Måling av støy på strømnettet?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Har etter en del fundering funnet ut at jeg har ekstremt mye støy på strømnettet i huset. Har etter tur eliminert komponenter, kabler og lignende.

Merker når kompnenter har stått påslått/spillt på over mange timer så kan lyden bli tildels forvrengt p.a.dette! Med forsterker koblet rett i veggen så er det mye "susing" i diskantene noe som vel taler for støy.

Det som er saken er at alle veilysene i veistubben der jeg bor er forsynt fra mitt nett, eller i hvertfall min stigeledning. Tidligere var sikringsskapet for veilysene i samme skap som mitt sikringsskap, men er i senere tid flyttet ut på veggen av huset. Samme forsyning som før.
Spenningen varierer også kan det se ut som om veilysene er i bruk eller ikke (235-245V)
Er det noen måte å "fikse" dette på, og er det en kurant måte å måle støy på nettet mitt inne i huset for å bevise dette slik at jeg kan få fjerne supply til veilysene! Eller er det bare å gi opp å flytte?

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Hei,
Variasjonen i volt er nok ikke veldig unormal.
Du har jo en powerplant, så hva viser den på THD før og etter rensing?
Skjer det noe med lyden om du kjører 60 sekunders Clean Wave på PPP (to raske trykk på CleanWave knappen?)

KAS

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Susing tilsier at det er høyfrekvent støy. Det må du ha spesielt måleutstyr for å se.
Det er standarder for hvor mye støy utstyr har lov til å slippe ut på nettet. Problemet er at dette må måles i laboratorier, slik at en måling ute hos deg ikke har ikke voldsom tyngde.

Om du har en fluke, så kan du måle RMS støyspenning på høyttalerutgangene når forsterkeren er koblet i veggen. Slå av og på lysene for å se om RMS støy stiger eller synker.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
KAS skrev:
Hei,
Skjer det noe med lyden om du kjører 60 sekunders Clean Wave på PPP (to raske trykk på CleanWave knappen?)

KAS
Thd på PPP ligger vel på kveldstid på 1,5 på det verste jeg har sett. Inn så er del 0.2-0.3
Clean Wave gjør ingen forskjell

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Rhesus skrev:
Susing tilsier at det er høyfrekvent støy. Det må du ha spesielt måleutstyr for å se.
Det er standarder for hvor mye støy utstyr har lov til å slippe ut på nettet. Problemet er at dette må måles i laboratorier, slik at en måling ute hos deg ikke har ikke voldsom tyngde.

Om du har en fluke, så kan du måle RMS støyspenning på høyttalerutgangene når forsterkeren er koblet i veggen. Slå av og på lysene for å se om RMS støy stiger eller synker.
Det er veldig høy "susing", mye likt som en får ved å få støy fra en dimmer, bare mye mer el. høyere. Derfor er jeg misstenker gatelysene for å være synderen!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
OK, da kan det se ut som jeg har funnet problemet jeg har slitt med i fem aar! Satt en ettermiddag/kveld aa spillte musikk og jobbet med aa sette opp hoyttalerene da lyden med ett ble markant daarligere. Tok aa sjekket utforbi i gaten, aa ja ganske riktig, gatelysene var tent. Ble forbannet, bestemte meg for at naa skulle det sjekkes ut om teorien min var riktig, og fant noklene til sikringskapet for gatelysene og giik ut og tok sikringene!!!
Inn igjen for aa lytte! Halleluja! etter 5-10 minutter var lyden der igjen. Gatelysene ble av hele natten og jeg spillte musikk med max kvalitet hele tiden.
Vel for aa si det saann saa blir det ikke mye lys i gatestumpen vaar paa en stund ;D
Har gitt borettslaget beskjed om saken og har krevd at forsyningen til lysene blir fjernet fra min kurs inn til huset.

D

Dilla

Gjest
Flott at du fikk knekket nøtten JK og løst problemet. Ikke værst, det er et godt stykke forskningsarbeid du har utført her 8)
I den lyse årstiden burde det ikke være behov for gatebelysning, og så kan man jo håpe på at gatebelysningen fjernes fra din kurs innen mørkets frembrudd uti september...

Nyt den rene og uforvrengte musikkgjengivelse!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det finnes regler på hvilken kvalitet strømmen inn til ditt hus skal ha som minimum. Trolig oppfylles ikke disse min.kravene med gatelysene på. Jeg ville tatt kontakt med stedets el.tilsyn og forklart problemet og opprettet sak på dette i forhold til el.tilsynet. Så får dem fåreta målinger og evt. bevise/motbevise hvem som har rett.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Noe som er sikkert er at jeg IKKE kommer til aa gi meg i denne saken! Lysene er koblet paa min kurs, skapet henger paa min vegg saa dritten skal vekk! En annen sak er at dette paavirker andre ting slik som PC og TV. TV bildet ble markant bedre med sikringene til gatelysene av.
Jeg har ogsaa hatt merkverdige problemer slik som : trafo i forsterker rok, ladere for traadlose telefoner som ryker, kabelmodemer som ryker, og lyspearer som jeg maa kjope i bulk!

Da jeg nevnte dette for andre beboere rundt her saa hadde dei ogsaa problemer med div. elektronikk som rok uten paaviselig grunn, samt tidvis daarlig bilde paa TV.

Disse utelysene er ur-gammle, muligens 30 aar! Naar f.eks en av lampene er paa vei til aa ryke er det en hoy summing og stoy fra stolpen!

Dette er sannsynligvis et problem for mange men kan vel vere vanskelig baade aa paavise og faa gjort noe med skal en maatte krangle med e-verket, eller veivesen. Slik er jeg heldig da jeg har aksess til sikringer og at dette er et borettslag!

Y

ymir

Gjest
hei
Send en formel klage til netteieren.De er da forpliktet til å foreta en spenningsanalyse etter NVE sine forskrifter.Det jorde jeg.Det ble da oppdaget en del pungter som nettselskapet måtte rette på.Pass på å noter dato og klokkeslett når måling starter og avsluttes,få måleresultatet og henvend deg til en som kan tolke resultatet (vil ikke stole på et svar om at alt er ok).Ved en eventuell uenighet,send klage til NVE.

Det ble ikke noe bedre hos meg etter at netteier rettet opp de feil de ble pålagt av NVE,men jeg vet hva det er som skaper problem for meg.

Har prøvd Isotec og Consonance filtre, Consonance gav det beste resultat (HiFi-Guiden) men ikke godt nok.Hos meg er et DIY DC-filter (felle) løsningen.De to andre filtrene er høyfrekvens filtre og vil ikke ta seg av det en kaller DC komponenter på nettet.

Sjøstrømaudio.com i Sverige og LC audio i Danmark leverer DC filtre.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
JK skrev:
KAS skrev:
Hei,

KAS
Thd på PPP ligger vel på kveldstid på 1,5 på det verste jeg har sett. Inn så er del 0.2-0.3
Clean Wave gjør ingen forskjell
Fint at du har funnet årsaken og forhåpentligvis får det fikset.
Med det du sier over her, er det slik å forstå at det er 0.2-0.3 INN og så 1,5 ut FRA PPP ???
Clean Wave har ikke med slikt å gjøre, den har en funksjon som er mer lik div. demagnetiseringsdingser.

Litt rart at du kan høre at det ikke er god lyd hos deg, trodde det var slik at de forskjellige trafoene i apparatene våre var mer enn nok til å forhindre slikt jeg ::)
Det har i hver fall vært hevdet fra div. hold her inne ;)

Mvh.KW

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Det jeg mener er 0.2 inn på komponentene. 1.5 er selvfølgelig inn på PPP!!
Problemet er borte nå når jeg har tatt sikringene til utelysene, og kommer ikke på med det første ;D

Forøvrig så røk min 3de PPP i dag ??? Det er faen meg utrolig!!! Merket at vifta gikk med bare CD-spiller og Preamp tilkoblet!! Etter en liten stund så sa det klikk, og lyset på PPP forsvant ??? :mad: Så luktet det svidd!!
Fy faen dette må være det værste kinamikket jeg har vert borte i!!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
JK skrev:
Det er vel Lazlo, the hungarian genius som har vært på ferde, tenker jeg.

M

MPT

Gjest
JK skrev:
Det jeg mener er 0.2 inn på komponentene. 1.5 er selvfølgelig inn på PPP!!
Problemet er borte nå når jeg har tatt sikringene til utelysene, og kommer ikke på med det første ;D

Forøvrig så røk min 3de PPP i dag ??? Det er faen meg utrolig!!! Merket at vifta gikk med bare CD-spiller og Preamp tilkoblet!! Etter en liten stund så sa det klikk, og lyset på PPP forsvant ??? :mad: Så luktet det svidd!!
Sjekk denne siden: http://www.cullencircuits.com/
Jeg hadde tatt kontakt med Rick Cullen, han er vel den rette mannen for å se på din PPP!!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Ja, si det! Slik det har fungert til nå så har det virket som lyden blir dårligere over tid. Blir komponentene slått av en stund så er alt OK. Nå kan dette sammenfalle med at nesten all lytting foretas på kveldstid, og da er jo naturligvis utelysene på!
Nå har sikringene til kursen til utelysene vert av en stund og lyden en tilbake i heimen!
Kommer ikke borettslaget opp med en kurant løsning så blir det mørkt i gata her i vinter ;D

aolsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2005
Antall liker
4
Sted
Flateby
Torget vurderinger
18
Sett inn en skilletrafo. En skilletrafo kan fjerne en del uønskede variasjoner i strømkursen da det ligger i spolens natur å motstå enhver forandring pga magnetfeltet den forsøker å holde gående.
Man kan faktisk på billige forsterkere ryke diskant elementer på høyttalere uten en lyd ut av de......
Kult, da høyttaler kablene faktisk kan virke som antenner og plukke opp høyfrekvent lyd som blir forsterket internt i forsterkeren og sendt i retur til høyttaleren. Og når dette er høyfrekvent, så hører ikke det menneskelige øret det og elementet brenner opp.......kult ikke sant....

Nå har de fleste moderne høyttalere filter som skal knekke slikt, men ikke alle...
Derfor er det også ofte en spole i serie med høyttaler på utgange, som stopper høyfrekvent inn/ut.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Så er det vel tid for en liten oppdatering ang. saken min jeg har gående i forbindelse med støy på strønettet mitt!
Sendte brev til styret i borettslaget ang støy fra utelysene i gatestubben her jeg bor.
Fikk brev tibake at saken var avvist!! Dei hadde fått en uttalese fra BKK som er strømleverandør om at en måtte tåle en viss mengde støy på nettet!!! Ingen målinger er gjort og saken er avgjort av "idiotene" i styret på dette grunnlag!!
Var i dag på styrekontoret og leverte ny formell klage på avgjørelsen med en grundigere forklaring på problemet. Havnet da munnhuggeri med "heksa" som styrer der. Makan til arroganse fra både hu og styret. Fikk også beskjed ville jeg gjøre noe med strømmen så måtte jeg ta kostnadene selv. Da jeg sa jeg ville flytte hele dritten fikk jeg beskjed om at det kunne jeg ikke for det formeldt er borettslaget som eier huset mitt, jeg eier "bare" en andel!!! Så det borettsanlegget som forårsaker dritten, eier utelysene, men det er jeg som ev. må stå for kostnadene for å utbedre. Stalin/Lenin og Pol Pot er død, men lever videre i Norske borettslag ???

Så jeg prøver her igjen. Er det mulig å foreta målinger av støyen fra utelysene på min strømkurs, og hvem kan ev. gjøre dette?

Tok også en nærmere titt på hvordan oppkoblingen ser ut, og den er som følger :
Det er en kurs inn i mitt hus. Inne i mitt sikringsskap så fordeler strømmen seg i to. En del går til mine sikringer og den andre delen går ut på veggen til skapet for utelysene i gata. Jordingen er koblet inn på jordingen min for huset. I tillegg så er det koblet opp en fotocelle på veggen til styring av anlegget! Anlegget er også urgammelt, tatt i bruk i slutten på 60 eller begynnelsen på 70 tallet.

Er en helt uten rettigheter i slike saker er mulig for en menig mann å komme gjennom med slike saker? Nå er heller ikke dette bare en sak om hifi lyd, men kvaliteten på f.eks tv bilde og en mengde uforklarlige havari på PC,modem,trafo i forsterker, trådløse telefoner og 3 stk brente PPP. I tillegg er nå ene kanalen på TVen begynnt å skurre!
Er det noen som har noen innspill til hjelp?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
He,He. Var ute for å prøve å legge inn sikringene til utelysene i kveld slik at beboerne kunne ha lys i gata mens jeg var på jobb i 14 dager. He,He da slo jordfeilbryteren seg av hele tiden :eek: Er faen meg ikke mye friskt dette anlegget her nei ;D

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
JK skrev:
Da jeg sa jeg ville flytte hele dritten fikk jeg beskjed om at det kunne jeg ikke for det formeldt er borettslaget som eier huset mitt, jeg eier "bare" en andel!!! Så det borettsanlegget som forårsaker dritten, eier utelysene, men det er jeg som ev. må stå for kostnadene for å utbedre.
Hun har nok rett. Og det å be borettslaget ta opp ting med nettleverandør, er jo bare å be bukkene om å passe havresekken -- ingen av dem har noen grunn til å ville gjøre en jobb her. Men du er strømkunde, så du bør prøve å gå på nettleverandør. Håp at det er målbare feil i utelysene, sånn at du kan fremprovosere et eller annet stygt brev om utbedring.

Alternativt kan du samle de naboene som ser forskjell, og melde inn saken til generalforsamlingen og prøve å få til et vedtak -- vedlegg gjerne egne målinger. Men all den tid du faktisk tar deg inn i noen annens el-anlegg og slår av strømmen deres, så risikerer du godt med kjeft.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Når vi snakker om spenning, hva synes dere om dette:
( PS: se bort fra støvet ::) )

Vedlegg

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
God grunn til å klage, vil jeg si. Lurt å sjekke spenningen på inntaket i sikringsskapet. Det kan jo være noe snusk i annlegget ditt også.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Har du sjekket multimeteret ditt?
Leverandøren har trolig ganske romslige krav til seg selv. Tipper +/-10%.
Sjekk på forskjellige tider i døgnet før du klager. Du større mulighet for å nå gjennom med flere målinger.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Trodde også at det var multimeteret så jeg byttet dette, men målte det samme.
Prøvde da to andre multimetre og disse målte det samme. ( en kamerat målte det samme i sitt hus etter en kontrolltelefon til han)
Det viste seg at "E-verket" holdt på å bytte kabel til den øya jeg bor på, og derfor så gikk vi på aggregatspenning fra andre siden av øya.
Etter denne målingen så ble aggregatet på "min side" av øya også tatt i bruk.
Dette er et par uker siden og jeg har nå 243V inn

Mvh Jan I

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Porcus skrev:
JK skrev:
Da jeg sa jeg ville flytte hele dritten fikk jeg beskjed om at det kunne jeg ikke for det formeldt er borettslaget som eier huset mitt, jeg eier "bare" en andel!!! Så det borettsanlegget som forårsaker dritten, eier utelysene, men det er jeg som ev. må stå for kostnadene for å utbedre.
Hun har nok rett. Og det å be borettslaget ta opp ting med nettleverandør, er jo bare å be bukkene om å passe havresekken -- ingen av dem har noen grunn til å ville gjøre en jobb her. Men du er strømkunde, så du bør prøve å gå på nettleverandør. Håp at det er målbare feil i utelysene, sånn at du kan fremprovosere et eller annet stygt brev om utbedring.

Alternativt kan du samle de naboene som ser forskjell, og melde inn saken til generalforsamlingen og prøve å få til et vedtak -- vedlegg gjerne egne målinger. Men all den tid du faktisk tar deg inn i noen annens el-anlegg og slår av strømmen deres, så risikerer du godt med kjeft.
Du har rett i at dei ikke har noe lyst til å gjøre noe som helst. Jeg har vel ikke tatt meg inn i noens anlegg siden utelysene går på min strømkurs, før var endatil skapet inne i huset mitt. Nå er skapet flyttet på utsiden, men på min vegg og det er jeg som har nøklene til sikringsskapet. At jeg skal godta at dette som jeg ikke eier og ikke har noen kontroll over, og lager store problemer for meg kan ikke være rett. Det er som å drite på plenen til naboen og påstå at det hans problem, og han må ordne opp i det selv!
Har en elektrikker kollega som er kjent med sterkstrøm seier at det ikke er noe problem i montere inn rense utstyr og at el. verkene har slikt. Noen som har erfaring med dette?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Vel har nå via en kontakt fått et svar fra en kar i el verket som sier det at støyen nok er reell og skyldes defekte kondensatorer og spoler i utelysene. Dette kan skape noe voldsomt med støy! Dette går visstnok heller ikke å "rense" eller "fjærne", noe som forklarer hvorfor ikke PPP ordnet opp i dette. Eneste "botemiddel" er å skifte spoler og kondensatorer, eller ev. hele lampene!

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
JK skrev:
Jeg har vel ikke tatt meg inn i noens anlegg siden utelysene går på min strømkurs, før var endatil skapet inne i huset mitt. Nå er skapet flyttet på utsiden, men på min vegg og det er jeg som har nøklene til sikringsskapet. At jeg skal godta at dette som jeg ikke eier og ikke har noen kontroll over, og lager store problemer for meg kan ikke være rett. Det er som å drite på plenen til naboen og påstå at det hans problem, og han må ordne opp i det selv!
Problemet er at når du bor i borettslag, så eier du ikke den plenen som du tror er "din". Men når du sier "min strømkurs", betyr det at når du slår av hovedsikringen din så forsvinner strømmen i de lampene?

Hvis du nå endelig har fått noen i e-verket ditt i tale, så spør om det er noe de kan gjøre for å pålegge forurenseren å rette opp.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Porcus skrev:
JK skrev:
Jeg har vel ikke tatt meg inn i noens anlegg siden utelysene går på min strømkurs, før var endatil skapet inne i huset mitt. Nå er skapet flyttet på utsiden, men på min vegg og det er jeg som har nøklene til sikringsskapet. At jeg skal godta at dette som jeg ikke eier og ikke har noen kontroll over, og lager store problemer for meg kan ikke være rett. Det er som å drite på plenen til naboen og påstå at det hans problem, og han må ordne opp i det selv!
Problemet er at når du bor i borettslag, så eier du ikke den plenen som du tror er "din". Men når du sier "min strømkurs", betyr det at når du slår av hovedsikringen din så forsvinner strømmen i de lampene?

Hvis du nå endelig har fått noen i e-verket ditt i tale, så spør om det er noe de kan gjøre for å pålegge forurenseren å rette opp.
Hoved inntaket er felles med utelampene. Samme med jording. Sikringene er selfølgelig separat. Utelysene tilhører borettslaget, men jeg mener det er e-verket eller strømleverandøren BKK som har driften av utelysene! Eneste måte å "fikse" dette på er å skifte ut defekte drossler og kondensatorer for anlegget er "urgammelt". Støyen er formidabel når lysene er på, og det er ikke bare hifien som lider av dette. Det går ut over både TV og PCer.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.589
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Hei JK.

Ser at du sliter og tror nok veien er "lang" før du får noen til å bytte/oppgradere x-antall gatelys i ditt borettslag.

Jeg jobber i elektrobransjen og vil anbefale deg å prøve en Noratel Iso/støydempingstransformator på din HiFi kurs. Disse kan fåes som stasjonære eller flyttbare og vi har benyttet disse med meget stort hell ved flere anledninger :)

De kan fåes i forskjellige effekt utgaver (1,5KVA, 2,3KVA, 3,3KVA og 4,6KVA) alt ettersom ditt effektbehov.
Bakdelen er at de ikke er så billige, :( men derimot meget effektive ;)

Eks på en 2,3KVA:
Noratel Iso/støydemp.transformator Type:ISO !-10BP Elnr:6644070
Grossistpris ca kr: 8.200,- eksl.mva

gismo

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
gismo skrev:
Hei JK.

Ser at du sliter og tror nok veien er "lang" før du får noen til å bytte/oppgradere x-antall gatelys i ditt borettslag.

Jeg jobber i elektrobransjen og vil anbefale deg å prøve en Noratel Iso/støydempingstransformator på din HiFi kurs. Disse kan fåes som stasjonære eller flyttbare og vi har benyttet disse med meget stort hell ved flere anledninger :)

De kan fåes i forskjellige effekt utgaver (1,5KVA, 2,3KVA, 3,3KVA og 4,6KVA) alt ettersom ditt effektbehov.

Eks på en 2,3KVA:

gismo
Jeg har en Topaz Electronics "line noise suppressing ultra isolator", iso-trafo på 2500VA liggende. Da skulle denne klare jobben da? Svaret jeg fikk via en kar som jobber i El.verket, var at denne type støy ikke kunne "fjærnes"? Min PS-Audio Power Plant (PPP) klarte det i vertfall ikke! Men takk for tips!

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.589
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
JK skrev:
gismo skrev:
Hei JK.

Eks på en 2,3KVA:

gismo
Jeg har en Topaz Electronics "line noise suppressing ultra isolator", iso-trafo på 2500VA liggende. Da skulle denne klare jobben da? Svaret jeg fikk via en kar som jobber i El.verket, var at denne type støy ikke kunne "fjærnes"? Min PS-Audio Power Plant (PPP) klarte det i vertfall ikke! Men takk for tips!
Hei.

Kan jo selvfølgelig ikke garantere, men greit med et forsøk iallefall ;)

gismo

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Skal du komme noen vei bør du be om å få installert en skriver hos deg for å se om du har noe støy av betydning.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Anonym skrev:
Skal du komme noen vei bør du be om å få installert en skriver hos deg for å se om du har noe støy av betydning.
Hvordan blir dette gjort i praksis og hvilket utstyr er dette?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Strømleverandøren din har slikt utstyr.
De kobler opp og lar det registrere spenning og støy over noe tid.
Det skal ikke koste noe.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Audiomix skrev:
Strømleverandøren din har slikt utstyr.
De kobler opp og lar det registrere spenning og støy over noe tid.
Det skal ikke koste noe.
Takk for info Hans! Har sendt dem en mail, men får vel prøve å ringe dem når jeg kommer hjem fra jobb i neste uke.

Y

ymir

Gjest
hei
Hadde en sak gående med min netteiger vår/sommer 2007.Det hele ennte opp med klagesak til NVE,noe som endte opp med pålegg til netteiger fra NVE og trussel om tvangsmulgt i størelsesorden på 1000 Kr pr.dag.De feil som ble avdekket var spenningssprang,spenningsusymetri og flimmer.Spenningsanalysen ble gjort med en Cesinel spenninganalysator på størelse med en gammeldags eleminator,og senere med en masse utsyr som ble foretatt av CEE-energiteknikk (kostet netteiger 5-sifret beløp).Det som SKAL måles er:Spenningens frekvens,langsomme variasjoner i spenningens effektverdi,kortvarige over-og underspenninger,spenningssprang,flimmerintensitet,spenningsusymetri,overharmoniske spenninger,overharmoniske stømmer og fasestrømmens effektverdi.Mener å huske at analysen skulle foregå 1 uke.Netteiger var svært sammarbeids villig i starten,men etter første måling som viste "stygge" verdier som det ble sagt (verdier av overharmonisk langt over grensen som er på 8%) begynte netteiger å trenere hele saken.Klaget derfor saken inn til NVE.
Lykke til.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Ymir:
Kan jeg spørre deg om hvor du bor og hvilke odde harmoniske du hadde?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
ymir skrev:
hei
Hadde en sak gående med min netteiger vår/sommer 2007.Det hele ennte opp med klagesak til NVE,noe som endte opp med pålegg til netteiger fra NVE og trussel om tvangsmulgt i størelsesorden på 1000 Kr pr.dag.De feil som ble avdekket var spenningssprang,spenningsusymetri og flimmer.Spenningsanalysen ble gjort med en Cesinel spenninganalysator på størelse med en gammeldags eleminator,og senere med en masse utsyr som ble foretatt av CEE-energiteknikk (kostet netteiger 5-sifret beløp).Det som SKAL måles er:Spenningens frekvens,langsomme variasjoner i spenningens effektverdi,kortvarige over-og underspenninger,spenningssprang,flimmerintensitet,spenningsusymetri,overharmoniske spenninger,overharmoniske stømmer og fasestrømmens effektverdi.Mener å huske at analysen skulle foregå 1 uke.Netteiger var svært sammarbeids villig i starten,men etter første måling som viste "stygge" verdier som det ble sagt (verdier av overharmonisk langt over grensen som er på 8%) begynte netteiger å trenere hele saken.Klaget derfor saken inn til NVE.
Lykke til.
Tusen takk for info! Skal merke meg dette fremover. Har jo nettopp startet saken, men så langt jeg har funnet ut så er jeg først og fremst plaget med "støy" fra dei 6-7 lysstolpene som er i gatestumpen rundt husene her i laget. Dette er ganske små stolper så ev. utbedringer bør ikke bli i din størrelse orden da problemet sikkert er løst med å skifte ut innmat, ev. drossler og kondensatorer.
Skal ta kontakt med min strømleverandør når jeg kommer hjem.

Y

ymir

Gjest
hei
Målingen viste at det var hovedsakelig 5 overharmoniske som stakk seg ut,med litt på 7 og 9.Med en så stor peak på 5 kunne en tro at det var snakk om resonans på nettet,men slik jeg forstår det opptrer resonans normalt ved mye høyere overharmonisk (19,21 og23).Der ble også vurdert om målingene var riktige.Sleit også med en meget hørbar peak rundt 400Hz som ikke skyltes rommet.En kammerat fikk også målt samme peak med mikrofon/måleprogram,og han bor i en helt annen ende an byen.Har en siv.ing.(jobber i Statkraft) som er tilknyttet same trafo som meg som også sleit med elektronisk utstyr som hang seg opp og måtte resettes.Han tenkte ikke over at det var noe i veien med spennings kvaliteten før han fikk se målingene.Han sier også at de andre problemene som vi audiophile sliter med skydes "alt for lite kobber" dvs. for små trafoer i forhold til forbruket.(Det låter dårlig når forbruket er på sitt høyeste og meget bra når forbruket er lavt.)Jeg tror også at det bør vere et vist forbruk til oppvarming,da en ren ohmsk belastning har en positiv innvirkning på spenningskvaliteten.(fasevinkelen) Holder til postnr.4200

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Typisk likeretterstøy med andre ord :)
Men med det postnummeret ser jeg jo at det er er så rart.

Du har et meget godt poeng angående ohmsk last.

Topp Bunn