå produksjon til forbrukar, små einingar (det vil også gjere oss mindre sårbare for ymse matrelaterte sjukdomar og kriser), og basere oss på mindre sprøytemidlar. Sjølv om burhøns-drifta er ille etisk sett (har sjølv helde frittgåande dverghøns, og fekk langt betre kvalitet på egga), er dette som miljøproblem relativt lite.
Men det er tåpeleg, spesielt frå ein økologisk synsstad, å la norsk utmark gro att og importere sauekjøt frå New Zealand. Dette ligg også innan vårt handlingsrom å gjere noko med, i motsetnad til Amazonas-problematikken vi kan gjere fint lite med.

b) Hissig her, ja....kvar får ein forresten tak i kalvekjøt i dette landet?
Jau då, har lese litt om dette. Og meiner absolutt at vi må satse på kjøtproduksjon i Noreg.

c) tenkte meg det, ja. Er litt usikker på pelsdyrproduksjonen, men grunnhaldninga mi er at det ikkje er særleg store økologiske argument i mot dette.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
1: Heldig? Velger å tro det motsatte. Kjenner og har vært i kontakt med mange vegetarianere, det er faktisk bare unntaket som har mangelsykdommer. Man skal gjøre noe fundamentalt galt, eller faktisk være uheldig med en kropp som har dårlig opptak for å få mangelsykdommer. Det finnes jo også en del av disse kjøttspiserne som har mangelsykdommer. Den største "trusselen" er b12-mangel, men om man drikker minimale mengder melk og spiser litt egg er dette stort sett dekket.
Jern får jeg fra bønner, erter, korn og grønne grønnsaker som brokkoli. Det er faktisk den tingen jeg har tenkt minst på å få i meg, men også her var nivået på normalt. Det meste man før trodde om vegetarkost er og blir en myte. Det står jo faktisk ganske sort på hvitt at vegetarkost generelt har helsebringende egenskaper (snakker da om diett inkludert moderat egg og melk). Har du motstridende informasjon?

2. Ikke alle vil eller kan slutte, det har vel heller aldri vært et realistisk mål å få alle til å slutte over natta. Langreist mat er helt klart et stort problem (importert mat som kan dyrkes og gros her i norge) for miljøet. Som du også sier spiser vi altfor mye kjøtt i dag, og det er naivt å tro at man kan kunne fortsette å spise like stor mengde kjøtt i all tid fremover. Samtidig skjønner jeg ikke helt hvorfor du mener at vi ikke kan gjøre noe med regnskogproblematikken (om det var det du mente med "amazonas-problematikken" da kjøttindustrien i Norge, som beskrevet i linken jeg ga deg, kjøper ekstreme mengder soyabønner fra nedhugget regnskog.

b) ja skal innrømme jeg blir hissig her. Kanskje nettopp fordi regelverket rundt husdyr i Norge er helt på trynet. Det er faktisk ganske faktabasert at husdyr i norge rett og slett har det dårlig, og jeg har sett tilfeller av dette med egne øyne. Som jeg sa i første innlegg, det er her folk flest ikke vil eller kan sette seg inn i problematikken, da de har et veldig distansert forhold til dyr. Katt er kos, gris er noe de kjøper i butikken like lett som alle andre fødevarer. Hvorfor? Man får ikke et respektforhold til andre raser enn oss selv når all reklame, alle normer og fordommer ligger i dyras misfavør. Personlig synes jeg dette er trist, men nå har jeg gått litt off topic.

Når du mener vi må satse på kjøttproduksjon, mener du da i dagens størrelse og med dagens dårlige fokus på etikk og dyrevelferd? Eller er dette problematikk du ser på som usakelig rundt dette? Du nevnte noe tidligere om nisjeselskaper.

c: Akuratt den økologiske siden av pelsoppdrett har jeg ikke satt meg noe inn i, samtidig som den er litt likegyldig for meg. Om de er nøytral økologisk sett, kjenner jeg at jeg blir ganske så forbanna bare jeg tenker på hvor kynisk, kald og ekstrem slik oppdrett er for dyrene. Her skjønner jeg rett og slett ikke hva folk tenker på, når de støtter oppunder.

S

slowmotion

Gjest
Altså.....naiv som jeg er tror jeg at det er greit at folk spiser det de vil....
dvs har man lyst til å være veggis, så er vel det greit, uten at det må pakkes inn i alskens grunner og teorier osv.
Samme med de som har lyst til å spise kjøtt, som meg, det er da ikke noe
man liksom skal få dårlig samvittighet for?

Er det ikke nok dritt i verden fra før...?

;) tross alt.....

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.052
Folk flest har best av ikke å vite hvordan pølser og politikk egentlig blir til, sa Winston Churchill.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
Hehe, det siste der er i alle fall sant!

Synes at folk burde blitt litt mer informert om hvordan varene de kjøper har oppstått, jeg da:)

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Jeg skal ikke kaste fakler inn i dette med kjøtt ikke kjøtt. Det skal dog sies at en som emokid, som faktisk greier å få i seg nok av det stoffet han trenger, uten å spise ku og gris. Vel, det skal du ha skryt for, det kan jaggu ikke være enkelt.

Personlig har jeg vokst opp på et lite småbruk, men med flere noe større gårder rundtomkring. Hører historier om de kumattene det er snakk om, og må si at de som sitter bak idéen aldri kan ha gått ned på fireføttene. Det er umulig for kyrne å stå på de, de sklir som faen. Samt at de visstnok legger seg utenfor, OM de får det til.
Ikke-verpedyktige høner så jeg farmor ta knekken på, over dørstokken. Snill farmor, bevares. Men hva skulle hun med høner som ikke verpa lenger?
Men som sagt, man spiser helt klart det man føler for.
Personlig kan jeg ALDRI motstå biff, koteletter osv. MEN, det er meg!

All respekt til de som velger å avstå!
(jeg vil bare fremme min sak) :)

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg har nok ikke overbevisning nok til å bli vegetarianer på heltid, men jeg har redusert kjøttforbuket mitt i det siste. For det meste av miljøhensyn. Jeg prøver å ha 1-2 dager i uka der jeg ikke spiser kjøtt i det hele tatt, og det er faktisk overraskende mye god vegetarmat man kan lage seg. Fajitas med stekt paprika, bønner, mais, squash, tomat og champignon med en sterk salsasaus er virkelig godt. I tillegg blir man ikke like "tung" etter at man har spist.

For de som bor i Trondheim kan jeg anbefale en lunsj på Persilleriet hvis man har lyst til å prøve litt ordentlig vegetarmat - ikke bare salat.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
Forrige gang jeg var på Persilleriet var det stengt, men det er tur til Trondheim neste helg. Persilleriet lager forresten vegan mat, uten melk og egg.

Når det gjelder å få i seg alt, vil jeg igjeeeeen utdype at det virkelig ikke er noe problem overhodet. Jeg tenker generelt lite på dette. Dessuten er det en del gode vegetariske kosttilskudd å få tak i som dekker de meste av det folk flest burde ha mer av uansett.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Torget vurderinger
0
1: Heldig? Velger å tro det motsatte. Kjenner og har vært i kontakt med mange vegetarianere, det er faktisk bare unntaket som har mangelsykdommer. Man skal gjøre noe fundamentalt galt, eller faktisk være uheldig med en kropp som har dårlig opptak for å få mangelsykdommer. Det finnes jo også en del av disse kjøttspiserne som har mangelsykdommer. Den største "trusselen" er b12-mangel, men om man drikker minimale mengder melk og spiser litt egg er dette stort sett dekket.
Jern får jeg fra bønner, erter, korn og grønne grønnsaker som brokkoli. Det er faktisk den tingen jeg har tenkt minst på å få i meg, men også her var nivået på normalt. Det meste man før trodde om vegetarkost er og blir en myte. Det står jo faktisk ganske sort på hvitt at vegetarkost generelt har helsebringende egenskaper (snakker da om diett inkludert moderat egg og melk). Har du motstridende informasjon?

2. Ikke alle vil eller kan slutte, det har vel heller aldri vært et realistisk mål å få alle til å slutte over natta. Langreist mat er helt klart et stort problem (importert mat som kan dyrkes og gros her i norge) for miljøet. Som du også sier spiser vi altfor mye kjøtt i dag, og det er naivt å tro at man kan kunne fortsette å spise like stor mengde kjøtt i all tid fremover. Samtidig skjønner jeg ikke helt hvorfor du mener at vi ikke kan gjøre noe med regnskogproblematikken (om det var det du mente med "amazonas-problematikken" da kjøttindustrien i Norge, som beskrevet i linken jeg ga deg, kjøper ekstreme mengder soyabønner fra nedhugget regnskog.

b) ja skal innrømme jeg blir hissig her. Kanskje nettopp fordi regelverket rundt husdyr i Norge er helt på trynet. Det er faktisk ganske faktabasert at husdyr i norge rett og slett har det dårlig, og jeg har sett tilfeller av dette med egne øyne. Som jeg sa i første innlegg, det er her folk flest ikke vil eller kan sette seg inn i problematikken, da de har et veldig distansert forhold til dyr. Katt er kos, gris er noe de kjøper i butikken like lett som alle andre fødevarer. Hvorfor? Man får ikke et respektforhold til andre raser enn oss selv når all reklame, alle normer og fordommer ligger i dyras misfavør. Personlig synes jeg dette er trist, men nå har jeg gått litt off topic.

Når du mener vi må satse på kjøttproduksjon, mener du da i dagens størrelse og med dagens dårlige fokus på etikk og dyrevelferd? Eller er dette problematikk du ser på som usakelig rundt dette? Du nevnte noe tidligere om nisjeselskaper.

c: Akuratt den økologiske siden av pelsoppdrett har jeg ikke satt meg noe inn i, samtidig som den er litt likegyldig for meg. Om de er nøytral økologisk sett, kjenner jeg at jeg blir ganske så forbanna bare jeg tenker på hvor kynisk, kald og ekstrem slik oppdrett er for dyrene. Her skjønner jeg rett og slett ikke hva folk tenker på, når de støtter oppunder.
1. Kjenner berre ein vegetarianar, som altså slit med jern (og b12, som du seier). Kanskje litt tynt grunnlag å vere bastant på, men du kjenner tonen her på sentralen....:)
Kjenner også eit par adventistar, som har eit svært sunt kosthald, og desse er også kjekke og sunne...men dei er ikkje akkurat vegetarianarar.
2. Som forbrukar er det fint lite ein kan gjere. Om du går til media med dette synet, vil du i praksis ikkje nå fram til særleg mange, litt fordi vi har vorte "perfectly numb", som Pink Floyd sa det, men ogs rett og slett for at det ikkje er politiske styringsreiskapar. Å påverke Vesten er ei utfordring...
Elles har det vore diskutert om det skal vere ein menneskerett å ha tilgong på kjøtmat. Eg tykkjer det er ille at folk i U-landa ikkje har dette - kjøt er ei glimrande proteinkjelde, og svært attraktiv for oss primatar. Kjenner du til korleis dvergsjimpansar (og vanlege sjimpansar) jaktar? Dei strenge makthierarkia brytast fullstendig, og den dyktige jeger får den høgaste posisjonen, heilt til byttet er fordelt. Då går ein attende til hierarkiet..
Men vi bør nok redusere kjøtinntaket vårt til eit nivå tilsvarande 20-talet eller så. Og auke inntaket av fisk.

b) Ein del modernisert stordrift er slik du seier. Men graden av dette er eg i tvil om stemmer. Mange bønder driv framleis "urasjonelt", og er avhengige av subsidiar for å overleve økonomisk. Dette er på veg ut, diverre, men t.d. geitehald og sauehald drivast framleis svært dyrevenleg. Og det er stor respekt for liv hos dei bøndene eg kjenner, og store protestar mot nedlegging av lokale slakteri og såkalla "rasjonell drift". Så vi har nok vidt ulike personlege opplevingar av dette. (Eg bur i distriktet på Nordvestlandet) Kva som har mediafokus er reint tilfeldig, og i beste fall ei avspegling av haldningane til katt- og kanin-folket. (det er mitt namn på ein del av desse du kallar utan skikkeleg respekt for andre rasar - her meinte du nok artar - men då gruppa som har høgt utvikla bambisyndrom....)

Vi bør auke kjøtproduksjonen i Noreg - men ikkje den "rasjonelle" stordrifta. I staden bør vi satse på rasar som er tilpassa norsk natur, og bruke små- og storfe til å hente ut dei utmarksressursane vi har. Min favorittmat (geit, hjort) har levd heile sitt liv innan kommunegrensene våre, og knapt (om i det heile tatt) ete kraftfor. Eg treff dyra når eg går i fjellet, og har snakka med bonden om kvar for eit eg vil ha til jul... Men som vanleg forbrukar har eg lite påverknadskraft til å få alternativ til dei vanlege vakuumpakka klumpane i dei to daglegvarebutikkane eg finn her.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Har i grunn stor respekt for de som velger vegetarisk næring, men i motsetning til de fleste, så tror jeg ikke det er inntak av diverse vitaminer og grunnstoffer som er problemet, men selve energimengden. Hvor mange kCal er det i 1 kilo salat, kontra 1 kilo elg? Så lenge gorillaen klarer seg med blader, så kan vi. Den har jo dessuten muskelmasse langt overlegen vår. Men det er et poeng her. Gorillaen spiser så å si hele dagen. Når den ikke spiser sover den. Det passer dårlig i vårt stressamfunn.
Hvordan få i seg nok energi, Emokid? Drikke rapsolje? :)

Honkey

Topp Bunn