Mac-hjelp ønskes!

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Antall liker
389
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Jeg trenger hjelp/gode råd til å sette opp mac-basert hjemmenettverk for audio.

Jeg har en Mac Mini med to HDD'er (en som skal være back-up) som skal fore en Ayre QB-9 i hovedanlegget. Jeg har en Airport express som leverer optisk signal til en Lyngdorf Dpa-1 i stueanlegget. Jeg har en iPad som jeg vil bruke som remote i stueanlegget og en iPod touch som remote til hovedanlegget. Jeg har Telenor bredbånd (tror det er 4mBit) med nyeste medfølgende modem og en nyinnkjøpt Airport Extreme som jeg vil bruke som router.
Jeg vil bruke i-Tunes i Mac Minien i hovedanlegget, samt Wimp og/ eller Spotify Premium.

Kan dere ekspertene der ute komme med gode råd om hvordan det er fornuftig å sette opp alt sammen? Burde HDDene kobles til Mac Mini eller Extreme, bør jeg bruke Ethernet til hovedanlegget for eksempel? Hva er optimalt?

Håper på gode råd

Veleik

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du bør bruke ethernet der det er mest hensiktsmessig, i ditt tilfelle vil ethernet fra Mini til AirportExtreme gi deg en halvering av belastningen på WiFi-nettverket når du spiller musikk. Dette fasciliterer samtidig streaming av film, bruk av tunge nettsider etc uten problemer. Kan du trekke en ethernetkabel fra AirportExtreme til dac direkte i tillegg så er det enda gunstigere. Alt avhenger av hvordan huset og mulighetene er.

Nettforbindelsen din (dvs Telenor bredbånd) har ingenting med kapasiteten for streaming i ditt interne hjemmenettverk å gjøre. Enhver kobling via ethernet vil gi deg større restbåndbredde trådløst, så det er av det gode.

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Antall liker
389
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
Du bør bruke ethernet der det er mest hensiktsmessig, i ditt tilfelle vil ethernet fra Mini til AirportExtreme gi deg en halvering av belastningen på WiFi-nettverket når du spiller musikk. Dette fasciliterer samtidig streaming av film, bruk av tunge nettsider etc uten problemer. Kan du trekke en ethernetkabel fra AirportExtreme til dac direkte i tillegg så er det enda gunstigere. Alt avhenger av hvordan huset og mulighetene er.

Nettforbindelsen din (dvs Telenor bredbånd) har ingenting med kapasiteten for streaming i ditt interne hjemmenettverk å gjøre. Enhver kobling via ethernet vil gi deg større restbåndbredde trådløst, så det er av det gode.
Takk for det!
Veleik

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ingen årsak. Så lenge du bruker ethernet mellom Mini og AirportExtreme (viktigste punkt for deg imo) så burde du muligens være like godt tjent med eksterne HDD'er via Mini. Dette pga den økte kapasiteten ethernet gir. Aller helst burde du benytte deg av FireWire-muligheten som Mini gir, ved å bruke en FireWire HDD. Den gir faktisk ganske mye mer fart enn en USB 2.0-disk. Pixmania har Iomega 2T HDD'er (MacMini-versjonene) med FireWire800 for en drøy tusenlapp nå.

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Antall liker
389
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
Ingen årsak. Så lenge du bruker ethernet mellom Mini og AirportExtreme (viktigste punkt for deg imo) så burde du muligens være like godt tjent med eksterne HDD'er via Mini. Dette pga den økte kapasiteten ethernet gir. Aller helst burde du benytte deg av FireWire-muligheten som Mini gir, ved å bruke en FireWire HDD. Den gir faktisk ganske mye mer fart enn en USB 2.0-disk. Pixmania har Iomega 2T HDD'er (MacMini-versjonene) med FireWire800 for en drøy tusenlapp nå.
Takk igjen, jeg har en slik iomega som jeg tenkte sette opp med firewire, mens den jeg skal ha som back up er usb.
Jeg kan nok sette opp stueanlegget med ethernet også, men det blir nok en kabel som gjennom stua. Tror dundet er mye å tjene på å bruke ethernet til begge, eller er det kanskje bra med hovedanlegget?

Veleik

Veleik

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er klart mest å hente på å bruke ethernet mellom Mini og AirportExtreme! All datatrafikk fra Mini og HDD til mottakere går den veien, så da har du (med ethernet der) halvert belastningen via WiFi allerede! Se på det skjematisk;

HDD/Mini <----> Airport Extreme <----> AirportExpress/MacBook/iPhone/andre mottakere

Da ser du at dersom du kabler forbindelsen mellom Mini og Extreme så har du halvert belastningen på WiFi, er du ikke enig?

Ikke for det, du klarer fint å streame musikk trådløst uansett, men med ny Mac etc så er det bare et tidsspørsmål før du synes det er greit å streame film osv også. Og da begynner WiFi å bli flaskehals, især om du skal doble belastningen der. Ikke minst er det greit å ha ethernet til nedlastinger fra nett dersom du f.eks bruker BitTorrent e.l. på Mini som står og laster hele døgnet; så slipper man også den belastningen på Wifi-nettet i huset ditt.

På Extreme så er det kun USB-port (ikke FireWire) så der kan du gjerne bruke din usb backupdisk, og kanskje se om du får satt det opp med Time Machine også. Det er et fint system. USB-disken på Extreme kan også godt brukes som nærmest en NAS-disk (Time Capsule er jo i praksis en NAS-disk), og du kan godt bruke den til utvidelse av lagring, men da er du prisgitt USB 2.0-hastigheten og får heller ikke brukt Time Machine.

Topp Bunn