At jeg har latt meg lure. Ja det har jeg.
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/08/22/474603.html
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/08/22/474603.html
Tine-varianten er jo ekte ost. Der får man hva man betaler for.Skrekkeleg! Har ikkje prøvd sånne ferdigrivne, bortsett frå Tine-varianten ved eitt høve eller to...då merka eg ingenting.
Noen er vel simpelten mer glad i dyr enn kjøtt, vil jeg tro.Er du frivillig vegitarianer? I så fall, hvorfor?
Tiltredes. ;D ;D ;DKunne nok ikkje greidd meg utan bukkeribbe julaftan. Dessutan vert klubb meiningslaust utan saltkjøt til.
Eg ville nok tåle ein diett med større innslag av gresk salat og sveler, men å berre ete grønt (og denslags)......uff! Og tenk på lune sommerkveldar utan reker og kvitvin, eller krabbe og øl.....
Herregud, kva var då vitsen med å komme ned frå trea?
1) Dersom ein tilfører kroppen kunstig jern, kalk, så kan vel dette vere eit poeng.....fisk bør ein iallfall ete.Ville bare sakse inn denne fra wikipedia, som summerer det ganske godt opp.
Begrunnelse
Vegetarianere fokuserer på tre aspekter ved å spise plantekost:
1) Helseargumentet: Mytene om mangelfull vegetarkost er for lengst gjendrevet av vitenskapelige undersøkelser, som tvert imot påviser at plantekost har store fordeler. Vegetarisme motvirker spesielt kreft, hjerte- og karsykdommer, fedme, tidlig død og diabetes.
2) Miljøargumentet: Våre kjøttsentrerte matvaner legger beslag på urimelig store naturressurser. Worldwatch-instituttet påpeker hvordan kjøttproduksjonen og overfisket er to av verdens største miljøproblemer og hevder at vi må spise mer vegetabilsk føde, dersom vi skal få ned importen av mat og dyrefôr fra fattige land i blant annet Afrika.
3) Dyrevernargumentet: Antall slaktedyr og kjøttmiddager øker takt i takt. Hvert år dør mange tusen dyr på vei til norske slakterier etter et liv i fangenskap.
b)De fleste husdyr i Norge er frarøvet enhver mulighet til naturlig utfoldelse.
c) Vegetarianere er opptatt av hvordan våre matvaner er knyttet til dyrs lidelser, og hvordan vegetarkost helt konkret redder dyreliv.
1) Dersom ein tilfører kroppen kunstig jern, kalk, så kan vel dette vere eit poeng.....fisk bør ein iallfall ete.
2) Eit ytterst umodifisert standpunkt. Kva ville du dyrke på våre fjellbeiteområde som var like ressursutnyttande som sau og geit? Men norsk landbrukspolitikk er ikkje kva det eingong var (heldigvis, kanskje..?)
3) Desentraliserte nisjebedrifter når det gjeld kjøtproduksjon vil vere ei løysing på dette.
b) Tull! Sjekk litt regelverk.
c) Fint om ein også hadde engasjert seg om t.d. menneskerettar. Ser ein del vegetarisme kopla saman med utslepp av t.d. pelsdyr til ein langsam svoltedaud.
1. Du må vere heldig...men når rovdyr kan produsere C-vitaminar sjølv, så har du kanskje rett? Men korleis får du jernbehovet dekt i kosthaldet? Kolesterolet ditt er sjølvsagt fint når du sannsynlegvis brukar olivenolje i kosthaldet. Du kunne sikkert ha råd til mindre kostbare feittyper når du unngår harde feittsortar også.1: Du skulle gjerne få snakket med legen min angående erneringen min, jeg har overhodet ingen mangler, og veldig godt kolestrolnivå. Jeg tar ingen kosttilskudd.
2: Hva som skjer på norske fjellbeiteområdet er totalt usakelig. Les bla: http://www.framtiden.no/index.php?back=2&artikkelid=1345
3: Ja, det hadde muligens vært en fremgang
b: Pisspreik, lest noe om dette emnet? Bare fordi kuer får matter til å stå på\ligge på, betyr det ikke at de lever et verdig liv. Kan f.eks nevne kylling og kalkun som aldri får sett solen, ikke har plass til å "støvbade", har konstant lystilførsel så de blir berøvet normal døgnrytme (de fleste ffugledyr sover 12t i døgnet) slik at de skal spise mest mulig. Kalv er jo ettertraktet kjøtt som skal være hvites mulig. Disse dyrene er når de blir slaktet ikke akuratt på kalvestadiet , men har enda ikke fått morsmelk eller grass, da dette inneholder mineraler som gjør kjøttet rødt. Det lever omtrent utelukkende på spesialfor. Under\feilernærte dyr som dette står også ofte bundet fast så de ikke kan suge på jernkontruksjonen de står fast i. Hvilket regelverk beskytter disse dyrene. Staten og mattilsynet støtter jo oppunder produskjon, og så lenge dyret ikke er visuelt sykt er det meste greit.
c: Nå er vel motivasjonen bak utslipp av pelsdyr økonomisk ødeleggelse for pelsbonden. Om disse dyra sulter ihjel eller blir mentalt syke, feilernært, bura inn på mindre enn 1 kvadratmeter og får en smertefull død av strøm, eller sulter ihjel i naturen er sikkert for mange av disse relativt likt. Jeg er dypt, dypt mot pelsindustri, men ville nok tenkt meg om før jeg gjorde noe slikt.
1. Kjenner berre ein vegetarianar, som altså slit med jern (og b12, som du seier). Kanskje litt tynt grunnlag å vere bastant på, men du kjenner tonen her på sentralen....1: Heldig? Velger å tro det motsatte. Kjenner og har vært i kontakt med mange vegetarianere, det er faktisk bare unntaket som har mangelsykdommer. Man skal gjøre noe fundamentalt galt, eller faktisk være uheldig med en kropp som har dårlig opptak for å få mangelsykdommer. Det finnes jo også en del av disse kjøttspiserne som har mangelsykdommer. Den største "trusselen" er b12-mangel, men om man drikker minimale mengder melk og spiser litt egg er dette stort sett dekket.
Jern får jeg fra bønner, erter, korn og grønne grønnsaker som brokkoli. Det er faktisk den tingen jeg har tenkt minst på å få i meg, men også her var nivået på normalt. Det meste man før trodde om vegetarkost er og blir en myte. Det står jo faktisk ganske sort på hvitt at vegetarkost generelt har helsebringende egenskaper (snakker da om diett inkludert moderat egg og melk). Har du motstridende informasjon?
2. Ikke alle vil eller kan slutte, det har vel heller aldri vært et realistisk mål å få alle til å slutte over natta. Langreist mat er helt klart et stort problem (importert mat som kan dyrkes og gros her i norge) for miljøet. Som du også sier spiser vi altfor mye kjøtt i dag, og det er naivt å tro at man kan kunne fortsette å spise like stor mengde kjøtt i all tid fremover. Samtidig skjønner jeg ikke helt hvorfor du mener at vi ikke kan gjøre noe med regnskogproblematikken (om det var det du mente med "amazonas-problematikken" da kjøttindustrien i Norge, som beskrevet i linken jeg ga deg, kjøper ekstreme mengder soyabønner fra nedhugget regnskog.
b) ja skal innrømme jeg blir hissig her. Kanskje nettopp fordi regelverket rundt husdyr i Norge er helt på trynet. Det er faktisk ganske faktabasert at husdyr i norge rett og slett har det dårlig, og jeg har sett tilfeller av dette med egne øyne. Som jeg sa i første innlegg, det er her folk flest ikke vil eller kan sette seg inn i problematikken, da de har et veldig distansert forhold til dyr. Katt er kos, gris er noe de kjøper i butikken like lett som alle andre fødevarer. Hvorfor? Man får ikke et respektforhold til andre raser enn oss selv når all reklame, alle normer og fordommer ligger i dyras misfavør. Personlig synes jeg dette er trist, men nå har jeg gått litt off topic.
Når du mener vi må satse på kjøttproduksjon, mener du da i dagens størrelse og med dagens dårlige fokus på etikk og dyrevelferd? Eller er dette problematikk du ser på som usakelig rundt dette? Du nevnte noe tidligere om nisjeselskaper.
c: Akuratt den økologiske siden av pelsoppdrett har jeg ikke satt meg noe inn i, samtidig som den er litt likegyldig for meg. Om de er nøytral økologisk sett, kjenner jeg at jeg blir ganske så forbanna bare jeg tenker på hvor kynisk, kald og ekstrem slik oppdrett er for dyrene. Her skjønner jeg rett og slett ikke hva folk tenker på, når de støtter oppunder.
Utan noko samanlikning forøvring; Curchill sin hovudmotstandar var vegetarianar, og kritiserte sterkt kjøtetarar....Folk flest har best av ikke å vite hvordan pølser og politikk egentlig blir til, sa Winston Churchill.