Månebasen

G

Gjestemedlem

Gjest
USA planlegger en bemannet base på månen fra 2020. Dette vil fungere både som en forskningsbase og som en del av et prsjekt med å sende mennesker til Mars.

Virkelig et spennende prosjekt som Norge burde involveres i. Vår tradisjon som sjøfarere og pionerer (Nansen, Amundsen etc.) vil kunne videreføres i prosjekter som dette. Desuten vil det være gunstig å være med å utvikle teknologien på dette området som kommer til å bli svært verdifull i fremtiden.

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2006/12/05/485032.html

http://www.aftenposten.no/viten/article1557207.ece

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Norge er jo representert via ESA, vi har jo allerede bidratt med hardware eller software til flere sattelitt prosjekter.
Så rike som vi er her i Norge kunne vi godt bidratt med noen flere kroner til et slikt spennende prosjekt.
Det er synd at det tar så lang tid som til 2024 før en månebase er operativ. Er det EN ting jeg gjærne skulle gjort før jeg tar repern, så er det å ha sett jorda fra verdensrommet.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.294
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Da er det bare å dra til Russland/Khasakstan. Men billig er det ikke.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Mange vil sikkert si det er galskap, men jeg synes det er helt toppers.

Koster mye penger og alt det der, men det kan nok gi oss uvurderlig informasjon. Uansett er det jo bare et tidsspørsmål før vi må sette snuten utover hvis vi vil overleve.

Mvh

O

OivindJ

Gjest
Er det EN ting jeg gjærne skulle gjort før jeg tar repern, så er det å ha sett jorda fra verdensrommet.
Eller i det minste å se et annet menneske på Mars.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Det må bety at innen 2020 så bør det være veldig stille på debatten om månelandingene.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.411
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tja - Stephen Hawkin mener jo at mennesket bør kolonisere andre planeter for ikke å ha alle eggene i en kurv, og jeg er tilbøyelig til å gi mannen rett i det.

I så tilfelle, så er en månebase et viktig skritt på veien.

Johan-Kr

O

OivindJ

Gjest
Tja - Stephen Hawkin mener jo at mennesket bør kolonisere andre planeter for ikke å ha alle eggene i en kurv, og jeg er tilbøyelig til å gi mannen rett i det.

I så tilfelle, så er en månebase et viktig skritt på veien.

Johan-Kr
Dette synes jeg er interesant. Tipper at de som bidrar til dette, med en patent eller to, kan sikre seg en plass i fremtidige historiebøker.

Kan se ut som om de som skal bo på andre planeter, med annen atmosphere og tyngdekraft, må være gen-manipulerte da. Vil vi kalle dem homo sapiens?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Dette synes jeg er interesant. Tipper at de som bidrar til dette, med en patent eller to, kan sikre seg en plass i fremtidige historiebøker.

Kan se ut som om de som skal bo på andre planeter, med annen atmosphere og tyngdekraft, må være gen-manipulerte da. Vil vi kalle dem homo sapiens?
Akkurat denne problemstillinen har blitt tatt opp i flere "tenke-tanker"
Barn unnfanget i lav gravitet eller med et annet forhold av f.eks luft og karbondioksyd vil mest sansynligvis være mere tilpasset slike omgivelser og vil derfor avvike i noen grad fra vanlig Homo Sapiens. dette vil mest sansynligvis være enda tydligere i f.eks interstelare reiser der mennesker må leve i lav gravitets forhold i opptil flere generasjoner. Noen forskere mener til og med at vi kan se barn som blir født uten ben, men med to par armer...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.411
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Noen forskere mener til og med at vi kan se barn som blir født uten ben, men med to par armer...
Også kjent som Quaddies i SciFi bøkene skrevet av Lois McMaster Bujold http://en.wikipedia.org/wiki/Lois_McMaster_Bujold

Quaddies er genetisk modifisert for å jobbe og leve i fritt fall og har et sett ekstra armer istedenfor bein.

Hovedparten av disse bøkene handler om Miles Vorkosigan http://en.wikipedia.org/wiki/Miles_Vorkosigan

For de som liker SciFi, så er dette bra bøker.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Jeg synes vi skal anlegge kjernefysiske kraftverk på andre planeter og transportere strømmen i kabler til jorden.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Hmm... fremtiden er trådløs... Kanskje værdt å tenke på i denne sammenhengen ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg synes vi skal anlegge kjernefysiske kraftverk på andre planeter og transportere strømmen i kabler til jorden.
Ingen dum ide. Hva med Trondheim og Mars til å begynne med.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Personlig er jeg mer opptatt av om denne "månebassen" vil påvirke lyden her på jorden.

Kan det være snakk om en slags subwoofer de skal ha der? Nede i et krater?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Innen 2022 har McDonald etablert seg på månen.
Haliburton står for utbyggingen.

G

Gjestemedlem

Gjest
..og det er negativt, i dine øyne, fordi.... ?
Kanskej fordi begge disse navnene symboliserer det mest korrupte og begredelige ved den vestlige sivilisasjon.

O

OivindJ

Gjest
Kanskej fordi begge disse navnene symboliserer det mest korrupte og begredelige ved den vestlige sivilisasjon.
Ok, månereise = positivt og kapitalisme = negativt.

Dere får ha en god tur, begge to, i år 2525...

G

Gjestemedlem

Gjest
Ok, månereise = positivt og kapitalisme = negativt.

Dere får ha en god tur, begge to, i år 2525...
Ikke noen kritikk av kapitalismen som sådan. Men selskap som Haliburton har gjennomkorrupert det den amerikanske adminsitrasjonen, sindlet staten for store summer, og er ikke mye bedre enn andre leiesoldatfirmaer som Aegis, bare mye større og farligere. Den representerer privatiseringen av drittjobbene og de politisk belastende oppgavene i det amerianske militære. En gjeng med svin m.a.o.

McDonalds og deres usunne mat har vært med på å øke helesproblemene i den amerikasnske befolkningen. Deres kampanjer for å få barn og unge til å konsumere den frityrstekte søppelmaten derer har nok ført til flere dødsfall enn det meste annet man kan sameligne med.

McDonalds er matvareindustriens svar på heroinlangerer. Og står sikekrt bak flere dødsfall enn sistnevnte. Selv om begge har sin rettmessige plass i den moderne kapitalismen.

Derfor er det plass til både Haliburton og McDonalds både på månen og her hjemme. Men man trenger ikke like dem av denn grunn.

O

OivindJ

Gjest
Ikke noen kritikk av kapitalismen som sådan. Men selskap som Haliburton har gjennomkorrupert det den amerikanske adminsitrasjonen, sindlet staten for store summer, og er ikke mye bedre enn andre leiesoldatfirmaer som Aegis, bare mye større og farligere. Den representerer privatiseringen av drittjobbene og de politisk belastende oppgavene i det amerianske militære. En gjeng med svin m.a.o.
Ok, du kan få bli med, innen noen få tiår. ;)

Den rosa panteren derimot må vente, for vi kommer sikkert til å fortsatt mangle sykehusplasser og bla bla bla.. ;D .

Topp Bunn