Møkkarom deluxe

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
4,70 m
---------------.------------------------.----------------
.
Vindu .
Skrå vegg .

. 3,35 m
.-
. Verandadør
Skrå vegg .
Dør Dør . .-
----.---------.------ .------------.------------------------
1,85 m 4,30 m

Galskapens rom, som dere ser er det kun en rett vegg og det er ved vinduet, alle andre vegger er skeive, og det er en vinkelgård stuen ligger i, så bygge et rom i rommet er ikke aktuellt.

Bruker nå langveggen mot vinduet og har prøvd det meste, men med dipolare høytalere er det ikke så lett.

Har lastet ned og har også ett par bøker, men ingen eks. i noen av bøkene er i nærheten av dette rommet.

Noen som har vært borte i noe lignende før?.










-
-
-
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Den tegningen ble ??????????????, kommer tilbake senere.


                       4,70 m
---------------.------------------------.----------------
                                                                   .
                     Vindu                                              .
                                               Skrå vegg                    .
                           
                                                                   . 3,35 m
                                                                   .-
                                                                   . Verandadør
                                              Skrå vegg                     .
      Dør                   Dør                               .           .-
----.---------.------ .------------.------------------------    
    1,85 m                                   4,30 m
                                             
Galskapens rom, som dere ser er det kun en rett vegg og det er ved vinduet, alle andre vegger er skeive, og det er en vinkelgård stuen ligger i, så bygge et rom i rommet er ikke aktuellt.

Bruker nå langveggen mot vinduet og har prøvd det meste, men med dipolare høytalere er det ikke så lett.

Har lastet ned og har også ett par bøker, men ingen eks. i noen av bøkene er i nærheten av dette rommet.

Noen som har vært borte i noe lignende før?.                                                
                                               
                                                     
                                             
                                                                                                                                             
                                                       
                                                         
                                                 
                                                 

                                                       
                                                -
                                               -
                                              -
                                           

                                             
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Snudde rommet en halv gang og bruker nå langveggen ved vinduet som front wall og det fungerer ok, men ikke optimalt.

Legger inn senere rommet i sin helhet(prøver). ::).


Den tegningen ble ??????????????, kommer tilbake senere.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.640
Torget vurderinger
24
Nå er jeg ganske godt trent til å lese plantegninger, men denne her fikk jeg problemer med gitt :)

Kan du ikke bare tegne for hånd og skanne da, om du ikke har tegneprogram.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.115
Antall liker
9.216
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Det å ikke ha rette og parallelle vegger er jo i utgangspunktet en fordel for å unngå stående bølger.

Problemet er å få symmetri. Her kan sikkert en del akustikkprodukter hjelpe deg, men jeg ser ingen grunn til å gi opp dette!

Mvh
OMF
 
T

theStig

Gjest
Man unngår ikke stående bølger uansett romform. Det er visst en myte at man unngår stående bølger med skjeve vegger, men dette stemmer aldeles ikke.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
TacT RCS?..........
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.115
Antall liker
9.216
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Man unngår ikke stående bølger uansett romform. Det er visst en myte at man unngår stående bølger med skjeve vegger, men dette stemmer aldeles ikke.
I stand corrected!

Men vil det ikke alikevel være en fordel. Bakdelen med mange like avstander i et rom er jo at arealet/volumet som forsterker en gitt frekvens blir stort. Med skråvegger vil jo avstandene ikke bli like, og en vil få en jevner og bredere roomgain....eller er jeg helt på jordet...?

Mvh
OMF
 
O

om.s

Gjest
Dette synes du å ha slitt med så lenge, lydmessig, at det kanskje er andre steder løsningen ligger?

mvh
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
"Har kun sliti med dette rommet i 2 år, det vil si dagen etter at høytalerne kom i hus.

Hat tom. solgt god sofaen og salongbordet, men nye stoler er på plass.

Har powerpoint, men kunnskapen er ikke helt på høyde med viljen.

Sitter hos Rocco (Flinkgutt her), skal prøve å tegne rommet senere og legger det da ut, da først får dere se galskapen i dette møkkarommet :mad:.

Sitter hos Rocco (flinkgutt her)


Dette synes du å ha slitt med så lenge, lydmessig, at det kanskje er andre steder løsningen ligger?

mvh
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.826
Antall liker
3.311
Torget vurderinger
0
Get yourself a room...........!

Med det rommet er det INGEN muligheter til god lyd, så på det punktet har du selv konkludert helt KORREKT!
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Har ikke scanner her hos Rocco (forsatt Flinkgutt her), men det som er litt ironisk, det er som følger!. Har faktisk flytta rundt om kring i rommet fire ganger og har prøvd alle bakvegger, rommet har kun en rett vegg og to dører, tre med en stor verandadør som ødelegger velldig mye.

Har kjøpt både the complete guide to high end audio og to bøker om rom accustikk etter forslag her på forumet og tro det eller ei, de foreslår sånn som jeg hadde rommet før begge to, og det er vel også sånn det blir i fremtiden.

Vurderte sterkt å flytte inn på soverommet med anlegget, men det er for lite kun 4x4,3 m., og to dører ødelegger også der.

Er det noen som har noen forslag om rimelige kantelementer eller basskillere ( rockwool prater er ok. men passer ikke), synes Lyric er for dyr og har derfor hengt opp tepper både bak og på siden av høytalerne.

Sånn som jeg sitter nå har jeg kun 15 cm. til bakvegg og får kun plass til to stoler og et lite rundt bord, litt for jævlig å ikke kunne legge ned Natuzzi stolene og slappe av.

Grunnen til at ikke den gamle posisjonen ble beholdt er at da kan man lett snuble i kabler når man skal lukke opp verandadøren.

Hat tegnet opp rommet for flere og de bare ler av det hele, mao. ord her må de små grå brukes.

Skal som sagt sende dette over senere, men begynner faktisk å få et par grå hår av hele prosjektet.

Flytte hadde nok vært det beste ::).

Get yourself a room...........!

Med det rommet er det INGEN muligheter til god lyd, så på det punktet har du selv konkludert helt KORREKT!
 
S

stikken

Gjest
Get yourself a room...........!

Med det rommet er det INGEN muligheter til god lyd, så på det punktet har du selv konkludert helt KORREKT!
STAX????? 8)
VH
S
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Jeg sliter med det samme selv.. Et helt umulig rom å få til.. Ved min første plassering fikk jeg ganske riktig bass, men ikke dybde i lydbilde, samt litt slitsom mellomtone siden HT ble stående nær sidevegger..
Neste forsøk ble ikke bedre.
Tredje forsøk fikk jeg mye bedre lydbilde ned til ca: 70Hz. Det meste under det var borte eller svakt.. Og nå har jeg innsett at jeg bare må vente til jeg har mulighet for et eget rom.. Det skjer ikke før om et år eller mer.. :'(
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Kan jeg bruke verandadøren som en bakvegg på høyre side /kontra venstre vegg som blir en betongvegg, denne veggen er heller ikke rett, men kan vri rommet/stolene litt til høyre og får da en rett vinkel (nesten) bak høytalerne, men høyre vegg er forsatt skeiv, men det er vel kanten bak som er det viktigste?.

De bøkene som ble foreslått om accustikk er nærmest på høyskole nivå når det gjelder målinger, men får det vel til etterhvert. :p.



Den tegningen ble ??????????????, kommer tilbake senere.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Skrinlegger mye av prosjektene og innrømmer at rommet er et møkkarom, har lest bøkene som foreslått og litt smartere blir man litt etter litt, men tror faktisk at jeg skal høre på litt mere musikk i framtiden og ikke så mye HIFI.

;D.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Skrinlegger mye av prosjektene og innrømmer at rommet er et møkkarom, har lest bøkene som foreslått og litt smartere blir man litt etter litt, men tror faktisk at jeg skal høre på litt mere musikk i framtiden og ikke så mye HIFI.

;D.
Da har du kommet langt. Grattis.
Har selv et møkkarom, men etterhvert lærer man seg å leve med feilene. Har satt opp hjørneabsorbenter, ommøblert, jobbet høyttalerplassering, tepper og gardiner uber alles, men så lenge problemene mine ligger i bassområdet er det ingenting som fungerer 100%. Har funnet fram til de løsningene som har funket best, og prøver å leve med resten.
Godt mot :)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.516
Antall liker
36.380
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Flyttet nylig høyttalerene mine 8mm lengere fra sidevegger i forkant, og dermed falt alt på plass !!
Vet ikke om rommet er helt på trynet, men jeg undrer meg hvordan slike små justeringer gjør store ting med lyd-bildet.
Lyden ble mindre analytisk, men mye mer engasjerende å lytte til.
Bedre dybde i lydbildet, og mer "organisk" klang over det hele.
Fikk lyst til å høre "alle" platene om igjen.
Spiller nå så bra at jeg inntil videre blåser i å jobbe mer med rommet. Har nå laget en papp-mal så jeg lett finner høyttalerplasseringen hvis jeg av en eller annen grunn skulle flytte på dem.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Leser en del hi fi blader, og synes det er litt rart at de fleste foreslår følgende:

1 m. til sidevegg og bakvegg, og ca. 3 m. i mellom høytalerne, dvs. 3.20 m. vinkling inn mot lytteposisjon, og hvis man da deler rommet i 3 like deler så blir dette rommet så stort som 45 kvm.

Det som også er meget rart er at det er kun "en" stol i rommet av møbler, og TV er helt fraværende på alle skisseringer.

Har nå fulgt dette i et par mnd., men stuen min er ikke større en ca. 25 kvm. med kun en rett vegg (like jævli som Flinkgutt sitt), pga. at TV og stereoracket må stå imellom høytalerne får jeg kun nå 3.80 cm. mel. sideveggene, dvs. kun ca. 60 cm. til sideveggene, men får nå delt rommet i tre, dvs. 1.70 m. mel. bakvegg til høytalere, 1.70 m. til lytteposisjon, og 1.70m. til bakvegg.

Brukte før langveggen (i ca. 8 mnd.), men fikk da bakveggen 10 cm. bak meg, og en meget skrå vegg.

Blir heller ikke så smart av div. bøker, da dette rommet ikke er skissert i noen av dem, men får nå 2 m. mel. høytalerne og 2m. til lytteposisjon, mao. ord en identisk pyramide, men iflg. mange bøker er det lengere fra sidene til lytteposisjon?.

Har de fleste ett TV rom, og ett hi fi rom som driver i det litt høyere skiktet når det gjelder "HIGH END".

Litt mye på en gang, men svar mottas med glede, da hårene bli gråere og gråere. GRRRRRRRRRR. :'(.



Kan jeg bruke verandadøren som en bakvegg på høyre side /kontra venstre vegg som blir en betongvegg, denne veggen er heller ikke rett, men kan vri rommet/stolene litt til høyre og får da en rett vinkel (nesten) bak høytalerne, men høyre vegg er forsatt skeiv, men det er vel kanten bak som er det viktigste?.

De bøkene som ble foreslått om accustikk er nærmest på høyskole nivå når det gjelder målinger, men får det vel til etterhvert. :p.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Da fikk jeg tak i testen i Stereophile fra aug. 2002 ang. testen Proacene, og der foreslås det følgende, 90 cm. til bakvegg, 60 cm. til sidevegg, 2.40 m. mel. høytalerne (apart må vel være imellom?), og 2.70 m. til lytteposisjon. Hvis jeg bruker disse målene så blir jeg sittende kun 55 cm. til bakveggen, og den blir også en meget skeiv bakvegg.

Han skriver ikke (det gjør ingen) hvor stort rommet egentlig er, men bakveggen har vel ikke så mye å si for bipolare høytalere, eller?.

Med disse målene må jeg bruke langveggen mot et vindu, men da får vel ikke rommet så stor betydning for lyden heller, skrives det.

Med de boligprisene som er i Oslo i dag, er det helt umulig å flytte, selv om det hadde vært det riktigste lydmessig sett :'(.



Leser en del hi fi blader, og synes det er litt rart at de fleste foreslår følgende:

1 m. til sidevegg og bakvegg, og ca. 3 m. i mellom høytalerne, dvs. 3.20 m. vinkling inn mot lytteposisjon, og hvis man da deler rommet i 3 like deler så blir dette rommet så stort som 45 kvm.

Det som også er meget rart er at det er kun "en" stol i rommet av møbler, og TV er helt fraværende på alle skisseringer.

Har nå fulgt dette i et par mnd., men stuen min er ikke større en ca. 25 kvm. med kun en rett vegg (like jævli som Flinkgutt sitt), pga. at TV og stereoracket må stå imellom høytalerne får jeg kun nå 3.80 cm. mel. sideveggene, dvs. kun ca. 60 cm. til sideveggene, men får nå delt rommet i tre, dvs. 1.70 m. mel. bakvegg til høytalere, 1.70 m. til lytteposisjon, og 1.70m. til bakvegg.

Brukte før langveggen (i ca. 8 mnd.), men fikk da bakveggen 10 cm. bak meg, og en meget skrå vegg.

Blir heller ikke så smart av div. bøker, da dette rommet ikke er skissert i noen av dem, men får nå 2 m. mel. høytalerne og 2m. til lytteposisjon, mao. ord en identisk pyramide, men iflg. mange bøker er det lengere fra sidene til lytteposisjon?.

Har de fleste ett TV rom, og ett hi fi rom som driver i det litt høyere skiktet når det gjelder "HIGH END".

Litt mye på en gang, men svar mottas med glede, da hårene bli gråere og gråere. GRRRRRRRRRR. :'(.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Ville bare si at "betong" i veggene er helt for jæ... :'(.

Hjelper litt med persiske veggtepper, men dog.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Det var 2.70 m. mel. høytalerne han mente, men med et rom som langveggen må benyttes, er disse målene vanskelig å få til.



Da fikk jeg tak i testen i Stereophile fra aug. 2002 ang. testen Proacene, og der foreslås det følgende, 90 cm. til bakvegg, 60 cm. til sidevegg, 2.40 m. mel. høytalerne (apart må vel være imellom?), og 2.70 m. til lytteposisjon. Hvis jeg bruker disse målene så blir jeg sittende kun 55 cm. til bakveggen, og den blir også en meget skeiv bakvegg.

Han skriver ikke (det gjør ingen) hvor stort rommet egentlig er, men bakveggen har vel ikke så mye å si for bipolare høytalere, eller?.

Med disse målene må jeg bruke langveggen mot et vindu, men da får vel ikke rommet så stor betydning for lyden heller, skrives det.

Med de boligprisene som er i Oslo i dag, er det helt umulig å flytte, selv om det hadde vært det riktigste lydmessig sett :'(.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Å prøve å overføre ht-plassering fra et rom til et annet er nesten bortkastet. En ting som er nesten sikkert er at den ht-plasseringen som gir best gjennomsiktighet, åpenhet og nøytralitet fra mellomtonen og oppover, ikke er den beste fra 100HZ og nedover.

Det beste og enkleste systemet for kontroll av bassrespons synes jeg Audiophysik har. Dette går ut på å dele rommet i hele, halve, kvarte og tredjedels inndelinger, hvor de hele, halve og kvarte delingene er plussnoder og tredjedelsdelingene er minusnoder. Plasseres ht'er og/eller lytteposisjon i en plussnode vil det gi bassforstrekning, og plassert i en tredjedelsdeling gir det en bassreduksjon. Disse nodene kan også brukes hvis ht'ene plasseres for å spille diagonalt inn i rommet (dette er forresten ingen dum ide hvis ingenting annet nytter). Det er også mulig å kombinere noder, feks ht'er i pluss og lytteposisjon i minus.

Husk også på at det er noe som heter nærfelt. Da trenge du ikke å ha så stor avstand mellom ht'ene.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Enig at de har mange gode råd på siden sin, og de virker faktisk, men du vil bli sjokkert når jeg får lagt ut (skissert) rommet mitt. De jeg har tegnet det til sier bare, DET ER IKKE MULIG, de som har vært her bare ler....



Å prøve å overføre ht-plassering fra et rom til et annet er nesten bortkastet. En ting som er nesten sikkert er at den ht-plasseringen som gir best gjennomsiktighet, åpenhet og nøytralitet fra mellomtonen og oppover, ikke er den beste fra 100HZ og nedover.

Det beste og enkleste systemet for kontroll av bassrespons synes jeg Audiophysik har. Dette går ut på å dele rommet i hele, halve, kvarte og tredjedels inndelinger, hvor de hele, halve og kvarte delingene er plussnoder og tredjedelsdelingene er minusnoder. Plasseres ht'er og/eller lytteposisjon i en plussnode vil det gi bassforstrekning, og plassert i en tredjedelsdeling gir det en bassreduksjon. Disse nodene kan også brukes hvis ht'ene plasseres for å spille diagonalt inn i rommet (dette er forresten ingen dum ide hvis ingenting annet nytter). Det er også mulig å kombinere noder, feks ht'er i pluss og lytteposisjon i minus.

Husk også på at det er noe som heter nærfelt. Da trenge du ikke å ha så stor avstand mellom ht'ene.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hei, har du mulighet for å legge ut mere av rommet ditt, og gjerne mellom høytalerene, og evt. til sidevegg/bakvegg.



Flyttet nylig høyttalerene mine 8mm lengere fra sidevegger i forkant, og dermed falt alt på plass !!
Vet ikke om rommet er helt på trynet, men jeg undrer meg hvordan slike små justeringer gjør store ting med lyd-bildet.
Lyden ble mindre analytisk, men mye mer engasjerende å lytte til.
Bedre dybde i lydbildet, og mer "organisk" klang over det hele.
Fikk lyst til å høre "alle" platene om igjen.
Spiller nå så bra at jeg inntil videre blåser i å jobbe mer med rommet. Har nå laget en papp-mal så jeg lett finner høyttalerplasseringen hvis jeg av en eller annen grunn skulle flytte på dem.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Flyttet nylig høyttalerene mine 8mm lengere fra sidevegger i forkant, og dermed falt alt på plass !!
Vet ikke om rommet er helt på trynet, men jeg undrer meg hvordan slike små justeringer gjør store ting med lyd-bildet.
Lyden ble mindre analytisk, men mye mer engasjerende å lytte til.
Bedre dybde i lydbildet, og mer "organisk" klang over det hele.
Fikk lyst til å høre "alle" platene om igjen.
Spiller nå så bra at jeg inntil videre blåser i å jobbe mer med rommet. Har nå laget en papp-mal så jeg lett finner høyttalerplasseringen hvis jeg av en eller annen grunn skulle flytte på dem.
8mm??!!

Herregud...

Selv taper jeg øret inntil skallen med dobbeltsidig tape, og lukker nesa med to bombullsdotter.

Neida, bare tulla...

8mm... - spøker du?
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
112
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
mm-nøyaktighet er nok et mer vanlig tweak enn mange er klar over? da jeg hadde audiovektor 6 måtte de stå nøyaktig like langt fra bakvegg, helst på millimeteren. dersom de var mer enn et par tre millimeter ute av synk så kunne dette høres.
de jeg har nå er langt fra så kilne. ( eller er det bare jeg som begynner å bli tunghørt) :)
jakr
 

Vedlegg

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.516
Antall liker
36.380
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hei, har du mulighet for å legge ut mere av rommet ditt, og gjerne mellom høytalerene, og evt. til sidevegg/bakvegg.
Rommet er 6,60 x 3,54 x høyde 2,55. Har ca 1,30 fra membran til bakvegg.
Ca 2,48 fra midt til midt på membran mellom høyttalerene.
Får ca 10 cm. "ekstra" på hver side av høyttaler p.gr av dør/vindu.
Foretrekker å sitte ca 2,90 cm fra membran i lytteposisjon, men har egentlig bra lyd hele veien.

Har dempet bakvegg med tykt teppe, ellers stor hjørnesofa bak i rommet.

Skal forsøke lydabsorberende stoff (scenemolton eller lign.) på hver side av høyttalere, samt akustikkplater i speilpunkter i taket.

Har tykt teppe på gulvet - se ellers bilder av mitt anlegg.
 
Topp Bunn