MacMini og internminne

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hei!

Jeg skal nå kjøpe meg en MacMini for å bruke som datamaskin for stream i første rekke (etterhvert kanskje også noen DH tracks). Jeg har en Weiss INT202 som jeg skal kople mellom min Burmester 061 (som jeg bruker som DAC). Jeg planlegger videre å bruke Ipad 2 som fjernkontroll mens jeg suser på nettet.

Spørsmålet blir hvilken MacMini jeg skal kjøpe. Jeg har tenkt meg MacMini med 2,5 GHz Intel Core i5 prosessor og 4 gigabyte minne. Er det nødvendig med mer interminne? Jeg ser for meg å utvide med en ekstern harddisk hvis jeg begynner å laste ned filer. Jeg er nok litt gammeldags fortsatt, og sverger til cd og grammofon :)

Over nyttår blir det Devialet D Premier med super DAC.

Snakkes med!

MVH, Toffen
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Siden det er veldig lett å bytte minne selv, blir nok den mest gunstige basismodellen med 2GB minne.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du får 8GB (2x4GB) minne til Mini fra bl.a komplett.no for under 400,-. Jeg oppgraderte fra standard 2GB til 8GB før helga, maskinen var ikke til å kjenne igjen. Tok to minutter. Kjøpte mitt minne på butikk her i byen, betalte 398,- for 2x4GB.

Oppgradering anbefales, men jeg har jo ikke prøvd 4GB. Synes Apple er for dyre på RAM i øyeblikket.

Hvilket minne;

http://support.apple.com/kb/HT4805

.. og hvordan bytte;

http://support.apple.com/kb/HT4432
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Bruker minien mest som mediesenter, les Plex, iTunes og Spotify. Sliter med å streame 1080p filer til aTV via Plex Media Server, men det er vel CPU som er begrensningen? Har det i det hele tatt noe for seg å øke RAM fra de 2GB jeg har nå?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Samme som jeg bruker den til, mediesenter altså. Det blir mindre krøll med 8GB enn med 2GB, alt responderer raskere, slutt på badeballer og sirup. Men bruker du kabel? Det er vel gjerne trådløskapasiteten som er flaskehals vel?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Det er CPU. Min egen erfaring er at du skal ha minst core2duo 2.33ghz for å transcode 1080p 100% stabilt.
Men du slipper jo det med XBMC på ATVen.

Det er ikke ram'en som er en flaskehals ihvertfall.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Nå var jo svaret mitt rettet til JD. Jeg regner med at han har en litt eldre C2D-variant.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Nå var jo svaret mitt rettet til JD. Jeg regner med at han har en litt eldre C2D-variant.
Har en 2010 Mini med 2,4 GHz C2D. Hadde ikke sjans til å transcode en 1080p fil på rundt 10GB.

Forøvrig spiller aTV Flash mediaplayer av samme fila rett fra TC, så det går bra. XBMC fikk jeg ikke helt til mot TC, hakker og bufrer den også.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
XBMC bruker du ikke mot TC når du har Plex Media Server. Som jeg nevnte i den andre tråden: PleXBMC aksesserer Plex Media Server direkte. Dette fungerer fint på min iphone4 (som en test, jeg "bruker" selvsagt ikke XBMC på min iPhone),og 1080p blir også avspilt fint på min iPhone4 så lenge det ikke er snakk om 16:9.

Det er merkelig at 2.4ghz ikke går. Det gikk uten problemer whatsoever på en 2.33ghz jeg har gitt til min søster.
Jeg har også en C2D 2.66ghz. Den kjørte jeg engang 3 transcodes av 1080p samtidig uten problem. (Nei, det henger ikke helt sammen)

Muligens er noe gæli med Macen din, ATVen, eller begger deler.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Man skrev:
XBMC bruker du ikke mot TC når du har Plex Media Server. Som jeg nevnte i den andre tråden: PleXBMC aksesserer Plex Media Server direkte. Dette fungerer fint på min iphone4 (som en test, jeg "bruker" selvsagt ikke XBMC på min iPhone),og 1080p blir også avspilt fint på min iPhone4 så lenge det ikke er snakk om 16:9.

Det er merkelig at 2.4ghz ikke går. Det gikk uten problemer whatsoever på en 2.33ghz jeg har gitt til min søster.
Jeg har også en C2D 2.66ghz. Den kjørte jeg engang 3 transcodes av 1080p samtidig uten problem. (Nei, det henger ikke helt sammen)

Muligens er noe gæli med Macen din, ATVen, eller begger deler.
Så på minien at CPU-bruken lå opp mot 100%, så det forklarer det vel. Spiller forøvrig fint av 1080p filer på TV som er koblet til minien. Kjører alt kablet.

Har forøvrig en MacBook Pro også, også med 2,4 GHz, men med 4GB RAM. Der lå også CPU-bruk godt opp på 90 tallet..
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
JD skrev:
Man skrev:
XBMC bruker du ikke mot TC når du har Plex Media Server. Som jeg nevnte i den andre tråden: PleXBMC aksesserer Plex Media Server direkte. Dette fungerer fint på min iphone4 (som en test, jeg "bruker" selvsagt ikke XBMC på min iPhone),og 1080p blir også avspilt fint på min iPhone4 så lenge det ikke er snakk om 16:9.

Det er merkelig at 2.4ghz ikke går. Det gikk uten problemer whatsoever på en 2.33ghz jeg har gitt til min søster.
Jeg har også en C2D 2.66ghz. Den kjørte jeg engang 3 transcodes av 1080p samtidig uten problem. (Nei, det henger ikke helt sammen)

Muligens er noe gæli med Macen din, ATVen, eller begger deler.

Så på minien at CPU-bruken lå opp mot 100%, så det forklarer det vel. Spiller forøvrig fint av 1080p filer på TV som er koblet til minien. Kjører alt kablet.

Har forøvrig en MacBook Pro også, også med 2,4 GHz, men med 4GB RAM. Der lå også CPU-bruk godt opp på 90 tallet..
avspilling vil aldri være noe problem iogmed Plex støtter GPU-aksellering av HD-video.
Ligger vel på rundt 90% jeg også, men FFMPEG transcoder bare så raskt den kan, så det sier strengt tatt ingenting. Plex lister selv opp 2,2ghz som minimum for 1080p, og da er det snakk om fullformat-bilder som Avatar. Det er ingen grunn til at det ikke skal fungere hos deg, og hvis det t.o.m hakker ved transcoding av filmer i kinoformat så kan jeg garantere at det ikke skal være slik.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Man skrev:
JD skrev:
Man skrev:
XBMC bruker du ikke mot TC når du har Plex Media Server. Som jeg nevnte i den andre tråden: PleXBMC aksesserer Plex Media Server direkte. Dette fungerer fint på min iphone4 (som en test, jeg "bruker" selvsagt ikke XBMC på min iPhone),og 1080p blir også avspilt fint på min iPhone4 så lenge det ikke er snakk om 16:9.

Det er merkelig at 2.4ghz ikke går. Det gikk uten problemer whatsoever på en 2.33ghz jeg har gitt til min søster.
Jeg har også en C2D 2.66ghz. Den kjørte jeg engang 3 transcodes av 1080p samtidig uten problem. (Nei, det henger ikke helt sammen)

Muligens er noe gæli med Macen din, ATVen, eller begger deler.

Så på minien at CPU-bruken lå opp mot 100%, så det forklarer det vel. Spiller forøvrig fint av 1080p filer på TV som er koblet til minien. Kjører alt kablet.

Har forøvrig en MacBook Pro også, også med 2,4 GHz, men med 4GB RAM. Der lå også CPU-bruk godt opp på 90 tallet..
avspilling vil aldri være noe problem iogmed Plex støtter GPU-aksellering av HD-video.
Ligger vel på rundt 90% jeg også, men FFMPEG transcoder bare så raskt den kan, så det sier strengt tatt ingenting. Plex lister selv opp 2,2ghz som minimum for 1080p, og da er det snakk om fullformat-bilder som Avatar. Det er ingen grunn til at det ikke skal fungere hos deg, og hvis det t.o.m hakker ved transcoding av filmer i kinoformat så kan jeg garantere at det ikke skal være slik.
Hm, får undersøke litt mer senere.

Har ikke så voldsom greie på formater og slikt, filene det er snakk om er .mkv, kan det ha noe med saken å gjøre? Forstår det slik at det er en container, som kan inneholde flere slags filer? Uansett, det meste skal være .264.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
2.2ghz minimumet er med utgangspunkt i en normal film med 1920x1080 pixels. mkv og h264.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kan det da ha noe med at det hentes fra en Time Capsule tro? Skal se om jeg får lagt inn en film på minien, og streame rett fra den.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Aner ikke, men det er selfølgelig mulig. Fungerer bra fra en USB 2.0 harddisk her.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.305
Antall liker
10.359
Sted
Trondheim
JD skrev:
Hm, får undersøke litt mer senere.

Har ikke så voldsom greie på formater og slikt, filene det er snakk om er .mkv, kan det ha noe med saken å gjøre? Forstår det slik at det er en container, som kan inneholde flere slags filer? Uansett, det meste skal være .264.
.mkv er nok problemet. Dette er en Matroska container som er tung å pakke ut. Hvis jeg sammenligner en film pakket inn i .mkv, .mov og .avi container, går prosessorbruken rett i nærmere 100% med .mkv, men den ligger og koser seg på rundt 5% for .mov eller .avi.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
otare skrev:
JD skrev:
Hm, får undersøke litt mer senere.

Har ikke så voldsom greie på formater og slikt, filene det er snakk om er .mkv, kan det ha noe med saken å gjøre? Forstår det slik at det er en container, som kan inneholde flere slags filer? Uansett, det meste skal være .264.
.mkv er nok problemet. Dette er en Matroska container som er tung å pakke ut. Hvis jeg sammenligner en film pakket inn i .mkv, .mov og .avi container, går prosessorbruken rett i nærmere 100% med .mkv, men den ligger og koser seg på rundt 5% for .mov eller .avi.
Dette kan jeg ikke så mye om, kan man "pakke om", slik at det blir liggende på et annet format?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
mkv er ikke problemet. Det er ikke containeren som krever datakraft, men det som eventuelt er inni. Repakker du innholdet i en mkv over til mp4, vil ikke prosessorbruken forandre seg nevneverdig. Du drømmer hvis du tror det går ned fra 100 til 5% :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.541
Antall liker
11.561
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Burde ikke vært noe problem med .mkv filer.
The Matroska Multimedia Container is an open standard free container format, a file format that can hold an unlimited number of video, audio, picture or subtitle tracks in one file.[1] It is intended to serve as a universal format for storing common multimedia content, like movies or TV shows. Matroska is similar in concept to other containers like AVI, MP4 or Advanced Systems Format (ASF), but is entirely open in specification, with implementations consisting mostly of open source software. Matroska file types are .MKV for video (with subtitles and audio), .MK3D[2] for stereoscopic video, .MKA for audio-only files and .MKS for subtitles only.
Aldri hatt problemer til og med med på relativt svake windows maskiner, men kanskje det er et litt mer generelt problem for akkurat en OS versjon? Evt. akkurat den filmen du prøver?
Du kan kanskje prøve en annen avspiller. VLC f.eks?

Gjelder problemet kun i fullskjerm eller ellers også?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her er en skjermdump fra akkurat nå; jeg kjører en Matroska-film på en 2008 MacBook 2.4/4GB Intel DuoCore og denne dokumentaren fra WW1 bruker rundt 10% av prosessoren. Se iStat-bildet oppe til venstre.
 

Vedlegg

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Burde ikke vært noe problem med .mkv filer.
The Matroska Multimedia Container is an open standard free container format, a file format that can hold an unlimited number of video, audio, picture or subtitle tracks in one file.[1] It is intended to serve as a universal format for storing common multimedia content, like movies or TV shows. Matroska is similar in concept to other containers like AVI, MP4 or Advanced Systems Format (ASF), but is entirely open in specification, with implementations consisting mostly of open source software. Matroska file types are .MKV for video (with subtitles and audio), .MK3D[2] for stereoscopic video, .MKA for audio-only files and .MKS for subtitles only.
Aldri hatt problemer til og med med på relativt svake windows maskiner, men kanskje det er et litt mer generelt problem for akkurat en OS versjon? Evt. akkurat den filmen du prøver?
Du kan kanskje prøve en annen avspiller. VLC f.eks?

Gjelder problemet kun i fullskjerm eller ellers også?
Problemet er ikke når jeg spiller av en film, det går stort sett fint, dog med et og annet hakk, men når jeg skal bruke Plex Media Server på Mac Mini til å transcode filmer fra Time Capsule og sende de til Apple TV. Har ikke sett mer på det, skal se om jeg får utforsket litt mer etterpå. Da bufrer det MYE. Og ja, jeg bruker kablet nettverk.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.305
Antall liker
10.359
Sted
Trondheim
Ja, dere har rett - ved avspilling av .mkv belastes ikke prosessoren mye. Prøvde nettopp nå med en video i .mkv - det tar litt tid før den starter - Aktivitetsmonitor viser ca 50% belastning på en av de 4 kjernene på min i5, men når filmen er lastet inn og begynner å kjøre er prosessorbelastningen på ca 4%.
Når jeg ser på hvilken codec som er brukt sier den h.264, så videoen er i utgangspunktet i et standard mpeg4-format. Da er det ikke rart at avspillingen går greit og ikke belaster prosessoren så mye.

Edit: Videoen er i x264, så det er en DivX mpeg4-codec som er brukt.

Når jeg imidlertid starter Handbrake for å lage en standard mp4-video som jeg kan spille på min iPad, blir det litt underlig. Man skulle i utgangspunktet tro at det bare var å "fjerne" Matroska-containeren og lage en "ren" mpeg4-fil. Men da går alle 4 kjernene i 100%, viftene starter, og det tar ca 50 min å konvertere en video som er 40 minutter lang. Den samme videoen pakket i en AVI-container konverteres til mpeg4 på ca 3 minutter.

Så det har et eller annet med Matroska-containeren å gjøre.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har også lagt merke til det der otare, har noen .mkv-filmer som sluker prosessorkraft. Til tema om RAM i denne forbindelse; jeg er ingen teknologi-wizard, men det står for meg at mer RAM gir bedre transkoding allikevel. Kan det ha å gjøre med det som Apple benevner som "sløsing med klokkesykluser"? At mer RAM utnytter klokkesyklusene og dermed prosessorkraften bedre? Vet ikke, men ser at etter jeg oppgraderte Mini fra 2GB til 8GB så går det hele glattere.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.305
Antall liker
10.359
Sted
Trondheim
Lion er veldig flink til å utnytte tilgjengelig RAM, så jo mer RAM man har jo raskere skal ting gå. Det skal ikke ha noe med klokkesykluser å gjøre, bare at behovet for diskaksess blir mindre.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Ja, dere har rett - ved avspilling av .mkv belastes ikke prosessoren mye. Prøvde nettopp nå med en video i .mkv - det tar litt tid før den starter - Aktivitetsmonitor viser ca 50% belastning på en av de 4 kjernene på min i5, men når filmen er lastet inn og begynner å kjøre er prosessorbelastningen på ca 4%.
Når jeg ser på hvilken codec som er brukt sier den h.264, så videoen er i utgangspunktet i et standard mpeg4-format. Da er det ikke rart at avspillingen går greit og ikke belaster prosessoren så mye.

Edit: Videoen er i x264, så det er en DivX mpeg4-codec som er brukt.

Når jeg imidlertid starter Handbrake for å lage en standard mp4-video som jeg kan spille på min iPad, blir det litt underlig. Man skulle i utgangspunktet tro at det bare var å "fjerne" Matroska-containeren og lage en "ren" mpeg4-fil. Men da går alle 4 kjernene i 100%, viftene starter, og det tar ca 50 min å konvertere en video som er 40 minutter lang. Den samme videoen pakket i en AVI-container konverteres til mpeg4 på ca 3 minutter.

Så det har et eller annet med Matroska-containeren å gjøre.
Eller så har det noe med handbrake, macen din, eller annet å gjøre. Kanskje det t.o.m er brukerfeil inne i bildet?

En ren konvertering av containerformat gjøres på et blunk, krever tilnærmet null prosessorkraft, og er raskere enn f.eks å konvertere en avi til mpeg4.
(viktig å holde tunga rett i munnen her.. jeg forstår det slik at du mener å konvertere en avi-fil som inneholder Mpeg4 Part 2, tilsvarende XViD/DiVX, til en mp4-fil som inneholder Mpeg4 Part 10, H264)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Ram har ingenting å gjøre med saken. Det går ikke raskere med 8GB vs 2GB.
Lion med SSD og 2GB kjører langt bedre, så lenge man holder seg til "normale oppgaver", enn hvilken som helst monstermac med vanlig disk og 16GB ram.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.305
Antall liker
10.359
Sted
Trondheim
Nå skjer akkurat det samme på 3 forskjellige Macer. En MacPro (2 2,8 GHz Xeon prosessorer med 10 GB RAM), en ny Macmini (2,5 GHz i5 med 4 GB RAM) og en (litt tilårskommet) MacBook Pro.

Jeg har ikke sjekket om det er brukt samme codec på filene, men jeg har konvertert relativt mange videoer (både fra AVI og MKV) og det samme skjer hver gang. AVI-filene konverteres på noen få minutter, mens MKV-filer bruker mellom 30 og 60 minutter. Alle med Handbrake som vel bruker ffmpeg for selve konverteringen.

Edit: OOPS:ser at jeg ikke har brukt FFmpeg, men den innebygde h.264 konvertereren. Kjører nå en konvertering av en Matroska-fil, og nå gjør den seg ferdig på 10 minutter med bare ca 50% prosessorbelastning. Så man kan nok oppnå noe med å "mekke" litt på oppsettet i Handbrake.

Jeg er helt enig med deg - en ren konvertering av containerformat burde ikke ta noe tid i det hele tatt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det der du sier Man er rart, for min "monstermac" (iMac i7/16GB Snow Leopard) er jo mye raskere enn Mini (i5/2GB Lion) i "daglig" bruk her. Så det der skjønner jeg ikke. Nå har jeg riktignok ikke SSD, men eksempelvis dette å konvertere formater går jo så det suser på iMac, mens det er mye mer sirup på Mini.

Nå vet jeg ikke hva du mener med "normale oppgaver", men senest idag drev jeg å lagde en videopresentasjon (mp4 i Keynote) til en presentasjon i morgen, og for meg er det en "normal oppgave". Da bruker jeg iMac, den er simpelthen mye raskere.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.305
Antall liker
10.359
Sted
Trondheim
2 GB blir flaskehalsen på minien når du ikke har SSD. På iMacen gjøres alt i RAM, mens på minien vil du ha en del diskaksess mot en langsom disk som senker hele prosessen ganske kraftig.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Nå skjer akkurat det samme på 3 forskjellige Macer. En MacPro (2 2,8 GHz Xeon prosessorer med 10 GB RAM), en ny Macmini (2,5 GHz i5 med 4 GB RAM) og en (litt tilårskommet) MacBook Pro.

Jeg har ikke sjekket om det er brukt samme codec på filene, men jeg har konvertert relativt mange videoer (både fra AVI og MKV) og det samme skjer hver gang. AVI-filene konverteres på noen få minutter, mens MKV-filer bruker mellom 30 og 60 minutter. Alle med Handbrake som vel bruker ffmpeg for selve konverteringen.

Edit: OOPS:ser at jeg ikke har brukt FFmpeg, men den innebygde h.264 konvertereren. Kjører nå en konvertering av en Matroska-fil, og nå gjør den seg ferdig på 10 minutter med bare ca 50% prosessorbelastning. Så man kan nok oppnå noe med å "mekke" litt på oppsettet i Handbrake.

Jeg er helt enig med deg - en ren konvertering av containerformat burde ikke ta noe tid i det hele tatt.
Nei, det er gal konklusjon utifra gale forutsetninger.

AVI-filer bruker som regel Divx/xvid, og er i lav oppløsning. Min pentium2 366mhz, som ligger et eller annet sted i boden, klarer å avspille disse uten hakking. Konverterer du disse til et annet format med en moderne CPU er det selfølgelig gjort på et blunk.

MKV filer brukes normalt H264. For det første krever H264 mye mye mer av prosessoren iogmed den komprimerer langt bedre enn Divx. For det andre er det som regel snakk om 720p og 1080p-oppløsning på disse filene. Sammen krever dette mye mer prosessorkraft å dekode. Men det har ingenting med containerformatet MKV å gjøre.

Det riktige er å *ikke* "konvertere" mkv til mp4. Man skal kun gjøre en demux/mux og bytte containerformat.

Istedet for Handbrake kan du f.eks prøve denne for å konvertere fra MKV til MP4/M4V.
http://www.emmgunn.com/mp4tools/mp4toolshome.html

Edit: så nå du hadde redigert innlegget ditt.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.305
Antall liker
10.359
Sted
Trondheim
Både AVI-filene og MKV-filene er 720p, men codecene er jeg ikke sikker på. I mkv er det h.264, men hva det er i AVI har jeg ikke sjekket. Tviler ikke på at det er/kan være xvid.
Prøvde nettopp Handbrake med FFmpeg, og det gikk raskere, men kvaliteten ble vesentlig dårligere.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Det der du sier Man er rart, for min "monstermac" (iMac i7/16GB Snow Leopard) er jo mye raskere enn Mini (i5/2GB Lion) i "daglig" bruk her. Så det der skjønner jeg ikke. Nå har jeg riktignok ikke SSD, men eksempelvis dette å konvertere formater går jo så det suser på iMac, mens det er mye mer sirup på Mini.

Nå vet jeg ikke hva du mener med "normale oppgaver", men senest idag drev jeg å lagde en videopresentasjon (mp4 i Keynote) til en presentasjon i morgen, og for meg er det en "normal oppgave". Da bruker jeg iMac, den er simpelthen mye raskere.
Tja..jeg mener vel oppgaver som ikke overbelaster selve cpuen. Når cpuen blir akillesenen så spiller det ingen rolle hvor mye ram eller hvor rask disk du har. Og bearbeiding av film og slikt er ihvertfall kandidater til dette.

Jeg har en SSD i en 1.66 core duo mac mini fra 2006. Når den starter opp Snow Leopard tar det ca 3 sekunder fra eplet kommer på skjermen til man er inne i OSX. Det er mye raskere enn noe annet jeg har vært borti av moderne Mac´er som bruker disk. Alt annet er også mye mer snappy, og i en tilsvarende Mac med 2.33 c2d cpu var heller ikke transcoding noe problem whatsoever.

Når jeg åpner en nedlastet pdf via firefox skjer dette øyeblikkelig. På mine moderne minier med disker og 8GB ram tar dette såpass lang tid hvis ikke preview er åpent fra før av, at det er på grensen til uutholdelig.
(Nå er jo tilfellet med preview noe spesielt, jeg kan ikke huske at det var et problem på Snow Leopard. Det burde heller ikke være noe problem for et program som heter "preview" å starte opp øyeblikkelig. Men i Lion tar det noen sekunder det ikke skjer noe før det popper opp)
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
1.028
Antall liker
576
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Du får 8GB (2x4GB) minne til Mini fra bl.a komplett.no for under 400,-. Jeg oppgraderte fra standard 2GB til 8GB før helga, maskinen var ikke til å kjenne igjen. Tok to minutter. Kjøpte mitt minne på butikk her i byen, betalte 398,- for 2x4GB.

Oppgradering anbefales, men jeg har jo ikke prøvd 4GB. Synes Apple er for dyre på RAM i øyeblikket.

Hvilket minne;

http://support.apple.com/kb/HT4805

.. og hvordan bytte;

http://support.apple.com/kb/HT4432
Bestilte mine søndagskveld på komplett.no, de ble levert i dag. 2 minutters jobb med montering og ny rask mac som resultat.

Takk for tips!!! :D
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.305
Antall liker
10.359
Sted
Trondheim
Selv i versjonsnummer 0.15?
Så den, men tenkte det var greiest å prøve det andre programmet som ble nevnt. Det funket greit med lite prosessorlast, men det tok lenger tid enn jeg trodde (men langt mindre tid enn handbrakeda det ikke gjør noen konvertering av videosporet.) Jeg er heller ikke helt sikker på at lydsynkroniseringen ble 100% riktig.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er vel hvilket grafikk-brikkesett som er det viktigste her. Intel vs. AMD i Mac Mini.
Intel har iallfall hatt elendige drivere, jeg vet ikke hvordan det er nå.

Det hjelper lite med støtte for GPU akselerasjon i Plex/XBMC om denne støtten mangler eller er dårlig implementert i driver/hardware.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Man skrev:
Vidar P skrev:
Det der du sier Man er rart, for min "monstermac" (iMac i7/16GB Snow Leopard) er jo mye raskere enn Mini (i5/2GB Lion) i "daglig" bruk her. Så det der skjønner jeg ikke. Nå har jeg riktignok ikke SSD, men eksempelvis dette å konvertere formater går jo så det suser på iMac, mens det er mye mer sirup på Mini.

Nå vet jeg ikke hva du mener med "normale oppgaver", men senest idag drev jeg å lagde en videopresentasjon (mp4 i Keynote) til en presentasjon i morgen, og for meg er det en "normal oppgave". Da bruker jeg iMac, den er simpelthen mye raskere.
Tja..jeg mener vel oppgaver som ikke overbelaster selve cpuen. Når cpuen blir akillesenen så spiller det ingen rolle hvor mye ram eller hvor rask disk du har. Og bearbeiding av film og slikt er ihvertfall kandidater til dette.

Jeg har en SSD i en 1.66 core duo mac mini fra 2006. Når den starter opp Snow Leopard tar det ca 3 sekunder fra eplet kommer på skjermen til man er inne i OSX. Det er mye raskere enn noe annet jeg har vært borti av moderne Mac´er som bruker disk. Alt annet er også mye mer snappy, og i en tilsvarende Mac med 2.33 c2d cpu var heller ikke transcoding noe problem whatsoever.

Når jeg åpner en nedlastet pdf via firefox skjer dette øyeblikkelig. På mine moderne minier med disker og 8GB ram tar dette såpass lang tid hvis ikke preview er åpent fra før av, at det er på grensen til uutholdelig.
(Nå er jo tilfellet med preview noe spesielt, jeg kan ikke huske at det var et problem på Snow Leopard. Det burde heller ikke være noe problem for et program som heter "preview" å starte opp øyeblikkelig. Men i Lion tar det noen sekunder det ikke skjer noe før det popper opp)
Flere av mine kompiser som bestiller seg pc`er med sekskjerner og 16Gb Ram. Når jeg spør de hvorfor de ikke slenger på en SSD disk syntes de det blir for dyrt... ::) SSD er helt klart den råeste oppgradering jeg har gjort når det kommer til ytelses fronten på en pc/Mac. Jeg har tidligere byttet minne både her og der men det kan ikke sammenlignes i forhold.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
4.371
Antall liker
4.498
Sted
Sunnmøre
otare skrev:
Selv i versjonsnummer 0.15?
Så den, men tenkte det var greiest å prøve det andre programmet som ble nevnt. Det funket greit med lite prosessorlast, men det tok lenger tid enn jeg trodde (men langt mindre tid enn handbrakeda det ikke gjør noen konvertering av videosporet.) Jeg er heller ikke helt sikker på at lydsynkroniseringen ble 100% riktig.
0.15 har funka greitt på dei få forsøka eg har gjort, dersom formata i mkv-fila har vore støtta i mp4 (trur mkv er litt meir fleksibelt) og eg hugsa å huka av på "64-bits chunk offset" når eg lagra. Dvs: mkv>mp4-filene speler fint av i QT, men faktisk ikkje perfekt i VLC (slik mkv-originalen gjorde).

Eg tykkjer ofte versjonsnummer seier lite no om dagen.
 
Topp Bunn