Måling av støy på strømnettet?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
rogera skrev:
Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet finnes her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20041130-1557.html

Her fremkommer det at toleransen for langsomme spenningsvariasjoner er +/- 10 % av nominell spenning. Forskriften omhandler også transienter, støy o.s.v.
Takk for linken! Det er vel 14 dager siden jeg sendte en mail til min lokale strømleverandør (BKK), men ingen svar! Må vel ta dette på et mer "formelt" nivå!

Y

ymir

Gjest
hei
Kjør på.Vis ingen nåde.Med de erfaringene jeg har så er det MANGE flere som burde klage på spenningskvaliteten.Leste at Danfoss i USA mener at dårlig spenningskvalitet er et økende og alvorlig problem.Dersom noen skal (bør)avdekke dårlig spenningskvalitet så er det oss audiophile dersom hørselen og kunnskapen med det vi driver på med er sånn noenlunde.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Da er det på tide med en ny oppdatering i saken, en forhhåpentlig lykkelig en. Det hjalp tydeligvis å skjelle ut styret så både fletter og ører sto rett ut ;D
Fikk brev i postkassen i dag om at det hadde vert foretatt logging på nettet mitt mens jeg var borte på jobb!
Vaktmesteren hadde fått Post og Teletilsynet til å måle på strømkursen min og hadde funnet ekstreme mengder støy fra utelysene når dei målte på fasene til jord :eek:
Det var litt utslag hos naboene også, men det var hovedsakelig på min strømkurs!
Dei anbefalte å få flyttet hele strømforsyningen slik an den ikke kunne påvirke strømmen i husene. Nå gjenstår det bare å se hva styret kommer frem til. Dei sitter i skammekroken nå gitt ;D Det er da faen til greier at dei ikke kan høre på folk som aldri tar feil, har aldri, vil aldri ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
ymir skrev:
hei
Kjør på.Vis ingen nåde.Med de erfaringene jeg har så er det MANGE flere som burde klage på spenningskvaliteten.Leste at Danfoss i USA mener at dårlig spenningskvalitet er et økende og alvorlig problem.Dersom noen skal (bør)avdekke dårlig spenningskvalitet så er det oss audiophile dersom hørselen og kunnskapen med det vi driver på med er sånn noenlunde.
Litt søtt at Danfoss leverer utstyr som lager støy på nettet ::)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Da var saken avgjort og styret i borettslaget bestemte i går at kursen for utelysene i gata skal fjernes fra min vegg og kobles til en kurs slik at vi i nabolaget ikke skal bli plaget med støy på vårt el. anlegg ;D

Her er rapporten fra Post og Teletilsynet :

Målingene ble utført på lysnett i beboerens utvendige stikkontakt vha Spektrumsanalysator Rohde Schwartz FSH6 og måleprobe for høye spenninger. Denne måleproben er ikke kalibrert, så målingene må bare ansees som referanse og ikke absolutte.

I vedlegget er det 4 plott:

1. Kun tatt med for å vise hvordan det ser ut når proben ikke er tilkoblet noe (støygulv).

2. Tilkoblet mellom en fase og jord; målt i et gitt øyeblikk. Her sees tydelig flere støypulser som sannsynligvis har sitt opphav i en grunnfrekvens som trolig ligger langt nede i frekvens, under analysatorens måleområde 100 kHz. Disse støypulsene beveger seg kontinuerlig i bildet.

3. Tilkoblet mellom fase og jord; målt over tid i såkalt MaxHold som betyr at alle de maksimale måleverdiene blir ”samlet opp” over en viss tidsperiode. Her ser man at nivået ligger 10-20 dB høyere enn støygulvet i plott nr. 1. Pga bevegelsen i støypulsene blir det en heltrukket strek/registrering av alle støypulsene som er til stede over tid.

4. Tilkoblet mellom fase og jord; også målt i MaxHold, men nå er det målt i løpet av de første 45 sekundene etter at lysene blir slått på, da ser det ut som om støyen er vesentlig høyere enn ellers, over 40 dB høyere enn støygulvet.

Når gatelysene blir slått av, enten ved å slå av strømmen eller når fotocellen slår dem av, er det ingen støy å se på nettet.

Det ble også målt i to andre leiligheter; nr 31 og nr 13; i den første ble det ikke målt noen støy, mens i den andre var det kun mulig å se støyen i oppstartsfasen, men da med vesentlig lavere nivå.

Som en liten forklaring for de som er ukjent med dB-begrepet: 10 dB forskjell er det samme som 10 ganger mer, 20 dB tilsvarer 100 ganger og 40 dB tilsvarer 10.000 ganger.

Ut fra disse målingene må konkusjonen bli at beboeren sannsynligvis har rett; det er gatelys-anlegget som forårsaker at han får forstyrrelser på sitt musikkanlegg. Man må ta forbehold om at det kan være andre feilkilder, men det er lite sannsynlig.

Problemet kan forklares med at det sannsynligvis er hentet strøm fra inntaket på beboerens sikringsskap i leiligheten til gatelys-anlegget og disse forstyrrelsene vil derfor ha størst nivå og skape størst problem hos nettopp denne beboeren.

Som det ble antydet ved målingene må nødvendig tiltak til utbedring være at strømmen til dette anlegget hentes fra et annet sted enn denne leiligheten, helst fra et skap i gaten som er uavhengig av leilighetene. Alternativt kan problemet med lysene undersøkes nærmere og eventuelt utbedres.

Her er plottene av målingen som ble gjort. Jeg skjønner ikke noe av dette, men mulig det er noen som får noe ut av dette?

Her er før utelysene blesatt på:
Plott nr 1: Tomt plott, slik ser det ut når det ikke er støy i det hele tatt.

Her er utelysene startet:
Plott nr. 2: Her sees støypulser i et gitt øyebikk

Støypulsene beveger seg tilsynelatende over hele spekteret

Plott nr 3: Samme som over, men analysator satt i MaxHold-stilling

Her er alle pulsene ”samlet opp og man ser at nivået ligger over ”støygulvet”

Plott nr 4: Her er det målt like etter at lysene blir slått på, også i ”MaxHold”

Y

ymir

Gjest
hei
Tror ikke borettslaget har MYNDIGHET til å pålegge netteiger noesomhelst.Netteiger kan gjøre dette frivillig.Muligens kan Post og teletilsynet pålegge netteiger å utbedre dette.Netteiger har kun forskriftene til NVE å rette seg etter og det er KUN NVE som har myndighet til å komme med pålegg tror jeg.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Du har nok rett i hvem som kan tvinge hvem til hva, men her er det borettslaget som eier anlegget og har vedtatt å flytte kursen.
Hadde det ikke skjedd noe i saken så hadde jeg tatt saken helt til NVE der jeg garantert hadde vunnet frem slik målingene ble. Da hadde flytting av kursen blitt gjort anyway ;D

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.595
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Men så flott at du fikk en løsning da, attpå til et "frivillig" lokalt vedtak ;)
Nå vil du nok kunne nyte av ditt flotte oppsett i tiden fremover!
Lykke til :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
JK skrev:
Da var saken avgjort og styret i borettslaget bestemte i går at kursen for utelysene i gata skal fjernes fra min vegg og kobles til en kurs slik at vi i nabolaget ikke skal bli plaget med støy på vårt el. anlegg ;D

Her er rapporten fra Post og Teletilsynet :

Målingene ble utført på lysnett i beboerens utvendige stikkontakt vha Spektrumsanalysator Rohde Schwartz FSH6 og måleprobe for høye spenninger. Denne måleproben er ikke kalibrert, så målingene må bare ansees som referanse og ikke absolutte.

I vedlegget er det 4 plott:

1. Kun tatt med for å vise hvordan det ser ut når proben ikke er tilkoblet noe (støygulv).

2. Tilkoblet mellom en fase og jord; målt i et gitt øyeblikk. Her sees tydelig flere støypulser som sannsynligvis har sitt opphav i en grunnfrekvens som trolig ligger langt nede i frekvens, under analysatorens måleområde 100 kHz. Disse støypulsene beveger seg kontinuerlig i bildet.

3. Tilkoblet mellom fase og jord; målt over tid i såkalt MaxHold som betyr at alle de maksimale måleverdiene blir ”samlet opp” over en viss tidsperiode. Her ser man at nivået ligger 10-20 dB høyere enn støygulvet i plott nr. 1. Pga bevegelsen i støypulsene blir det en heltrukket strek/registrering av alle støypulsene som er til stede over tid.

4. Tilkoblet mellom fase og jord; også målt i MaxHold, men nå er det målt i løpet av de første 45 sekundene etter at lysene blir slått på, da ser det ut som om støyen er vesentlig høyere enn ellers, over 40 dB høyere enn støygulvet.

Når gatelysene blir slått av, enten ved å slå av strømmen eller når fotocellen slår dem av, er det ingen støy å se på nettet.

Det ble også målt i to andre leiligheter; nr 31 og nr 13; i den første ble det ikke målt noen støy, mens i den andre var det kun mulig å se støyen i oppstartsfasen, men da med vesentlig lavere nivå.

Som en liten forklaring for de som er ukjent med dB-begrepet: 10 dB forskjell er det samme som 10 ganger mer, 20 dB tilsvarer 100 ganger og 40 dB tilsvarer 10.000 ganger.

Ut fra disse målingene må konkusjonen bli at beboeren sannsynligvis har rett; det er gatelys-anlegget som forårsaker at han får forstyrrelser på sitt musikkanlegg. Man må ta forbehold om at det kan være andre feilkilder, men det er lite sannsynlig.

Problemet kan forklares med at det sannsynligvis er hentet strøm fra inntaket på beboerens sikringsskap i leiligheten til gatelys-anlegget og disse forstyrrelsene vil derfor ha størst nivå og skape størst problem hos nettopp denne beboeren.

Som det ble antydet ved målingene må nødvendig tiltak til utbedring være at strømmen til dette anlegget hentes fra et annet sted enn denne leiligheten, helst fra et skap i gaten som er uavhengig av leilighetene. Alternativt kan problemet med lysene undersøkes nærmere og eventuelt utbedres.

Her er plottene av målingen som ble gjort. Jeg skjønner ikke noe av dette, men mulig det er noen som får noe ut av dette?

Her er før utelysene blesatt på:
Plott nr 1: Tomt plott, slik ser det ut når det ikke er støy i det hele tatt.

Her er utelysene startet:
Plott nr. 2: Her sees støypulser i et gitt øyebikk

Støypulsene beveger seg tilsynelatende over hele spekteret

Plott nr 3: Samme som over, men analysator satt i MaxHold-stilling

Her er alle pulsene ”samlet opp og man ser at nivået ligger over ”støygulvet”

Plott nr 4: Her er det målt like etter at lysene blir slått på, også i ”MaxHold”
Er jo noe å kleise rett i fleisen på måleguruane som seie da ikke er forskjell på å "rense" strømmen før det går inn i musikkanlegget ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
lovemusikk skrev:
...
Er jo noe å kleise rett i fleisen på måleguruane som seie da ikke er forskjell på å "rense" strømmen før det går inn i musikkanlegget ;D
Thja det er et moment ift relevans som ikke er alltid like tydelig. I andre tilfeller er det kanskje mer effektivt å investere i utstyr som ikker unødig følsomt for forstyrrelser. Forøvrig foregår det noe mellom apparatkontakten og HT-terminaler som ofte er større grunn til «bekymring».

mvh
KJ

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Det er vanskelig å se hva som egentlig er målt, spesielt med tanke på type detektor, målebåndbredde, enheter og skalaene. Er det mulig å få noen bilder med bedre kvalitet?

Ordentlig måleutstyr er generelt ganske følsomt, og det er ikke så underlig at du får utslag.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Rhesus skrev:
Det er vanskelig å se hva som egentlig er målt, spesielt med tanke på type detektor, målebåndbredde, enheter og skalaene. Er det mulig å få noen bilder med bedre kvalitet?

Ordentlig måleutstyr er generelt ganske følsomt, og det er ikke så underlig at du får utslag.
Hallo?
Ordentlig måleutstyr er generelt ganske følsomt, og det er ikke så underlig at du får utslag???
Med eit seriøst anlegg er det og merkbart.
Hørtes ut som du mente at det var måleutstyret sinn feil at det vart målbart?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Det Rhesus kanskje prøver å si er at man kan måle mye rart som ikke nødvendigvis er mulig å skilne med ørene.

Det er for eksempel fullt mulig å måle at man tar på kabler, men man har heldigvis ikke gått så langt å ansette kabelmassører på fulltid helt enda.

N

nb

Gjest
lovemusikk skrev:
Han mener nok at et ordentlig måleinstrument gir utslag leeeenge før selv den mest hardbarka HiFi-entusiast registrerer noesomhelst i godstolen sin. Og at et elnett uten støy neppe finnes.

Til sammenligning kan de beste sakene for måling av gravitasjon visstnok måle til 8. eller 9. desimal etter komma hva tyngdeaksellerasjonen er. Gutta som lagde det skjønte ikke hvorfor gravitasjonen tilsynelatende gikk opp hver helg på universitetet de holdt til på, helt til de kom på at fotballstadionet på campus ble fyllt av folk hver helg;) (Så det på Mythbusters når de testet myten om anti-gravitasjonsfelt)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
lovemusikk skrev:
....
Ordentlig måleutstyr er generelt ganske følsomt, og det er ikke så underlig at du får utslag???
....
Jeg velger å snu den flisa på hodet. Et seriøst husalter har såpass god ytelse og design at nettstøy for det meste ikke er hørbart.

mvh
KJ

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
KJ skrev:
lovemusikk skrev:
....
....
Jeg velger å snu den flisa på hodet. Et seriøst husalter har såpass god ytelse og design at nettstøy for det meste ikke er hørbart.

mvh
KJ
Må dessverre si at her er du nok en gang helt på bærtur ;D Du har voldsomt bastante meninger om om mye rart men her tar du fullstendig feil ;)
Dette støyproblemet har du ingen formening å uttale deg om for du har ikke hørt hva dette gjør med anlegget mitt. Dette problemet har jeg hatt i 5-6 år med utstyr som du bare kan drømme om ;D

Støyen ble målt av Post og Teletilsynet med hva jeg kunne bedømme som rimelig avansert utstyr. Resultatet ble bedømt av en kar i 50 årene som gjør dette hver dag ;)

Resultatet ble bedre lyd, spesielt i den tiden da utelysene normalt er på. Som ettermålingene visste så var det fremdeles støy på nettet mitt, men dette var "normale" verdier! Dette har jeg langt på vei forbedret med "komersielle" nettfilter, som blir brukt i det meste av større innstallasjoner av data nettverk og automasjon.

Har også i ettertid fått sjekket el nettet mitt av strømleverandøren som hadde en måler stående en uke. Hadde rimelig høy spenning på 243V som jeg etter dette fikk satt ned til ca. 232V, så det hjelper å klage ;)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Nei, KJ har helt rett her. En god strømforsyning er da ikke en som er nøpen på innkommende strøm. Tvert imot vil en god strømforsyning kunne levere god strøm til komponentene helt uavhengig av strømkvalitet inn.

Dette er prinsipielt, har ingenting med prislappen på noe som helst å gjøre, ei heller hvor fantastisk råbra dine komponenter er sammenligned med alle andres og sånt bull.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
.Marcus skrev:
Nei, KJ har helt rett her. En god strømforsyning er da ikke en som er nøpen på innkommende strøm. Tvert imot vil en god strømforsyning kunne levere god strøm til komponentene helt uavhengig av strømkvalitet inn.

Dette er prinsipielt, har ingenting med prislappen på noe som helst å gjøre, ei heller hvor fantastisk råbra dine komponenter er sammenligned med alle andres og sånt bull.
Skal ikke gå inn på prislapper her men mener du at produsenter som ARC, BAT, CJ osv ikke lager gode strømforsyninger? Enkelte CJ komponenter bruker endatil EMI/RFI filtre innebygget!

Jeg heller mer til at forklaringen er at en faktisk ikke har tatt problemet alvorlig og prøvd med strømrensere, eller at utstyret faktisk ikke responderer p.g.a kvaliteten.......

N

nb

Gjest
JK skrev:
Jeg heller mer til at forklaringen er at en faktisk ikke har tatt problemet alvorlig og prøvd med strømrensere, eller at utstyret faktisk ikke responderer p.g.a kvaliteten.......
Nope. I HiFi er en dings som responderer på ett eller annen "avslørende", "transparent", "detaljert" eller whatever, selvom "elendig konstruert" kanskje er vel så treffende.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Et prinsipp er et prinsipp, JK. Hva jeg mener om diverse produkter er i så måte irrelevant, men hvis jeg hører i anlegget når naboen har latt utelyset stå på - ja, da bytter jeg nok komponenter ganske tvert.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Det stilles ikke spesielt store krav fra myndighetene til immunitet på hifiutstyr. Det er nok at det ikke går i stykker i løpet av testen. Brukerene generelt stiller heller ingen krav, og skal man tro at JK er representativ, så er det bedre at de har skikkelig dårlig immunitet. Og markedet får hva markedet vil ha..

V

vredensgnag

Gjest
lovemusikk skrev:
Gratulerer til trådstarter som fikk problemet løst. Men jeg stusser over ditt innlegg, lovemusikk.

Man kan, for eksempel, "kleise rett i fleisen på måleguruane" at det her ble gjort målinger av berørt leilighet, en naboleilighet og tilstøtende leilighet. Der siste ikke hadde noen utslag, naboleiligheten hadde et lite utslag, og berørt leilighet hadde stort utslag?

Man kan også "kleise rett i fleisen på måleguruane" at man vha målinger fikk konstatert hvor problemet lå - og at det skyldtes uttak til gatebelysning fra berørt leilighets skap.

Og når du først er i farta kan du "kleise rett i fleisen på måleguruane" at naboleilighet uten utslag ikke ville hatt noe utbytte av strømresning, siden dens kurs var jevn, selv med gatelysene på; og at berørt leilighets kurs var så atypisk at du nok heller ikke ville hatt utbytte av strømrensing, såfremt du ikke anvendte stor akkumulator - og selv da var utgangspunktet tydelig helt vilt (i følge målinger som du kan kleise rett i fleisen på en eller annen).

Mens kleisingen er i full gang, kan du også vurdere hvilke ekstreme feil som skal begås i en kurs før det gir hørbare utslag - merk at trådstarter levde med feilen i fem år, og faktisk hadde strømrenser.

Samtidig kan man også kleise i fleisen hva jeg gjør hver gang jeg flytter til et nytt sted. Jeg får inn både strømleverandør og kabelleverandør for å måle eksisterende oppsett. Forrige sted jeg bodde fikk jeg lagt helt nye kurser til hifi-anlegget; her jeg nå bor måtte kabelleverandøren tygge i seg at de hadde lagt opp med koblingsfeil, som var grunnen til stort signalbortfall.

Ikke dumt med målinger - som dette eksempelet viser. Det var vel også en måling da JK endelig la merke til at gatelysene hadde innvirkning på hans kurs.

LANGT VIKTIGERE:
Til trådstarter: du har rett på erstatning for komponenter som er blitt ødelagt i perioden. Jeg leser at du har levd med problemet i hele fem år. Så tålmodig er ikke jeg. Men i løpet av den perioden forstår jeg at du har hatt en del elektronikk som har tatt kvelden - sett opp en liste, med kostnadsoverslag.
Siden leverandør/styre har erkjent hvor feilen lå, og den ikke kan lastes deg, så har du krav på erstatning.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
.Marcus skrev:
Et prinsipp er et prinsipp, JK. Hva jeg mener om diverse produkter er i så måte irrelevant, men hvis jeg hører i anlegget når naboen har latt utelyset stå på - ja, da bytter jeg nok komponenter ganske tvert.
For det første så bør du lese hele tråden, for det andre så bør du lese deg opp på emnet EMI/RFI, kunnskap er ikke dumt ;D

Hadde du lest hele tråden så hadde du fått med deg at det ikke var snakk om "naboens utelys", men gatelysene i gatestubben som var koblet til min stigeledning rett ved mitt sikringsskap! Slike lys kan avgi store mengder støy p.g.a drossler og feil på f.eks en lampe!

Dessverre så er det alt for lite kunnskap ang. dette med EMI/RFI. Skal banne på at hadde en spurt 100 elektrikkere så hadde 95 ikke hatt begrep om hva en snakket om ;D

Jeg prøvde å lese meg opp på emnet etter at jeg var 100% sikker på synderen, men det var lite forståelse å få!
Men etterhvert så er det mye info å finne. Det er egne EU-direktiv ang. EMI/RFI, strømleverandørene er klar over problemet og innen data og automasjon er dette er velkjent problem! F.eks på dei mest avanserte seismikk fartøyene jeg har jobbet så hadde vi en såkalt "cleangenerator" som lagde egen strøm til dei gigantiske datarommene ombord!

Så dette blir nok mer og mer aktuelt etterhvert som vi får flere og flere "støykilder" inn i husene våre slik som plasmaskjermer, dimmere, varmepumper(el-motor) o.s.v

Så jeg lagde tråden for å opplyse flere ang. et problem som ikke så mange er obs på dessverre, men føler en at en ikke har problemer med sitt "imune" system så er det fint det ;)

En trenger ikke være astrofysiker for å skjønne at problemet er større jo mer "avslørende" hifi komponentene er, eller.............

V

vredensgnag

Gjest
Glad det løste seg, men hvordan i alle dager (1826) kunne du leve med dette i fem år?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
vredensgnag skrev:
Glad det løste seg, men hvordan i alle dager (1826) kunne du leve med dette i fem år?
Ja si det... Problemet kom og gikk og en antar vel at det er problemer med utstyr/kabler. Bytting å testing gjør at tiden går..... Prøvde også strømrensere og strømkabler da jeg begynte å anta at det var her problemet lå, men fikk etterhvert beskjed fra lysverkene at slike "drossler" problemer ikke kan renses men at problemet må fjernes.
At det var utelysene som var synderen fant jeg ut en kveld jeg satt å spillte, så ble lyden med ett mye verre. Da kikket jeg ut å så at utelysene i gata var på. Da jeg hadde nøkkel til sikringsskapet bar det avgårde rett ned og slo av sikringene.
Etter en liten stund var lyden tilbake til det normale.... Da var problemet funnet, men det var et langt lerret å bleke å få dette rettet opp da jeg bor i et borettslag som er styrt en "marxistisk" kjerring ;D

Ble egentlig reddet av en vaktmester som selvfølgelig mente jeg var en "idiot", men for å få fred så kontaktet han Post og Teletilsynet som kom å målte. Da var det ingen tvil, så kursen for utelysene ble flyttet bort, og nesten like bra, den "maxistiske" kjerringa i borettslaget måtte "bite the dust" ;D

Så nå fungerer det mye bedre,men som jeg nevnte så fant Post og Teletilsynet fortsatt støy på nettet men dette var "normalt". Dette har jeg fått mye bedre med et vanlig Schaffner EMI/RFI støyfilter som brukes i all automasjon/data anlegg og der det er høyfrekvent støyende motorer.

Et problem som Post og Teletilsynet nevnte som blir større og større er f.eks ventilasjonsanlegg der det blir brukt frekvesomformere, disse støyer noe vanvittig inn på strømnettet.......

V

vredensgnag

Gjest
Jeg så at du hadde hatt problemer med komponenter som ga seg, hyppig utskifting av lyspærer, osv.

Det skyldes helt sikkert variasjonene i din strømforsyning. Håper du så det jeg skrev sist i et av mine innlegg:

LANGT VIKTIGERE:
Til trådstarter: du har rett på erstatning for komponenter som er blitt ødelagt i perioden. Jeg leser at du har levd med problemet i hele fem år. Så tålmodig er ikke jeg. Men i løpet av den perioden forstår jeg at du har hatt en del elektronikk som har tatt kvelden - sett opp en liste, med kostnadsoverslag.
Siden leverandør/styre har erkjent hvor feilen lå, og den ikke kan lastes deg, så har du krav på erstatning.
Både styre og strømleverandør har erstatningsplikt her - i verste fall kan du også regne med forkortet levetid for de komponentene du har som fortsatt fungerer.

Og en oppfordring til folk: begynn gjerne i motsatt ende når du leter etter årsaken til slike feil. Dvs. ikke med ting som krever at du stuper i din egen lommebok, men gjerne at Hafslund, Get, o.l. må gå i sin. I kontraktene de inngår med kunder står det hvilke kriterier som gjelder for kvaliteten på det de leverer - oppfyller de ikke disse, er det deres problem.

Jeg hadde støy på P2 og Alltid Klassisk fra Get, av en type som ikke var på de andre FM-stasjonene. De skulle ha det til at problemet lå hos meg, og advarte på forhånd om hva det ville koste meg om de sendte ut en kontrollør. Jeg visste det umulig kunne være hos meg. På grunnlag av forstyrrelsens karaktér gjettet jeg helt riktig at Get fikk sitt FM-signal for NRK via FM-sending, at de hadde stilt inn feil på sin mottaker/videresender.
Etter en stund innrømmet de at feilen lå hos dem - og nå er det en del husholdninger i Oslo-området som har bedre radiomottak.
Jeg kunne selvsagt begynt med å bytte ut mine radiomottakere, antenner, sette på strømrens, legge opp separat kurs, osv.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
vredensgnag skrev:
Jeg så at du hadde hatt problemer med komponenter som ga seg, hyppig utskifting av lyspærer, osv.

Det skyldes helt sikkert variasjonene i din strømforsyning. Håper du så det jeg skrev sist i et av mine innlegg:

LANGT VIKTIGERE:
Både styre og strømleverandør har erstatningsplikt her - i verste fall kan du også regne med forkortet levetid for de komponentene du har som fortsatt fungerer.

Og en oppfordring til folk: begynn gjerne i motsatt ende når du leter etter årsaken til slike feil. Dvs. ikke med ting som krever at du stuper i din egen lommebok, men gjerne at Hafslund, Get, o.l. må gå i sin. I kontraktene de inngår med kunder står det hvilke kriterier som gjelder for kvaliteten på det de leverer - oppfyller de ikke disse, er det deres problem.

Jeg hadde støy på P2 og Alltid Klassisk fra Get, av en type som ikke var på de andre FM-stasjonene. De skulle ha det til at problemet lå hos meg, og advarte på forhånd om hva det ville koste meg om de sendte ut en kontrollør. Jeg visste det umulig kunne være hos meg. På grunnlag av forstyrrelsens karaktér gjettet jeg helt riktig at Get fikk sitt FM-signal for NRK via FM-sending, at de hadde stilt inn feil på sin mottaker/videresender.
Etter en stund innrømmet de at feilen lå hos dem - og nå er det en del husholdninger i Oslo-området som har bedre radiomottak.
Jeg kunne selvsagt begynt med å bytte ut mine radiomottakere, antenner, sette på strømrens, legge opp separat kurs, osv.
Nå tror jeg ikke hifi komponenter tar noen særlig skade av EMI/RFI støy, men er mer et kvalitets problem for lyd og bilde. Men når det gjelder spenningen på 243V++ så er det noe helt annet. Dette er ikke bra for trafoer og strømforsyninger, men er innenfor spec. fra strømleverandør......

DET som er trist er at noen "enkle" typer her inne ikke tar til seg FAKTA som er dokumentert både via målinger og selvopplevde situasjoner som blir lagt ut som informasjon til hjelp for andre som er i samme situasjon!

N

nb

Gjest
JK skrev:
DET som er trist er at noen "enkle" typer her inne ikke tar til seg FAKTA som er dokumentert både via målinger og selvopplevde situasjoner som blir lagt ut som informasjon til hjelp for andre som er i samme situasjon!
Hvor i alle dager har du det fra? Poenget som har blitt ymtet frempå om er kun at det muligens er bedre å ha utstyr som er såpass immunt mot slikt i utgangspunktet at man slipper slike eventuelle problemer. I min bok er det ikke et kvalitetstegn at forbrukerelektronikk er sensitiv for alt mulig av avvik fra det optimale i omgivelsene. Det skal tross alt brukes i et stort utvalg av ulike hjem under ulike forhold og følgelig være konstruert deretter.

V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
JK skrev:
Hvor i alle dager har du det fra? Poenget som har blitt ymtet frempå om er kun at det muligens er bedre å ha utstyr som er såpass immunt mot slikt i utgangspunktet at man slipper slike eventuelle problemer. I min bok er det ikke et kvalitetstegn at forbrukerelektronikk er sensitiv for alt mulig av avvik fra det optimale i omgivelsene. Det skal tross alt brukes i et stort utvalg av ulike hjem under ulike forhold og følgelig være konstruert deretter.
Når man ser måleverdiene tviler jeg på at noen komponent er immun mot hva som foregikk. Her har det vært loop fra gatelyktene og rett tilbake til JKs internopplegg. Kunne like gjerne sittet og sveiset på høyttalerkoblingene.
Men jeg er enig med nb i at det langt fra er et kvalitetstegn at komponenter er ømfintlige overfor nettstøy.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
nb skrev:
JK skrev:
Igjen vil jeg påpeke viktigheten av å lese HELE tråden før en skriver innlegg som ikke er særlig givende.....
Hadde du gjort dette så hadde du sett at mitt problem var rimelig ekstremt, men kan være relevant for flere. Dette er IKKE noen produkter "immun" mot, vel kommer vel an på ørene/øynene på den som skal bruke dette utstyret.........

MEN "normal" EMI/RFI støy er også et spørsmål om kvalitet, men her er utslagene mye mindre og er en ikke obs på problemet og finner remedier som virker, så kan en nok leve med dette visst ikke kvalitetskravene er så store....... Jeg er nok rimelig pirkete........

Anbefaler å lese seg opp på emnet EMI/RFI! Dette er et meget relevant i industrien..... I vår "hobby" med svært sensitive apparater, vel noen av oss har slike...... så er det ikke så viktig?

N

nb

Gjest
JK skrev:
Igjen vil jeg påpeke viktigheten av å lese HELE tråden før en skriver innlegg som ikke er særlig givende.....
Hadde du gjort dette så hadde du sett at mitt problem var rimelig ekstremt, men kan være relevant for flere. Dette er IKKE noen produkter "immun" mot, vel kommer vel an på ørene/øynene på den som skal bruke dette utstyret.........

MEN "normal" EMI/RFI støy er også et spørsmål om kvalitet, men her er utslagene mye mindre og er en ikke obs på problemet og finner remedier som virker, så kan en nok leve med dette visst ikke kvalitetskravene er så store....... Jeg er nok rimelig pirkete........

Anbefaler å lese seg opp på emnet EMI/RFI! Dette er et meget relevant i industrien..... I vår "hobby" med svært sensitive apparater, vel noen av oss har slike...... så er det ikke så viktig?
Jeg har lest tråden og fått med meg at det var skikkelig ille hos deg, ikke uenig i det. Men om jeg kunne velge, så ville jeg i prinsippet heller ha utstyr som er designet for å takle "normale" mengder støy kontra noe som trenger allverdens remedier for å operere som tiltenkt, det var egentlig hele poenget mitt. Jeg registrerer også at det fremheves nærmest som et kvalitetstegn at utstyr er følsomt for ditt eller datt, der er jeg svært uenig.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
vredensgnag skrev:
nb skrev:
JK skrev:
Når man ser måleverdiene tviler jeg på at noen komponent er immun mot hva som foregikk. Her har det vært loop fra gatelyktene og rett tilbake til JKs internopplegg. Kunne like gjerne sittet og sveiset på høyttalerkoblingene.
Men jeg er enig med nb i at det langt fra er et kvalitetstegn at komponenter er ømfintlige overfor nettstøy.
Problemet med EMI/RFI blir bare større og større p.g.a alt som vi drar inn i husene våre slik som varmepumper,dimmere, switch mode strømforsyninger o.s.v. Nettet blir også forurenset av andre brukere slik som naboer og industri. Dette er kjente problemer! Det er egne EU direktiv ang. grenser, hvordan "forurensere" skal skjermes og "renses"!
Hvorfor våre forholdsvis "enkle" men sensitive apparater skal være "immun" skjønner ikke jeg! Apparatene virker MEN kvaliteten blir påvirket!!!!! ER dette viktig? Tja dette er jo opp til hver enkelt å bedømme...........

Har bl.a. sett "innmats" bilder av CJ komponenter der det ser ut som det er montert et standard EMI/RFI industrifilter på strømforsyningen. Slike filter er også montert i nettbrønnen på noen komponenter. Det er nok en grunn til dette................

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
nb skrev:
JK skrev:

Jeg har lest tråden og fått med meg at det var skikkelig ille hos deg, ikke uenig i det. Men om jeg kunne velge, så ville jeg i prinsippet heller ha utstyr som er designet for å takle "normale" mengder støy kontra noe som trenger allverdens remedier for å operere som tiltenkt, det var egentlig hele poenget mitt. Jeg registrerer også at det fremheves nærmest som et kvalitetstegn at utstyr er følsomt for ditt eller datt, der er jeg svært uenig.
En del av kabeldebatten har sitt opphav i feilkonstruert utstyr som er hyperfølsomt for f.eks. små induksjonsendringer i kablingen, og den stolte eier tolker dette som om han har "avslørende elektronikk" og gode ører, i motsetning til oss andre sløvsekker som ikke påvirkes.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
nb skrev:
JK skrev:

Det var rimelig ekstremt i mitt tilfelle, men har samtidig fått øynene opp for hva som strømnettet har å si for lyd/bilde.

Er jo selvfølgelg enig i at det hadde vert flott med utstyr som ikke var følsomt for støy, men tror nok det er en utopi...........
Har ikke selv funnet det enda og jeg har prøvd noen komponenter/merker slik som DP, Electrocompaniet, ARC, BAT, Kora, Audio Aero, Audiomeca, Meridian, Midtgard......

Har du noen konkrete tips til komponenter som IKKE er følsom for EMI/RFI så mottas dette med takk........ ;D (Er ikke interesert i NAD, Denon, Camebrigde osv) ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
JK skrev:
Har du noen konkrete tips til komponenter som IKKE er følsom for EMI/RFI så mottas dette med takk........ ;D (Er ikke interesert i NAD, Denon, Camebrigde osv) ;D
Proff-utstyr har mer spesifikke krav til EMC i forhold til konsumentutstyr, så jeg ville vel valgt å starte der, tenker jeg.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Rhesus skrev:
JK skrev:
Proff-utstyr har mer spesifikke krav til EMC i forhold til konsumentutstyr, så jeg ville vel valgt å starte der, tenker jeg.
Er jo en tanke det men tror ikke det er sååå mye å velge i der skal det over et visst nivå,eller?
Skal ikke holde konsert, ikke har jeg et hav av plass heller så PA-utstyr kommer ikke på tale ;D

Mye av proffutstyr er også laget for heeelt spesielle bruksområder som ikke alltid samsvarer med hifi stuebruk. Er jo blitt en del "proffprodusenter" som har beveget seg inn på forbruker markedet, men da er vel produktene tilpasset og da er en like langt?

Nei er nok mer av den oppfattning at en må etterhvert bite i det sure eplet og bruke strømrensere i en eller annen form vil en få optimalt ut av sine dyrkjøpte komponenter.
Det er jo et valg fordi det meste av utstyr fungerer jo, det er bare at det ikke fungerer optimalt, og kvalitet er det ikke alle av oss som er så opptatt av tydligvis.......

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
nb skrev:
lovemusikk skrev:
Han mener nok at et ordentlig måleinstrument gir utslag leeeenge før selv den mest hardbarka HiFi-entusiast registrerer noesomhelst i godstolen sin. Og at et elnett uten støy neppe finnes.

Til sammenligning kan de beste sakene for måling av gravitasjon visstnok måle til 8. eller 9. desimal etter komma hva tyngdeaksellerasjonen er. Gutta som lagde det skjønte ikke hvorfor gravitasjonen tilsynelatende gikk opp hver helg på universitetet de holdt til på, helt til de kom på at fotballstadionet på campus ble fyllt av folk hver helg;) (Så det på Mythbusters når de testet myten om anti-gravitasjonsfelt)
Ja, då så.. :)
Støyfritt, då måtte eg vert alene på nettet fra kraftverket, men uansett vert litt målbar støy tenker eg, men seff ikke i nærheten av eit nett som det ligger mye indrustri og annet på. :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
lovemusikk skrev:
nb skrev:
lovemusikk skrev:

Ja, då så.. :)
Støyfritt, då måtte eg vert alene på nettet fra kraftverket, men uansett vert litt støy tenker eg, men seff ikke i nærheten av eit nett som det ligger mye annet på. :)
Mange steder er det helt støyfritt, bare hifi produsentene som vil ha forbrukere til å tro noe annet.

Topp Bunn