Maarud eller Kims?

Hvilket potetgull?

• Totalt antall stemmer
    23

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.902
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvilket potetgull er favoritten?
Tenker da på standard gamle typen - salt...

I mangel av annet å gjøre på..

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Maaruds originale med paprika (uten rifler og annet tøys) er det klart beste. Det eneste problemet er at dersom man ikke klarer å stoppe i tide, så blir man så mett av dette at man blir kvalm. Å nyte så gode ting krever selvdisiplin.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Maarud´s orginale lettsaltede.....

mvh
Det er vel bare i navnet de er lettsaltede. Jeg blir tørr i tunga og på leppene bare ved tanken. Krever rømmebasert dip for å kompensere for saltet etter min mening.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.365
Maarud´s orginale lettsaltede.....

mvh
Beklager...for meg er dette tragisk. Smaker så ufattelig mye dårligere enn det gjorde på 70- og 80-tallet. Gå på Ultra og kjøp importert potetgull fra england, såkalt "premium-taste", da skjønner du hvordan det KAN smake.

Maarud ble enda dårligere etter at det ble kjøpt av Kraft Foods.

O

om.s

Gjest
Det er vel bare i navnet de er lettsaltede.  Jeg blir tørr i tunga og på leppene bare ved tanken.  Krever rømmebasert dip for å kompensere for saltet etter min mening.
En iskald Budweiser besørger evnt overflødig salt innhold for min del ;) .......

mvh

O

om.s

Gjest
Beklager...for meg er dette tragisk. Smaker så ufattelig mye dårligere enn det gjorde på 70- og 80-tallet. Gå på Ultra og kjøp importert potetgull fra england, såkalt "premium-taste", da skjønner du hvordan det KAN smake.

Maarud ble enda dårligere etter at det ble kjøpt av Kraft Foods.
Det er mulig du har rett her, har ikke muligheten å sjekk pr dd, her hvor jeg holder til er Estrella, OLW m.fl som dominerer, vanskelig å finne noen klart best blandt disse, men det skal alikevel være lettsaltet.

Ellers minns jeg noen Lett saltede varianter fra f.eks Sørlands chips, samt en produsent jeg ikke husker navnet på produsenten men det var i samme gate som Sørlandschipsen, hardt, crisp og lettsaltet....

Premium fra England bør man vel tak i her nede i Gøteborg og, takk for tipset!...

mvh

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
330
Sted
Oslo Vest
Importert fra England med vinegar er det som gjelder, norsk kan ikke brukes, desverre.
Espen R har helt rett, (igjen).

eller lag egne. Få tak i poteter av riktig størrelse og kvalitet, bruk ostehøvel og skjær skiver. Stekes i olje og krydres etter smak og behag.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jepps Salt & Vinegar er det som gjelder, og da på ekte snittede poteter kokt i peanøttolje. Skal man prøve hjemme er det godt flaksalt og malteddik som anvendes.

Frityrstekt potetmos a.la. Kim og Maarud egner seg ikke for menneskelig konsum.

Skal man ha en seanse med dip og slikt er. Trekantede maischips med varm cheddarsaus og jalapenos tingen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Æsj! Etter sju års opphald, lurer eg på å dyrke eigne poteter igjen...
Se om du får tak i blå variantene, de er festlige å lage potetgull av. Og setter farge på eller kjedelig mat.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det viktigste er at chipsen er helt lys, når de er mørke smaker de dårlig synes jeg. Før kjøpte jeg oftest Kims, men pleier nå heller å kjøpe Maarud siden jeg synes de har oftere lysere chips. Men nå prøver jeg helst å ikke spise chips da...ikke alltid like lett.. :-/

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
330
Sted
Oslo Vest
Det viktigste er at chipsen er helt lys, når de er mørke smaker de dårlig synes jeg. Før kjøpte jeg oftest Kims, men pleier nå heller å kjøpe Maarud siden jeg synes de har oftere lysere chips. Men nå prøver jeg helst å ikke spise chips da...ikke alltid like lett.. :-/
virkelig kompo ?

hm

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Jeg har fasiten:

Maarud er best på de "klassiske" Kims er best på "de nye" og Sørlandschips er litt på siden og for spesielt interesserte.

Klassiske: Salt&Pepper, Salt, Paprika
De nye: Mexican Fiesta, Chips o'hoi

Sånn.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Maarud paprika. Jo mer krydder, jo bedre.

S

slowmotion

Gjest
Hvis man ikke liker potetgull, hva da?
Jeg liker mandelpoteter, men jeg er ikke sørlending heller.

Hilsen "forvirret"

;)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.196
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
På Toten spiser vi bare Kims.

Håvard
(innflytt sogning)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.172
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Mandelpoteter med smør og salt på. Det er best.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.902
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En liten chips test?
http://home.c2i.net/johnp/nam/potetchips.htm

Og ja for å oppklare dette med mandelpotet og sørlending.
Hadde fått for meg at sørlandschips var laget av mandelpoteter, men det er den visst ikke likevel. Men fritert i peanøtt olje er den :)

Håper ikke det ødela hele denne utrolig interessante pollen..

G

Gjestemedlem

Gjest
Er peanøttolje sunnare enn palmeolje?
Palmeolje er ganske gufne greier. Inneholder store mengder mettet fett og klogger til blodomløpet. Peanøtolje inneholder mye enumettede fettsyrer og er derfor bedre egnet som mat.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Totenflak er bra. De hadde en variant som forsvant (herfra i hvertfall - husker ikkke hva den het. Den beste av dem). Totenflag er vel Kims.....

Ellers var det noe fra Norsk Internasjonalt Chipsregister på sent 90-tall som var en favoritt. Forsvant sporløst...

lurvis

vegspringar
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
6.117
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Totenflak er bra. De hadde en variant som forsvant (herfra i hvertfall - husker ikkke hva den het). Totenflag er vel Kims.....

Ellers var det noe fra Norsk Internasjonalt Chipsregister på sent 90-tall som var en favoritt. Forsvant sporløst...
Bor ikke du i Gokk? Start din egen potetgressfabrikk hvis de ikke modner i tide!

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.201
Torget vurderinger
1
Ble positivt overrasket over ny og forbedret Kims her forleden. God smak og ikke for salt. Har gått grundig lei av varianten "stekt ett og ett flak over bålet bak fjøset osv" a la Sørlandschips, Toten og alle de andre.

lurvis

vegspringar
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
6.117
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Ble positivt overrasket over ny og forbedret Kims her forleden. God smak og ikke for salt. Har gått grundig lei av varianten "stekt ett og ett flak over bålet bak fjøset osv" a la Sørlandschips, Toten og alle de andre.
Du har bare blitt lurt av smaksforsterkere igjen. Tenk MÅÅRUUUD!

Topp Bunn