MAE SET1'ns venner!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det finnes en egen vennetråd for denne ampen

    Slår sammen trådene.
     

    dogg-e

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.09.2003
    Innlegg
    50
    Antall liker
    18
    Sted
    Askim
    Da er den ferdig bygget, og har fått spillt i noen timer i to forskjellige oppsett. Vet ikke hvor mange timer denne trenger for å spilles inn, men hører forskjell allerede. Kan kjøre den i 100+ før jeg kommer med noe synsing om lyden...

    Dette er HP versjonen.

    Hvilke utganger bør jeg sikte på fra utgangstrafo? Har stort sett høytalere fra 86-89dB 4,6,8 ohm... Så ikke helt optimalt, men jeg trenger ikke å spille høyt...
     

    Vedlegg

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Da er den ferdig bygget, og har fått spillt i noen timer i to forskjellige oppsett. Vet ikke hvor mange timer denne trenger for å spilles inn, men hører forskjell allerede. Kan kjøre den i 100+ før jeg kommer med noe synsing om lyden...

    Dette er HP versjonen.

    Hvilke utganger bør jeg sikte på fra utgangstrafo? Har stort sett høytalere fra 86-89dB 4,6,8 ohm... Så ikke helt optimalt, men jeg trenger ikke å spille høyt...
    Byggesett du har hatt liggende en stund? Så fint ut
     

    dogg-e

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.09.2003
    Innlegg
    50
    Antall liker
    18
    Sted
    Askim
    Byggesett du har hatt liggende en stund? Så fint ut
    Kjøpte denne helt i slutten av November 2023, og planen var å bygge den før Jul, men det kom plutselig mye anna i veien.

    Kjøpte den på tips fra Audiomix. Han viste om dette ubyggde byggesettet. Byggesettet var kjøpt i 19 Januar 2006 i følge original faktura.
    HP oppgraderingen ble kjøpt noe senere. Svart akryltopp og CNC frest treramme og.

    Men ja, denne er vel den siste som er bygget fra originalt kit :cool: *Special*
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Da er den ferdig bygget, og har fått spillt i noen timer i to forskjellige oppsett. Vet ikke hvor mange timer denne trenger for å spilles inn, men hører forskjell allerede. Kan kjøre den i 100+ før jeg kommer med noe synsing om lyden...

    Dette er HP versjonen.

    Hvilke utganger bør jeg sikte på fra utgangstrafo? Har stort sett høytalere fra 86-89dB 4,6,8 ohm... Så ikke helt optimalt, men jeg trenger ikke å spille høyt...
    Gratulerer.
    Ser ut til at du har fått plass til alle komponentene.
    Riktig plassert til og med.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tror du kan se det på et bilde.
    Hvilke farge uten om sort.
    Hvis din høyttaler dipper under 8 ohm bør du bruke ,4.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror denne MAE kan være en god match med Devorekloner, som noen bygger her på sentralen, eller Fantorangen om du vil. Det sier de skal like SET forsterkere, så det er kanskje på tide at jeg kobler opp mine Heart Doublebeat på dem.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det var en artikkel i HifiNews for noen år siden og Tubedampers. Ken Kessler konklusjon var at tubedamper ikke alltid hadde noe for seg. De hadde vel målt mikrofoni/støy i samme slengen.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    JA, i noen tilfeller. Jeg har noen selv, de står der som pynt. Men det er nok andre enn meg som kan svare bedre på dette. Et billig tweak, så det er verdt å prøve
    Kan ha noe for seg på dårlige rør.
    Dårlige rør bruker vi vel ikke........
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Fortsatt during i dag. Flytter over det lille røret og da flytter også during over i samme kanal. Kaputt rør? Ps forsterker er brukt ca 50 timer. Har hvert lagret tørt.
    IMG_0782.jpeg
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Jeg har aldri hatt problemer med brum med E83F rør. Mange kommer med " Gullbein " som skulle sikre bedre kontakt med rørsokkelen. Røret ble brukt i en Tysk mikrofonforsterker på 50-tallet.
    Erfaring sier rundt 3 milliVolt brum med AC gløding på forsterkeren. Min erfaring sier også at det er liten vits i å likerette glødespenningen for brum under 3 milliVolt uten å flytte powertrafoen til et eget kabinett med større avstand til utgangstrafoene. Dette vil sikre at magnetfeltet fra Powertrafoen ikke induseres i utgangstrafoene.
    Anodespenningen er høyspenning og krever kabling som tåler dette... VH. Bernt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn