Her er misforståelsen din, tror jeg. Du forutsetter følgende prosess:
1. Opptak av orkester sånn det låter i konsertsalen (med litt rombidrag i bassen), gjort med "flat" mikrofon
2. Miksing/mastring i et rom uten rombidrag, der man
kun hører det som er på opptaket
3. Avspilling i et rom der bassen får litt naturlig forsterking
for da får man rombidraget "to ganger" eller dobbelt opp, der det er rombidrag i opptaket og i avspillingsrommet, og ingenting er avstemt med hverandre.
Men realiteten er noe i retning av følgende, og dette har du sitert Bob Katz på ca. en million ganger:
1. Opptak av orkester sånn det låter i konsertsalen (med litt rombidrag i bassen), gjort med "flat" mikrofon
2. Miksing/mastring i et rom med rombidrag, der man hører omtrent det man vil høre i en gjennomsnittlig stue. Se også standardene du stadig viser til, de åpner for rikelig med rombidrag i bassen.
3. Avspilling i et rom der bassen får litt naturlig forsterking
Og da får du rombidraget to ganger, men på en god måte, fordi det
skal være der.
Må stemme i
@MakkinTosken sitt poeng her. Det er du som ikke har vist at de greiene der kjennetegnes av flat bass. Det blir som om jeg ber deg motbevise at det går en
tekanne i bane rundt sola. Olson sier ikke noe om bass, moderne standarder åpner opp for 8 dB helling mellom 50 Hz og 16000 Hz, kjente lydfolk (
Morten Lindberg?) sier bare at de helst ikke justerer EQ etter opptaket men heller bedriver EQ med mikrofonplassering etc.