Mac eller PC?

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
1
Jeg bruker i dag en "gammel" XP pc til hverdags, denne brukes også som en vert for min 500GB eksterne disk, som inneholder ca 1.300 cd'r i WMA "lossless-format", og som spilles av trådløst med en Squeezebox SB3.

Imidlertid krever nå ungene sine egne maskiner(julegaver :-X), så da har jeg tenkt som følger;

Strippe min gamle PC for ALT unødvendig, gjemme vekk denne i et skap sammen med en 7" miniskjerm og den omtalte eksterne 500 GB disken, og bruke denne maskinen kun som vert for Slimserver/SB3.
Alternativt vurderer jeg å gå for en Ready NAS løsning, som da også kan fungere som et "sentralt lagringsted", nå som familen får flere maskiner. Noen meninger/erfaringer rundt dette?

Så til det jeg virkelig tviler på, og som jeg trenger seriøse og usæriøse innspill på. De 3 maskinene som jeg nå skal anskaffe meg skal disse være Pc'r eller Mac'r?
Jeg kan litt om begge plattformer, og ser fordeler og ulemper med begge, men klarer ikke å bestemme meg. Alternativt tenker jeg på å kjøpe Mac til ungene og en ny PC til meg selv, og dermed få et "blandet nettverk" - noen meninger om dette?

N

nb

Gjest
Kidsa vil ha PC. PC er en betydelig bedre spilleplattform enn MAC, og det er vel det de driver med;) Kompisene deres har helt sikkert også PCer, så også praktisk av den grunn.

Om man ser på brukervennlighet og slikt, så er sikker en MAC overlegen.

Behold den gamle PCen din, kjøp en diskkontroller om du ikke har SATA-porter og sleng inn noen disker, prisen pr GB er betydlig lavere på interne disker, og du har greie utbyggingsmuligheter. Å være filserver krever nesten ingen ting av en PC. Etter å ha satt den opp, trenger du neppe skjerm/tastatur/mus på den heller.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Dette er det nesten like sterke meninger om som kabeldiskusjonen, så hold deg fast...

Jeg kjøpte min første Mac for et år siden. Denne har alltid funger strålende. Jeg bruker den til musikk, nett, chatt, skype, e-mail, TV og det er ikke tegn til at den skal henge seg eller arbeide tregt. Et viktig poeng for meg er at systemet skal være stabil. Et godt eksempel på det er en kompis med 4 år gammel bærbar Mac, fungerer like bra i dag som da den var ny. Min 3 år gamle toppspesifiserte PC, er helt ubruklig.

I tillegg er det en del funskjoner i OSX som etter litt tilvenning rett og slett blir uunværlige...

En annen ting er at designen og det visuelle layouten ser særs god ut. Dette er jo selfølgelig smak og behag og vil jo for noen være negativt vs Windows.

Når det er sagt tror jeg at et godt oppsatt Windows-system kan fungere utrolig godt. Problemet er bare at jeg ikke har kompetanse til dette, og må nok si at kunnskapen er godt over middels. Det jeg mener å si er at jeg ikke tror det nødvendigvis er noen direkte kvalitetsforskjell på operativsystemene, men at det med normale kunnskaper er utrolig mye enklere å sette opp og vedlikeholde en Mac. Så for meg blir det aldri igjen en PC.

PS: Venter på levering i dag av min nye Macbook.... Gleder meg!
PPS: Og for spesielt interesserte kan man jo også kjøre Windows på Mac, både som 2 separate operativsystem eller Windows i et vindu.

N

nb

Gjest
Om planen er at barna skal spille noe, så gjør du det billigst på sikt med følgende løsning:

- kjøp noen PC/MAC som funker til vanlig databruk, de koster jo ikke allverden
- kjøp PS3/XBOX etter egen smak (hint: begge to ;). Det er enormt mye billigere på sikt, man har da en stabil hardwareplattform som holder i fem år eller noe slikt for under 3k for en XBox og 4k for en PS3 og man slipper oppgraderingsjaget. Det er sånn ca hva et godt grafikkort koster og som må byttes annenhvert år.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Drit i spell, kjøp mac. Synes ikke det trenger begrunnelse mac er overlegent.

Og vil unga spille kjøp en lisens med vmware fusion (skrives omtrent sånn) og kjør windows virituelt i Mac os x. Evt dualboot med bootcamp. Masse muligheter!

PK

PS: Hvis du fortsatt går for PC, IKKE KJØR VISTA!! Faen tel drit OS!

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis du ikke ønsker at barna skal kunne bruke tid på spill og morro, så er nok en Mac å anbefale. For alt annet er en PC bedre og rimeligere.

Hvorvidt f.eks. Office åpner 10% raskere på en Mac enn en PC og slike ting er vel helt likegyldig. Finurligheter i Vista/Xp kontra OSX eller dyreOSene er vel også bare en vanesak.

Det er pent lite programvare som finnes til Mac som ikke også finnes til PC. Men omvendt er listen lang som en skatteklage fra Fredriksen. Men mindre man driver med profesonell videoredigering eller seismiske undersøkelser vil man nok ha mest nytte og glede av en helt vanlig PC. Dytt rikelig med RAM i den og ha en god skjerm så har man det man kan ønske seg.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Kjøp MAC til deg selv og PC til barna. De vil mekke og laste ned torrents og spille og herje og overklokke, alt på en maskin, og der er MAC'en ubrukelig. Men til vanlig bruk, uten at man har særlig interresse av hva som foregår under panseret, er MAC'en overlegen som bruksmaskin. Ja, har både MAC og PC og har også brukt begge i mange år på jobb. De er bra til forskjellige ting, ingen er klart best, begge krasjer like mye og begge har sine bakdeler. Bruker Macbook Pro som bærbar og et par hjemmesnekrede maskiner (PC) som stasjonære. Kunne like gjerne vært omvendt.

T2000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.01.2005
Antall liker
0
Sted
Narvik
Har selv både Mac Mini og pc med Windows og egentlig ganske like erfaringer med begge plattformer.

At Mac aldri krasjer eller henger er hvertfall ikke min erfaring, min Mac Mini kjøpt i januar henger oftere enn min 3 år gamle toppspesifiserte Dell. Men selv om min Mac henger innimellom er det ikke noe som plager meg.

Pr i dag bruker jeg Mac'n hovedsaklig som stuemaskin koblet opp mot LCD-tv og den brukes til avspilling av musikk og videoer som ligger på en gammel utdatert maskin som brukes som filserver. Filserveren er satt opp uten skjerm, mus og tastatur og starter opp automatisk hvis noe skulle skje, og den er i praksis vedlikeholdsfri.

For mitt bruk er jeg veldig fornøyd med valget av Mac'n som havnet i stua, men også det å ha en pc tilgjengelig.
Hvis jeg skulle kjøpt ny maskin i dag er jeg usikker på om min pc hadde blitt erstattet av en Mac da jeg liker begge og synes de utfyller hverandre.

Ville nok anbefalt pc til ungene og Mac til deg selv, da ungene gjerne både via venner og skole vil møte pc som det mest utbredte.

G

Gjestemedlem

Gjest
Mac entusiaster er litt som Leeds supportere. De henger med i tykt og tynt og ser ikke ut til å ta seg nær av at laget ligger i 3. divisjon. Og for dem er det helt utenkelig å holde med et annet lag. Jeg mistenker også den ivrige Mac misjoneringen som et litt desperat forsøk på å verve nye medlemmer slik at kanskje noen ser seg bryet med å gi ut et spill til maskinen bare de blir mange nok. Det var vel litt overdrevet, jeg tror Myst ble utgitt til Mac en gang. ::)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Har nå brukt iMac (hjemme) i over 7 år (to modeller), hadde for noen år tilbake problem med mail, men aner ikke om det skyldes maskinen,programmet eller annet, utover det så har den bare funket :D
Jeg er jo "født" inn i macverden gjennom arbeidet mitt og takk for det ;D
Det blir neppe noen pc for meg noen gang, ikke av andre grunner enn at jeg ikke finner noen (grunner) ;)
Mvh.KW

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Blir mest sannsynlig en mac mini på meg også til sommeren. (LES utpressing av sjefen) Greit med noen gode kort på hånden hehe. Gleder meg som en unge. Er fornøyd med pc'n idag men fyttikatta så fin den lille mac'en er da.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Når jeg sender e-post, velger jeg fra et utvalg signaturer med små sitater. Ett av disse er fra Jim Allchin, som er en av sjefene i Microsoft. Han skrev en internpost til ledelsen i MS der han uttrykte at selskapets OS var håpløst dårlig. Han skrev også:

"I would buy a Mac if I didn't work for Microsoft."
Jim Allchin, Co-President, Platforms & Services Division, Microsoft, 2004.

Her er hele e-posten hans. Etter at denne ble distribuert i Microsoft så ble Longhorn (som senere ble til Vista) satt tilbake til 0 som utviklingsprosjekt og man begynte påny.
Linken til videoen i hans epost er ikke lenger aktiv, men jeg har satt en aktiv link nederst. E-posten ble sendt til Balmer og Jobs i Microsoft 7. januar 2004, dagen etter at Jobs hadde holdt en presentasjon omkring Apple.

"This is a rant. I'm sorry.

"I am not sure how the company lost sight of what matters to our customers (both business and home) the most, but in my view we lost our way. I think our teams lost sight of what bug-free means, what resilience means, what full scenarios mean, what security means, what performance means, how important current applications are, and really understanding what the most important problems are customers face are. I see lots of random features and some great vision, but that doesn't translate into great products.

"I would buy a Mac today if I was not working at Microsoft. If you run the equivalent of VPC [Virtual PC] on a Mac you get access to basically all Windows application software (although not the hardware). Apple did not lose their way. You must watch this new video below. I know this doesn't show anything for businesses, but my point is about the philosophy that Apple uses. They think scenario. They think simple. They think fast. I know there is nothing hugely deep in this.

"http: //www.apple.com/ilife/video/ilifeO432C.html [Note: Link is now dead]

"I must tell you everything in my soul tells me that we should do what I called plan (b) yesterday. We need a simple fast storage system. LH [Longhorn] is a pig and I don't see any solution to this problem. If we are to rise to the challenge of Linux and Apple, we need to start taking the lessons of 'scenario, simple, fast' to heart. Jim"

Her er videoen han lenket til, morsomt å se tilbake på når man tenker på hvor mye lenger Apple er kommet i dag:

http://pulsar.esm.psu.edu/Faculty/Gray/graphics/movies/iLife04_m480.mov

Topp Bunn