Høyttalere Må "nedgradere" høyttalerne, men til hva?

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Hei.

Da det som blir lytterommet i huset ikke er større enn 12 kvm har jeg nå lagt høyttalerne mine ut for salg da de dessverre ikke kommer til sin rett i det rommet, noe jeg syns er veldig synd da Explorer Master er fantastiske når de får gode arbeidsforhold.

Så da ser jeg meg nødt til å "nedgradere" til noen mindre høyttalere. Da tenker jeg først og fremst på bokhyllehøyttalere, men gulvstående som fungerer i mindre rom skal også vurderes.

Har etter en del lesning kommet frem til følgende interessante kandidater:

-Kudos Super10
-Linn Akurate 212
-Kef Reference 201/2
-B&W 805 Diamond
-Audiovector Si1 Avantgarde/Arrete
-Dali Epicon 2

Noen med erfaringer/tips angående hva jeg burde velge?

Kan nevne at jeg spiller veldig variert musikk, men det går mest i rock.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Kjøp et par med waveguide, det hjelper i et lite rom.
 

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Har desverre ikke lyttet til noen av de nevnte høyttalerne, så noen konklusjon kan jeg ikke gi deg. Men som B&W eier med et 15 kvadratmeter lytterom, er jeg imponert over allsidigheten til både DM602 og DM603. Disse takler i mine ører alt fra klassisk, til rock og punk. Ikke koster de allverden heller.

Du har ikke muligheten for å låne hjem noen høyttalere og prøve da? :)

Mvh.
Arnfinn T.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.018
Antall liker
4.139
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Ut av de du har nevnt så er vel Kef og Audiovector de som sprer minst. Ellers så kan jeg ikke annet enn å støtte Anonym sitt forslag. Finnske høyttalere som Amphion og Aurelia er eksempler på høyttalere med waveguide.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Har du planlagt noen akustiske tiltak i lytterommet?
I så fall vil det kanskje ikke være nødvendig å låse seg til høyttalere med liten spredning?
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Hadde nok vært greit å fått låne med seg noen hjem for testing ja. Kef, Audiovector, B&W og Dali skulle jeg vel klare å få hørt her i Bergen. Nå har jo musikk magasinet også startet å selge Linn igjen, så kanskje det er muligheter for å få hørt de også. Jeg får sjekke hva de forskjellige forhandlerne har inne for tiden.
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Har du planlagt noen akustiske tiltak i lytterommet?
I så fall vil det kanskje ikke være nødvendig å låse seg til høyttalere med liten spredning?
Jeg har planer om bygge meg noen akustikk-plater for å teste effekten av dette. Men da rommet også er oppholdsrom/gjesterom så får jeg dessverre ikke fri utfoldelse på det punktet. Men noen plater skal jeg klare å krangle meg til ;). Har også tenkt på løsninger som jeg kan montere når jeg skal ha litt mer seriøse lyttestunder.
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
412
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Jeg hadde i flere år Monitor Audio GS10 i en mellomstor stue, men med dårlige plasseringsvilkår. De stod blant annet tett på en rett flate på den ene siden. Til tross for klønete plassering fungerte de mye bedre enn flere andre alternativer som jeg hadde inne til prøve. Noe av grunnen kan kanskje være at kabinettet på disse var nærmest dødt uansett volum og hva jeg foret det med. De spilte tørt og kontrollert med strømsterke forsterkere men også med Naim Nait 5i-2. Disse eller den nyere modellen i samme format kan kanskje være et alternativ.

Edit: Fungerte også bra med Primare I30, selv om jeg ikke synes denne gav inntrykk av å yte det som stod på papiret i form av kraft.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Hva opplever du som problemet med explorer? Hvis det er bass kan kanskje tetting av bassporten hjelpe.

hva med en av de mindre SA? Tipper de vil passe bedre.

Ellers ville jeg lyttet på naim ovator 400, med mye av samme morofaktor som SA. Ikke minst er de en lukke konstruksjon som oftere spiller på lag med vanskelige rom og plassering.
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Hva opplever du som problemet med explorer? Hvis det er bass kan kanskje tetting av bassporten hjelpe.

hva med en av de mindre SA? Tipper de vil passe bedre.

Ellers ville jeg lyttet på naim ovator 400, med mye av samme morofaktor som SA. Ikke minst er de en lukke konstruksjon som oftere spiller på lag med vanskelige rom og plassering.
Problemet ligger vel i at bassen blir alt for kraftig ja. I testing før jeg startet oppussing av rommet så opplevde jeg også store problemer med mellomtonen. Det ble fullstendig livløst! Ingen dynamikk å oppdrive. Men dette problemet kan hende løses med bedre demping av rommet.

Så kanskje tetting av bassport kunne hjelpe? Det må testes litt mer skjønner jeg.

Nå ser det heller ikke ut som at jeg får solgt Explorerne med det første, så jeg må uansett teste litt å se om jeg klarer å leve med de.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.113
Antall liker
2.340
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Heissann.

Jeg henger meg opp i at det for det meste går i rock. Dette er en vanskelig øvelse for mange high-end høyttalere, det blir fort litt masete med de moderne diskantene. Jeg kjenner ikke alle høyttalerne du lister opp, men jeg hadde styrt unna Diamond, Epicon og Kef reference. Gå heller ned et par hakk på stigen hos disse produsentene hvis du primært spiller rock. B&W DM er nevnt, Helicon 300 løser dette bedre enn Epicon. Kef R og Q seriene kan være verdt å vurdere.

Mitt tips er likevel Vienna Acoustics Haydn Grand. Jeg ville sørget for en lytt på denne før jeg bestemte meg.

Lykke til!
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Mitt tips er likevel Vienna Acoustics Haydn Grand. Jeg ville sørget for en lytt på denne før jeg bestemte meg.

Lykke til!
Takk for tips. Jeg skal sjekke ut disse.
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Linn høytalerne er klar overlegsen Kef, B&W og Dali sine når det kommer til hvor musikaliskt di spiller, di spiller mere exakt og med mere timeing. Di er ikke så store så normalt får du ikke veldig mye bas i dem, men på 12kvm ger de nok endel. Di har fremst en av di beste mellomtonerne og diskanterne som finnes at oppbringe uansett pris.

Jeg har ikke hørt kudoserne eller Audiovector. Men di er ikke heller så store så jeg hade gott for Linn sine av disse 6 . Med det sagt, så det jeg hørt fra Kudos har vart veldig bra sammenlignet med prisen for dem. Jeg kan tenke meg at vil man ha mest kvantitet på lyden men enda en god lyd er B&W sine høytalare fine. Di jeg hade valgt sist er Kef og dali.

Jeg eier selv nesten bare Linn (dog er allt numere aktivt) , så det sier lit om meg, men jeg har eid en del dali og B&W før. Jeg skulle gjerne hørt på audiovector sine da folk jeg kjenner og stoler på sier at di er gode, men jeg har desværre ikke hatt mulighet for dette.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.703
Antall liker
3.357
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Linn høytalerne er klar overlegsen Kef, B&W og Dali sine når det kommer til hvor musikaliskt di spiller, di spiller mere exakt og med mere timeing.
Noen vil kanskje si at det var en drøy påstand uten særlig dokumentasjon. Du kan dog gjerne hevde det som din preferanse;)
Både B&W og Kef er blant verdens største produsenter av ht med utallige vellykkede high-end konstruksjoner...
 
Sist redigert:

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Jeg har funnet ut at i hvertfall Audiovector sine Si1 og Vienna Acoustics Haydn Grand er tilgjengelig for demo i butikk her i Bergen, så jeg skal ihvertfall sjekke ut disse.

Nå er jeg også veldig nysgjerrig på Linn sine høyttalere, da jeg regner med lydsignatur/filosofi på høyttalerne er lik den som på LP12. Da må jeg nok belage meg på en tur til Oslo og kontrapunkt , men der får jeg nå sikkert muligheten til å lytte til Naim sine høyttalere også.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
2mmy: Har du ikke glemt etpar merker på den lista? Hvor er fex PMC? De låter nemlig meget bra på Primare- spør Novus.. Og har du vurdert en Acoustic Energy Referencemodell?
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
personlig erfaring tilsier at mellomtoneproblemene dine kanskje kan løses med å trekke HT lenger ut fra veggen.
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
2mmy: Har du ikke glemt etpar merker på den lista? Hvor er fex PMC? De låter nemlig meget bra på Primare- spør Novus.. Og har du vurdert en Acoustic Energy Referencemodell?
Dette var merker som var ukjent for meg. Jeg skal ta å sjekke de ut.

Takk for tips:)
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
personlig erfaring tilsier at mellomtoneproblemene dine kanskje kan løses med å trekke HT lenger ut fra veggen.
Jeg prøvde dette tidligere uten hell. Men dette er noe må prøve igjen da rommet ikke var møblert. Så sofa samt ekstra demping i form av DIY akustikkplater når rommet er ferdig oppusset løser kanskje problemet noe.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
506
Mange gode tips her. I mindre rom er det helt sentralt å benytte en høyttaler med kontroll på spredningsmønsteret.
Jeg har selv gode erfaringer med spesielt PMC, Vienna og Tannoy i slike rom.

Tannoy Autograph mini med aktiv/passiv deling mot 2 subber kan fungere utmerket. Klarhet og detaljeringsnivå som få andre.
PMC Twenty 22 fungerer meget bra i mindre rom pga tight og relativt slank bass kombinert med velkontrollert spredning off axis.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Autographer er kule, ja- aleine, som kontorhøyttalere. PMC Twenty-serien leverer mer av alt. De er studiomonitorer til husbruk- enkelt sagt.
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Linn høytalerne er klar overlegsen Kef, B&W og Dali sine når det kommer til hvor musikaliskt di spiller, di spiller mere exakt og med mere timeing.
Noen vil kanskje si at det var en drøy påstand uten særlig dokumentasjon. Du kan dog gjerne hevde det som din preferanse;)
Både B&W og Kef er blant verdens største produsenter av ht med utallige vellykkede high-end konstruksjoner...
Det er mulig det er drøyt. Gm er størst på biler betyder det at di er best? Vannsklig at si, men viss du sammenligner 1-2biler fra gm med 1-2 biler fra andre tilverkere bør det gå rimlig enkelt att finne ut. Jeg skrev neden at jeg selv eier neste bare Linn sånn at leser kan skjønne at jeg kan vare noe subjektiv.

Edit: for at forenkle det, jeg mener ikke at allt Linn lager er bedre en Kef eller B&W og så videre, men sammenligner man visse spesifike modeller går det komme fram til et resultat. Dog vil jeg selv forexempel foretrekke en meget god høytalere som gengiver større delet av frekvens område 40-25khz en en som er noe bedre og men er begrenset til 70-25khz. De er bare et exempel tatt ut av luft men uansett går de en grens før folk flest som avgjører mer en vad som er mest musikaliskt på millimetern.

Jeg har hørt di høytalarne med bra mye bedre ting en Classe som hifiklubben er gale i og du ville selv lett inse vad som er mest musikaliske av disse, men og att B&W kan låte sinnsykt mye bedre en på hifiklubben.

PMC lager og gode høytalare som nevnt men ska man bruke seg av PMC eller for exempel ATC som jeg synes bør nevnes viss PMC nevns. Så har begge god erfaring
med aktive høytalare. Dog foretrekker jeg di større 3veis modellerne. Men man kan ikke få allt viss en ska ha det rimligt smått eller ikke gå utenfor vad som er rimligt i pris. Det beste er at teste dem helst sammenligne passiv model med aktiv med det sluttrinn man har. Det går att få di passive modellerne at bli bedre en di aktive men det kreves rimligt dyre og gode sluttrinn.
 
Sist redigert:

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har funnet ut at i hvertfall Audiovector sine Si1 og Vienna Acoustics Haydn Grand er tilgjengelig for demo i butikk her i Bergen, så jeg skal ihvertfall sjekke ut disse.

Nå er jeg også veldig nysgjerrig på Linn sine høyttalere, da jeg regner med lydsignatur/filosofi på høyttalerne er lik den som på LP12. Da må jeg nok belage meg på en tur til Oslo og kontrapunkt , men der får jeg nå sikkert muligheten til å lytte til Naim sine høyttalere også.
Ja di har samme filosofi. Men lydsignaturen vil skifte noe fra di forskjellig høytalerne di har. Dog er de mer neutrale desto bedre opp i modellerne du går, det har nok både med mer avansert konstruksjon av selve høytaleren og av bedre elementer at gjøre. Majik høytalerne er og meget gode for sin pris, men di har mye mere karakter, box lyd og en an skarpere overgang mellom diskant og mellomtone. Det er mere sømløst på akurate og det som er av box lyd forsvinner.
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Viss man skikklig bryr seg i at høytalarne skall spele så bra som møjligt blir plaseringen allt viktigere desto mindre rommet blir. Det gjelder og for subb viss en ska kombinere med det senere, og ofte vil den vare et sted man allereda har noe på anlegg for exempel. Derfor kan det og vare bedre at skaffe en høytalare som leverere så langt ned du trenger og klarer få til bra rommet en at ta en mindre høytalare og tenke at du skall få enda lit større lyd sammen med en subb. Selvsakt vil handlere gjerne selge en subb.
Det kan og vare sånn at viss du jobber mer plasering og noe akus
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Tannoy Definition DC-xx serien har alt fra stativ til litt stor gulvmodell.

Tannoy har en viss likhet med Kef sine koaks type elementer, og en viss kontroll på spredningen.

Hørte på et sett Kef Reference i prisklasse rundt 30Kkr for noen år siden, de hadde ok lydbilde men engasjerte ikke rocke foten som Audiovector.
 
H

heia1956

Gjest
Jeg har JBL Studio 530 i rom på 10m2 og til rock og pop fungerer disse glimrende. De har kanskje for lav pris til å bli tatt seriøst men har prøvd med dyrere hifi høyttalere men til min musikk er disse bedre en Tannoy/BW og andre jeg har prøvd.
 

lbo

Medlem
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
19
Antall liker
3
Godt forslag fra Tceteam. Men vær klar over at Spendor SP100 er stor, kjempestor til stativhøytaler å være. Koster flesk også, nærmere 70 tusen. Det finnes imidlertid 3 mindre medeller i SP-serien. Felles for hele serien er at samtlige er fremragende musikkgjengivere. Ta deg tid til å google litt.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.703
Antall liker
3.357
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Viss man skikklig bryr seg i at høytalarne skall spele så bra som møjligt blir plaseringen allt viktigere desto mindre rommet blir. Det gjelder og for subb viss en ska kombinere med det senere, og ofte vil den vare et sted man allereda har noe på anlegg for exempel. Derfor kan det og vare bedre at skaffe en høytalare som leverere så langt ned du trenger og klarer få til bra rommet en at ta en mindre høytalare og tenke at du skall få enda lit større lyd sammen med en subb. Selvsakt vil handlere gjerne selge en subb.
Det kan og vare sånn at viss du jobber mer plasering og noe akus
Jeg vil henge meg litt på her - plassering og akustikk er ultraviktig i et (lite) lytterom. For øvrig vil et lite lytterom generelt ikke gi god støtte for de laveste frekvensene fordi dimensjonene simpelthen er for små - og de lange bølgelengdene kam få en tendens til å kansellere hverandre. (E.g. 20 hz lyd har en bølgelengde på 17 meter, og 40 hz på 8,5 meter.)

jeg har selv (mens jeg bygger nytt lytterom) et rom på skarve 15m2. I det rommet har jeg fått de relativt store kef Reference 207/2 til å spille bra, men først etter finjustering mhp posisjonering. Til å begynne med så slet jeg med FOR LiTE bass, nettopp pga mye kansellering av lave frekvenser. Jeg ville derfor ikke ha gitt opp favoritthøyttalerne dine før jeg hadde jobbet godt med plassering i det aktuelle rommet.

uansett - lykke til!
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Viss man skikklig bryr seg i at høytalarne skall spele så bra som møjligt blir plaseringen allt viktigere desto mindre rommet blir. Det gjelder og for subb viss en ska kombinere med det senere, og ofte vil den vare et sted man allereda har noe på anlegg for exempel. Derfor kan det og vare bedre at skaffe en høytalare som leverere så langt ned du trenger og klarer få til bra rommet en at ta en mindre høytalare og tenke at du skall få enda lit større lyd sammen med en subb. Selvsakt vil handlere gjerne selge en subb.
Det kan og vare sånn at viss du jobber mer plasering og noe akus
Jeg vil henge meg litt på her - plassering og akustikk er ultraviktig i et (lite) lytterom. For øvrig vil et lite lytterom generelt ikke gi god støtte for de laveste frekvensene fordi dimensjonene simpelthen er for små - og de lange bølgelengdene kam få en tendens til å kansellere hverandre. (E.g. 20 hz lyd har en bølgelengde på 17 meter, og 40 hz på 8,5 meter.)

jeg har selv (mens jeg bygger nytt lytterom) et rom på skarve 15m2. I det rommet har jeg fått de relativt store kef Reference 207/2 til å spille bra, men først etter finjustering mhp posisjonering. Til å begynne med så slet jeg med FOR LiTE bass, nettopp pga mye kansellering av lave frekvenser. Jeg ville derfor ikke ha gitt opp favoritthøyttalerne dine før jeg hadde jobbet godt med plassering i det aktuelle rommet.

uansett - lykke til!
Slutten på mitt inlegg forsvant visst, men det var hvertfall akurat det jeg skulle komme frem til!
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Takker for mange gode forslag :)

Jeg skal innom to forhandlere etter jobb i dag å lytte til Audiovector Si1 og Vienna Acoustics Haydn Grand.

Da får jeg ihvertfall dannet meg et inntrykk av hva de kan levere hjemme hos meg.

Foruten disse så syns jeg PCM twenty 22 og Spendor
SP1/2R2 virker veldig spennende.

Må se om jeg ikke klarer å få lyttet til en av disse i løpet av sommeren.

Men får jeg ikke solgt mine nåværende høyttalere innen en måneds tid, så kommer jeg nok heller til å bruke tid på plassering og demping i håp om at lyden blir til å leve med.
 
K

kveita

Gjest
Hei.

Da det som blir lytterommet i huset ikke er større enn 12 kvm har jeg nå lagt høyttalerne mine ut for salg da de dessverre ikke kommer til sin rett i det rommet, noe jeg syns er veldig synd da Explorer Master er fantastiske når de får gode arbeidsforhold.

Så da ser jeg meg nødt til å "nedgradere" til noen mindre høyttalere. Da tenker jeg først og fremst på bokhyllehøyttalere, men gulvstående som fungerer i mindre rom skal også vurderes.

Har etter en del lesning kommet frem til følgende interessante kandidater:

-Kudos Super10
-Linn Akurate 212
-Kef Reference 201/2
-B&W 805 Diamond
-Audiovector Si1 Avantgarde/Arrete
-Dali Epicon 2

Noen med erfaringer/tips angående hva jeg burde velge?

Kan nevne at jeg spiller veldig variert musikk, men det går mest i rock.
Du nedgraderer neppe om du velger Guru QM 10 two.
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Som nevnt så skulle jeg dra å lytte til vienna acoustics haydn grand og audiovector si1.

Først ut var vienna. En meget lekker liten sak, som nok også hadde vært populær hos samboer.

Høyttalerne ble testet med rotel elektronikk og streaming via airplay fra iphone. Dette låt rett og slett tamt og livløst ut i mine ører.
det hjalp heller ikke at airplay var ustabilt. Det ble da koblet opp en rega rp6 som kilde i stedet og da våknet høyttalerne til liv. Dette var en lyd jeg kunne like.

Jeg forlot forhandleren etter en lang og hyggelig prat og gikk videre til neste.

Nå var det audiovector sin tur. Dette var si1 super. De hadde desverre ikke inne de dyrere modellene akkurat nå. Kilden denne gang var linn majik dsm. Dette var andre boller! Disse spilte fletta av haydn grand. Jeg ble veldig positivt overasket over lyden i disse. Det var godt fundament i bassen til å være en liten høyttaler. Den var veldig morsom å høre på og jeg storkoste meg.

Jeg håper også på å kunne teste neste modell på rangstigen si1 signature i løpet av sommeren da jeg er ganske sikker på at den kommer jeg til å like :)
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
@ 2mmy, som jeg nevnte i innlegg #28 "liker du rock så svinger Audiovektor", masse spilleglede i de høyttalerne.

Jeg har og hørt Audiovektor Si3 Avantgarde Arreté med litt bedre Naim komponenter, demonstrert av Ole Klifoth selv, og det svingte bra.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
De spiller, men passer bedre på Naim...
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.703
Antall liker
3.357
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg forlot forhandleren etter en lang og hyggelig prat og gikk videre til neste.

Nå var det audiovector sin tur. Dette var si1 super. De hadde desverre ikke inne de dyrere modellene akkurat nå. Kilden denne gang var linn majik dsm. Dette var andre boller! Disse spilte fletta av haydn grand. Jeg ble veldig positivt overasket over lyden i disse. Det var godt fundament i bassen til å være en liten høyttaler. Den var veldig morsom å høre på og jeg storkoste meg.
2mmy, flott at du har funnet noe som du liker. Jeg har ikke hørt de nevnte Linn høyttalerene, så jeg har ingen formening om hvor gode de er. Det jeg vil påpeke er at man skal være veldig forsiktig med å samenligne lyden i to høyttalere som står koblet opp mot forskjellig elektronikk og i forskjellige rom. Det kan tenkes at dersom du hadde byttet om høyttalerene - til motsatte rom og anlegg - så hadde preferansen endret seg. Prøv derfor å få låne Linn demo paret hjem til deg selv - det er der de må funke. (Beklager hvis det virker litt "patronising"!)
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
2mmy, flott at du har funnet noe som du liker. Jeg har ikke hørt de nevnte Linn høyttalerene, så jeg har ingen formening om hvor gode de er. Det jeg vil påpeke er at man skal være veldig forsiktig med å samenligne lyden i to høyttalere som står koblet opp mot forskjellig elektronikk og i forskjellige rom. Det kan tenkes at dersom du hadde byttet om høyttalerene - til motsatte rom og anlegg - så hadde preferansen endret seg. Prøv derfor å få låne Linn demo paret hjem til deg selv - det er der de må funke. (Beklager hvis det virker litt "patronising"!)
Det er for meg på ingen måte "patronising" Jeg hadde ikke åpnet denne tråden hadde jeg ikke ville ha andres erfaringer og til tider sterke meninger. Jeg lærer utrolig mye av dette :)

Jeg er derfor ikke uenig i det du sier, men rommene var av ca samme størrelse, samt at jeg har til gode å høre forsterkere som gir en så enorm forskjell i lyd i ca samme prisklaSse enda. Kildene Linn DSM og Rp6 kan i min mening ha hatt en større betydning i dette tilfellet.

Men når det kommer til det punktet at jeg skal kjøpe så kommer jeg til å få de aktuelle høyttalerne hjem for en siste vurdering i mitt rom og med mitt utstyr.
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
De spiller, men passer bedre på Naim...
Naim er spennende og jeg skal på et tidspunkt teste en pre/effekt løsning fra dem. Da er det fort mulig at Primare går ut dørene. Men nå er det ikke mer en 7 måneder siden jeg kjøpte primare og settet er vel ikke innspilt engang så lite som jeg har fått tid etter jeg ble far for første gang før jul i fjor. Men nå skal jeg snart ut i pappapermisjon så da blir det andre boller:cool:
 
Topp Bunn