MAE SET-1 - Hvor god er den egentlig? (*newbie alert*)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.067
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hei,

Jeg er i den situasjonen at jeg vurderer forsterkerbytte - og planen er at det blir nå i 2007. Har idag en Rega Brio (den første utgaven) som spiller egentlig veldig fint, men man kan ikke gi seg så fort. Så jeg var inne på tanken med en Hegel H200 eller H2A. Den første spilte da stort og flott, men så leste jeg fidelity nr. 25 om en liten søt 2x6,5 watts rør-amp. Forstår at denne er ganske populær på dette forum :) Og hvorfor ikke!? Etter å ha brukt transistorforsterkere i 20 år så kunne det vært gøy å prøve noe nytt (det ble noe galt med det siste ordet).

Men, hvordan er den kvalitetsmessig (lyd) med - la oss si - en ming rør forsterker (fra audiofoni)? Disse kommer selvsagt ferdigbygget og er rimelig priset. Med 7 stykker i prisleiet til MAE SET-1 og lavere - så lurer jeg på:

Vil jeg komme lengre opp i lydhimmelen med en MAE SET-1 til 6500,- kontra en ming forsterker til 6500,- ? (jeg regner vel egentlig med at svaret på dette er ja...)

Jeg kjenner virkelig at det klør i fingrene å begi meg ut i et DIY prosjekt og en MAE SET-1 virker veldig fristende. Dette blir derimot første prosjekt av denne slag, men det er ikke første gang jeg tar tak i en loddebolt.

Jeg har noen Snell KIII høyttalere som sikkert ikke burde være noe stort problem for denne og jeg går bare og tripper fordi maxwell skal åpne butikk nedi gata her. De tar in Harbeth som sikkert også er en fin match for denne forsterkeren.

Annet spørsmål: Hvorfor er det to kontrollere på denne fosterkeren i fronten, volum og ...?

mvh
Morten

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.608
Sted
Holmestrand
Jeg har hatt MAE SET-1 på et lengre besøk hjemme hos meg. Klanglig leverer den et meget behagelig og musikalsk uttrykk. Den var klart for liten for mine Rogers LS-3/5a, men mine Audio Pro Blue Diamond drev de med glans, dog med en viss begrensning i lydtrykk. I tillegg til lyden vil man selvsagt kunne glede seg over byggearbeidet. Anbefales på det varmeste. Hvorfor jeg ikke kjøpte en? Har dessverre måttet prioritere andre ting den siste tiden.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.067
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Ja du sier noe - jeg tenkte søt liten britisk høyttaler - ikke noe problem. hadde system audio monitor 1 for en del år siden og det var en grei sak. Harbeth er nok litt tunge. HL-P3ES-2 er oppgitt til 83dB 1W/1m. Klipsch som ligger langt oppi 90 skalaen blir nok en lettere match.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Jeg har ikke erfaring med mingda eller andre Kina-produkter, men har hatt MAE SET-1 på hjemlån. Jeg tror den vil være en fin match til dine Snell. Jeg hadde kjøpt den lenge før Hegel - produkter om høytalerne mine var litt letter å drive. Jeg endte også med å bygge min egen rørforsterker. Det kan bare anbefales. Komponentkvaliteten i M.S.-1 er høy og du får god brukerstøtte under byggingen.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.067
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jeg må si meg imponert over engasjement og positivitet på dette forumet (og forsåvidt på mail).

Vel, den som ikke våger intet vinner. Så da hopper jeg ut i det dype vannet og har bestillt en 10kg pakke fra Brynjar. Så sier jeg som David Letterman: "Will It Float" (?)

Min fru har aller nådigst gitt meg tillatelse til dette prosjektet såfremt jeg maler taket i stua først - så det blir forprosjektet :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
mteinum skrev:
Min fru har aller nådigst gitt meg tillatelse til dette prosjektet såfremt jeg maler taket i stua først - så det blir forprosjektet :)
Da har du å gjøre i helgen da ;)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Andreas skrev:
Komponentkvaliteten i M.S.-1 er høy
Er den egentlig det?
Før det inntrykket fester seg så kan det være lurt å se hva som egentlig befinner seg under panseret. Her er hva Hammond selv skriver om utgangstrafoene (Hammond 125ESE) som brukes i MAE SET1: http://www.hammondmfg.com/125SE.htm

- Designed for general purpose or replacement use (not Hi-Fi), in single ended, tube output circuits.
- Frequency response: 100 Hz. - 15 Khz (+/- 1db max. - ref. 1 Khz).
- For full frequency response (20 Hz. to 20 Khz.) - see our 1627-1642 series.

Jan E Veiset

L

Ludo

Gjest
jane skrev:
Andreas skrev:
Er den egentlig det?
Det er vel riktig som du påpeker Jane at ikke alle komponentene er designet for Hifi. Man kan trygt si at noen valg er utradisjonelle. Desto mer artig er det at konstruksjonen fungerer såpass godt i audiosammenheng som den gjør. For denne svinger og presenterer musikken både med hjerte og smerte ;)

Samtidig skal det vel også sies at det er vel et fåtall byggesett i den prisklassen som leveres med NOS-rør som standard... ::)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.607
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har dere en link til et evt kit? Det begynner å klø i loddemuskelen.

Bernt K

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.607
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk. Skal kikke etter i lommeboka, få den lille Trends-forsterkeren i hus og sende AW-100en på service før jeg evt tar fatt i saken.

Bernt K

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
jane skrev:
Andreas skrev:
Er den egentlig det?
Før det inntrykket fester seg så kan det være lurt å se hva som egentlig befinner seg under panseret. Her er hva Hammond selv skriver om utgangstrafoene (Hammond 125ESE) som brukes i MAE SET1: http://www.hammondmfg.com/125SE.htm

- Designed for general purpose or replacement use (not Hi-Fi), in single ended, tube output circuits.
- Frequency response: 100 Hz. - 15 Khz (+/- 1db max. - ref. 1 Khz).
- For full frequency response (20 Hz. to 20 Khz.) - see our 1627-1642 series.

Jan E Veiset
Du har rett i de faktiske forholdene her jane (igjen ;D), men du uttaler deg vel egentlig kun på bakgrunn av hva du har sugd fra Hammonds datablad på utgangstrafoene? Du finner neppe en annen komponent i denne forsterkeren som ikke "holder mål" med god marging og som langt overgår hva du normalt finner i byggesett.
Jeg vet ikke hvorfor nettopp denne trafoen (125SE) ble valgt, men faktum er at den fungerer utmerket og at forsterkeren ikke mangler noe som helst i gjengivlsen på tross av de mindre gode data du påpeker. Det er nemlig gjort et par "knep" som gjør underverker med lyden. Og slikt er vel lov? Selv om du skulle være dypt uenig i løsningen.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Audiomix skrev:
Jeg vet ikke hvorfor nettopp denne trafoen (125SE) ble valgt, men faktum er at den fungerer utmerket og at forsterkeren ikke mangler noe som helst i gjengivlsen på tross av de mindre gode data du påpeker. Det er nemlig gjort et par "knep" som gjør underverker med lyden. Og slikt er vel lov? Selv om du skulle være dypt uenig i løsningen.
Jeg er ikke dypt uenig i løsningen, men jeg er definitivt en tilhenger av at fakta kommer frem i dagen.

Når du kaller ting "knep" er det et ord som kun er egnet til å tåkelegge ting. En av disse tingene som du kaller "knep" og som er brukt i MAE SET1, er shunt feedback. Blant annet senker det utgangsresistansen i tetroden 5B/255 som er brukt som utgangsrør.

Hvis du ser på dette rørets indre resistans ligger det på 33000 ohm ved Ua/Ia=250V/54mA, noe som antagelig ikke er så veldig langt fra arbeidspunket i MAE SET1. (til sammenligning har en 300B triode en utgangsresistans i området 800 ohm). Dette røret skal i sin tur dra en utgangstrafo (125ESE) med en primærinduktans på bare ~9 Henry. Et raskt overslag sier at det er rimelig dødfødt i en HiFi-forsterker. Du kan jo selv regne ut nedre grensefrekvens i dette tilfellet og det er i denne sammenhengen shuntfeedback kommer inn bildet. Nå skal ikke jeg kjede leserne med en mengde tekniske beregninger, men for de som er interessert i feedbackteori (og shunt feedback spesielt) anbefaler jeg å ta en titt her:
http://users.ece.gatech.edu/~pallen/Academic/ECE_6412/Spring_2003/L260-ShuntShuntFb-2UP.pdf
og her: http://www.veiset.net/tech/NFB_0000.html

Men istedenfor å legge frem all verdens kjedelige teoretiske betraktninger oppfordrer jeg Audiomix til å legge frem målinger av MAE SET1, i første rekke utgangsimpedans og distorsjon foretatt 1dB under oppgitt effekt (6.5W) ved f eks 100Hz.
Utgangsimpedansen er en relativ viktig parameter med tanke på valg av høyttalere og jeg synes det hadde vært fair ovenfor potensielle kjøpere at slike basismålinger blir offentliggjort. Uten slike basisdata må man nesten ha en mastergrad i rørteori for å anslå dette med de få opplysningene som er frigitt.

Jan E Veiset

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
jane skrev:
Men istedenfor å legge frem all verdens kjedelige teoretiske betraktninger oppfordrer jeg Audiomix til å legge frem målinger av MAE SET1, i første rekke utgangsimpedans og distorsjon foretatt 1dB under oppgitt effekt (6.5W) ved f eks 100Hz.
Utgangsimpedansen er en relativ viktig parameter med tanke på valg av høyttalere og jeg synes det hadde vært fair ovenfor potensielle kjøpere at slike basismålinger blir offentliggjort. Uten slike basisdata må man nesten ha en mastergrad i rørteori for å anslå dette med de få opplysningene som er frigitt.
Jan E Veiset
For de som måtte ha kommet til i den siste tiden:
1: Jeg har ingen kommersielle interesser i denne forsterkeren. Bare opptatt av god lyd og at flest mulig skal få muligheten til å bygge noe selv som faktisk er så godt at "alle" vil bli fornøyd med resultatet.
2: Jeg har ikke konstruert denne forsterkeren og kan ikke gi ut informasjon som konstruktøren ikke vil at jeg skal gjøre. Det bør alle respektere.
3: Jeg bygde det første eksemplaret og ble selv overrasket over tilbakemeldinger fra de første som hadde den på lån. Jeg hadde tross alt bare loddet den sammen og fortjente ikke noe skryt ut over at den virket.
4: Jeg har bygd en til og holder på med den tredje. Alt for moro skyld.
5: Jeg har vært helt på linje med jane's oppfatninger om at det aller meste kan og skal måles og dokumenteres. Men jeg har faktisk ingen ide om hvordan god lyd skal måles. Altså slikt som oppfattes av øret som vellyd.
6: Sammen med HiFi kompiser har vi tilbrakt mange kvelder med forsterkeren på testbenken og faktisk gjort en mengde målinger. I første rekke for å ha noe å forholde oss til når vi har forsøkt å innføre forbedringer. Vi har ikke klart å finne noen punkter der denne forsterkeren kan forbedres uten at pris og vekt 3-4 dobles.
7-8-9-10: I stedet for å bruke enrgi på å finne svakheter i konstruksjonen (ikke i lyden som serveres) bør du heller (og det vil faktisk mange sette pris på) fremheve dine egene forsterkere. Jeg vet du har presentert mange prosjekter med bilder og data, men lite om hvordan de lyder og hva andre synes om hva som leveres. Det bør være langt mer interessant for de som leser her enn å se at du stadig påpeker svakheter ved MAE SET 1.
11: For noen av oss er det tekniske det mest interessante. Og blir lyden utmerket blir vi selvfølgelig kjempefornøyde. Mange er (nesten) kun opptatt av lyden og for disse vil MAE SET 1 i de aller fleste tilfeller være en meget bra forsterker. Om noen savner noe helt i bunnen (det kan like gjerne være høyttaleren som er det svake ledd her), vil det ikke være noe problem og fylle den mangelen ved hjelp av en subwoofer.
:)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Audiomix skrev:
Jeg har vært helt på linje med jane's oppfatninger om at det aller meste kan og skal måles og dokumenteres. Men jeg har faktisk ingen ide om hvordan god lyd skal måles. Altså slikt som oppfattes av øret som vellyd.
Alle som lager produkter for det kommersielle markedet må regne med å bli satt under lupen på en eller anen måte. Dette mener jeg har skjedd på saklig vis i denne tråden ved en blanding av lytteerfaringer, faktaopplysninger og noen teoretiske betraktninger.
Det som er rimelig spesielt i dette tilfellet er at produktet markedsføres uten et minimum sett av spesifikasjoner. Og hvis man spør etter disse så blir man altså møtt med vendinger som at det er gjort et par ”knep” og at den låter utmerket. Jeg spurte ikke hvordan forsterkeren var skrudd sammen, eller hvordan man skal måle god lyd. Jeg tvilte heller ikke på at den låter bra, jeg oppfordret deg til å komme med et par tekniske data. Og det var egentlig det. Men når disse opplysningene tydeligvis er klassifisert så skal ikke jeg mase mer om det. ;)

At jeg blir bedt om å snakke om egne forsterkere, eller passe mine egne saker som noen vil kalle det, ser jeg på som en kuriositet..

Jan E Veiset

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
jane skrev:
Alle som lager produkter for det kommersielle markedet må regne med å bli satt under lupen på en eller anen måte. Dette mener jeg har skjedd på saklig vis i denne tråden ved en blanding av lytteerfaringer, faktaopplysninger og noen teoretiske betraktninger.
Jan E Veiset
Forstår du ikke at det er pianisten du skyter på jane?
Jeg er ingen kommersiell aktør når det gjelder MAE SET 1 og jeg er heller ikke konstruktøren.
Jeg har møtt deg ved noen anledninger og har bare et positivt inntrykk av deg. Men her skyter du fra hofta og det synes jeg lite om.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Audiomix skrev:
Forstår du ikke at det er pianisten du skyter på jane?
Jeg er ingen kommersiell aktør når det gjelder MAE SET 1 og jeg er heller ikke konstruktøren.
Jeg har møtt deg ved noen anledninger og har bare et positivt inntrykk av deg. Men her skyter du fra hofta og det synes jeg lite om.
For å ta dette i beste mening så tror jeg faktisk ikke du snakker i termer som ”knep” og lignende fordi at du med hensikt ønsker å tåkelegge. Jeg tror årsaken er at du aldri har drevet spesielt mye med feedback-teori og ikke har begrepene på plass. Det er nok også årsaken til at du har piggene ute og mener jeg kritiserer kretsløsningen i MAE SET1 når jeg snakker om shunt feedback. Det jeg forsøker å fortelle er at en tetrode har en høy indre resistans og i utgangspunket ikke er spesielt godt egnet for verken å oppnå høy demningsfaktor eller å drive en utgangstrafo med lav primærinduktans og at shunt feedback, som brukt i dette tilfellet, kan være en effektiv metode for å bøte på dette.

Det virker med andre ord som vi begge to skyter litt forbi hverandre.
Det jeg muligens feilaktig kritiserte deg for var at du ikke ønsket å frigi de målingene du hadde, men hvis jeg forstår deg riktig er dette klassifisert informasjon som produsenten ikke ønsker offentlig tilgjengelig.

Jan E Veiset

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jan/Hans

Først;
Jeg har ingen hensikt i å "leke" moderator her på forumet men.....

-Når det gjelder elektronikk og teknikk, er dere de mest kunnskapsrike og viktigste bidragsyterne på dette forumet.

-Jeg har henvendt meg til dere begge, og fått nyttig hjelp til å komme over større eller mindre problemer. Man sier et enkelt "tusen takk for hjelpen" (som seg hør og bør), men vit at det er mange av oss "wannabee's" som setter umåtelig pris på det dere bidrar med!

Når jeg leser denne tråden, ser jeg muligheten for at et enkelt spørsmål fra en som skal bygge seg en forsterker, kan utvikle seg til en ganske skarp og utrivelig tråd.

Trenger vi det? Dette er da ikke kabel-forumet ;)

Vennligst førsøk å les det som skrives i beste mening. Ved å lese på denne måten, kan jeg ikke se at noe av det dere skriver skulle kunne "mane" fram noen form for harme.

I tråd med noe jeg svarte Hans på fredag;
-Etter nettopp å ha fått 260VDV gjennom kroppen, så tar man uansett de fleste ordvekslinger som et klapp på skuldra ;D

Vi kan vel koste på oss litt takhøyde på DIY-forumet?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Veldig godt innlegg Erland, bifalles!!
Har mer enn en gang opplevd at meningsutvekslinger missforståes, både av meg selv og andre.
I tillegg, har vel menigmann detti ut for lenge siden, når disse herrer diskuterer på dette nivået?
Det beste som kan skje, er jo at vi alle kan lære av hverandre, ikke sant?
Både Hans og Jan virker som kjernekarer, fortsett med det ;D ;D
--------------------------------------------------------------------

Og så over til topic.
Jeg har hatt MAE'en på besøk her hjemme i ganske lang tid, og kan ikke annet enn å si at den imponerte meg, spesiellt prisen tatt i betraktning.
Man kan sikkert diskutere både det ene og det andre når det gjelder valg av komponenter, men for meg, er hva som presenteres ut av høyttalerne, det som betyr mest, deretter hvordan den tar seg ut.

Kunne veldig gjerne tenkt meg å høre en av JanE sine konstruksjoner en gang også. De virker veldig spennende. Og når man vet at en mann med hans kompetanse på område lager en egen konstruksjon, så er det jo nødt til å bli bra.
Det stod vel litt tidligere i tråden her, at noen savnet en beskrivelse av hvordan Jan opplevde at forsterkerne han lager, låter?
Kom igjen Jan, ikke vær beskjeden. Fortell oss ;D ;D Vi hungrer etter lytteinntrykk :D

Mvh
Lars

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Nå er det erfaringsmessig fort gjort at diskusjoner eskalerer i mer eller mindre uventede retninger og ofte kan det se verre/hissigere ut enn det egentlig er, men uansett så blir en slik utvikling raskt uinteressant fordi den fokuserer på ting som ofte er OT. Derfor er det jo en god ting at andre kommer på banen og bringer temaet tilbake på sporet.
Mitt bidrag skal være at jeg forsøker å holde meg til tema. ;)

Jan E Veiset

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.067
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Det var da fælt for et rabalder jeg har stelt i stand med denne tråden.

Jeg ser at det stilles spørsmål til trafoen 125ESE. Tar jeg ikke helt feil så har pris en stor betydning oppi det hele.

På følgende side så fant jeg prisen på 125ESE til 42,5 EUR stykket, dersom man vil ha en i klassen over - 1627SEA - så snakker vi om en stykkpris på 165 EUR. En merkostnad på 245 EUR eller 2000 NOK. Og det er jo en del da ferdig kit koster 6500. Og i en forsterker til denne prisen så MÅ det være tatt kompromisser. På den andre siden så må man se hele konstruksjonen under ett og det er vel her det blir noe problemer da dette er et lukket design.

>> I tillegg, har vel menigmann detti ut for lenge siden, når disse herrer diskuterer på dette nivået?

Dette er vel meg da :). Vel, nå har jeg i helga funnet "Tube amplifiers for dummies", og har faktisk en forståelse for hvilke rør som finnes og hvordan de virker. Nå er det mange år siden jeg holdt på med elektronikk, men jeg ser at ikke alt er helt blankt.

http://www.tubetown.de/ttstore/index.php/cat/c18_Hammond-SE.html
http://www.vacuumtubes.net/How_Vacuum_Tubes_Work.htm

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
>> I tillegg, har vel menigmann detti ut for lenge siden, når disse herrer diskuterer på dette nivået?

Dette er vel meg da :). Vel, nå har jeg i helga funnet "Tube amplifiers for dummies", og har faktisk en forståelse for hvilke rør som finnes og hvordan de virker. Nå er det mange år siden jeg holdt på med elektronikk, men jeg ser at ikke alt er helt blankt.
;D ;D ;D
Nei da!

Mente nok de aller fleste av oss, som ikke innehar de kunnskapene som disse to!
Har prøvd meg med loddebolten jeg, ikke alltid med beste resultat ;D
Holder meg til tre jeg ;) :D

Mvh
Lars

L

Ludo

Gjest
sclalars skrev:
mteinum skrev:

;D ;D ;D
Nei da!

Mente nok de aller fleste av oss, som ikke innehar de kunnskapene som disse to!
Har prøvd meg med loddebolten jeg, ikke alltid med beste resultat ;D
Holder meg til tre jeg ;) :D

Mvh
Lars
Dine manglende loddeferdigheter blir glatt utjevnet av ferdighetene med treverk og vel så det - ingen fare mao ;D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
mteinum skrev:
Det var da fælt for et rabalder jeg har stelt i stand med denne tråden.

På den andre siden så må man se hele konstruksjonen under ett og det er vel her det blir noe problemer da dette er et lukket design.
Du er nok ikke den første her som har fått svar på spørsmålene dine og vel så det ;)
Jeg vil bare avslutte med noe jeg har sagt flere ganger:
Designet er ikke hemmelig eller lukket. Det har seg slik at firmaet (Motron) som selger byggesettet leverer alle deler, byggebeskrivelse, skjema, deleliste (alt :)) som et sett. De som kjøper får det de trenger og i mange tilfeller langt mer. At selger ikke vil legge ut denne informasjonen "offentlig" har jeg forståelse for. Derfor gjør ikke jeg det heller.
Når det gjelder rørkonstruksjoner er det sjelden eller aldri snakk om noe vesentlig nytt. Snarere gjenbruk av gamle ideer som har vist seg å fungere utmerket. Sånn er det med MAE SET 1 også. Valg av komponenter spiller en avgjørende rolle for resultatet. Ikke bare hvordan de er koblet sammen.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Dine manglende loddeferdigheter blir glatt utjevnet av ferdighetene med treverk og vel så det - ingen fare mao ;D
Det er bare det at jeg hungrer etter å kunne mer. Men forståelsen for elektronikk er desverre temmelig dårlig. ;D ;D
Det er bare enkelte ting jeg må holde meg unna har jeg skjønt etter hvert. Og det er alt som har med strøm å gjøre, alt som har med vann å gjøre, og kvinnfolk ;D ;D ;D

Mvh
Lars
PS: Beklager, havnet litt Offtopic her!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.067
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Da passer det sikkert å avslutte tråden ;D ?
Da stemmer vi for det. Skal heller komme med ny tråd når jeg har fått settet, lest byggeanvisningen n+1 ganger og startet monteringen.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
mteinum skrev:
Audiomix skrev:
Da passer det sikkert å avslutte tråden ;D ?
Da stemmer vi for det. Skal heller komme med ny tråd når jeg har fått settet, lest byggeanvisningen n+1 ganger og startet monteringen.
Gled deg! Den er morsom å bygge. Jeg bygget en av de første og til tross for en billig utgangstrafo spiller den fortreffelig på Lowtherene mine. Et fantastisk løft fra min gode gamle QUAD 303.
Men Lowther og Hedlundhorn er ikke kjent for dyp bass og SET 1 hjelper ikke på det området for å si det slik. Så for meg ble det en sub i tillegg.
Jeg kunne naturligvis ha brukt tre-fire tusen på nye utgangstrafoer. Sjekket med Sowther den gangen. Ville fått plass til dem oppå chassiet også. Hadde tatt seg bra ut ;)
Men seks tusen for skikkelig dypbass var et bedre valg for meg.

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Hvorfor ikke poste litt tekniske data/målinger på MAE SET1 ?!

Jeg kunne kanskje tenkt meg å bygge en :-\

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
nex_86 skrev:
Hvorfor ikke poste litt tekniske data/målinger på MAE SET1 ?!
Jeg kunne kanskje tenkt meg å bygge en :-\
Ikke noe svar på spørsmålet ditt dessverre, bare en kommentar og et par sysnpunkter ang single ended forsterkere:
En bygger ikke, kjøper ikke eller lytter ikke til slike forsterkere for dataene sin skyld ;)
De faller gjennom i forhold til f.eks. push pull på alle områder. Med et vesentlig unntak: Lyden! Og den klarer vi ikke å måle eller dokumentere. Vi har gjort mange målinger på denne forsterkeren for å ha noe å sammenligne med når vi har forsøkt andre løsninger og komponenter.
De som har lyst til å bygge, men tviler på at forsterkeren vil passe kan få låne en på prøve. Ta kontakt med Motron for avtale.
Beklager at jeg ikke la tråden helt død :)

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Hva er kostnadene for å låne en slik sak?!

Jeg bor i kr.sand.

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Ta kontakt med Brynjar Kvanlid (Motron) på: 32 75 21 50 for info.
Jeg bor noen mil nord for deg (Byglandsfjord) og skal ha en på hjemlån snart :D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
mteinum skrev:
Vel, den som ikke våger intet vinner. Så da hopper jeg ut i det dype vannet og har bestillt en 10kg pakke fra Brynjar. Så sier jeg som David Letterman: "Will It Float" (?)
Jeg tror den kommer til å fly!
Himmelsk lyd ;)

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
620
På bildet ser det ut som om den allerede har "tatt helt av"! ;D

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.067
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Vel, da er jeg igang med dette prosjektet - det går ikke så fort pga. en haug av andre ting som skal gjøres. Det er ikke bare-bare å bygge nytt og pusse opp gammelt hus samtidig. Og, da dette er første DIY prosjekt på mange-mange år så er det lurt å ta dette sakte men sikkert.

Pakken fra Motron kom fram, og den veide noen kilo

Jeg er heller skeptisk til hvordan posten behandler pakker som sendes, men rørene var heldigvis i hel stand

Her har jeg fått skrudd sammen trafoer og nettbrønn

Måtte bare prøve å se hvordan dette blir ;)

Denne utgaven blir nok ikke så fancy som ludo sin, men jeg synes dette ser veldig lovende ut. I kveld så har jeg fått loddet den ene inngangskanalen - så dersom de neste går like lett så burde det være lyd om ikke alt for lang tid.

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ser bra ut det her Morten :)
Fine bilder også,pøs på.

/jan

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Du er jammen kommet godt i gang Morten! Kjekt å ha noe slikt når en må ta en "hvil" fra større prosjekter. Ser du har sendt meg noen spørsmål. Det kommer svar snart. Lykke til videre :)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.067
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Ny milepæl er nådd. Lyd!! Og det spiller så vakkert så vakkert. Nå blir jo ikke dette så veldig objektivt akkurat nå, men flere inntrykk kommer nok senere. Må bare få blandet litt epoxy, lime på plass kondensatorene og skru fast sideplatene.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.067
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått limt fast kondensatorer og festet sidepanelene.

Litt nærmere

"MAE by night"

Topp Bunn