Høyttalere Må leses! Punktum.

M

MusicBear

Gjest
Hi Fi Messen Horten - Steinway Lyngdorf

Artikkelforfatteren sier bl.a. «mye for pengene/over 1 million»

Flere, som hørte dette spille?
Må ligge mer hokus pokus her enn kun membranflaten av ("bare") 2 x 6 stk. 12-tommers basser?
 
Sist redigert av en moderator:

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Synes det låt fantastisk bra. Det låt rett og slett som musikk. Null forvrengning, evig med headroom og overhodet ikke analytisk i negativ forstand.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg regner med at her er det dsp inn i bildet, med aktiv deling og romkorreksjon, gitt at det er Lyngdorf som er på banen.

Johan-Kr
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.412
Antall liker
12.486
Sted
Sørlandet
Jeg regner med at her er det dsp inn i bildet, med aktiv deling og romkorreksjon, gitt at det er Lyngdorf som er på banen.

Johan-Kr
Konferansesalen som Lyngdorf benyttet var plaget med ekko så her var det DSP i alle "bauger og kanter". Lyden var helt OK med tankene på forholdene. Kjapp og snerten bass.

-BB-
 

SyverSyver

Medlem
Ble medlem
18.08.2013
Innlegg
20
Antall liker
26
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Selv opplevde jeg lyden som litt lite engasjerende og litt for analytisk i negativ forstand. Jeg mener ikke at det var dårlig, men man snakker jo om et visst prisnivå her tross alt.

Som det blir påpekt over så var jo ikke rommet ideelt. Jeg har ingen erfaring med dsp og romkorreksjon, men vil anta at det kan ta bort noe flyt og magi? (et spørsmål altså, ingen påstand :) )
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.626
Antall liker
21.404
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I tilfellet her ble vel romkorreksjonen brukt til å "redde" et vanskelig rom. Jeg kjenner ikke Fouriertransformene til "flyt" og "magi", men det er selvfølgelig mulig at den dsp-kyndige glemte å sette dem inn.
 

SyverSyver

Medlem
Ble medlem
18.08.2013
Innlegg
20
Antall liker
26
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
I tilfellet her ble vel romkorreksjonen brukt til å "redde" et vanskelig rom. Jeg kjenner ikke Fouriertransformene til "flyt" og "magi", men det er selvfølgelig mulig at den dsp-kyndige glemte å sette dem inn.
:-D

Editert tillegg:
Jeg tenkte først og fremst på kostnaden ved "redningsaksjonen" ja og at det medførte at noen av magien ble bort. Nå er vel ikke magi og flyt akkurat vitenskapelige begrep...., men sammenhengen i musikken ble litt borte for meg, om det gir mening.
 
Sist redigert:

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Det er vel mulig de temmer de lavere frekvensene men lar de høyere være i fred og dermed beholder endel av livet i høyttalerne/rommet.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.838
Antall liker
8.810
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel, det virker ikke som skribenten har all verden referanser med bra skikkelig bassystem.


ikkje antydning til slasking og etterslep i bassen, slik det oftast er i bassreflekskasser

Medan bassen frå ein ein liten heimehøgtalar i ei bassreflekskasse normalt er ein katastrofe

Medan bassen i småhøgtalarar normalt høyrest ut som laus avføring

Seks 12-tommarar har ein voldsomt areal samanlikna med ein liten stativhøgtalar
 
Sist redigert:

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.822
Antall liker
609
Synes websidene til audiophile.no som trådstarter linker til har svært dårlig leslighet! Orker sjelden å lese disse.
Mørkegrå sidebakgrunn med liten, grå brødtekst!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Synes websidene til audiophile.no som trådstarter linker til har svært dårlig leslighet! Orker sjelden å lese disse.
Mørkegrå sidebakgrunn med liten, grå brødtekst!
Det er vel en grunn til at alt som skal eller må leses er svart på hvitt.
Mye grafisk bærer preg av å være laget av fjortisser.
At det i tillegg skrives på argeste nynorsk øker ikke interessen for å lese.
OT dette, men nå er det sagt.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ja det var litt uventet av forfatteren, jeg leser ofte hifidagboka til til samme skribenten.
I sin uhøytidlig form og med mer eller mindre overentusiastiske beskrivelser av opplevelser med mer eller mindre kurrante hifibokser og øl, særlig "Jolaøl" er det underholdene avbrekk ifra de dødsseriøse omtalene av nytt utstyr med floskler og prosa.

Det er også som regel mer eller mindre tvilsomme tekniske forklaringer på hvofor de omtalte apparatene har de egenskaper forfatteren opplever.

Opplevelsen av Lyngdorfanlegget kan kanskje sees i sammenheng med den første artikkelen fra messen der forfatteren meddeler at han startet med prøvesmaking av lokale bryggerispesialiteter.

Jeg leser som oftest dagboka da det er et underholdene femten minutters avbrekk. Det er også det eneste jeg leser på norsk sidemål (dette utsagnet får jeg antageligvis pepper for).
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.210
Antall liker
2.636
Sted
Liten by
Er klaging en av hifi fantastenes største hobbier ved siden av lyden? Noen ganger lurer jeg på hva som ikke kan klages på...
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.645
Antall liker
3.348
Var på Bodø/Glimt kamp i går. Bare klaging etter 0-0, selv om det var masse sjanser, fin fotball og vi fortsatt ligger på andreplass i serien. Noe ingen trodde før sesongen startet. Kanskje det er selve folkesjela å klage.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.404
Antall liker
9.628
Sted
Interiore Simplicitate
Jeg fikk satt meg godt til rette i HFK/Lyngdorf rommet i Horten bare for å oppdage at var der da det skulle spilles på det lille anlegget, stativhøyttalere med suber. DET gadd jeg ikke og forlot åstedet, og fikk dessverre aldri rotet meg tilbake.

Langt over alle (budsjett)grenser for meg, men hadde vært moro å høre lell.

Forøvrig vil jeg si at man nok har blitt litt fartsblind når et anlegg i millionklassen gir mye for penga. [emoji6]
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Vel, det virker ikke som skribenten har all verden referanser med bra skikkelig bassystem.


ikkje antydning til slasking og etterslep i bassen, slik det oftast er i bassreflekskasser

Medan bassen frå ein ein liten heimehøgtalar i ei bassreflekskasse normalt er ein katastrofe

Medan bassen i småhøgtalarar normalt høyrest ut som laus avføring

Seks 12-tommarar har ein voldsomt areal samanlikna med ein liten stativhøgtalar
Hehe, ja vi hadde en aldri så liten meningsutveksling om bassrefleks, Stig Arne og undergtegnede, da vi treftes i Horten. Mulig det inspirerte / irriterte ham såpass at bassrefleks fikk gjennomgå litt ekstra i artikkelen hans. Jeg digger at han smører på og skaper et nytt hifi-språk, men selvsagt deler jeg ikke hans oppfatning om bassrefleks. På mitt målføre vil jeg vel mest av alt kalle det for pølsevev. Men moro er det, da!

Mvh
Håkon Rognlien
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Men var dette bassrefleks da? Var det ikke basser både foran og bak?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.116
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
For min del så mener jeg at det store Lyngdorf anlegget låt meget bra, best på messa etter min mening, men jeg er dypt uenig i Skilbreis skildring av det lille Lyngdorf systemet. Til prisen så synes jeg det var uslåelig. Ikke helt oppe på nivå med Steinway oppsettet, men ikke så langt fra som prisen skulle tillsi heller.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Det er også som regel mer eller mindre tvilsomme tekniske forklaringer på hvofor de omtalte apparatene har de egenskaper forfatteren opplever..
Dette tror jeg du må forklare nærmere.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
At voksne mennesker klager på at det skrives på norsk i stedet for dansk, tyder på at man bør utvide horisonten. Enten gjennom å bevege seg utenfor ring 3, eller å lese noe norsk litteratur. Selv holder jeg på med Tor Jonsson nå, og kan varmt anbefales.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
For min del så mener jeg at det store Lyngdorf anlegget låt meget bra, best på messa etter min mening, men jeg er dypt uenig i Skilbreis skildring av det lille Lyngdorf systemet. Til prisen så synes jeg det var uslåelig. Ikke helt oppe på nivå med Steinway oppsettet, men ikke så langt fra som prisen skulle tillsi heller.
Den beste lyden på messa var det Pm. Audio som hadde. Punktum finale.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det er også som regel mer eller mindre tvilsomme tekniske forklaringer på hvofor de omtalte apparatene har de egenskaper forfatteren opplever..
Dette tror jeg du må forklare nærmere.
Det viser seg at det har sneket seg inn en trykkfeil i innlegget mitt, det skulle selvfølgelig stått:

"Det er også som regel i mine ører mer eller mindre tvilsomme tekniske forklaringer på hvofor de omtalte apparatene har de egenskaper forfatteren opplever"

Dette er jo subjektivt.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Det er også som regel mer eller mindre tvilsomme tekniske forklaringer på hvofor de omtalte apparatene har de egenskaper forfatteren opplever..
Dette tror jeg du må forklare nærmere.
Det viser seg at det har sneket seg inn en trykkfeil i innlegget mitt, det skulle selvfølgelig stått:

"Det er også som regel i mine ører mer eller mindre tvilsomme tekniske forklaringer på hvofor de omtalte apparatene har de egenskaper forfatteren opplever"

Dette er jo subjektivt.
Dette etterlater et like stort behov for forklaring. Hvilke tekniske forklaringer sikter du til? Eksempler kan ofte være et nyttig hjelpemiddel.

Og dette med «i min ører» endrer ikke på noe. Det kan være en grei presisering dersom du er uenig i lyttenntryklet, men har ingen verdens ting med dine påståtte tvilsomme tekniske argument å gjøre. Så hva dreier dette seg om?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det er også som regel mer eller mindre tvilsomme tekniske forklaringer på hvofor de omtalte apparatene har de egenskaper forfatteren opplever..
Dette tror jeg du må forklare nærmere.
Det viser seg at det har sneket seg inn en trykkfeil i innlegget mitt, det skulle selvfølgelig stått:

"Det er også som regel i mine ører mer eller mindre tvilsomme tekniske forklaringer på hvofor de omtalte apparatene har de egenskaper forfatteren opplever"

Dette er jo subjektivt.
Dette etterlater et like stort behov for forklaring. Hvilke tekniske forklaringer sikter du til? Eksempler kan ofte være et nyttig hjelpemiddel.

Og dette med «i min ører» endrer ikke på noe. Det kan være en grei presisering dersom du er uenig i lyttenntryklet, men har ingen verdens ting med dine påståtte tvilsomme tekniske argument å gjøre. Så hva dreier dette seg om?
Det er bare min subjektive oppfatning, ikke noe mer. Hvis du ikke fikk det med så er disse dagbøkene noe jeg setter pris på og jeg kommer ikke til å utbrodere dette noe mer.
 
Topp Bunn