Mørkbeise lyst Lønnetre?

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei
Tror jeg kommer til å bli eier av noen nye stativhøyttalere. De er i lys Lønn, noe jeg ikke syns noe særlig om. I hvertfall ikke på disse. Det er ekte finèr.

Er det mulig å gjøre disse mørkere? Så de blir litt mere cherry for å si det sånn?

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
5
Om du velger å beise treverket er de viktig å pusse vekk all lakk som er på treet. Om de er igjen flekker av lakk vil du få prikker av den gamle fargen hvor de fremdeles sitter lakk.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Ser vel på slipinga som det store aberet her. Farlig å slipe for mye og uheldig å slipe for lite. Tenkte på å bruke en sånn liten "mouse" maskin som jeg ser til salgs rundt om kring. Velger vel også olje tror jeg. Men det var det å treffe på riktig farve da. For mye rødt så blir det vel fort rosewood og det er ikke noe særlig. Håpet på noe rundt teak/cherry.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Vil en farvehandel være dyktige nok til å blande riktig olje? Blir litt skeptisk, mange av de som står der er jo knapt 25 år....

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Prøv deg litt fram med lys farge først.Så kan du bruke en mørkere beis/olje.Bruk IKKE for mørk først for da er det vanskelig og få det lysere.Kan nok være lurt å snakke med en proff.Ta kontakt med et verksted som lager møbler/kjøkken.Mange av de lakkerer selv og kan veilede deg.Jeg tror du bør bruke en beis du kan overmale/lakke med klarlakk.Klarlakk kan du få i den glansen du ønsker.Kanskje finere med en silkematt overflate enn en blank.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Noen forslag om hvilke type papir jeg skal starte å slipe med? Må jo først og fremst slipe meg igjennom lakken......

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Unngå sandpapir og sliping. Sjansen for å slipe seg gjennom fineren er overveldande. Bruk ein god kjemisk lakk og malingsfjernear. Vil annbefale ein frå "CHEM". Smør på med kost og bruk ei vindusskrape til å dra av den gamle lakken. Når du så har fått fjerna den brukar du eit snadpapir på 200 først og eit ennå finare etterpå. Bruk så ein ekte beis frå "HERDINS" . La tørke og ta busten med 400 papir. Begynt så med klarlakk til første strøket for å få fram gløden i treverket. To strøk med klarlakk og to strøk med matt skulle bli pasleg. Ta bust med 400 papir etter strøk 1 og 3. La lakken herde min. ei veke og slip ned med våtslipepapir. Poler opp med ein god voks.
Lykke til
Johs

O

OldBoy

Gjest
Flere har vært inne på det allerede: Jeg advarer sterkt mot sliping for å fjerne gammel lakk. Og den må bort før du kan gyve løs med mørkere beis og/eller lakk.

Finéren som sitter utenpå, er ikke mer en ca. 0,5 mm tykk, og det skal nesten ikke noe sliping til før du har slipt for mye, særlig i nærheten av hjørner og kanter.  Lønn er forøvrig et ganske mykt treslag, så det er all grunn til å være ekstra forsiktig, hvis du fortsatt går for sliping.

Et annet problem som du kan støte på, er at lim kan ha trengt gjennom finéren da denne ble limt på MDF-platen, og da risikerer du lyse flekker uansett lakkfjerningsmetode.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hmmmm, hva med å bare finslipe de litt for så og lakke de med en litt mørkere nyans i lakken? Tror det kanskje vil lette arbeidet litt.

Topp Bunn