MaiJazz

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.159
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
mai:jazz
i Stavanger åpnet igår, og jeg fikk mitt første møte med The Real Thing på Hall Toll.
Det ble et positivt møte, med solid funky fest-jazz, spesielt løftet fram av en intenst arbeidende Palle Wagnberg på hammondorgel/bass og vokal. Imponerende. Hammondorgel er tøft!
Den nye saksofonisten Dave Edge fikk godkjent-merke, og gjorde vel så bra innsats på fløyte.
Mye plapring i salen, sannsynligvis fra folk med sponsorbilletter, men med så bra trøkk og volum som The Real Thing opererer med var det ikke sjenerende likevel.

http://www.maijazz.no
Løypa videre er ikke helt klar, foreløpig har jeg billett til Tonbruket fredag, men kommer nok til å reke rundt de fleste kveldene.
Noen flere HFSere ute her?

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.473
Joshua Redman og Brad Mehldau.
Sjelden har nesten 2 timer gått så fort som i konserthuset i kveld. Helt strålende. :) :) :)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.159
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sterk konsertopplevelse igår med Dan Berglunds Tonbruket.
Faktisk en av de sterkere konsertopplevelsene jeg har hatt på veldig lenge. Et utrolig spenn i uttrykket, en nesten skremmende dynamikk som jeg aldri har opplevd maken til på konsert. Tonbruket er relativt ukjent her, og trakk et fåtallig publikum i konkurranse med Joshua Redman og Brad Mehldau i Konserthuset samme kveld. Stavanger er ikke så stor at man kan forvente ubegrensete mengder med fordomsfrie nysgjerrige jazzinteresserte.
Men de få som var der fikk tupeen blåst i filler av et virtuost, intelligent, vart og brutalt band som ikke lar seg klassifisere av en amatør som meg.
Det er mange år siden jeg måtte putte fingrene i ørene på konsert, men det gjorde jeg igår der jeg satt ytterst på 2.rad. Og det var ikke fordi jeg ikke ville høre, heller tvert om. Denne gjengen stilte med egne lyd og lysfolk, og vi fikk en lydproduksjon med både balanse og dynamikk som er ytterst sjelden på konsert.

Det er ikke mer å si. Fenomenalt.
Ladies and Gentlemen: Tonbruket !

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.159
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Lørdagens rusletur i solskinnet i Stavanger sentrum førte meg via utendørs amatørstorband på torget, forsterket med typisk dårlig WestAudio-lyd, inn på Arkivet (kjelleren på puben Newsman) der et knippe lokale ungdommer hadde satt sammen et rent hyllest-program til plateselskapet Blue Note og artister som Freddie Hubbard, Herbie Hancock og Wayne Shorter. Elegant og stilsikert, og veldig kjekt å se at jazz inspirerer og engasjerer også de helt unge.

Neste stopp ble Skur 2 på kaien, der Iver Kolve Trio imponerte et fåtallig (igjen) publikum med eminent og smakfull original vibrafon-jazz. Iver Kolve spiller vibrafon, har laget alle musikken, og har med seg eminente Stein Inge Brækkhus (jada, han kjenner vi jo) på trommer og Sebastién Dubé på bass. Vibrafon er massasje for ører og sjel, og denne gjengen presenterer med utsøkt stil og humor. Det ga mersmak.

Det ble en givende musikalsk spasertur gjennom byen, avsluttet med høykvalitets maltbrygg på sjefspuben Cardinal. Full harmoni.

Topp Bunn