Mac OS 9 og scanner fra Hell

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.666
Sted
Holmestrand
Jeg sitter med en scanner fra Hell. Dette er ikke det varme stedet mange av oss har som siste stopp, men et tysk firma som senere ble til Linotype-Hell, og til sist endte opp under Heidelbergparaplyen. Dette er en profesjonell sak, stor og tung og programvaren er basert på Apples OS 9. Her starter det umiddelbare problemet: Mac har krasjet, og jeg trenger OS 9 for å installere. Har lett etter nedlasting på nettet, men finner den bare på obskure torrentsider som jeg ikke har så lyst til å benytte. Tidligere hadde Apple et nettsted hvor utgått OS kunne hentes, men denne finner jeg ikke. Noen som har et tips?

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Morsomt! Har kjørt noen sånne i diverse utgaver :), bra skannere, de fleste av dem.

OS9 er ikke gratis, men alle oppdateringene er det.
Du må først ha selve OS-versjonen, så kan du oppgradere gratis. Siste OS9 er vel 9.2.2, og da trenger du 9.x på disk (eller image) for installasjon.

Jeg skal rote litt skuffene på jobben og se om jeg kan ha noe slikt liggende. PM'er om jeg finner noe nyttig.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.666
Sted
Holmestrand
trex skrev:
Morsomt! Har kjørt noen sånne i diverse utgaver :), bra skannere, de fleste av dem.

OS9 er ikke gratis, men alle oppdateringene er det.
Du må først ha selve OS-versjonen, så kan du oppgradere gratis. Siste OS9 er vel 9.2.2, og da trenger du 9.x på disk (eller image) for installasjon.

Jeg skal rote litt skuffene på jobben og se om jeg kan ha noe slikt liggende. PM'er om jeg finner noe nyttig.
KOm på at jeg har en hel serie med slike mac-er i garasjen. Litt diskret plassert av hensyn til kona som sikkert vil kaste dem, hvilket sikkert er fornuftig.... Tror sikkert noen av dem kjører OS 9. Fant også en CD nederst i en skuff, så burde jeg være på rett vei. :)

Topp Bunn