Magnetmotor - på kun magnetdrift...

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
...av utelukkende permanentmagneter + en hemmelig idé ;-) - en "1000 års-maskin" kanskje.
Jeg har eksperimentert en del i det siste, og det jeg trenger nå er massivt firkantjern med tverrsnitt 1x1cm. Med en lovende testmodell laget av neodymmagneter og et bøyd betongbor (Ja, de du får kjøpt på Europris er så dårlige at de kan bøyes for hånd), har jeg eksperimentert i hele kveld, etter en idé som plutselig poppet opp. Om motoren virker over lengere tid gjenstår å se. I følge termodynamikkens første og andre lov, skal det ikke fungere, men nå ser det jaggu meg ut til at termodynamikkens lover må tweakes litt gitt. Alltid morro å forske på ting man egentlig veit ikke fungerer... ;D

Noen som har slikt firkantjern liggende i roteskuffen? Hvis ikke, hvor får man tak i slikt?

Vidar

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Det nærmeste mek. verkstedet skulle vel kunne være behjelpelige her? :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.873
Sted
Østfold
Som regel er den så lang at den ikke har noe å si, men den er avhengig av omgivelsene og hvor mye magnetisk kraft den utsettes for i hvilken reting. Det har faktisk vært et problem med Alnico-magneter, spesiellt etter innførselen av transistorforsterkere at de mistet magnetismen når man spilte høyt. Hvor stort problemet var i praksis vet jeg ikke. I dag er Alnico lite utbredt, med untak av en del "smale" produsenter av fulltoner som bruker dem. De kjennetegnes ved at de har utvendig magnetring som med ferritt, men de har stor høyde i forhold til bredde (mellom 3:1 og 6:1 tror jeg er ganske vanlig forhold på en Alnico) i motsetning til ferrittmagnetene som har stor bredde i forhold til høyde (som oftest mellom 1:1 og 1:2)

Topp Bunn