Møffe's meritter.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Den har vel ca samme effekt som en rørforsterker også :D
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Pas på ikke at dehydrere, her i sommervarmen.
    Møffe's tvivlsomme garage-assistent, er bagud med væskeindtag. .
    Men det er nok for sent.
    Øllet løber lige i gennem, skønt der ihærdigt prøves på at opretholde et BMI over 5...

    Resized_20200627_150938_2511.jpeg
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    I skrivende stund arbejdes der:
    Resized_20200723_215825_6171.jpeg

    Det simple drivertrin, DC koblet frem til udgangsrør.
    Resized_20200723_215743_6025.jpeg

    Hvorfor dette billede optræder to gange, er mig ubegribeligt.
    Resized_20200723_220259_8013.jpeg

    Terminalplade, med gain kontrol, skift mellem direkte eller kondensator på indgangssiden, HT terminaler i sober udførelse, samt skimtes det. at der er gul bøsning til jording af det kommende indbyggedel AC-line (EMI) filter med DC stop.
    Resized_20200723_215743_6025.jpeg

    (gentagelse)
    Resized_20200723_215825_6171.jpeg

    (igen....)
     
    Sist redigert:

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Dialog er der ikke meget af. Dette skyldes måske tildels Møffe's tilsyneladende ganske egenrådige måde at begå sig på. Nu har jeg, som værge for Møffe, besluttet at han skal tage en slapper i sin hule træstamme, og Møffe's værge, en ganske hyggelig, halv-gammel radiomekaniker der altid også har rodet med "High-end"* og Hi-Fi generelt overtager beskrivelsen af igangværende lille diskrete rør-bamse-projekt.
    Diagrammer, fiduser og detaljer kommer også til at flyde lidt lettere.

    Billeder fra dagens kamp:

    Resized_20200729_130651_1601.jpeg

    Øverst til højre: EMI filter (på bagsiden) samt DC-spær og soft-starter, med terminaler.
    Jordforbindelse er ført ud særskilt, til der en dag etableres HI-FI ground...

    Midt til højre: Gitter-forsyning, samt justeringer til Gitter forspænding til de ialt 8stk. KT120 flasker.

    Køres parvis i parallel. En justering til fastlæggelse af arb.punkt, den anden er til Balance-justering ag arb.punkt.
    Ialt fire justeringsmuligheder til de to sæt KT120.




    Resized_20200729_130710_1497.jpeg



    Resized_20200729_130742_467.jpeg


    Om der skal DC- eller AC kobles på indgangstrinnet må være en smags sag, eller hvis en pre-amp er DC-ustabil.

    (eller hvis lyden af MUNDORF er et must...)


    *High-End..
    Et flydende begreb, men i min verden omhandler det udstyr der er bygget mere end almindelig godt, til at opfylde mere end almindelige krav, til ualmindelige høje priser.
    Man kunne ønske at en sådan ildhu også fandtes på indspilningssiden. Altså derude i lydstudierene...)
     
    Sist redigert:

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Tro mig, jeg forventer at prøvekøre driver-trinnet her i løbet af weekenden.
    Der skal tilpasses lidt omkring fasesplitter. Denne afviger fra det oprindelige diagram, da jeg har fået lyst til at lege med en "floating-paraphase" kobling...
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    På trods af det gode vejr, er der bygget lidt videre. Dog ikke som forventet. Temperatuer der kalder på let udendørsaktivitet...
    Resized_20200801_204549_7788.jpeg



    Men der er dog blevet til en næsten hel opbygning af indgang, fasevender og driver...
    Resized_20200801_212615_6663.jpeg


    De små flasker med sokkel er placeret. Ligeledes de store flasker, uden sokkel men med prop. Disse er placeret i komfortabel nærhed af forbrugs stedet...
    Resized_20200801_212711_2393.jpeg

    Bemærk typeskilt til en gammel Citroën, Dyane-6.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Meget pent håndverk :), og ikke verken strikk, papirklips eller ulltråd i olje å se til tross for at den er bygget av en danske !!!!
    Mvh.
    Rolf

    På trods af det gode vejr, er der bygget lidt videre. Dog ikke som forventet. Temperatuer der kalder på let udendørsaktivitet... Vis vedlegget 653447


    Men der er dog blevet til en næsten hel opbygning af indgang, fasevender og driver...
    Vis vedlegget 653448

    De små flasker med sokkel er placeret. Ligeledes de store flasker, uden sokkel men med prop. Disse er placeret i komfortabel nærhed af forbrugs stedet...
    Vis vedlegget 653450
    Bemærk typeskilt til en gammel Citroën, Dyane-6.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    10
    Tro mig, jeg forventer at prøvekøre driver-trinnet her i løbet af weekenden.
    Der skal tilpasses lidt omkring fasesplitter. Denne afviger fra det oprindelige diagram, da jeg har fået lyst til at lege med en "floating-paraphase" kobling...
    Dette er skikkelige arbeider! Oversiktlig og veldig profft utført!!
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Mange tak. Det gode vejr har besværlig gjort indendørs arbejde...
    Men lidt billeder og info.


    Driver trin meget tæt på præmiere.
    Resized_20200802_193440_4512.jpeg







    Det er denne koblingsmetode der er udført. Floating paraphase må vente.....
    Resized_20200802_193534_9321.jpeg
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Ganske let varmedis og 32 grader på terrassen, behagelig temperatur i den skumle underetage, samt 5 gr.C i køleskabet.
    Denne fuldkomne kombination er udnyttet, da konen ligeledes er på weekend vagt. ;)
    Resized_20200809_144817_9181.jpeg

    ECC83 i indgang som spændingaforstærker, 6SN7 differentialforstærker og endelig nok
    en gang 6SN7 koblet som katodefølger til udgangsrørene. Der stopper kredsløbet p.t.
    Der skal opbygges gitterktredsløb, samt forsyning heraf.





    Resized_20200809_141640_2137.jpeg

    Fasevender uden det store tomult... Kan levere over 100volt spændingssving til gitteret på de stakkels KT120.
    Her er loftet så også ramt godt og grundigt.

    Det endelige gain er ikke fastlagt endnu, men kommer når fb. sløjfe og frekvensgang er tilpasset.
    driver er 1dB mede ved 35Khz. og i den anden
    ende er det ved ca. 25 Hz at det begynder at dykke, men igen; det er umodkoblet p.t.



    Resized_20200809_142934_1194.jpeg
    Resized_20200809_143012_245.jpeg


    Lidt værkstedshygge.
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Et nyt og sidste læs komponenter er ankommet. Jeg vil ikke benytte NOS, for når disse er brugt, er der ikke flere. "Jensen" er godt, men når der er tale om noget kundespecificeret der ikke længere fremstilles, har jeg måttet ty til MUNDORF, både fordi de er ganske godt opreklameret, og at jeg henter dem engros....

    Spilleklar....?

    Måske i denne uge.🎼🎯---forhåbentlig.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Hei Møffe !

    Har fulgt med litt på ditt prosjekt, og kan se at du har erfaring fra å ha jobbet innvendig i apparater før. Din måte å føre ledninger på er veldig smuk og ryddig.
    Er denne kretsen du bygger noe du selv har konstruert eller er det grunnlag fra en kjent forsterker som du gjør din versjon av ?
    Har kun en liten ting å kommentere og det er at trimmingen av ender på dine loddepunkter ikke står i stil til resten ;)

    Nyter å følge med da det er DIY som jeg synes er mest interessant her på dette forumet.

    Mvh
    Frode
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    ifö.... Troede de kun fremstillede "Blues-mikrofoner"

    (disse i badeværelset fritstående ting man enten kan sidde på, eller i tilfælde af en god gang "blues-hangover", kan knæle for, og fremsige følgende drengenavne: Ulrik, Ruben...)
    Resized_20200815_202846_5151.jpeg
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Hei Møffe !

    Har fulgt med litt på ditt prosjekt, og kan se at du har erfaring fra å ha jobbet innvendig i apparater før. Din måte å føre ledninger på er veldig smuk og ryddig.
    Er denne kretsen du bygger noe du selv har konstruert eller er det grunnlag fra en kjent forsterker som du gjør din versjon av ?
    Har kun en liten ting å kommentere og det er at trimmingen av ender på dine loddepunkter ikke står i stil til resten ;)

    Nyter å følge med da det er DIY som jeg synes er mest interessant her på dette forumet.

    Mvh
    Frode

    Mange tak, og der er nu pyntet på loddearbejdet.
    Med hensyn til hvilket diagram, og om det er "mit eget" , kan jeg kun svare at udgangspunktet er er seriefremstillet forstærker, som jeg for nogle år siden havde fornøjelsen af at lytte på, hos en jeg træf på et Dansk forum. (et forum hvor jeg ikke må være mere, på grund af en indskrænket redaktør og enevældig ejermand). Så kontakten med vedkommende er også gledet ud, han blev skilt og flyttede... Med dengang var planen at jeg fik kopi af diagram med, for at vi så senere skulle løbe forstærkeren i gennem, og se på om der kunne optimeres. Fabrikat husker jeg ikke, diagrammet med kredsløbsbeskrivelse er i sin helhed bortkommet, men det var en DC-koblet sag med 6SN7, ECC83 og KT88.
    Diagramfragmenter og mangeårig erfaring med rørteknik ligger til grund for denne udgave:

    Resized_20200816_102807_1038.jpeg


    Som tidligere ivrig samler af gamle radioer (og TV) til istandsættelse, syntes én ting sikker: Alt monteret på print, vil ved kontinuerlig brug, gå til...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Må bare si meg helt enig.
    Lykke til Møffe den dagen du skal koble den til høytalere, lydkilde og prøve den for første gang.
    Jeg går ud fra, at Møffe ikke trænger held og lykke, da han har fuldstændigt styr på det, fordi han ikke stresser.
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Hm.. Møffe på flaske... :rolleyes:

    Jeg skal på det skarpeste beklage det totale fravær af "rørbamse relaterede aktiviteter".
    Men DENON poa-10 sættet er oppe at køre igen.
    Nu er det total oprydning i gamle, salgbare klassikere, samt andet ældre kvalitetsudstyr, fra gemmerene der fylder på bordet.

    Resized_20201029_114657_2980.jpeg



    OG den kendsgerning at der har indsneget sig en regnefejl i de DC koblede trin i rørbassen, således at jeg lige skal have opbygget en tilsvarende forstærker kanal, i en fumle-opstilling, så der kan analyseres og rettes, til det hele fungerer som planlagt. Denne ændring indføres så i den færdige udgave.

    ifølge MURPHY's LOV:

    § 117 stk 6: "Behovet for en væsentlig konstruktionsændring stiger i takt med opbygningen af prototypen"




    Men mon ikke jeg når at få den spilleklar snart...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn