Magnetiserte hoder - en myte?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Bestilte meg en avmagnetiserer fra eBay, da det slo meg at kanskje hodene på båndspilleren min var blitt magnetiserte. Jeg fikk hifi-engstelse og tenkte at nå tør jeg ikke høre på bånd før jeg har gjort en slik avmagnetisering - har jeg herpa båndene mine litt?

Undersøkte litt, og det er tydeligvis mange delte meninger om magnetiserte hoder er en greie eller ikke. Her er noen utdrag:


Denne er litt mer "offisiell", så er kanskje av ekstra interesse:



Hva mener dere, og hvilken erfaring har dere rundt temaet? Er det et reelt problem, og i så fall - hvor mye bør en engste seg?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Har du vært i nærheten av lydhodene med verktøy. Skrutrekker o.l. så er det smart å bruke en demagnetiserer. Symptomene på at det er behov for å demagnetisere er at diskanten blir borte, eller blir rar :) Jeg bruker min demagnetiserer når jeg får inn et nytt deck i samlingen.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er det slik at det påvirker bare avspillingslyden, eller blir båndene permanent skadet?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Båndene blir ikke skadet hvis ikke hodene har blitt veldig magnetiske, og behovet for å demagnetisere er ikke tilstede under normalt bruk, det er kun hvis spilleren har vært reparert og det har vært verktøy i nærheten av lydhodene at behovet dukker opp. Derfor er det smart å bruke verktøy lagd av av delrin, keramikk, plast o.l (ikke stål) når man skal tukle :) i nærheten av lydhodene. (Slikt verktøy kan man kjøpe på eBay for en billig penge)
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MVNO: Alle båndspillere får før eller siden magnetiseringsproblemer dersom hodene ikke demagnetiseres jevnlig- og riktig. Det lærer du fort hvis du er i studiosettinger.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Man behøver ikke å demagnetisere jevnlig, men det gjør jo ingenting å ta en runde med apparatet hvis man vil sove godt om natten :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Terje-A: Det trengs kanskje ikke i en hjemmesetting, men gjør du ikke det jevnlig i kontrollrommet får du ALDRI de opptakene du trenger for å gjøre jobben din. Rutiner hjelper uansett.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Leste om en test som Yamaha USA foretok for 30 år siden. De fant ut at demagnetisering ikke var nødvendig så sant det ikke kom magnetiske ting i nærheten av hodene. Men som sagt trengs det demagnetisering for å få sove om natten så værsågod . Det skader ikke , så sant man ikke gjør det på DCC deck og Technics RS-AZ-6 eller 7.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg vet i hvert fall da at jeg ikke trenger være redd for å spille saker.. og når avmagnetiseringspennen kommer i posten, så gir jeg maskinen en omgang.

Men... hvorfor skal man ikke gjøre det på DCC og de Technics-maskinene du nevnte?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg vet i hvert fall da at jeg ikke trenger være redd for å spille saker.. og når avmagnetiseringspennen kommer i posten, så gir jeg maskinen en omgang.

Men... hvorfor skal man ikke gjøre det på DCC og de Technics-maskinene du nevnte?
De bruker en tynn film på hodene som blir ødelagt hvis man bruker en demagnetiserer. Stod forklart i bruksanvisningen på min Technics RS-AZ7 :) (RS-AZ6 og 7 brukte DCC hoder)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Terje-A: Anamorphous-hoder, ja...de er noe spesielle, de... :coffee:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Nå må vi ikke blande kortene, det er mange spillere som har de utrolige harde og gode amorphous hodene , de tåler demagnetisering.
Technics hodene er også av amorphous type men de har en magnet resistive film i tillegg og som de kaller amorphous-z.

Alex (A.N.T.) forklarer det greit:
1) What defines an amorphous head?
The core material - it is amorphous (non-crystalline) alloy.

2) Does the term refer primarily to the geometric shape of the head, or does it imply a certain composition as well?
Geometric shape has nothing to do with it.

3) What materials/alloys comprise amorphous heads?
There are iron and cobalt based amorphous alloys.

4) Are amorphous heads among the most resistant to wear?
Amorphous heads are very resistant to wear, however so are sendust heads and ferrite heads. It is difficult to tell which are the most wear-resistant as the wear depends on many factors.
 
Topp Bunn