M. Davis - The man with the horn: Mer musikk i samme gate?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Digger rett og slett noen av sporene på dette albumet, spesielt "Fat time" og "Shout" der Marcus Miller gjør en fortreffelig jobb på bassen. Jeg har noen andre MD album fra samme periode men synes ikke dette svinger like bra. Er det noen jazzkjennere som kan anbefale artister/album i denne genren med noe av det samme trøkket og svingen?

Mvh

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Du kan jo sjekke ut Miles Davis "Live Around the World" på Warner...
Det er en av mine favoritter. Veldig god lyd og det svinger, det kan jeg love deg.
Også M.D "Tutu" er bra funky med masse hard bassgitar. Er ikke sikker på hvem som spiller bass men tror det er den "sjette"Rolling Stones, Darryl Jones ;D
Vet ikke om dette er i samme gate som du var ute etter men det er bra.

Mvh Theodor

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Takk for tips Theodor. :) Har ingen av de to M.D. albumene du nevnte.

Mvh

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Miles Davis har mange bra plater, men noen har en skikkelig "gåsehudfaktor".
Live around the world er veldig bra som nevnt før, men "In a silent way"
er nok min favoritt. Hører den om og om igjen, (fortrinnsvis på vinyl).
Genial plate som gir meg mye iallfall. Et annet tips til eldre M.D er
"Someday my prince will come", rolig og nydelig jazzmusic :)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Lever dessverre fortsatt i steinalder'n med kun LP og CD.. Men får vel se å skaffe meg en DVD spiller snart. :) Andre enn M.D. som kan dette med funky jazz i TMWTH gata? Synes genren er utrolig fengende.

Mvh

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Du kan jo sjekke ut Maceo Parker. Kanskje mer funky enn jazza, men likevel; bra driv synes jeg.

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Jada, gir meg ikke ;D

Røk selv på denne boksen for ett par år siden;

http://www.platekompaniet.no/cdproduct.asp?id=SNY86824.2

og angrer ikke. Her har du det mest vesentlige fra tidlig 70 fusion og helt gjennom funk/Rock (beskylt for pop) perioden i siste del av livet hans. Sjekk låt lista og du skjønner. Liker du fat-time, blir du happy her.

Dessuten spennende å bla. høre hvordan de spillte samme låter over ganske langt tids strekk.

Her har jeg spillt meg fast mang en gang.., kanksje noe av de beste 2 laken jeg har brukt ;D.

bob

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
toref skrev:
Ser spennende ut bobbob! Er det kurant lyd på den boksen?

Mvh
Noen av skivene er bedre enn andre, men ingen er direkte dårlig. Jeg vil si de ligger fra OK til meget bra.

Før jeg hadde HD avpilling og ikke noen system for favoritter skrev jeg en masse notater på lapper jeg la opp i boksen. Det er såpass omfattende å lytte seg igjennom 20 cder, her at måtte gjøre det slik.

Boksen er ikke mindre enn HELT RÅ synes jeg, trolig det siste jeg ville ha vært uten, måtte jeg velge. Får du ikke fot her, er du lam ;D, her er det mer type 'opp å fri-danse' 8) hos meg.

bob

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1
Theodor skrev:
Også M.D "Tutu" er bra funky med masse hard bassgitar. Er ikke sikker på hvem som spiller bass men tror det er den "sjette"Rolling Stones, Darryl Jones ;D
Mvh Theodor
Det er Marcus Miller på Tutu også.

Ellers er "We want Miles" en av de aller beste fra tidlig åtti-tall. Mye av materialet fra The man with the horn, men med mye bedre fremførelse. The man with the horn bærer preg av at Miles ikke helt hadde stått opp fra de døde enda, etter 5 års dvale. Mens på liveinnspillingen We want Miles er det en vanvittig uttrykkstrang fra Miles sin side, og et av de beste komp-bandene han har hatt siden "The Lost Quintet" i 69/70.

Men liker man den funkinspirerte musikken til Miles Davis fra tidlig 80-tall, er det god grunn til å sjekke ut det aller meste fra 80-tallet. Tutu og Amandla er vel topper, sammen med Live around the world. Men start med "We want Miles" ;)

Støtter også de som trekker frem Munchen-DVDen som spesielt bra. Her er en omtale av den, og fire andre Miles Davis DVDer.
http://www.audiophile.no/?did=9073998

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
”We want Miles” kan knapt nok undervurderes innen elektrisk jazz og er et stjerneeksempel på en tight but loose strategi. Rett før stykket holder på å falle fra hverandre griper Foster eller Miller fatt i komposisjonen og bringer Miles/Stern/Evans tilbake i folden.

Stern var ingen umiddelbar suksess blant kjennerne, men personlig synes jeg hans kombinasjon av Tele og downstrokes er aldeles fabelaktig , er helt på grensen til rock’n roll!

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Antall liker
3
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Om det muligens er litt off topic, vil jeg uansett bare tipse om at det var en god del Miles i ryddesalaget hos Platekompaniet... (Remastrede cder selvfølgelig, men kan jo uansett ta en titt? :) Synes eller det var mye snadder på "salg" denne gangen.

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Godt å se det er flere Miles fans her. Synes dette er hyggelig jeg ;D.

I tillegg til 'Bitches Brew' så vil jeg trekke frem 'Live-Evil' som en personlig godbit fra begynnelsen på hans mellom periode, hvis man kan kalle det slik. 'Live-Evil' er kanskje ikke lettest tilgjengelig, men muligens det mest rocka/fusion han med band har gjort. Tidvis 'full gass'.

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Karl_Erik skrev:
Theodor skrev:
Mvh Theodor
Det er Marcus Miller på Tutu også. Det stemmer det Karl Erik, beklager.. Hadde nok ikke tungen rett i munnen der, Blander noenganger, men Darryl Jones Basser bra på "Decoy"... Også en Miles Davis plate som er nødvendig å få med seg..
"Bitches Brew" albumet er også veldig bra, men kan være litt kraftig kost :)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hentet Tutu og Amandla på Platekompaniet i går kveld. På CD. Mulig det er mediet som lurer meg, men TMWTH (som jeg har på vinyl) svinger sykt mye bedre enn de to førstnevnte i min mening. Det er noe med improvisasjonen tror jeg. Omtrent som om bandet bare gir backing på Tutu og Amandla. På TMWTH er hele gjengen "med" og Miles oppleves friere og mer åpen, på en måte. Tutu og Amandla opplever jeg som strammere regisert, temaet er liksom gitt på forhånd og gir bandet mindre rom. Men jeg har "Live Around the World" og ”We want Miles” i bestilling. :)

Mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Amandla låter utrolig bra på vinyl, en av de beste innspillingene av "nyere" Miles. Har ikke CD'en å sammenligne med.

Edit: Hørte på Tutu nå. Den er temmelig kjedelig og uinteressant IMO. Ikke har den så god lyd som Amandla heller. Snakker om vinyl-utgaven. Den bærer preg av mange overdubbinger. Ikke så rart iom at Marcus Miiller spiller de fleste instrumentene. Den swinger simpelten ikke, slik som f.eks. Amandla gjør. På den er det også mange fler musikere med og det gir den et mye mer variert uttrykk enn Tutu.

S

slowmotion

Gjest
Jeg er enig med trådstarter at noen av låtene på TMWTH svinger ganske hemningsløst.
Likevel synes jeg det er et noe ujevnt album.
Takk for tipset vedr. "We want Miles" , den er satt på lista.

Ellers synes jeg "Saturday night at the Blackhawk" svinger ganske bra, men det er jo fra en tidligere periode.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Når det gjelder den godeste Miles Davis, må man også ta med i betraktning den form han til enhver tid var i under innspillinger....... ::) ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Nå har jeg spilt gjennom Miles-skivene jeg har fra '80-tallet, unntatt Decoy (den får jeg ta en annen dag). Alle skivene på vinyl, selvsagt ;)
En skive som ikke er nevnt i tråden før er "You're under arrest". Den er faktisk ganske bra, både musikk og lyd. Synes den og "Amandla" er de to beste fra '80-årene. Ikke så begeistret for hverken "Tutu" eller "The man with the horn".

Når det er sagt synes jeg Miles fra '50-, '60- og '70-tallet er mye bedre enn '80-talls-Miles.
Hørte forresten Miles live i Molde en eller annen gang på '80 tallet. Var jo selvsagt en begivenhet det :)

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
emotikon skrev:
Når det gjelder den godeste Miles Davis, må man også ta med i betraktning den form han til enhver tid var i under innspillinger....... ::) ;)
Stemmer det.. , men husk 'kraftig kost' nytes best med noget ved sideav ;D (dog kun flytende her i gårdenl)

Ops; må løpe, ut på blues i dag. Snakkes!

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
FZ skrev:
Miles live i Molde en eller annen gang på '80 tallet. Var jo selvsagt en begivenhet det :)
Er nok flere som husker det, 1984, kom forsinket, 'matforgiftet' litt for sent.. ;D

Jeg var på ingen måte der, egentlig ikke i hode eller kropp, på den tiden.

MEN, noe jeg husker veldig godt, var at hans fly-landing fikk STOR dekning i
'Dagsrevyen', og det skjedde faktisk ikke så ofte på den tiden. Bortsett fra med KISS da :).

Det sier egentlig en del; han var Mystisk, Fenomenet, type datidens Konge. (diskuterbart ja klart), men uansett, ingen fikk lik mottagelse.

Selve Molde konserten var vel ikke så bra har jeg forstått. Det lille jeg husker å ha sett, så sto han bare mest å så ned i gulvet å flise spilte litt nå og da..

bob

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
FZ skrev:
En skive som ikke er nevnt i tråden før er "You're under arrest". Den er faktisk ganske bra, både musikk og lyd. Synes den og "Amandla" er de to beste fra '80-årene. Ikke så begeistret for hverken "Tutu" eller "The man with the horn".
Disse hovedsporene, samt Tutu etc. etc, egenlig alt som Miles ville fremheve, finner du i Montreux pakka jeg linket til.

Men her så er alt live da, håper ikke det er noe minus.. :eek: 8). Tenker derimot at der finner du svaret på noe av det du etterlyser toref ;)

bob

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
bobbob skrev:
FZ skrev:
Disse hovedsporene, samt Tutu etc. etc, egenlig alt som Miles ville fremheve, finner du i Montreux pakka jeg linket til.

Men her så er alt live da, håper ikke det er noe minus.. :eek: 8). Tenker derimot at der finner du svaret på noe av det du etterlyser toref ;)

bob
Har absolutt sansen for live innspillinger ja. Så Montreux pakken blir nok bestilt når likviditeten er bedre igjen. En av mine store favoritter er Jarrett på Blue Note i New York, 1994 [6CD, ECM]. Denne er fantastisk, imo.

Mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Hørte på Decoy (LP) i dag. Hadde ikke hørt den på år og dag, men den er slett ikke verst og veldig bra lyd.
Av Miles-skivene jeg har fra 80-tallet blir min rangering av de 3 beste:

1. Amandla
2. Decoy
3. You're under arrest

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bobbob skrev:
FZ skrev:
Miles live i Molde en eller annen gang på '80 tallet. Var jo selvsagt en begivenhet det :)
Er nok flere som husker det, 1984, kom forsinket, 'matforgiftet' litt for sent.. ;D
Knut Borge kunne endelig fortelle publikum fra scenekanten at "Gud er i herregarderoben"..., he he he.
Jeg hadde konserten på kassett i mange år, inklusive Borges introduksjon. Syntes den var ok, jeg. Men det er 20 år siden jeg har sett den tapen nå, dessverre. Spesielt fordi det på slutten av tapen var et godt intervju med Laurie Anderson, men det får bli en helt annen sak.

Miles og Molde var venner, ingen tvil om det.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Min favoritt er "den unge Miles Davis" da selvfølgelig klassikeren "Kind of Blue".

Ble så "tatt" at jeg begynte å samle på øvrige vinylinnspillinger fra samme periode og med noe av den samme gjengen som gjorde KoB.
Til når er det blitt:
Scetches of Spain
Milestones
Miles Ahead

nyyyyydelige plater.
Neste på ønskelisten er Porgy&Bess.

Av nyere ting som jeg liker veldig godt er:
Tutu
You're under Arrest

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
"We want Miles" med Marcus Miller på bass er også en heit sak.

Wiki: We Want Miles is double album recorded by jazz trumpeter Miles Davis in 1981, produced by Teo Macero and released by CBS in 1982. The album features one of the first live appearances by Davis in more than five years, at the Boston Club “KIX”, on June 27, 1981. Other tracks are recorded at Avery Fisher Hall, New York, on July 5, and in Tokyo, October 4 of that year. Subsequent CD releases fit the music onto one disc.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Disse er jo nesten uunværlige:

· Walkin' · Bags' Groove · Cookin' with The Miles Davis Quintet · Relaxin' with The Miles Davis Quintet · Workin' with The Miles Davis Quintet · Steamin' with The Miles Davis Quintet

'Round About Midnight · Kind of Blue Someday My Prince Will Come ·

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Enig i det, men de er absolutt ikke i samme gate som The Man With The Horn.............

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.402
De platene av Miles Davis jeg har spilt mest i det siste er
Jack Johnson, Dark Magus og Agharta.

Topp Bunn