Måling av t/s-parametre med REW - tillegsvekt?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg skal til å måle T/S-parametre på noen basselementer med REW. I den sammenhengen er det to måter en kan måle på - enten ved en testkasse med kjent volum, eller ved å tilføre masse til membranen.

Elementene det er snakk om er SB acoustics SB23NRXS45-12 med mms rundt 27-28g.

Så er spørsmålet om tilleggsvekt - hva er egnet vekt, og dette bør vel festes på et eller annet vis så den ikke skrangler. Er det noen tips på dette?

Jeg har ei digital kjøkkenvekt som angivelig måler ned i gram. Nøyaktig nok til å måle vekt? Det er ikke akkurat kalibrert, og heller ikke oppført nøyaktighet her. Gitt at denne kan måle et par kilo, er det kanskje mye forlangt å forvente +-1g nøyaktighet?

Elementene er coated, så jeg spekulerer på å legge ei cd-plate eller to på støvhetta og så bruke en bit tape for å holde den fast. Godt nok?

Johan-Kr
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.905
Antall liker
11.292
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvor mange gram trenger du ? En bit tape på støvhetta, og så blue-tac, sånn blomsterputty ( får på blomsterbutikken) eller noe sånt.
En mutter e.l. satt fast i sånn blomstermasse..........Tape først, så får du det greit av....
Hvis du veier flere muttere, skruer e.l. så får du ei snitt vekt...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tja - godt spørsmål. Hvor mange gram trenger jeg?

Ei CD veier vel 15-16 gram. Kanskje gå på tungrock for å få litt mere? :rolleyes:

Jeg regner med at jeg må ha en signifikant del av Mms for at det skal bli bra, så omtrent 50% av Mms er kanskje passe?

Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Litt googling ga følgende verdier:
Drivere mindre enn 8", trenger 5g vekt, mens 8" bør ha 10g.

Vekten bør måles med 0.1g presisjon, og det kan jo være vrient. Må vel prøve å få lånt ei pickckupvekt...

Johan-Kr
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.905
Antall liker
11.292
Sted
Ytterst i havgapet...
20 muttere til 50 gr.. ? :) - og litt dobbelsidig tape..... ellers får du gå til gullsmeden i gate-1.... :)
 
Topp Bunn