Målinger av Onkyo RZ-1100

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
8.058
Sted
Kongsberg
Jeg kjøpte denne for noen år siden. Den hadde fått OK reviews og har støtte for ATMOS. Nå som kinoen min (endelig) er ferdig ville se litt på hva den er god for.
1736015551904.png

Spesielt viktig er det å se hva som bor i "Pre out" utgangene siden der skal det sitte en god DAC fra AKM (AK4490EQ). Det jeg er litt skeptisk til er om Onkyo har klart å holde dette signalet bra etter at det blir kjørt gjennom alt av multikanals volumkontrollchipper og billige opamper. SE på alt det her.... 😬
1736016785494.png

THD+N vs frekvens på HT utgang
Testen er gjort med ca. 2,85V spenning på utgangene med 4Ω last tilkoblet begge utgangene. Dette tilsvarer 2W effekt per utgang. Forsterkeren er satt i «direct» mode som skal gi best resultat. Tonekontrollene er da satt ut av drift.
Vi ser at ved 6kHz så har vi 2 harmonisk ved -92dB og 3 harmonisk ved -73dB. Totalt blir dette rundt 0,02%. Ikke særlig bra...

1736015756655.png

Her er effekten økt til 25W, og vi får da en god dose 3 harmonisk med på kjøpet når det spilles musikk.
1736015898421.png

THD+N vs effekt på HT utgang
4 Ohm last på begge kanaler og med volum satt til 80,5. Input sweepes fra 5% til 100% digitalt. Frekvensen er 1kHz.
Dette er ikke det vi ønsker oss fra en «Litt dyrere» receiver som skryter av DA konvertere som er bra osv.

Allerede ved 2W effekt passerer vi 0,01% forvrengning, og ved 10W er vi på 0,03%. Den klarer å levere 240W effekt med 0,1% forvrengning før denne skyter i været.
1736016030206.png

Pre out.
Her ser vi samme måling som over, men X aksen er digitalt signal inn fra 5% til 100%. Målekanal1 (grønn linje) er koblet til «preout» på høyre kanal, og målekanal 2 (gul linje) er koblet til (samme) høyre høyttalerutgang.

Vi ser at pre out holder et pent og anstendig signal hele veien med lav støy og forvrengning selv om samme kanal driver 240W effekt ut. Dette viser at det er god skjerming mellom signaldel og effektdel internt i forsterkeren. Jeg prøvde å koble av lasten, men signalet ble ikke bedre på pre out.
1736016107547.png

Konlusjonen er altså (ikke overraskende):
Er ikke lydkvalitet superviktig fungerer de innebygde forsterkerne fint, og kan sparke godt med liv i kinohøyttalere uten særlig hørbar forvrengning.
Skal man ha renere lyd har man tilgang til god signalkvalitet med meget lavt støynivå på pre out. Det er kun en 3 harmonisk på -100dB som ødelegger litt slik at vi havner på "bare" 0,001%.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.912
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Føler meg (nesten) nødt til å spørre:
Hvor mye forskjell hører du (på lyd ut av høyttaler) på 0,01%THD vs 0,001%THD uansett effekt ?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.651
Torget vurderinger
2
Folk hører ikke 0.3% forvregning og støygulv under -60db , og få her inne hører noe over 12kHz så det meste kan passere som hifi
hvordan vet jeg det? Det er slik min rørforsterker måler og den høres helt fin ut..o_O

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
8.058
Sted
Kongsberg
Det er en Rohde&Schwarz UPV Audio analyzer.
Det er lett å høre høre forvrengning, men det kommer an på hvordan den arter seg. Det er derfor ikke nok å se på THD+N tallet alene. Der summeres jo alt, inkludert støy, og jeg liker derfor best målinger som også viser FFT spektrumet sammen med THD+N tallet slik som på målingene over.
På den annen side er THD+N tallet en god nok indikasjon alene hvis det er lavt nok. Er det f.eks 0.001% så er man relativt sikker på at det ikke vil kunne høres uansett.

F.eks. Bruker man en forsterker med THD på 0.01% som består av 2 ordens forvrengning i en forsterker som driver basser vil det ikke være hørbart. Men er det en 4 ordens eller høyere kommer den rett i det frekvensområdet ørene er følsomme, og da også via basselementet som gjerne er mer effektivt i samme område.

Topp Bunn