Magiske og geniale øyeblikk!!!

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Ofte snakker folk om magiske øyeblikk i filmer, men hvorfor hører man så sjelden om det i musikk?

Jeg opplever iallfall rett som det er at det er ett parti i ei låt - det kan gjerne dreie seg om noen få sekunder - som utmerker seg som "perfekt!!!" - alt stemmer, det er genialt! Flere som opplever det sånn? Her er iallfall mine topp fem:

Hatfield and the North: "Mumps" fra 18:47 til 20:24.
Et sinnsykt vakkert parti som føres av en enkel, men lang melodilinje. Denne melodilinja fører partiet igjennom ulike taktarter og tonearter. Elgitar, sax, fløyter og koring. Ekstremt!
Fra "The Rotters' Club"

Yes: "Awaken" fra 12:18 til 13:33.
Gitar, kirkeorgel, mellotron, trommer og bass. Og dette er p o m p ø s t! Ved høyt lyttevolum blir man totalt slått over ende av hvor ekstremt mye lyd og dynamikk det er plass til i et rom. Og på ekstremt lavt volum slås man fortsatt over ende av lydtrykket - dette er genialt innspilt og mikset!
Fra "Going for the one"

Frank Zappa: "I promise not to come in your mouth" fra 01:59 til 03:06.
Tidenes vakreste lille synthsolo, spilt live av Eddie Jobson (UK). "Zappa in New York"

National Health: "The Bryden Two-step part 2" fra 01:29 til 03:50
Den perfekte avslutning på ei skive. Komplekst, men samtidig veldig enkelt og nynn-bart:)
Fra "...of queues and cures"

Emerson, Lake & Palmer: "Karn Evil 9" fra 07:31 til 07:55
Synthsolo i 4/4, enkelt tema, men jævlig velkomponert. Når jeg hører dette skjønner jeg til dels hvor power-metalen har hentet ideer til melodiføring fra. Proggens gladeste øyeblikk?
Fra "Brain Salad Surgery"

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.108
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jo, det var mye kjent her for en gammel prog-rocker. Det er jo disse magiske øyeblikk som gjør at man glemmer alt om teknologi og som gjør at man har fokus på det det tross alt dreier seg om -
Musikk !!!

J

jekri

Gjest
Gitarpartiet i "And I love her" med The Beatles. Så enkelt, så banalt, så vart og vakkert

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
det finnes jo en uendelighet av slike øyeblikk. Dessverre er det slik at de ikke "varer" de mister noe av glansen etter en tid.

Her er noen .. fra The Beatles :

Refrenget i Golden Slumbers (Abbey Road) De rekker bare ett refreng før den forferdelig carry that weight starter :)

Baklengsgitaren på "I'm Only Sleeping" Fra ca 0.44m (Revolver)

Trommene på Hello Goodbye (Magical Mystery Tour) Jeg aner ikke hvorfor :) Men de er magiske..

Den siste delen av "you never give me your money" (Abbey Road) Out of college money spent, see no future.. 1.10m

Første delen av "she came in through the bathroom window" ca 06.00m - 0.50m (Abbey Road)

Introen på "I me mine" 0.00m - 0.30 (Let it be)

Og selvsakt en menge geniale poplåter (med noko attåt) :

Roll over Beethoven (With the Beatless)
In my life (Rubber Soul)
Norwegian Wood (Rubber Soul)
Tomorrow Never Knows (Revolver)
I Am The Walrus (Magical Mystery Tour)
Strawberry Fields (Magical Mystery Tour)
Penny Lane (Magical Mystery Tour)
a day in the life (Sgt. Pepper's lonely hearts club band)
Dear Prudence (white album)
While my guitar gently weeps (white album)
I'm so tired (white album)
Blackbird (white album)
Sexy Sadie (white album)
come together (Abbey Road)
something (Abbey Road)
i want you - she's so heavy (Abbey Road)
here comes the sun (Abbey Road)
Let it be (Let it be)
"I've got a feeling" / Get back (Let it be) For meg er dette de "siste" Beatles låtene. selv om de absolutt ikke var det, da de kom seg igjennom Abbey Road etter Let it Be. Men jeg innbiller meg at alle visste at "nå var det slutt" på innspillingen av Let it be..

He-he tabbe å starte med Beatles ser jeg... ble jo noen linjer dette..

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Hehe, Tomorrow never knows er ei jævlig tøff låt. Dersom du har lyst til å høre en meget alternativ versjon av denne låta, så kjøper du skiva "801 Live" med Phil Manzanera m.fl. Jævlig tøff improvisert funk-pop-versjon! Bass-introen på den låta.....AAAAARGHHH!!!!! ;D

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Antall liker
0
Siste solopartiet på "Comfortably numb" er bare helt genialt.Kollosalt storslagent komp om det er rette ordet i tillegg til gilmores perfekte gitarsolo gir meg frysninger hver eneste gang jeg hører den, og låta har i tillegg en tendens til å styre tommelen min ned mot volumknappen uten at jeg merker det :D

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.424
Torget vurderinger
2
Niels H.Ø.Pedersen og Lee Konitz i Køben '76; "Karys trance" etterhvert som den laange bass-solo-introen utvikler seg gleder jeg meg bare mer og mer , og idet øyeblikket Konitz m/følge slår inn får jeg gåsehud hver gang. Magisk.

O

om.s

Gjest
Disse øyeblikkene (fra innspillinger) har det vært mange av opp gjennom tidene, men det siste var med KENT og en låt fra deres siste EP "The hjärta och smärta" med låten " dom som försvann", det var ståpels og sterke emosjonelle bevegelser, og det hele foregikk på stereon i bilen.....

mvh

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Antall liker
0
Disse øyeblikkene (fra innspillinger) har det vært mange av opp gjennom tidene, men det siste var med KENT og en låt fra deres siste EP "The hjärta och smärta" med låten " dom som försvann", det var ståpels og sterke emosjonelle bevegelser, og det hele foregikk på stereon i bilen.....

mvh
Regner med du mener den siste delen av låta og temaet der barnekoret synger.
Har egentlig aldri hatt noen særlig sans for Kent,
har syntes det virka litt sutrete og depressivt, men
denne låta er faktisk mycket bra.

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Antall liker
0
Sax soloen i Lou Reeds (and the Velevt Underground) Walk on the wild side. Det er et magisk øyeblikk.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.081
Torget vurderinger
2
Ritche Blackmore.... Han har hatt opptil flere øyeblikk underveis... Gitarsoloen på  "Gates of Babylon" fra "Long live rock'n' roll", "Anybody there" fra "Bent out of shape", og for eksempel også solopartiene på "Wasted sunsets" fra "Perfect Strangers"....
Grøss....! :)

Håkon

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Ritche Blackmore.... Han har hatt opptil flere øyeblikk underveis... Gitarsoloen på "Anybody there" fra "Bent out of shape",
Grøss....! :)
Håkon
Oh yea!!
+Dreaming,fra Odyssey med Yngwie Malmsteen ;D Still got the blues og er jo Stor!!

O

om.s

Gjest
Regner med du mener den siste delen av låta og temaet der barnekoret synger.
Har egentlig aldri hatt noen særlig sans for Kent,
har syntes det virka litt sutrete og depressivt, men
denne låta er faktisk mycket bra.
KENT har vel ikke vært sutrete, men derimot semi deppa  ;)

Ps; derimot hele låten.....

mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Åpningene og til dels hele låtene gir meg gåsehud fra hvilket album: Phanerothyme med Motorpsycho. Enorm plate. Bassen til sæther er for meg magisk.

Topp Bunn