Magnepan

topspin

Medlem
Ble medlem
31.10.2004
Innlegg
44
Antall liker
0
Grubler på å muligens gå for dette prinsippet,
har en smule erf. ESL høytl. Martin Logan f.eks.
noen erfaringer blandt fam. der ute?
 
T

tst

Gjest
Meget lurt valg, jeg har MG1,6 og er meget fornøyd. Spiller detaljert og åpent, med god dybde.Trenger god plass og kraftig forsterker for å yte sitt beste. Funker nok bra med det utstyret du har. Jeg har hørt "kassehøyttalere" i mye høyere prisklasse som ikke har kommet i nærheten av lyden på Magnepan. Les forøvrig Magnepans venner.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Jeg er også veldig glad i Magnepan-lyden, bombe det. Men det er HT som er kresne på plassering, forsterkerer og rom, så jeg for min del har måttet jobbe en del for å få de til å synge - men dæven rutle når de synger! :D Var forøvrig en solid oppgradering å gi dem et ordentlig delefilter.

Lyden? Tja. Oppløst, lettflytende, elegant?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har selv hørt magnepan 3.6 ved et par anledninger. Imponerende! Luftig, stort, åpent og masse evne til å lytte inn i musikken. Nå ser jeg av signaturen din at du har VR. Har også hørt noen av disse. Hvis basstrykk er noe som står høyt på lista de er jeg mer usikker på om Magnepan er veien. Kan sikkert få brukbar bass, men det skyvet du har i VR4 skal du slite med å matche. Lykke til! :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.799
Antall liker
8.113
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Magnepan er ei lettare last enn elektrostatar, men treng vesentleg meir guffe for å spele skikkeleg. Der du kan drive eit par Quad ESL 2905 med 70-80 rørforsterkarwatt, treng du meir enn dobbelt så mykje til Magnepan. Du kosar deg ikkje så godt på låge lydstyrker med Magnepan som du gjer på elektrostatar. Men når det er sagt, kan Magnepan rocke skikkeleg, om du ikkje er avhengig av sidrumpe-bass (Magnepanbassen er fordømt korrekt, og det er ikkje alle som likar slikt. Vi kan seie med ei lett omskriving av Ibsen: Ta bassfarginga frå ein gjennomsnittsaudiofil, og du tek også livsgleda frå han...)
 

Hultan47

Medlem
Ble medlem
19.11.2008
Innlegg
29
Antall liker
1
Hej
Har ett par 1,6 och dessa spelar i ett ganska litet rum. Extremt placeringskänsliga men när man hittat en god placering spelar dom "stort" med detaljrikedom. Är mycket nöjd! Har i framtiden lust att prova någon sub för att se om det går att integrera med högtalarna.
Mvh
Stefan
 

topspin

Medlem
Ble medlem
31.10.2004
Innlegg
44
Antall liker
0
Tusen takk for div. synspukter vedr. dette for meg spennende høytl. prinsipp, valget må bli event. 1,6Q.R. da disse passer best i stua av rent praktiske årsaker. Tenker å event ha Magnepanene som et alt. nr 2 i tillegg til Vr.4JR og ja, jeg er klar over mangelen på hva man kaller skyv i bassomr. men de skal jo ha under gode forhold. en ren og rask resp. ned til + - 35 - 40 kHz og om ikke annet kan det være intr. og oppl. lydgjengivelsen komme fra 1stk. mebran og ikke fler. En spes. takk til Adiofil-Arve for din frie men dog svært treffende beskr. av salige Hr. Ibsens syn på saker og ting, måtte smile over middagsmåltidet da. :D Kom gjerne med flere synsp. om dere vil kan eller har har lyst, atter en gang: tusen takk for svar alle sammen.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Skyvet i bassen må du nok lete etter på større Magnepan enn 1.6, vil jeg tro. Detaljering og oppløsning i bassen, derimot, tror jeg det er få som matcher i priskategorien. Og ærlig talt: jeg sitter og skriver dette mens Mogwai blaster avgårde på fulle mugger foran meg og jeg savner veldig, veldig lite. Mine går ned til ca. 40Hz og så takker de hardt og brutalt for seg. Men et par 1.6 med modda delefilter og en stor forsterker så tror jeg du vil ha et svært morsomt alternativt til Vr.4 Jr. Og bor du i nærheten av Fr.stad, sånn tilfeldigvis, så er det bare å si fra hvis du vil komme innom for en lytt.

(For min del skjønner jeg ikke hvorfor ikke flere audiofile har Magnepan, men det er nå bare meg. Den oppløsninga, åpenheten, størrelsen på lydbildet og evnen til transientattack tror jeg du skal lete godt etter i samme priskategorier. Men jeg har jo Maggies og jo partisk, sånn sett. :D )
 
R

Ronny_D

Gjest
Plasseringsmessig størst forskjeller i bassregion. Litt forskjell på modeller er det. Så langt har jeg erfart at de tenderer til å like plassering ca 1/3 ut i rommet.
Personlig har jeg tenkt å "aktivisere mine" som står innpakket i ministua enda, enten med dcx2496 eller en 12dB/okt tilnærming til det orginale delefilter. Disse er med tråd på bassmembranen og ca 6mm bredt disk bånd. Jeg skal drive dem med 4xucd400.

mvh
 
Topp Bunn