Måling og kalibrering av hjemmekino (REW)

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri fått tid til ordentlig måling og justering av min hjemmekino. Hadde opprinnelig en avtale med en profesjonell, men ble avlyst pga covid. Tenkte derfor å starte selv, men nå husker jeg ikke så mye ettersom det begynner å bli en stund siden forrige målinger. Bruken av REW kommer nok fort tilbake når jeg kobler opp. Det er også flere gode guider her på forumet.

Jeg skal måle og justere høyre, venstre og senter. Hvordan gjør jeg egentlig dette i praksis? Må vel bruke testtonene i REW og dette er jo fint for H/V, men hvordan gjør jeg dette for senter? Er det en enkel fremgangsmåte eller må jeg sette prosessoren i "lyd i alle kanaler" og koble bort de andre kildene?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Du bruker hdmi og ASIO for overføring. Da kan du enkelt måle hver enkelt kanal i REW :)
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Det høres ut som et bra tips. Men jeg er litt blank: ASIO og HDMI? Dvs et eksternt lydkort med HDMI utgang? Er dette kombatibelt med Mac?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Det høres ut som et bra tips. Men jeg er litt blank: ASIO og HDMI? Dvs et eksternt lydkort med HDMI utgang? Er dette kombatibelt med Mac?
Har du ikke hdmi utgang på Mac'en da? Da trenger man ikke noe eget lydkort for lydoverføringen.

Jeg kjenner ikke Mac , men regner med de har mye av de samme funkjsonene.

Får satse på det kommer noen Mac-brukere på banen her som kan hjelpe.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Har HDMI. Altså bare å koble direkte via HDMI og styre de forskjellige kanalene direkte i REW?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Har HDMI. Altså bare å koble direkte via HDMI og styre de forskjellige kanalene direkte i REW?
Stemmer det ja.
Da kan du velge mellom høyre , venstre , senter , sub , sr , sl , sbr og sbl. Men dem har bare nr og ikke navn , men du hører jo fort hverm det gjelder :)
Høydekanaler virker ikke hos meg hvertfall.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML
S

Syncrolux

Gjest
HDMI støtter bare 8 diskrete kanaler, bare så det er nevnt.

Når det kjøres Atmos signal via HDMI så er resten kodet inn i de åtte antar jeg.
 
Topp Bunn