Møbeltips for allminnelig hifi brukere

Ian_Curtis

Medlem
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Jeg antar at det er mange som har vurdert å kjøpe hifi-møbler og sluttet å lete med konklusjonen at

1. de fineste møbler er dyrere enn hva koster sitt stereoanlegg!

2. de som kan kjøpes er enten stygg enten dedisert til AV (det vil si med TV mellom høytalerne - noe som passer ikke alle, hvertfall ikke meg)

3. Ganske vanskelig å finne en møbel med fornuftig pris som kan brukes også med platespiller på toppen.

Men her er det i Sverige, møbler som har til og med alt :
(nærmeste butikk ligger i Karlstad).



http://www.mio.se/produkter/showkat-bot.html?kategori=mediamobler

I Tyskland:

http://www.armondo.de/index.php?ref...dgB3iqXB39ZQtz7R0n&sessionida=570072&httpref=



Hvis det har hjulpet noen...
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg tror de fleste som leter etter hifi-møbler legger vekt på vibrasjonsdempning. Kan ikke se at det er inkludert i dine forslag?
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Back_Door: Se punkt 1......
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Bruker selv Motana-reoler, men det er i første rekke fordi de gir stor frihet ved lagring av cd-er, lp-er og diverse komponenterer.

http://www.montana.dk/Engelsk/01_univers.htm

Dette sammen med stein eller andre dempeanordniner fungerer bra.
 
B

Back_Door

Gjest
Er ikke et hi-fi møbels viktigste oppgave å motvirke vibrasjoner og resonnans? Må det nødvendigvis bli så veldig dyrt for å klare en slik oppgave? ???
 
K

kbwh

Gjest
Denne får faktisk plass til et helt stereoanlegg bak sine frostede glassdører. Jeg har komponenter på 44.5cm bredde i et slikt på stua.
Det morsomme er sågar at fjernkontrollen fungerer selv med lukkede dører.



Koner liker sånt, og ikke er den ødeleggende for lyden heller!

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...d=10103&storeId=16&langId=-14&productId=51760

Mvh Vidar P
Så fjernkontrollen virker gjennom dørene? Plutselig rykket Bondesjenken fram i feltet igjen!
Har vært inne på tanken om å henge en sånn på veggen (Regaen er litt teit) ved hjelp av vinkeljern.
Har du "alt" stående inni der?
Hvor dype er de Audiolabene dine? 337mm ...hva skulle man gjort uten www?
Hva med luftgjennomstrømning?
Har du skåret huller hist og pist?
Annet jeg burde vite?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mine forsterkere er "kalde" og alle 4 monoblokkene tåler fint det. Som du ser er det 4 dører. Bak hver dør er en glasshylle, og dermed står ett komponent på "dørken" og ett på glasshylle. Jeg har to monoblokker bak hver av de ytterste dørene. De to i midten inneholder hhv platespiller m/ psu, og preamp/riaa.

Du må uansett skjære endel huller til ledninger osv, og det gir til meg tilstrekkelig lufting. Om jeg spiller veeeldig høyt på tungdrevne høyttalere over lang tid, hender det at jeg for syns skyld åpner dører til effektforsterkerne. Ellers har de termoprotect så det er uansett ikke noe problem.

Dybde...? Husker ikke, du får google. Men hele Linn LP12'en går inn!

Mvh Vidar P
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Jeg har kopiert og modifisert benken til OS, stiv som fy og tung som bly.. hehe. Bare benken veier vel 80kg.
 
K

kbwh

Gjest
Takk Vidar,

Dette er det hotteteste konevennlige hifitipset jeg har fått på lenge.
Audiolabene er googlet til 337mm, faktisk litt dypere enn Tandbergene
3026en min drar ca. 110W på tomgang. Får lage noen huller.
Ellers er jeg såpass slapp av meg at jeg tror Micromegaen og Regaen kan få stå oppå. Eventuelt kan Regaen fortsette livet på veggen. En samtale med fruen er påkrevd.
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Corras i bjerkefiner koster 295,- hos IKEA. Den hvite utgaven koster 195,-.



Jeg bruker denne limt til en plate av MDF med islagsmuttere og Soundcare føtter. (Det går ikke an å sette islagsmuttere direkte i den tynne pappen). IKEA lack er en klassiker til Linn LP-12, og Corras er av samme materialer. Det er vel ikke usannsynlig at dette er en god løsning lydmessig også?
 

Ian_Curtis

Medlem
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Hey Shoganai! Du har vunnet årets budjettsvennlig hifimøbel du ;)

mdf planker er sikkert bra med din dempeløsning på føttene !

bravo!
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.970
Antall liker
28.180
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Re: Møbeltips for alminnelige hifi brukere

For min del ble det Lack-bokhylla fra IKEA, fjernet én av hyllene, så ble det så fin plass atte....

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...d=10103&storeId=16&langId=-14&productId=66548

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...d=10103&storeId=16&langId=-14&productId=11140

Det er vel ikke en løsning jeg er alene om her på forumet tenker jeg.
Kjøpte i samme slengen to vanlige små Lack bord som hylla ligger oppå. Det ble fin "arbeidshøyde", og det hele gir inntrykk av å være ETT møbel.

Veldig fornøyd.... ;)

Mvh

Lagga
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Har Bonde. Godt fornøyd med det. Ikke dyrere enn at jeg har tillat meg enkelte tilpassinger, les hullbor for ledningsføringer. Alle CDer og LPer er tryllet "vekk" bak glass. Får skryt fra kona og venner. ;D

Alternativ kan være club8 fra Bo-konsept. Forhandles av Skeidar.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har gjordt som Lagga.
Som dere ser, har jeg satt store gummierte/aluminium hjul under.(fra IKEA)
Dette er fint når jeg vil kable om på baksiden....
OBS! pass på å lime både skruer og plate på hjulene til "treverket". Det er rimelig porøse saker.
Og det er derfor Lack fungerer mener jeg.



Oppsettet er litt forandret siden dette bildet ble tatt.
Flerkanals er kastet ut ;)

Bedre riia og ny vinylspinner er anskaffet.
 
B

brand-x

Gjest
Back_Door !

Du har vel beskrevet essensen ett hvert "riktig" hifi-møbel skal ivareta. Det jeg ikke helt forstår er hvordan man kan bruke tildels ufornuftig mye av budsjettet på dyre kabler for så å nesten "drite" i møblet som har akustik påvirkning på komponentene + en rekke andre parametre som har lydforbedrende potensiale. I alle fall i teorien, men den gjelder jo også i stor grad kabler. Men uansett for å ikke hisse på meg noen så har du som sagt veldig mye rett . det finnes noen som er opptatt av livet til komponetene.

mvh
brand-x
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det er nesten ikke grenser for hva folk får seg til å tro på, alt for lyden. Trådstarters ide er absolutt vettug, hifi-møbler skal ikke koste skjorta.
Men for all del, hvis noen har for mye penger og for lite vett er det deres sak. Sjøl har jeg hverken dyre kabler eller hifi-møbler, har heller ikke bytta en bit i anlegget siden en gang i forrige århundre. Derimot har jeg meget god lyd.


Mvh. RS
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Det er nesten ikke grenser for hva folk får seg til å tro på, alt for lyden. Trådstarters ide er absolutt vettug, hifi-møbler skal ikke koste skjorta.
Men for all del, hvis noen har for mye penger og for lite vett er det deres sak. Sjøl har jeg hverken dyre kabler eller hifi-møbler, har heller ikke bytta en bit i anlegget siden en gang i forrige århundre. Derimot har jeg meget god lyd.


Mvh. RS
Jeg har et ganske bra hifi rack. Får vel konkludere med at jeg har for lite vett da.
Setter stor pris på at vi har en så god og riktig fasit som deg her på forumet Hr. Solhaug.
 

Konrad2

Fersking
Ble medlem
27.01.2006
Innlegg
2
Antall liker
0
Er du snekker ;)
Smart ide med høyttalerfrontstoff.
Uansett, burde det ikke vært litt mer luft rundt høyttalerne?
Er ikke snekker nei ;). Men som en ekte prylbøg jeg er så har jeg en del "powertools". Og disse må jo brukes til noe..... hovedgrunn for at jeg laget dette racket var at guttungen ikke skal klå. Derfor er det heller ikke håndtak på dørene.

Før jeg bygget dette hadde jeg 2 stk Target rack med spikes. Disse kostet ca. 7k totalt. Pene å se på, men for lydens del har det ingenting å si.

Når det gjelder luft rundt høytalerne så er FL ganske innestengt. FR har godt med luft på den andre siden. Avstand til bakvegg er ca. 35 cm. Dette er sikkert ikke optimalt, men romkorreskjon fikser vel den saken? :D
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg har tatt en Lack, saga den i to, og skrudd den liggende fast til veggen med 2 x 50cm hylleknekter som hver tåler over 100kg. Siden knektene er 50 cm, blir det 10-20cm bak til kabler. Hvis man vil bruke hele hylla er det bare å sette en knekt på midten også.

Fordelene er at det ser luftig ut, suverent i forhold til gulvbåren resonans, og veldig lett og vaske under ;D

Ulempen er at den er litt krevende å flytte på :(

Puma
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hva gjorde du med endene etter saging?
Hei.

Jeg har ikke gjort noe med dem ennå, siden de er ganske godt skjult, men det jeg tenkte å gjøre var å ta finer fra restene og lime på. Kan bli fint det. Bortsett fra endene og midten er Lack bare papp/luft inni, så de er lette å få fra hverandre.



Som dere ser er knektene inni hylla. Rullesteinene er ikke et tweak ;) Må bare kjenne litt på de når jeg savner Norge veldig mye her i Køben :'(
Nå har den sagingen gitt inspirasjon til en ny ide. Det er å lage en tilsvarende "boks" i et annet materiale som har andre resonansegenskaper enn Lack. Det vil vel i praksis si et materiale som kan drenere bort ressonans fra komponentene, og samtidig ta opp i seg minimalt med bølger fra luften. Starter en ny tråd på det :)

Puma
 
Topp Bunn