Majik DSM 2025 – ny generasjon av strømmeforsterker

LinnMajikDSM5 (2 of 9).jpg

Det har svirret pre-ekko i luften en liten stund om at Linn sin innstegsmodell innen strømmeforsterkere skulle komme i en ny generasjon. Nå er tiden inne – hils på nye Majik DSM.

Den nye modellen har en rekke oppgraderinger sammenlignet med forgjengeren som kom sommeren 2020. Men før vi ser på disse skal vi ta et lite tilbakeblikk på forhistorien.

Litt historikk
Den første strømmeforsterkeren i Majik-serien kom i 2009, etter at den rene streameren Majik DS hadde blitt lansert året før. Denne endret etter hvert navn fra Majik DS-I til Majik DSM, og Majik DSM-serien har hele tiden tiden vært integrerte forsterkere, i motsetning til Akurate DSM, som etter hvert ble konvertert til Selekt DSM i flere varianter.

Etter at det helt nye designkonseptet kom med Selekt DSM i 2018, var tiden moden for Majik DSM i samme konsept i august 2020. Denne fjerde generasjonen av strømmeforsterkeren fikk på stammespråk betegnelsen Majik DSM/4, og vi hadde en grundig test av den i 2021.

Linn Majik DSM/5
Nå har tiden blitt moden for femte generasjon av Linn sin innstegsmodell av strømmeforsterkere innen voksen-Hifi. Noen kunne kanskje ønsket seg en forenklet versjon med en tilsvarende forenklet prislapp, men Linn ville det annerledes, og har valgt å gå litt motsatt vei. De har foretatt en tydelig oppgradering av Majik DSM i sin femte generasjon, og de viktigste av disse oppgraderingene skal vi ta en titt på.

Les hele nyhetsartikkelen om Linn Majik DSM/5 i Audiophile.no

LinnMajikDSM5 (5 of 9).jpg

Kommentarer

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
488
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Helt grei pris på innstegsmodellen til Linn. Disse kan jo oppgraderes til ganske høyere prisklasse, og bedre lyd selvfølgelig.

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
488
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg trodde at alle produkter fra Linn kunne oppgraderes med nytt kabinett, nye DAC-er, forsterkermoduler, men det ser ikke ut som denne innstegsmodellen er «modulær». På baksiden er det ihvertfall ingen «moduler».

Har vært på demo-kveld hos Renaissance Audio, der de byttet mellom to Linn, men med forskjellig kabinett og andre forsterkermoduler og DAC.

Der fortalte de om filosofien med at produkter fra tidligere alder kunne oppdateres/oppgraderes, som f.eks første utgave av Linn LP-12 kunne endres til nyeste utgave.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.268
Torget vurderinger
1
I utgangspunktet er det Selekt DSM Classic Hub og Selekt DSM Edition Hub som er modulært oppbygget, og på dissa kan det aller meste oppgraderes, inklusiv DACer, linjeutganger og Effekttrinn. Det vil si - effekttrinnene finnes bare i en utgave for de som er innebygde, så her er det eventuelt snakk om å oppgradere til å ha med effekttrinn fra å være en streamer/DAC/Pre.

Når det er sagt er det noen oppgraderingsmuluigheter for Majik DSM også, men det er meg bekjent bare eksternt. Det vil si, det er kanskje ikke utenkelig at også DACer kan oppgraderes etter hvert, selv om de ikke er modulbasert. Det har tidligere også vært mulighet for oppgradering av strøforyninger, som jeg tror også har vært mulig i Majik-komponenter.

Men Exakt-linken som kom nå i femte generasjon av Majik DSM gir også mulighet for ekstern oppgradering til aktiv digital deling ved hjelp av enn Exaktbox. Denne muligheten er altså ny på 5. gen, og en av fordelene over 4. gen. Dette er spesielt interessaant dersom man har Linn-, A-HA- eller Kudos-høyttalere, som er forberedt for Linn sin Exakt-deling. TIl gjengeld gir det et veldig stort potensiale med Exakt-oppgradering på disse høyttalerne.

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.262
Link til alle artikler
478
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Attende til start – Stig Arne si dagbok februar 2025

Attende til start – Stig Arne si dagbok februar 2025

• 0
Av og til gjer ein feil som er so elementære at det ikkje er til å tru. Eg vert flau. Ein skulle tru eg var ein røynd audiofil. Og det er eg vel forsovidt og, dette har vore hobbyen min i 50 år...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2025 – inntrykk fra tre Audiophile herrer. Del 3 – Karl Erik sine inntrykk.

Oslo HiFi Show 2025 – inntrykk fra tre Audiophile herrer. Del 3 – Karl Erik sine inntrykk.

• 3
Tredje og siste messerapport fra forrige helg sin HiFi-messe fokuserer litt mer på de musikalske inntrykkene, men det betyr ikke at jeg på noen som helst måte kommer til å forsøke å skyve...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2025 - inntrykk frå tre Audiophile herrar. Del 2 – Arve sine inntrykk

Oslo HiFi Show 2025 - inntrykk frå tre Audiophile herrar. Del 2 – Arve sine inntrykk

• 5
Det var to trekk ved denne messa som bør nemnast. Det eine er bass. Så å seie alle utstillarar hadde lagt mykje arbeid i å få bassen djup og godt artikulert, både dei med store og små høgtalarar...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2025 - inntrykk frå tre Audiophile herrer. Del 1 - Stig Arne sine inntrykk.

Oslo HiFi Show 2025 - inntrykk frå tre Audiophile herrer. Del 1 - Stig Arne sine inntrykk.

• 5
Ei utstilling skal ikkje berre vera å springa frå utstillar til utstillar som galningar med fotoapparat og notatblokk. Me har og eit liv å leva, folk å treffa. Pauser, eta og drikka, treffa...
Fortsett
Audiophile.no
HD 550 – Ny modell i nedre mellomklasse fra Sennheiser

HD 550 – Ny modell i nedre mellomklasse fra Sennheiser

• 0
Hodetelefonveteranen Sennheiser lanserer en ny modell i 500-serien. HD 550 markedsføres som å være en modell for audiofile, og det taler til oss… Det er bare en drøy måned siden den forrige nye...
Fortsett
Audiophile.no
STIG SINE PLATER: Tromsø Big Band - 69° 39′ North.

STIG SINE PLATER: Tromsø Big Band - 69° 39′ North.

• 0
20 år gamle TBB har gjeve ut si andre plate i 2024, 69° 39′ North. Frå før har dei "In Traffic" frå 2011 på samvitet. Den har eg ikkje lytta til endå. Vent litt. I 2017 gav dei i samarbeid med...
Fortsett
Topp Bunn